Ι.Μ. ΚΕΡΚΥΡΑΣ – Την προεόρτια Θεία Λειτουργία της Μεγάλης Εορτής για τον τόπο της Κέρκυρας, αυτή της μνήμης του Αγίου Σπυρίδωνος του Θαυματουργού, τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος, την Ι΄ Κυριακή του Λουκά, στο ιερό προσκύνημα του Αγίου Σπυρίδωνος.
Ο ιερός ναός ήταν κατάμεστος έσωθεν και έξωθεν, όχι μόνο από τους ντόπιους Κερκυραίους, αλλά και από άλλα διαμερίσματα της Ελλάδος, που κατέφθασαν για να συμμετάσχουν στις θρησκευτικές και πανηγυρικές εκδηλώσεις του εορταστικού τριημέρου, εδώ στην Κέρκυρα μας.
Κατά την Θεία Λειτουργία, ο Σεβασμιώτατος απευθυνόμενος στο εκκλησίασμα, έλαβε αφορμή από την Ευαγγελική περικοπή της συγκύπτουσας γυναίκας, και στάθηκε στα χαρακτηριστικά των τριών κυρίων προσώπων της ευαγγελικής περικοπής.
Τα κυριαρχούντα πρόσωπα, ήταν ο Κύριος Ιησούς Χριστός, ο Αρχισυνάγωγος και η συγκύπτουσα γυναίκα.
Ο Κύριος μας, βλέποντας την επί δεκαοχτώ έτη ασθενούσα συγκύπτουσα, με το θεϊκό μάτι Του, διέγνωσε την ευσέβεια την οποία είχε και την προσευχητική της διάθεση, και χωρίς η ίδια να του ζητήσει κάτι, της απηύθυνε τον λόγο και της είπε, «Γύναι, απολέλυσαι της ασθενείας σου», και ο ιερός Ευαγγελιστής αναφέρει, πως παραχρήμα, την ίδια στιγμή δηλαδή, θεραπεύτηκε και σηκώθηκε όρθια.
Τα λόγια του Ιησού έχουν να κάνουν με τη στάση και τη θέση της συγκύπτουσας. Σε όλες τις προηγούμενες θεραπείες, οι ασθενείς ζητούσαν από τον Κύριο, να κατανοήσει το πρόβλημα τους και να τους χαρίσει την υγεία. Και ο Κύριος, μετά την διαπίστωση της πίστεως όλων αυτών των ασθενών, πρώτα συγχωρούσε τις αμαρτίες, και έπειτα τους θεράπευε. Στην παρούσα περίπτωση ο Κύριος μας, βλέπει την θέση και την πίστη την οποία διαθέτει η συγκύπτουσα, και ο ίδιος την θεραπεύει παραχρήμα.
Από την άλλη πλευρά η στάση της συγκύπτουσας, φανερώνει τον άνθρωπο, ο οποίος δεν διαμαρτύρεται για την υγεία της στο Θεό. Αντίθετα, αποδέχεται την κατάσταση της, και παραμένει σιωπηλή, προσευχομένη και έχοντας επιθυμία να ακούσει τον Λόγον του Θεού.
Όμως ο αρχισυνάγωγος, διαμαρτύρεται για την καταστρατήγηση της αργίας του Σαββάτου. Δεν είχε την τόλμη να απευθυνθεί στον Ιησού, αλλά υποκριτικά απευθύνεται στο πλήρωμα της Συναγωγής, λέγοντάς τους, ότι υπάρχουν έξι μέρες που μπορείτε να έρχεστε, αν θέλετε να θεραπεύεστε εδώ, και όχι την ημέρα του Σαββάτου.
Διότι ο αρχισυνάγωγος, το θαύμα της συγκύπτουσας το παραθεώρησε, θεωρώντας ότι τα θαύματα που επιτελούσε ο Κύριός μας, απλώς ήταν ιατρική εργασία και όχι θαύματα.
Ο Ιησούς από την άλλη πλευρά απευθυνόμενος στον αρχισυνάγωγο, τον ονομάζει υποκριτή, και του λέγει ότι θεωρείς καταστρατήγηση της αργίας του Σαββάτου, όταν ο σατανάς έχει δεμένη αυτή την γυναίκα δεκαοχτώ χρόνια;
Το συμπέρασμα είναι τούτο: η άρχουσα τάξη των Ιουδαίων πάντοτε στεκόταν στον τύπο, στο γράμμα του Νόμου και όχι στην ουσία. Πράγμα το οποίο συμβαίνει και στην εποχή μας, να στέκονται δηλαδή στο γράμμα του Νόμου οι έχοντες την εξουσία και οι διερμηνεύοντες τον Νόμο, παραθεωρώντας τον νόμο της συνείδησης, που είναι ο Νόμος του Θεού. Δηλαδή, διαγράφοντας την ουσία, και παραμένοντας και σήμερα, στον εξωτερικό τύπο του γράμματος του Νόμου.
Αυτό είναι πράγματι υποκρισία. Διότι η λέξη υποκρισία δηλώνει ότι υποκρύπτω κάτι. Και τότε και σήμερα, υποκρύπτουμε το αληθινό πρόσωπο μας, και φανερώνουμε το προσωπείο μας προς τα έξω.
Ένα άλλο σημείο το οποίο υπογράμμισε ο Σεβασμιώτατος είναι τα λόγια του Κυρίου μας, «ην έδυσε ο σατανάς». Η ασθένεια, ο πόνος, η φθορά ο θάνατος, οι καταστροφές, οι απειλές, οι πόλεμοι, δεν είναι δημιούργημα του Θεού, αλλά την ευθύνη, την έχει ο διάβολος, στον οποίο προσχωρούμε με τον συμβιβασμό μας στην αμαρτία, η οποία και μας παγιδεύει.
Και αυτό δεν γίνεται μόνο σε προσωπικό επίπεδο, αλλά δυστυχώς και σε παγκόσμιο επίπεδο. Καθώς σκοτεινά κέντρα, τα οποία υπηρετούν τέτοιες δαιμονικές καταστάσεις, κυριαρχούν στην παγκόσμια κοινότητα με νόμους και δεσμεύσεις, που καταστρατηγούν την ελευθερία που μας χάρισε ο Θεός, την Αλήθεια, την Ειρήνη, την Δικαιοσύνη.
Η Υγεία είναι πολύτιμο δώρο του Θεού στον άνθρωπο. Και όταν διασαλεύεται η σωματική υγεία, επηρεάζει και την ψυχική υγεία.
Δεν πρέπει να διαμαρτυρόμαστε για τα συμβαίνοντα στον Θεό, αλλά να επικεντρώνουμε την προσοχή μας, στη δική μας στάση απέναντι του Θεού.
Και το τρίτο που στάθηκε ο Σεβασμιώτατος, είναι η ευσέβεια της συγκύπτουσας, κάτι το οποίο απουσιάζει από τους ανθρώπους στον Θεό, γιατί είμαστε επιλήσμονες των θείων ευεργεσιών του.
Αντί της ευγνωμοσύνης μας, εκφράζουμε τις διαμαρτυρίες μας για αυτά τα οποία δεν ευθύνεται ο Θεός, αλλά εμείς οι άνθρωποι.
Ο Ιησούς Χριστός είναι ο Λόγος του Θεού, ο απερινόητος, ο ακατάληπτος, ο άχρονος, ο οποίος σαρκώθηκε και σμικρύνθηκε, λαμβάνοντας την μορφή τη δική μας, προκειμένου να κατανοήσουμε την επί γης παρουσία Του, και να γίνουμε μύστες της Θεογνωσίας.
Οι άγιοι μας, όπως και ο Άγιος Σπυρίδωνας, έγιναν μέτοχοι αυτής της θεογνωσίας, και υπερέβησαν όλες τις μικρότητες και αδυναμίες, με τις οποίες ο άνθρωπος συνεχίζει να είναι σφιχτά δεμένος.
Ας αναθεωρήσουμε λοιπόν στη ζωή μας, με τις μεγάλες ευεργεσίες, τις οποίες χάρισε ο Ιησούς στη ζωή μας, και ας ζήσουμε την ουσία της πίστεως, και ας μην μένουμε στον τύπο και γράμμα του Νόμου, το οποίον αποκτείνει.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Νεκτάριος, καλωσόρισε τους προσκυνητές του νησιού, και τους ευχήθηκε η επίσκεψη τους, να είναι ωφέλιμη πνευματικά, και να λάβουν πλούσια την ευλογία του Αγίου Σπυρίδωνα.