Για το Αγιορείτικο Βήμα
του Ιερομόναχου Φίλιππου Θωμάδων
Πολλοί και πολλές φορές εξαπολύουν κατηγορίες εναντίον των Αγιορειτών, διότι δεν παίρνουν θέση και δε διαμαρτύρονται δια όσα συμβαίνουν στις μέρες μας, στην πατρίδα μας και στον κόσμο.
Πρέπει εκ προοιμίου να καταγραφεί, ότι εφέτος εξεδόθη ένας τόμος με ευθύνη μοναχών της Μεγίστης Λαύρας, εις τον οποίον υπάρχουν πάρα πολλά και σημαντικά γράμματα της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους, αναφερόμενα σε θέματα Πίστεως κυρίως. Θα μπορούσε η Ιερά Κοινότης να είναι πιο αυστηρή, οφείλουμε όμως να δεχθούμε ότι πολλάκις εις το παρελθόν το Άγιον Όρος διεχειρίσθη δύσκολες καταστάσεις προς όφελος του Ιερού Τόπου αντιμετωπίζοντας μεγάλα θηρία εις εθνικό και θρησκευτικό επίπεδο. Αυτό που ως κόρην οφθαλμού διαφύλαξε ήτο και είναι η Πιστότις στην Αγίαν Ορθόδοξον Εκκλησίαν. Δια αυτό το θέμα όχι μόνο διωγμούς υπέστησαν αλλά ακόμη και θάνατο μαρτυρικό υπέμεναν. Αυτός είναι ο λόγος που ο Πανάγιος Θεός και η Κυρία Θεοτόκος χαρίζουν τον αγιασμένο Άθωνα στους μοναχούς, στους Ορθοδόξους και στον παγκόσμιο πολιτισμό.
Διά το κατάντημα της Πατρίδος μας όμως δε φταίει το Άγιον Όρος. Ας δεχθούμε ότι έχουμε μερίδιο ευθύνης, αφού δε διαθέτουμε Γρηγόριο Παλαμά, Κοσμά Ισαπόστολο, Ιουστίνο Πόποβιτς. Διά το κατάντημά μας πρώτη ευθύνη έχει η Πολιτεία. Επί πολλά έτη αιωρείται το ερώτημα «ποίος διοικεί αυτό τον Τόπον;». Πολλοί αναφέρουν πως υπάρχουν στον δύσμοιρο τόπο μας 150 μασονικές στοές με μέλη Έλληνες που λατρεύουν τον σατανά. Δηλαδή σατανιστές και άθεοι διοικούν τον τόπο μας και περιμένουμε προκοπή; Κλέπτες πολιτικοί και ιδιώτες έχουν κλέψει δισεκατομμύρια και απορούμε διά την οικονομική κρίσην. Η φράσις «μαζί τα φάγαμε» ειπώθηκε από ακατάλληλο πρόσωπο έχει όμως μεγάλο ειδικό βάρος. Η ευθύνη λοιπόν, των πολιτικών μας είναι μεγίστη αλλά και η ευθύνη η δική μας που ψηφίζουμε αθέους και ασεβείς είναι επίσης μεγάλη αφού μας ενδιαφέρει μια θεσούλα στο δημόσιο ή μονό τα λεφτά και επιδοτήσεις. Όπως σοφά λέει ο λαός «βρέχει χιονίζει η καραβάνα γιομίζει».
Κατά δεύτερον λόγον, ευθύνη έχει ο ιερός κατάλογος των Κληρικών. Οφείλουμε να τονίσουμε τη διαφορά μεταξύ Εκκλησίας και Θρησκείας. Η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού, Κεφαλή του Σώματος είναι ο Χριστός, ο Τρισυπόστατος Θεός και μέλη είναι οι Άγιοι εν τοις Ουρανοίς και οι Άγιοι που ζουν ακόμη επί της Γης. Υπάρχουν επί της Γης τίμιοι άνθρωποι που αποτελούν μέλη του Σώματος του Χριστού. Υπάρχει όμως και μάλιστα πολύ διαδεδομένη και η Θρησκεία, η θρησκειομανία, η δεισιδαιμονία. Πολλοί σκανδαλισμένοι συγχέουν την Εκκλησία με την Παλιοθρησκεία. Εξαιτίας της θρησκειομανίας εκδιωχθεί ο σοφός Σωκράτης δεν αποδεχόταν τα είδωλα τις διάφορες θεότητες τις κακίες της διαστροφής. Στην εποχή μας όχι μόνο ο λαός αλλά και πολλοί Κληρικοί όλων των βαθμών αδυνατούν να εντοίσουν τη διαφορά μεταξύ Εκκλησίας και Θρησκείας ακουσίως ή και πλειστάκις εκουσίως διά εξουσίαν και συμφέροντα κοσμικά. Η τάσις παγκοσμιοποιήσεως των διαφόρων θρησκευτικών ομολογιών ή ακόμη και θρησκειών υποδηλοί θρησκευτική αντίληψη και όχι Ορθόδοξη εκκλησιαστική θέση και στάση. Είπε κανείς Ορθόδοξος Χριστιανός εναντίον ανθρώπου εναντίον της Εικόνος του Χριστού; Ο Χριστιανός τιμά τον άνθρωπο, την Εικόνα του Θεού. Κακίζει μόνο την αμαρτία, την απάτη, τη διαστροφή ως δρόμον που δεν οδηγεί στη λύτρωση αλλά ασφαλώς στην καταστροφή.
Και τέλος έχει ευθύνη ο λαός. Ως εν επιλόγω θα αναφέρω ένα παράδειγμα. Εορτάσαμε και φέτος τη Μητρόπολη των Εορτών τα Χριστούγεννα. Οι νεοέλληνες ως επί των πλείστων ευρίσκοντο στα ξενυχτάδικα και στα ρεβεγιόν. Όταν η καμπάνα καλεί στην εκκλησία όταν ο υμνογράφος καλεί «δεύτε ίδωμεν πιστοί που εγεννήθη ο Χριστός» εμείς οι νεοέλληνες επιστρέφουμε κουρασμένοι, ξενύχτες, μεθυσμένοι για ύπνο. Να λοιπόν μια μεγάλη ευθύνη για να μην κατηγορούμε μόνο τις εξουσίες πολιτικές και θρησκευτικές. Το Άγιον Όρος ζει, ζει διότι προσεύχεται. Οι μοναχοί προσεύχονται διακονούν το πανμυστήριον της προσευχής όπως το ονόμασε ο τελευταίος Άγιος της Εκκλησίας μας Ιουστίνος Πόποβιτς.
Καλή Χρονιά και Καλή Μετάνοια.