ΣΕΡΒΙΑΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ: Η Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία εισέρχεται σε μια νέα ιστορική φάση, καθώς υπεγράφη η συμφωνία για την οικονομική ενίσχυση των τελικών εργασιών αποπεράτωσης του επιβλητικού Ιερού Ναού του Αγίου Σάββα στο Βελιγράδι.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Η υπογραφή πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 28 Ιουνίου 2026, ανήμερα της εορτής του Αγίου Μάρτυρα Πρίγκιπα Λαζάρου και όλων των Σέρβων Νεομαρτύρων, στην κρύπτη του ιστορικού ναού στο Βράτσαρ.
Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Πατριάρχης Σερβίας κ.κ. Πορφύριος και ο πρωθυπουργός της Σερβίας, δρ Τζούρο Ματσούτ, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς, σε μια τελετή με έντονο συμβολισμό για την Εκκλησία και το σερβικό κράτος.
Νέα οικονομική στήριξη για το μεγαλύτερο εκκλησιαστικό έργο της Σερβίας
Κατά την τελετή, ο Πρόεδρος της Σερβίας υπογράμμισε ότι η ολοκλήρωση του Ιερού Ναού του Αγίου Σάββα αποτελεί κορυφαία εθνική και πνευματική προτεραιότητα. Όπως ανέφερε, τα τελευταία δώδεκα χρόνια το σερβικό κράτος έχει διαθέσει περίπου 88 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή και την αποπεράτωση του ναού, ενώ με τη νέα χρηματοδότηση των 6,5 εκατομμυρίων ευρώ η συνολική κρατική συμβολή ανέρχεται πλέον στα 94,5 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Αλεξάνταρ Βούτσιτς χαρακτήρισε τον Ναό του Αγίου Σάββα σύμβολο της ιστορικής συνέχειας και της πνευματικής ταυτότητας του σερβικού λαού, επισημαίνοντας ότι η επένδυση αυτή αποτελεί τιμή προς την πίστη, την παράδοση και την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας.
«Μας αξίωσε ο Θεός να ολοκληρώσουμε το έργο των προκατόχων μας»
Ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε η ομιλία του Πατριάρχη Σερβίας κ.κ. Πορφυρίου, ο οποίος χαρακτήρισε την ημέρα ιστορική για τη Σερβική Εκκλησία.
Όπως τόνισε, ο θεμέλιος λίθος του ναού τοποθετήθηκε το 1939 και από τότε πολλές γενιές Ιεραρχών, κληρικών, μοναχών, ευεργετών και πιστών εργάστηκαν με αυταπάρνηση ώστε να συνεχιστεί το μεγάλο αυτό έργο, παρά τις πολεμικές περιπέτειες, τις πολιτικές αναταράξεις και τις δύσκολες ιστορικές συγκυρίες που γνώρισε η Σερβία.
Ο Πατριάρχης υπογράμμισε ότι η σημερινή γενιά δεν διεκδικεί προσωπική δόξα, αλλά αισθάνεται βαθιά ευγνωμοσύνη επειδή αξιώθηκε να ολοκληρώσει ένα έργο που οραματίστηκαν και υπηρέτησαν οι προκάτοχοί της επί πολλές δεκαετίες.
«Δεν είναι δικό μας κατόρθωμα· είναι δώρο και ευλογία του Θεού να εκπληρώσουμε τις προσευχές και τα όνειρα εκείνων που αφιέρωσαν τη ζωή τους στην οικοδόμηση αυτού του ιερού ναού», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ευχαριστίες προς την Πολιτεία
Ο Προκαθήμενος της Σερβικής Εκκλησίας εξέφρασε δημόσια τις ευχαριστίες του προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, την κυβέρνηση και όλους όσοι συνέβαλαν οικονομικά και θεσμικά στην ολοκλήρωση του έργου.
Τόνισε ότι η μέριμνα για τα μεγάλα πνευματικά και πολιτιστικά μνημεία ενός έθνους υπερβαίνει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις και αποτελεί κοινή ευθύνη ολόκληρης της κοινωνίας.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι ο Ιερός Ναός του Αγίου Σάββα δεν αποτελεί μόνο τόπο λατρείας, αλλά και ζωντανό σύμβολο της ιστορικής πορείας, της εθνικής συνοχής και της ορθόδοξης παράδοσης του σερβικού λαού.
Ένα διαχρονικό σύμβολο της Ορθοδοξίας
Ο Ιερός Ναός του Αγίου Σάββα συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους ορθόδοξους ναούς του κόσμου και αποτελεί σημείο αναφοράς όχι μόνο για τη Σερβία αλλά και για ολόκληρη την Ορθοδοξία.
Η ολοκλήρωση των τελευταίων εργασιών σηματοδοτεί το τέλος μιας ιστορικής διαδρομής που ξεκίνησε πριν από σχεδόν έναν αιώνα. Παράλληλα, αναδεικνύει τη στενή συνεργασία Εκκλησίας και Πολιτείας στη διαφύλαξη της πνευματικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, στέλνοντας μήνυμα ενότητας, ιστορικής συνέχειας και πίστης στις επόμενες γενιές.





















