Ι.Μ.Μάνης: Εορτάστηκαν με την δέουσα εκκλησιαστική τάξη τα ονομαστήρια του Μητροπολίτη Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ’ στις 12 και 13/11/2024, τόσο με τον Αρχιερατικό Εσπερινό και την ομιλία του Μητροπολίτη προς τους προσκληθέντας δασκάλους, όσο και με την Πανηγυρική Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και το κήρυγμα με θέμα: «Ο Ι. Χρυσόστομος ως ιεροκήρυκας, ως ιερουργός και ως ποιμένας».
Κατά την Θεία Λειτουργία παρέστη συμπροσευχόμενος στο Ιερό Βήμα ο Μητροπολίτης Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιος.
Παρέστησαν ο Δήμαρχος Αν. Μάνης κ. Ανδρεάκος, συνοδευόμενος από τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, Αντιδημάρχους και Δημοτικούς Συμβούλους, ο Αστυνομικός Διευθυντής Λακωνίας, Ταξίαρχος κ. Τσιγαρίδης, ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Τζινάκος και ο Διοικητής του Α.Τ. Γυθείου, Αστυνόμος Β’ κ. Βασιλάκος.
Διαβάστε περίληψη της ομιλίας του Μητροπολίτη προς τους δασκάλους ως και το θείο κήρυγμα της κυριωνύμου ημέρας:
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι ένας μεγάλος θεοφόρος Πατήρ της Εκκλησίας.
Ιδιαίτερα, ήκουσε την προτροπή του Ψαλμωδού «Δράξασθε παιδείας» (Ψαλμ. 2, 12) και μετά πολλού ζήλου επεδόθηκε στη συμμόρφωση προς αυτή.
Πράγματι, υπήρξε πανεπιστήμων. Είχε σπουδάσει σε μεγάλα πνευματικά-εκπαιδευτικά κέντρα, σε περίφημες σχολές της εποχής του, από φιλοσοφία και ρητορική, μέχρι αριθμητική, αστρονομία και ιατρική. Μελέτησε σε βάθος «τι εστί άνθρωπος;» και στήριξε, έγραψε και διηκόνησε με σύνεση, σοφία και διάκριση τον πλησίον, απ’ όποια έπαλξη κι’ αν βρέθηκε. Το σημαντικότερο δε ήταν ότι θεμελίωσε την ελληνική και χριστιανική παιδεία και δημιούργησε το μέγα ευεργέτημα της ανθρωπότητος, τον ελληνοχριστιανικό πολιτισμό. Η Φιλοσοφία της Αρχαίας Ελλάδος και τα διδάγματα του Ιερού Ευαγγελίου συναντήθηκαν στο πνεύμα της νέας παιδείας που διεμόρφωσε ο Ι. Χρυσόστομος μαζί βέβαια και με τους άλλους δύο μεγάλους Ιεράρχες, τον Μ. Βασίλειο και Γρηγόριο τον Θεολόγο.
Ειδικότερα, ο Ιερός Χρυσόστομος υπογραμμίζει την σπουδαιότητα της αγωγής των διδασκομένων, εκ μέρους του επιφορτισμένου με την διδασκαλία. Λέγει ότι ο διδάσκαλος οφείλει να έχει φρόνηση, ενάρετο βίο, γνώσεις ψυχολογίας, κύρος, ακέραιο χαρακτήρα και βέβαια ταλέντο διδασκαλίας. Προσθέτει ακόμη ότι ο διδάσκαλος πρέπει πρώτον να είναι «εαυτού διδάσκαλος». Έπειτα υπογραμμίζει ως άριστη παιδαγωγική μέθοδο την αξία της πατρικής αγάπης. «Ουδέν ούτω προς διδασκαλίαν επαγωγόν, ως το φιλείν και φιλείσθαι», θα πεί ο Ι. Χρυσόστομος. Για τον Ι. Χρυσόστομο μεγάλη αξία έχει ο συνδυασμός επιείκειας και αυστηρότητας. Τόνιζε ακόμη την λιτότητα, την σπουδαία επίδραση της γυμναστικής και της μουσικής, την αποφυγή των καταχρήσεων, αλλά και ιδιαίτερα υπογράμμιζε την πνευματική τροφή της ψυχής, που είναι η προσευχή, η οποία και ενδυναμώνει διδάσκοντες και διδασκομένους. Συνοψίζει δε την όλη εκπαίδευση, στο «εθίζειν προς τα δέοντα», «χαλινούν μετ’ ακριβείας», «κολάζειν τα νοσήματα της ψυχής» και «ρυθμίζειν» προς το άριστον «έργω και λόγω». Όλα αυτά, είναι τα γερά θεμέλια μιάς παιδαγωγικής, η οποία πράγματι εξυψώνει την ανθρώπινη ύπαρξη, καθ’ ότι άλλωστε η διαμόρφωση της προσωπικότητος και η καθόλου αγωγή είναι «τέχνη τεχνών και επιστήμη επιστημών» κατά τον άλλον μεγάλο Πατέρα, τον Γρηγόριον.
Ο Ιερός Χρυσόστομος, λοιπόν, ανεδείχθη υψηλού επιπέδου παιδαγωγός, ακριβώς, διότι αγάπησε την παιδεία και η αρίστη παιδαγωγία του διαπιστώνουμε ότι είναι ο σπουδαίος συνδυασμός: γνώση και ήθος.
[…]
Από τις κορυφαίες άγιες προσωπικότητες της Εκκλησίας μας είναι ο Ιερός Χρυσόστομος. Ειδικά, η υμνολογία της Εκκλησίας χρησιμοποιεί υπέροχες λέξεις και φράσεις για να εγκωμιάσει και εξυμνήσει τον θεοφόρο αυτόν Πατέρα του 4ου αιώνα. Ιδού μερικές: «Χαίροις ω Χρυσολόγε πάγχρυσε Ιωάννη», «Των αρετών το θησαύρισμα», «Στόμα της Εκκλησίας», «Σάλπιγξ χρυσόφωνος», «Θεολογίας η ακρίβεια», «Των αμαρτανόντων η διόρθωσις», «Των ορφανών ο Πατήρ», «Αδικουμένων οξυτάτη βοήθεια», «Επίγειος άγγελος και ουράνιος άνθρωπος».
Προσεγγίζουμε τρεις πλευρές της προσωπικότητός του.
α) Ο Ι. Χρυσόστομος, ως διδάσκαλος της Εκκλησίας. Πράγματι, ο άγιος Χρυσόστομος υπήρξε ακούραστος διδάσκαλος, ερμηνευτής και αληθής θεολόγος της χριστιανικής διδασκαλίας. Ευρυτάτης παιδείας ανήρ, πολυταλαντούχο πνεύμα, εφάμιλλος του Δημοσθένους και υπέρτερος του Αριστοτέλους, αποκαλείται ο κατ’ εξοχήν ιεροκήρυξ της Εκκλησίας, ο πρύτανης του άμβωνα. Μιλούσε με φυσικότητα, χωρίς επιτήδευση, με πλουσιότατο λεξιλόγιο. Ήταν πάντοτε έτοιμος να μιλήσει και δεν κήρυττε για την δική του δόξα, αλλά πάντοτε έδειχνε τον Χριστό. Οι ομιλίες του ήταν πράγματι αριστουργήματα λόγου και πνευματικού βάθους. Είχε μελετήσει και εμβαθύνει στην Αγία Γραφή ως κανένας άλλος. Οι ερμηνευτικές ομιλίες στην Π. Διαθήκη φθάνουν περίπου τις 70, ενώ στην Καινή περί τις 500. Για τον Απόστολο Παύλο 7 ομιλίες είναι αφιερωμένες σ’ αυτόν. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο αριθμός των χειρογράφων που σώζονται είναι μεγαλύτερος από τον αριθμό των χειρογράφων όλων των άλλων εκκλησιαστικών συγγραφέων. Στη Δύση μάλιστα, σαράντα χρόνια μετά την κοίμησή του, παρουσιάζεται η πρώτη μετάφραση. Σήμερα υπάρχει εξαιρετικά μεγάλη η βιβλιογραφία από διατριβές, μελέτες, άρθρα, δοκίμια και βιογραφίες σχετικά με το χρυσοστομικό έργο.
Με τον λόγο και τη συγγραφή του τέρπει συστηματικά, συγκινεί, εξυψώνει και αναβαθμίζει τον πιστό χριστιανό. Ως λέγει ο Μ. Φώτιος, οι λόγοι του είχαν το «καθαρόν», το «λαμπρόν» και το «ευκρινές». Μιλούσε συχνά δις της ημέρας και ο λαός τον παρηκολούθει με αδιάπτωτον προσοχήν, με συγκίνησιν και πολλές φορές μέχρι δακρύων και χειροκροτημάτων.
Αυτόν, λοιπόν, ο λαός τον ονόμασε «χρυσό στόμα», Χρυσόστομον!
β) Ο Ι. Χρυσόστομος ως ιερουργός των Θείων Μυστηρίων της Εκκλησίας. Ήταν «όλος ιερωμένος Θεώ». Όταν τελούσε την Θεία Λειτουργία τον έβλεπες εξαϋλωμένο. Βρισκόταν στα ουράνια. Άλλωστε οι 6 λόγοι του «περί Ιερωσύνης» είναι ένα έργο μεγάλης θεολογικής αξίας και σημασίας όπου εκεί διαπιστώνει ο αναγνώστης, το πως θεωρούσε το υπούργημα της ιερωσύνης ο θείος πατήρ. Η φράση του: «Η γαρ ιερωσύνη τελείται μεν επί της γης, τάξιν δε επουρανίων έχει ταγμάτων», έχει μείνει κλασική και γι’ αυτό ο ίδιος συνεκλονίζετο όταν βρισκόταν ενώπιον της Αγίας Τραπέζης. Γράφει ακόμη: « Όταν δε και το Πνεύμα το άγιον καλή ο ιερεύς και την φρικωδεστάτην επιτελή θυσίαν και του κοινού πάντων συνεχώς εφάπτηται Δεσπότου, που τάξωμεν αυτόν, ειπέ μοι; Πόσην δε αυτόν απαιτήσωμεν καθαρότητα και πόσην ευλάβειαν; Εννόησον γαρ οποίας τας ταύτα διακονουμένας χείρας είναι χρη, οποίαν την γλώτταν την εκείνα προχέουσαν τα ρήματα, τίνος δε ου καθαρωτέραν και αγιωτέραν την τοσούτον πνεύμα υποδεξαμένην ψυχήν. Τότε και άγγελος παρεστήκασι τω ιερεί». Είναι ο υμνητής της ιερωσύνης και ο θεολόγος της Ευχαριστίας. Και μόνον να διαβάσουμε την φοβερή ευχή της Θ. Λειτουργίας του κατά την διάρκεια του Χερουβικού Ύμνου: «Ουδείς άξιος των συνδεδεμένων ταίς σαρκικαίς επιθυμίαις και ηδοναίς προσέρχεσθαι ή προσεγγίζειν ή λειτουργείν σοι…», καταλαβαίνουμε το ύψιστο μέτρο της αγιότητος, ιεροπρεπείας και πνευματικής αναβάσεως του πρεσβυτέρου εις Αντιόχειαν και ύστερον Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως Ιερού Χρυσοστόμου. Αληθής ιερουργός και μύστης των Μυστηρίων του Θεού. Δεν θα πρέπει, προσέτι, να λησμονούμε στη συνάφεια αυτή και τις τέσσερις ευχές της Ακολουθίας προ της θείας Μεταλήψεως, τις τόσο μεστές ευχαριστιακού ρεαλισμού και περιεχομένου.
γ) Ο Ι. Χρυσόστομος ως ποιμήν των λογικών προβάτων της ποίμνης του Χριστού. Πράγματι, δεν έμεινε μόνον εις λόγους αλλά προχωρούσε και εις έργα αγάπης για τον λαό του Θεού. Υπήρξε πατέρας πενήτων, χηρών, ορφανών, θλιβομένων, πονεμένων συνανθρώπων του. Το δάκρυ των άλλων και ο πόνος και η δοκιμασία ήταν και βάρος και γι’ αυτόν. Ίδρυσε νοσοκομεία, γηροκομεία, πτωχοκομεία. Στην Αντιόχεια 3000 ψυχές είχαν το συσσίτιό τους και στην Κωνσταντινούπολη 7000 είχαν τροφή και ενδυμασία από τον Ιεράρχη Χρυσόστομο. Είχε εφαρμόσει το λεγόμενο «Κιβώτιο πενήτων» στα σπίτια και σ’ αυτό, κατά προτροπή του, οι χριστιανοί συγκέντρωναν χρήματα για τους πτωχούς. Έλεγε: «Έχεις οβολό, αγόρασε ουρανό». Δεν δίστασε να αντιμετωπίσει και αυτήν την φιλοχρήματο και ματαιόδοξο αυτοκράτειρα Ευδοξία, όταν έπρεπε να υπερασπισθεί το δίκαιο των αδικουμένων. Ακόμη και από τους τόπους της εξορίας του, ο Ι. Χρυσόστομος μεριμνούσε για την ελεημοσύνη και βοήθεια των πτωχών. Και από εκεί συνέχιζε την φιλανθρωπική και ιεραποστολική του δραστηριότητα. Ήταν κατ’ εξοχήν «ο κοινωνιολόγος του άμβωνος» και ανύστακτος πατέρας δίπλα στον πτωχό. Εδώ βλέπουμε τον Χρυσόστομο να είναι χρυσός και στα έργα αγάπης .
Καιρός, όλοι μας, να διδαχθούμε από τον απαράμιλλο άγιο θεοφόρο πατέρα της Εκκλησίας, τον Ιερό Χρυσόστομο.
Δείτε ΕΔΩ το φωτογραφικό υλικό