Μονή Παντοκράτορος

Loading...


– The Holy Monastery of Pantokratoros

Η Μονή Παντοκράτορος είναι ελληνική και η έβδομη στην ιεραρχία του Αγίου Όρους. Έχει μορφή οχυρωμένου μεσαιωνικού κάστρου. Μέχρι τα μέσα του ΙΖ’ αιώνα ήταν κοινόβιος και αργότερα «ιδιόρρυθμη». Και το 1992 από ιδιόρρυθμη, κοινοβιακή, όταν εισήλθε στη μονή νέα αδελφότητα προερχόμενη από τη Μονή Ξενοφώντος. Πρώτος ηγούμενος της κοινοβιακής μονής ήταν ο αρχιμανδρίτης Βησσαρίων, ο οποίος πέθανε το 2001 σε ηλικία 47 ετών από καρκίνο. Σημερινός ηγούμενος είναι ο γέροντας Γαβριήλ.

Η Μονή είναι 7η στην τάξη των Αγιορείτικων Μοναστηριών και είναι παραθαλάσσια. Το Καθολικό της είναι αφιερωμένο στη Μεταμόρφωση του Σωτήρος. Κατέχει ως μέγα θησαύρισμα τη θαυματουργό εικόνα της Παναγίας της Γερόντισσας. Στη βόρεια μεριά της λιτής βρίσκεται και το παρεκκλήσι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Ιδρύθηκε στα μέσα του 14ου αιώνα από τους βυζαντινούς, πλην όμως Ενετούς πολίτες, αξιωματούχους κατά σάρκα αδελφούς Αλέξιο στρατοπεδάρχη και Ιωάννη πριμικήριο. Οι τάφοι των κτιτόρων βρίσκονται στην λιτή του καθολικού. Στην εδραίωση και ενίσχυση της μονής συνέβαλαν οι αυτοκράτορες του Βυζαντίου Ιωάννης Ε’ ο Παλαιολόγος και Μανουήλ Β’ ο Παλαιολόγος. Περί το τέλος της ΙΔ’ εκατονταετηρίδας πυρπολήθηκε και καταστράφηκε. Επανιδρύθηκε όμως τάχιστα. Το αρχικό εμβαδόν της Μονής διπλασιάστηκε μετά από χορηγίες Ρουμάνων Ηγεμόνων, (16ος αιώνας). Αρκετά μονύδρια της εποχής εκείνης όπως του Ραβδούχου, του Φαλακρού, του Αγίου Δημητρίου, του Αυξεντίου προσαρτήθηκαν στην νεοσύστατη μονή Παντοκράτορος. Την οικονομική κρίση που δέχθηκε εξ΄ αιτίας των κατακτήσεων του Όρους από τους Τούρκους την αντιμετώπισε με την βοήθεια των ελληνικής καταγωγής ηγεμόνων παραδουναβίων περιοχών, Φαναριωτών, της Αυτοκράτειρας Αικατερίνης B’ της Ρωσίας και ευσεβών Χριστιανών.

Εδώ φυλάσσεται η θαυματουργή (βλέπε φωτό)

Η χιλιομετρική απόσταση της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος από τις Καρυές είναι 7 ½ χιλιόμετρα και χρειάζεται περίπου 1: 30 – 2 ώρες πεζοπορία.

ΤΗΛ: 23770 23253 / FAX: 23770 23685

ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ: 23770 23684 – 23770 23792  –   ΣΚΗΤΗ ΠΡΟΦΗΤΟΥ ΗΛΙΑ ΤΗΛ: 23770 23304

ΧΑΡΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΕΔΩ

The monastery was founded in 1357 by the brothers Alexios and John, respectively high military and civil officers of the Byzantine empire. The Katholikon, dedicated to the Transfiguration, was inrik around 1363 and frescoed immediately afterwards. The chapel of the Dormition of the Virgin was built and frescoed before 1538 and in 1614 the katholikon was extended eastwards, the Typikaria were added and the extension was frescoed. The original wall-paintings were painted over and added to in 1854 by the neoclassicist Matthew Ioannou, but much of the 14th century work can still be seen. The refectory was built in 1741 and frescoed in 1749. Notable among the monastery’s relics are an embroidered epitaphios cloth and the large 14th century icons on the iconostasis. Pantokratoros has jurisdiction the skete of Prophet Elijah, most of the Kapsala community, the «Axion Estin» cell and the old monastery now a cell, of Ravdouchos, near Koutloumousiou.

 

 

πηγή: Xαρίτωνος Μοναχού, Ματιές στον Άθω – Images of Athos

 wikipedia.org







tilegrafima.gr