Νησί Ημαθίας: Το απόγευμα της Πέμπτης, 31 Οκτωβρίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Αναργύρων Νησίου.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε μεταξύ άλλων: «Πηγήν ιαμάτων έχοντες, άγιοι Ανάργυροι, τας ιάσεις παρέχετε πάσι τοις δεομένοις».
Αρκετές φορές μέσα στη διάρκεια του χρόνου η Εκκλησία μας τιμά, δυάδες αγίων, τους οποίους συνδέει ένα κοινό όνομα, όνομα που προέρχεται από μία βασική ιδιότητα που χαρακτήριζε τη ζωή τους. Ονομάζονται «ανάργυροι», άνθρωποι δηλαδή που δεν είχαν σχέση με τα χρήματα και δεν ήταν προσκολλημένοι σε αυτά, άνθρωποι που προσέφεραν την ίαση και τη θεραπεία στους συνανθρώπους τους δωρεάν.
Τα ονόματά τους διάφορα· και ανάμεσά σ᾽ αυτούς και οι δύο ανάργυροι άγιοι που τιμούμε σήμερα, οι άγιοι Κοσμάς και Δαμιανός. Δύο θαυματουργοί ιατροί, που θεράπευαν όχι μόνο εν ζωή τις ασθένειες των ανθρώπων, αλλά συνεχίζουν και μετά θάνατον να θαυματουργούν απαλλάσσοντας τους αιτουμένους από τις ασθένειές τους, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο ιερός συναξαριστής: «Ει και παρήκαν γήν Ανάργυροι δύω, πληρούσιν ως πριν και πάλιν γήν θαυμάτων».
Την αιτία των πολλών τους θαυμάτων μας αποκαλύπτει ο ιερός υμνογράφος στο τροπάριο που ακούσαμε προηγουμένως: «πηγήν ιαμάτων έχοντες … τας ιάσεις παρέχετε». Και η πηγή των ιαμάτων δεν είναι άλλη από τη χάρη του Θεού, την οποία έχουν πλούσια οι άγιοι.
Σε αυτή την χάρη αναφέρεται ο ίδιος ο Χριστός λέγοντας: «ο πιστεύων εις εμέ … ποταμοί εκ της κοιλίας αυτού ρεύσουσιν ύδατος ζώντος».
Αυτή η χάρη του Θεού είναι η πρόξενος των ιαμάτων που εκπηγάζουν από τα ιερά λείψανα των αγίων Αναργύρων. Η χάρη του Θεού είναι αυτή που θαυματουργεί διά της επικλήσεως του ονόματός τους.
Ίσως κάποιοι όμως ρωτήσουν: Μόνο αυτοί οι άγιοι έχουν τη χάρη του Θεού και θαυματουργούν και θεραπεύουν; Ασφαλώς όχι. Όλοι οι άγιοι έχουν τη χάρη, αλλά και ακόμη όλοι όσοι πιστεύουν στον Θεό έχουν τη χάρη του, κατά τη διαβεβαίωση του Κυρίου μας. Όμως δεν έχουν όλοι την ίδια χάρη, διότι η χάρη του Θεού υπάρχει «κατά το μέτρον της δωρεάς». Ανάλογα, δηλαδή, με την πίστη, τη ζωή, την άσκηση ή το μαρτύριο λαμβάνουν οι άνθρωποι και οι άγιοι τη χάρη του Θεού.
Αυτό είναι το πρώτο σημείο που διαφοροποιεί τη μία και κοινή χάρη του Θεού που δίδεται και υπάρχει στους αγίους και κατ’ επέκταση στους πιστούς.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι η χάρη δεν ενεργεί σε όλους με τον ίδιο τρόπο. Ο απόστολος Παύλος μας εξηγεί ότι ο κάθε ένας που έχει λάβει τη χάρη του Θεού, την έχει λάβει για διαφορετικό λόγο. Ο Θεός την δίδει προς το συμφέρον των ανθρώπων και της Εκκλησίας. Γι’ αυτό και άλλος λαμβάνει τη χάρη των ιαμάτων και άλλος της σοφίας και της διδασκαλίας και της προφητείας.
Ο Θεός επιτρέπει δηλαδή η χάρη του να ενεργεί με διαφορετικό τρόπο σε κάθε άνθρωπο, ώστε να εκπληρώνεται το σχέδιό του, που δεν είναι άλλο από τη σωτηρία μας.
Ο Θεός δεν προσφέρει τη χάρη του στους ανθρώπους για να μας εντυπωσιάσει ή για να μας καταπλήξει. Ο Θεός επιτρέπει η χάρη του να δρα διά των εκλεκτών του δούλων και των αγίων αισθητά, ώστε να γίνεται αντιληπτή από τους ανθρώπους, διότι απώτερος σκοπός της θείας χάριτος είναι η σωτηρία του ανθρώπου, και σ᾽ αυτήν αποβλέπει η έκφρασή της με ποικίλους τρόπους, και στη συγκεκριμένη περίπτωση των αγίων Αναργύρων, διά των θαυμάτων.
Πως όμως επιδρούν οι ιάσεις των αγίων Αναργύρων στη σωτηρία μας; Και για ποιόν λόγο η Εκκλησία μας υπενθυμίζει με τις πανηγύρεις τους τη χάρη των ιαμάτων που έχουν λάβει από τον Θεό;
Ασφαλώς η χάρη του Θεού που μεταδίδεται διά των αγίων επιδρά με διαφορετικό τρόπο σε κάθε άνθρωπο ανάλογα με τη ψυχική του κατάσταση. Επιδρά όμως σε όλους μας σε δύο, θα μπορούσα να πω, κατευθύνσεις.
Η πρώτη είναι ότι μας υπενθυμίζει την παρουσία και την αγάπη του Θεού στη ζωή μας. Ο Θεός δεν είναι απών. Δεν είναι κάποιος απόμακρος κύριος, ο οποίος μόνο θα μας κρίνει. Μας αγαπά σαν αληθινός πατέρας και φροντίζει να μας ανακουφίζει και από τους πόνους της παρούσης ζωής.
Η δεύτερη κατεύθυνση είναι ότι μας θυμίζει πως αιτία των ασθενειών και των πόνων που υφιστάμεθα είναι η αμαρτία· και από αυτήν μπορεί να μας θεραπεύσει μόνο ο Θεός, ο οποίος μας θεραπεύει διά των αγίων του και από τις σωματικές νόσους.
Γι’ αυτό και εμείς τιμώντας και εορτάζοντας τους αγίους Αναργύρους, που είναι και οι προστάτες της ενορίας σας, ας τους παρακαλέσουμε να μας χαρίσουν μαζί με την ίαση των σωματικών μας πόνων και ασθενειών και την ίαση των ψυχικών μας ασθενειών, πρεσβεύοντας στον Θεό πάντοτε για τη σωτηρία μας.