• Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης – Πνευματικά Δικαιώματα
TV
Radio
Τρίτη, 24 Ιουνίου, 2025
6 °c
Athens
12 ° Fri
12 ° Sat
12 ° Sun
11 ° Mon
ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ News
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ PLUS
    • ORTHODOX NEWS – FAITH
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
        • Γεροντας Παϊσιος
        • Η ζωη του Γεροντα
        • Γεροντας Πορφυριος
        • Γερων Σωφρονιος
        • Πατηρ Ιακωβος Τσαλικης
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ PLUS
    • ORTHODOX NEWS – FAITH
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
        • Γεροντας Παϊσιος
        • Η ζωη του Γεροντα
        • Γεροντας Πορφυριος
        • Γερων Σωφρονιος
        • Πατηρ Ιακωβος Τσαλικης
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ News

Γόρτυνος Ιερεμίας: Ενδείξεις περί της Αγίας Τριάδος από την Παλαιά Διαθήκη

Newsroom από Newsroom
22/10/2014 | 06:50
σε ΕΙΠΑΝ
144
SHARES
535
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ
(Γιά τόν λαό)
         Μάθημα 11ον


Του Μητροπολίτου Γόρτυνος Ιερεμία

1. Η διδασκαλία αυτή της Εκκλησίας μας για την Αγία Τριάδα βρίσκεται στην Αγία Γραφή, την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Στην Παλαιά Διαθήκη όμως η διδασκαλία αυτή δεν είναι καθαρά ανεπτυγμένη, γιατί υπήρχε κίνδυνος οι Ιουδαίοι ακούγοντας για τρία θεία Πρόσωπα να πέσουν στην πολυθεία, η οποία ήταν πολύ διαδεδομένη τότε.1

Oι μαρτυρίες της Παλαιάς Διαθήκης για την Τριάδα αποκαλύπτονται και εξηγούνται μόνο στο φως της χριστιανικής πίστης, όπως γράφει ο απόστολος Παύλος για τους Ιουδαίους: «Αλλ᾽ έως σήμερον, ηνίκα αναγινώσκεται Μωυσής, κάλυμμα επί την καρδίαν αυτών κείται· ηνίκα δ᾽ αν επιστρέψη προς Κύριον, περιαιρείται το κάλυμμα… ότι εν Χριστώ καταργείται» (Β´ Κορ. 3,15-16.14). Παρ᾽ όλο όμως αυτό, στην Παλαιά Διαθήκη υπάρχουν πολλοί υπαινιγμοί που μας μιλούν για περισσότερα από ένα Πρόσωπα στην θεότητα.
(α) Μία από τις ονομασίες του Θεού στην Παλαιά Διαθήκη είναι το Ελωχίμ. Η Αγία Γραφή αρχίζει με την φράση: «Εν αρχή εποίησεν Ελωχίμ τον ουρανόν και την γην» (Γεν. 1,1). Από τα Εβραικά γνωρίζουμε ότι η κατάληξη -ιμ είναι πληθυντικού αριθμού και ο στίχος, λοιπόν, που αναφέραμε σε ακριβή μετάφραση έχει ως εξής: «Στην αρχή δημιούργησε οι Θεοί τον ουρανό και την γη». Γιατί βάζει ο ιερός συγγραφέας σε πληθυντικό αριθμό (Ελωχίμ) την ονομασία του Θεού; Καί γιατί, ενώ το υποκείμενο Ελωχίμ είναι στον πληθυντικό αριθμό, το ρήμα «εποίησεν» είναι στον ενικό αριθμό; Θα έπρεπε και το ρήμα να είναι στον πληθυντικό αριθμό, «εποίησαν», «δημιούργησαν». Αλλά γιατί εδώ συντάσσει έτσι η Αγία Γραφή; Γιατί από την αρχή των βιβλίων της παρουσιάζει μυστικά την Αγία Τριάδα.

Η ονομασία «Ελωχίμ» είναι στον πληθυντικό αριθμό, γιατί τα Πρόσωπα της θεότητας είναι τρία και όχι ένα. Αλλά τα τρία αυτά Πρόσωπα έχουν μία ουσία, γι᾽ αυτό και το ρήμα είναι στον ενικό αριθμό «εποίησεν» και όχι «εποίησαν».
(β) Στην Παλαιά Διαθήκη ακόμη έχουμε υπαινιγμό ότι τα Πρόσωπα της θεότητας δεν είναι απλά περισσότερα από ένα, αλλά ότι είναι και τρία. Στο κεφ. 18 του βιβλίου της Γένεσης διαβάζουμε για την φιλοξενία των τριών αγγέλων από τον Αβραάμ. Αλλά, ενώ οι ουράνιοι Επισκέπτες είναι τρεις, ο Αβραάμ παραδόξως τους προσφωνεί με το «Κύριε». Το κάνει αυτό από θεία παρόρμηση, γιατί οι τρεις αυτοί άγγελοι είναι τα τρία Πρόσωπα της θεότητας: ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα. Τα τρία όμως Πρόσωπα είναι ομοούσια, είναι ΕΝΑΣ στην ουσία Κύριος και γι᾽ αυτό ο Αβραάμ τους προσφωνεί με το «Κύριε». Καί οι τρεις πάλι άγγελοι μιλούν στον Αβραάμ συγχρόνως, σαν από ένα στόμα και εμφανίζονται ισότιμοι. Έτσι είναι τα Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος.

Στο κεφ. 19 επίσης του ίδιου βιβλίου, ο Λωτ προσφωνεί τους δύο από τους θείους αυτούς Επισκέπτες με το «Κύριοι», δείχνοντας έτσι ότι πραγματικά δεν είναι ένα Πρόσωπο. Παραδόξως όμως παρακάτω (στιχ. 18) τους προσφωνεί με το «Κύριε» δείχνοντας, από θεία παρόρμηση και αυτός, ότι μία είναι η θεία ουσία και των δύο Προσώπων.
(γ) Στην Παλαιά Διαθήκη επίσης, σε μερικά χωρία που μιλούν για τον Θεό, έχουμε μυστηριώδεις πληθυντικούς ή μυστηριώδεις ενικούς ή ακόμη μυστηριώδεις διακρίσεις θείων Προσώπων. Ας αναφέρουμε ένα μυστηριώδη πληθυντικό: Κατά την δημιουργία του ανθρώπου είπε ο Θεός· «Ποιήσωμεν άνθρωπον κατ᾽ εικόνα ημετέραν και καθ᾽ ομοίωσιν» (Γεν. 1,26-27). Γιατί εδώ έχει πληθυντικό «ποιήσωμεν»; Πού μιλάει ο Θεός; Δεν μπορούμε να πούμε ότι μίλησε στους αγγέλους ο Θεός όταν έκανε τον άνθρωπο, γιατί ο άνθρωπος δεν έγινε «κατ᾽ εικόνα» των αγγέλων, αλλά του Θεού.

Ο Θεός Πατέρας μιλάει στα άλλα δύο Πρόσωπα της θεότητας, τον Υιό και το Πνεύμα, γι᾽ αυτό και λέει «ποιήσωμεν».2 (Βλέπε τέτοιους πληθυντικούς στην Παλαιά Διαθήκη στα χωρία Γεν. 3,22. 11,6-9. Ησ. 6,8 κατά το Εβραικό κείμενο· Ησ. 41,21-23.26 κατά το Εβρ. κείμενο· Ησ. 43,9 κατά το Εβρ. κείμενο· Ιερ. 30,5 κατά το Εβρ.· Οβδ. στιχ. 1 κατά το Εβρ.).
Αναφέρουμε και ένα μυστηριώδη ενικό: Ενώ στο παραπάνω χωρίο, Γεν. 1,26, ο Θεός είπε «ποιήσωμεν άνθρωπον» στον πληθυντικό, γιατί απευθύνεται στα άλλα Πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, όπως είπαμε, λέει στην συνέχεια «κατ᾽ εικόνα ημετέραν» στον ενικό. Ενώ είναι τρία τα θεία Πρόσωπα, είναι όμως μία η εικόνα τους, γιατί μία είναι η ουσία τους. Γι᾽ αυτό και έχουμε ενικό αριθμό «κατ᾽ εικόνα ημετέραν».
(δ) Αναφέρουμε τώρα μόνο ένα από τα πολλά χωρία της Παλαιάς Διαθήκης στα οποία, ενώ γίνεται λόγος περί Θεού, γίνεται διάκριση περισσοτέρων θείων Προσώπων. Παίρνουμε το χωρίο του Προφήτη Οβδιού στιχ. 1: «Τάδε λέγει Κύριος ο Θεός τη Ιδουμαία· ακοήν ήκουσα παρά Κυρίου». Το χωρίο αυτό είναι πολύ παράδοξο. Ποιός μιλάει εδώ; Μιλάει «Κύριος ο Θεός». Καί λέει ότι άκουσε αγγελία από άλλον «Κύριον». Να, λοιπόν, χωρίο στην Παλαιά Διαθήκη που μιλάει και για άλλο θείο Πρόσωπο. Ποιός είναι ο άλλος Κύριος; Όπως μας λέει η Καινή Διαθήκη, τόσο ο Υιός, όσο και το Πνεύμα, «ακούει» από τον Πατέρα (βλ. Ιωάν. 3,32. 8,26.40. 15,15. 16,13).3

(ε) Επί πλέον, οι Πατέρες της Εκκλησίας βλέπουν μια άμεση αναφορά στην Αγία Τριάδα στα ακόλουθα χωρία:
Αριθμ. 6,24-25: Η ιερατική ευλογία που δηλώνεται από τον Θεό διά του Μωυσέως είναι σε τριπλή μορφή: «Ευλογήσαι σε Κύριος… Επιφάναι Κύριος… Επάραι Κύριος…».

Ησ. 6,3: Η δοξολογία των Σεραφείμ που στέκονται γύρω από τον θρόνο του Θεού είναι σε τριπλή μορφή: «Άγιος, άγιος, άγιος Κύριος Σαβαώθ».
Ψαλμ. 32,6: «Τω λόγω του Κυρίου οι ουρανοί εστερεώθησαν και τω πνεύματι του στόματος αυτού πάσα η δύναμις αυτών».

(ς) Τέλος, για την μαρτυρία υπέρ της Αγίας Τριάδος από την Παλαιά Διαθήκη μπορεί να αναφέρει κανείς απ᾽ αυτήν εκείνα τα χωρία στα οποία ο Υιός του Θεού και το Άγιο Πνεύμα αναφέρονται χωριστά. Γιά παράδειγμα σχετικά με τον Υιό:
Ψαλμ. 2,7: «Υιός μου ει συ, εγώ σήμερον γεγέννηκά σε».
Ψαλμ. 109,3: «Εκ γαστρός προ εωσφόρου εγέννησά σε».
Σχετικά με το Πνεύμα:
Ψαλμ. 142,12: «Το πνεύμα σου το αγαθόν οδηγήσει με εν γη ευθεία».
Ησ. 48,16: «Κύριος απέστειλέ με και το πνεύμα αυτού».
(ζ) Οι θεοφάνειες επίσης στην Παλαιά Διαθήκη δεν είναι τίποτα άλλο παρά η φανέρωση της Αγίας Τριάδας διαμέσου του ασάρκου Λόγου, του «Αγγέλου» της μεγάλης βουλής. Ο τριαδικός Θεός κατά την δραματική έξοδο του Ισραήλ από την Αίγυπτο είναι παρών στην νεφέλη.4
(η) Στην Παλαιά Διαθήκη ομοίως γίνεται λόγος για τον «Άγγελο του Θεού», ο οποίος κατά την πατερική θεολογία είναι ο Λόγος του Θεού, το Δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος.5 «Ο ίδιος ο Χριστός (φυσικά ως άσαρκος Λόγος) παρουσιάστηκε «αυτοπροσώπως» και έδωσε τον Νόμο, μίλησε διαμέσου των προφητών και στην τελευταία φάση της περιόδου αυτής ενανθρώπησε για όλους τους ανθρώπους» (Ματσούκας).6 Καί πάλι ο ίδιος δογματολόγος καθηγητής λέει: «Ο τριαδικός Θεός είναι κυρίαρχος σ᾽ όλη την κτίση και σ᾽ όλη την ιστορία. Αυτό βγαίνει από την «φιλοσοφία» του βιβλικού και του θεολογικού σχήματος».7

YΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

1. Βλ. Π. ΤΡΕΜΠΕΛΑ, ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ, τομ. 1, σ. 228.229.
2. «Ουκ άλλω δε τινι είρηκεν “ποιήσωμεν”, αλλ᾽ ή τω εαυτού Λόγω και τη εαυτού σοφία» (Θεόφιλος ο Αντιοχείας, MPG 6,1081A).
3. Παρόμοια τέτοια χωρία υπάρχουν πολλά στην Παλαιά Διαθήκη. Βλ. Ν. Σωτηροπούλου, θεολόγου-φιλολόγου, Αντιχιλιαστικόν Εγχειρίδιον, Αθήναι, 1979, σ. 34-39).

4. Γρηγορίου Θεολόγου, Εις τα Θεοφάνια MPG 36,313AB: «Πάλιν το σκότος λύεται, πάλιν το φως υφίσταται, πάλιν Αίγυπτος κολάζεται, πάλιν Ισραήλ στύλω φωτίζεται». Ο καθηγητής Ματσούκας εδώ λέει: Είναι άκρως χαρακτηριστικοί οι λόγοι του Γρηγορίου. Τα φώτα είναι μια γιορτή που αποτελεί επανάληψη του ίδιου γεγονότος που είχε γίνει κατά την δραματική έξοδο του Ισραήλ· ξανά γίνεται το ίδιο πράγμα από τον ίδιο Θεό. (Βλ. Δογματική του τομ. Β´ σ. 61.
5. Μ. Αθανασίου, Κατά Αρειανών 3,14 MPG 26,349C-352AB: «Ει δε και ποτε οφθέντος αγγέλου, ο ορών φωνής ήκουε Θεού, ως επί της βάτου γέγονεν· ώφθη γαρ άγγελος εν φλογί πυρός εκ της βάτου και εκάλεσε Κύριος Μωυσήν εκ της βάτου λέγων· Εγώ ειμι ο Θεός του Πατρός σου, ο Θεός Αβραάμ και ο Θεός Ισαάκ και ο Θεός Ιακώβ. Αλλ᾽ ουκ ην άγγελος ο Θεός Αβραάμ, εν δε αγγέλω λαλών ην ο Θεός. Καί ο μεν φαινόμενος ην άγγελος· ο δε Θεός εν αυτώ ελάλει. Ως γαρ εν στύλω νεφέλης ελάλει τω Μωυσή εν τη σκηνή, ούτω και εν αγγέλοις φαίνεται λαλών ο Θεός· ούτω και τω του Ναυή δι᾽ αγγέλου ελάλει. Α δε λαλεί ο Θεός, πρόδηλον ότι διά του Λόγου λαλεί, και ου δι᾽ άλλου». Μ. Βασιλείου, Κατ᾽ Ευνομίου 2 MPG 29,609ΑΒ: «Ου παύση μη όντα προσαγορεύων, ω άθεε, τον όντως όντα, την πηγήν της ζωής, τον πάσι τοις ούσι του είναι παρεκτικόν; Ος οικείαν εαυτώ και πρέπουσαν τη αιδιότητι εν τω προς τον ίδιον θεράποντα Μωυσέα χρηματισμώ προσηγορίαν εξεύρεν, όντα εαυτόν, ονομάσας; Εγώ γαρ ειμι, φησιν, ο ων. Καί τούτοις ουδείς αντερεί μη ουχί εκ προσώπου του Κυρίου ειρήσθαι· ούκουν όστις γε μη το ιουδαικόν κάλυμμα επί τη αναγνώσει Μωυσέως κατά της εαυτού καρδίας επικείμενον έχει. Γέγραπται γαρ, ότι ώφθη τω Μωυσεί άγγελος Κυρίου επί της βάτου εν πυρί φλογός. Άγγελον τοίνυν προτάξασα της διηγήσεως η Γραφή, Θεού επάγει την φωνήν, είπε γαρ, φησί, τω Μωυσεί· Εγώ ειμι ο Θεός του πατρός σου Αβραάμ· και μετ᾽ ολίγα πάλιν· Εγώ ειμι ο ων. Τις ούν ο αυτός και Άγγελος και Θεός; Άρα ουχί περί ου μεμαθήκαμεν, ότι καλείται το όνομα μεγάλης βουλής άγγελος; Εγώ μεν ουκ οίμαι πλειόνων δείν προς την απόδειξιν αλλά τοις μεν φιλοχρίστοις εξαρκείν και την υπόμνησιν, τοις δε ανιάτως έχουσι μηδέν όφελος εκ του πλήθους των λεγομένων έσεσθαι». Ο Υιός του Θεού και προτού να σαρκωθεί παρουσιαζόταν στους δικαίους της Π. Διαθήκης. Βλ. Μαξίμου Ομολογητού, Περί θεολογίας και της ενσάρκου οικονομίας του Υιού του Θεού, MPG 90,1137CD: «Ώσπερ προ της εμφανούς και κατά σάρκα παρουσίας νοητώς ο του Θεού Λόγος τοις πατριάρχαις και προφήταις ενεδήμει, προτυπών τα μυστήρια της αυτού παρουσίας, ούτω και μετά ταύτην την ενδημίαν ου μόνον εν τοις έτι νηπίοις παραγίνεται, διατρέφων πνευματικώς και άγων προς ηλικίαν της κατά Θεόν τελειότητος· αλλά καί εν τοις τελείοις, προδιαγράφων αυτοίς κρυφίως της μελλούσης αυτού παρουσίας ως εν εικόνι τους χαρακτήρας. Ώσπερ οι του νόμου και των προφητών λόγοι πρόδρομοι τυγχάνοντες της κατά σάρκα του Λόγου παρουσίας, τας ψυχάς εις Χριστόν επαιδαγώγουν, ούτω και αυτός ο δεδοξασμένος του Θεού Λόγος σαρκωθείς, πρόδρομος της πνευματικής αυτού παρουσίας γεγένηται· παιδαγωγών τας ψυχάς διά των οικείων λόγων προς υποδοχήν της εμφανούς αυτού θεικής παρουσίας· ην αεί μεν ποιείται, μεταβάλλων από της σαρκός προς το πνεύμα διά των αρετών τους αξίους· ποίησει δε και επί τέλει του αιώνος, εμφανώς αποκαλύπτων τα τέως πάσιν απόρρητα».
6. Βλ. μνημ. εργ. σ. 62. Σωκράτους, Εκκλησιαστική Ιστορία 2, 19 MPG 67,229B: «Ος και τοις πατράσιν αυτοπροσώπως ώφθη δεδωκώς τον νόμον και λαλήσας διά των προφητών, και τα τελευταία ενανθρωπήσας, και τον εαυτού πατέρα πάσιν ανθρώποις φανερώσας».
7. Μνημ. εργ. σελ. 78.





Share58Tweet36ΑποστολήΑποστολή
Προηγούμενο άρθρο

Πανηγυρικές εκδηλώσεις επί τῃ χιλιετηρίδι βαπτίσεως του Αγίου Ισαποστόλου Όλαφ (ΦΩΤΟ)

Επόμενο άρθρο

O Kαθηγουμένος της Μονής Σταυρονικήτα Αγίου Όρους στον Ι.Ν. Αγ. Δημητρίου του ομώνυμου Δήμου (ΦΩΤΟ)

Σχετικά Άρθρα

Σταγών και Μετεώρων Θεόκλητος: Άστραψε και Βρόντηξε Δεσπότης

από Κυριάκος Διαμαντόπουλος
23/06/2025 | 09:00

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΤΑΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΩΝ ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ: Άστραψε και Βρόντηξε Δεσπότης

ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ: Το Μεσολόγγι θα είναι η τιμώμενη πόλη της Ναυτικής Εβδομάδας 2026

από Newsroom
22/06/2025 | 19:00

ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ: Το Μεσολόγγι θα είναι η τιμώμενη πόλη της Ναυτικής Εβδομάδας του 2026 στον Βόλο, με αφορμή τη συμπλήρωση...

Αιτωλίας Δαμασκηνός: Η καρδιά μας είναι πλασμένη να αγαπά

από Newsroom
22/06/2025 | 16:00

ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ: Στο μήνυμά τους, ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Δαμασκηνός απευθύνεται στους πιστούς με βαθιά πατρική αγάπη, θέτοντας το...

 

Ορθοδοξία : Όλα τα ΝΕΑ για τις μητροπόλεις

Επικαιρότητα ΕΔΩ

Εορτολόγιο : Γιορτή σήμερα – Όλες οι γιορτές

Όλες οι προσευχές : Προσευχή

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του ΒΗΜΑΤΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ  στο Google News

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις και τα εκκλησιαστικά ΝΕΑ από το vimaorthodoxias.gr

Γίνε Μέλος της Ομάδας μας

  • 149.6k Fans
  • 7.4k Followers
  • 136k Subscribers
  • 2k Subscribers

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟ -ΓΙΟΡΤΗ ΣΗΜΕΡΑ

23 Ιουνίου – Γιορτή σήμερα: Αγία Αγριππίνα

από Newsroom
23 Ιουνίου, 2025

Γιορτή σήμερα: Τη μνήμη της Αγίας Αγριππίνας τιμά σήμερα, 23 Ιουνίου, η Εκκλησία μας. Η Αγία Αγριππίνα, γεννήθηκε και μαρτύρησε στη...

Περισσότερα

Πάμε προς Τρίτο Παγκόσμιο Πόλεμο; Οι προφητείες των Αγίων για τον μεγάλο πόλεμο στη Μέση Ανατολή

22 Ιουνίου, 2025

24 Ιουνίου – Γιορτή σήμερα: Το Γενέθλιο του Αγίου Ιωάννη Προδρόμου και Βαπτιστού

24 Ιουνίου, 2025

Καίνε τα ιατρεία της Ορθοδοξίας – Διωγμοί και φωτιές στη Γκόμα του Κονγκό: Συγκλονιστική μαρτυρία από τον Επίσκοπο Τιμόθεο

23 Ιουνίου, 2025

ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ: Τρομοκρατική επίθεση σε Ελληνορθόδοξο ναό στη Δαμασκό – Συγκλονιστικές μαρτυρίες

22 Ιουνίου, 2025

ΑΠΟ ΜΙΑ ΚΛΩΣΤΗ ΚΡΕΜΑΤΑΙ Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΙΡΗΝΗ – Υπό άμεση απειλή οι Άγιοι Τόποι μετά το διάγγελμα Τραμπ – Ρωσία και Κίνα στο πλευρό της Τεχεράνης

22 Ιουνίου, 2025

Ματωμένη Κυριακή στη Συρία – Μήνυμα πολέμου κατά της Ορθοδοξίας; και παρέμβαση Πατριαρχών

23 Ιουνίου, 2025

Προσευχή για Υγεία

14 Ιανουαρίου, 2021

Προσευχή στην Παναγία Γιάτρισσα εις πάσαν ασθένεια- ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ!

2 Ιουλίου, 2020

Προσευχή για ύπνο (Αγίου Εφραίμ του Σύρου)

4 Ιανουαρίου, 2021

Δημοφιλείς Κατηγορίες

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • Προσευχές
  • ΘΑΥΜΑΤΑ
  • θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Δημοφιλείς Κατηγορίες

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • Προσευχές
  • ΘΑΥΜΑΤΑ
  • θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Πρόσφατα άρθρα

  • Η Μάχη της Ρεντίνας στο Ιερό Προσκύνημα της Αγίας Μαρίνης Μοδίου (BINTEO)
  • Προσκύνημα της Κατηχητικής Ομάδας Γυμνασίου της Μητρόπολης Γρεβενών στο Άγιον Όρος
  • Το χωριό Ανταρτικό τίμησε την εκατονταετηρίδα του Ενοριακού Ναού του
  • ΑΓΡΟΤΕΣ: Πληρωμές ΟΠΕΚΕΠΕ-Τι ισχύει από 26 Ιουνίου – Ποιοι αγρότες κινδυνεύουν να χάσουν τις επιδοτήσεις τους και τι πρέπει να κάνουν
  • Η Ζάτουνα τίμησε τον Μητροπολίτη Γόρτυνος
  • Ιερά Παράκληση ενώπιον της Παναγίας Ροβέλιστας στην ενορία Συκεών Άρτης
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης – Πνευματικά Δικαιώματα

© 2020 vimaorthodoxias.gr - Αριθμός μέλους - Μητρώο online media: 12528
Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής, τηλεπικοινωνιών και ενημέρωσης - Γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας .

  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ PLUS
    • ORTHODOX NEWS – FAITH
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

© 2020 vimaorthodoxias.gr - Αριθμός μέλους - Μητρώο online media: 12528
Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής, τηλεπικοινωνιών και ενημέρωσης - Γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας .

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Translate »

Add New Playlist