• Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης – Πνευματικά Δικαιώματα
TV
Radio
Τετάρτη, 18 Ιουνίου, 2025
6 °c
Athens
12 ° Fri
12 ° Sat
12 ° Sun
11 ° Mon
ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ PLUS
    • ORTHODOX NEWS – FAITH
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
        • Γεροντας Παϊσιος
        • Η ζωη του Γεροντα
        • Γεροντας Πορφυριος
        • Γερων Σωφρονιος
        • Πατηρ Ιακωβος Τσαλικης
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ PLUS
    • ORTHODOX NEWS – FAITH
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
        • Γεροντας Παϊσιος
        • Η ζωη του Γεροντα
        • Γεροντας Πορφυριος
        • Γερων Σωφρονιος
        • Πατηρ Ιακωβος Τσαλικης
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Το πώς και το γιατί της ορθόδοξης κατήχησης

Newsroom από Newsroom
29/09/2014 | 18:16
σε θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
156
SHARES
576
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Πρωτοτοπρεσβύτερος Γεώργιος Δορμπαράκης
Το πώς και το γιατί της ορθόδοξης κατήχησης

1. Η ορθόδοξη κατήχηση και το περιεχόμενό της.
Νομίζουμε ότι δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κανείς προκειμένου να μιλήσει για την αναγκαιότητα της κατήχησης μέσα στα πλαίσια της Εκκλησίας μας.


Πάντοτε, απαρχής μέχρι σήμερα, η κατήχηση θεωρείτο ως μία από τις ουσιαστικότερες διαστάσεις του εκκλησιαστικού έργου, η οποία μάλιστα αναφερόταν σε όλες τις ηλικίες και σε όλες τις κοινωνικές τάξεις.

Ηταν η ίδια η εντολή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στους μαθητές Του: Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του αγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αυτούς τηρείν πάντα όσα ενετειλάμην υμίν (Ματθ. 28, 19-20). Γι᾽ αυτό και οι απόστολοι και στη συνέχεια όλοι οι μαθητές και συνεχιστές του έργου των αποστόλων θεώρησαν ως αυτονόητη υποχρέωσή τους, κυριολεκτικά όρο για να παραμένουν εν Χριστώ, την άσκηση αυτού του κατηχητικού έργου: πρώτα προς τους εκτός της πίστεως, τα διάφορα έθνη, προκειμένου να τους καλέσουν σε μετάνοια και στην πίστη στον Ιησού Χριστό, έπειτα στους ήδη πιστούς, προκειμένου να εμβαθύνουν στην πίστη τους, να την κατανοήσουν στις διάφορες διαστάσεις της, να αυξηθούν σε αυτήν. Στο δίλημμα μάλιστα μεταξύ της κατήχησης του λόγου του Θεού και της άσκησης φιλανθρωπικού έργου η επιλογή τους ήταν δεδομένη: προτεραιότητα είχε ο λόγος του Θεού, χωρίς όμως παραθεώρηση και της φιλανθρωπίας.

Το παράδειγμα της πρώτης Εκκλησίας με το πρόβλημα στα κοινά τραπέζια που οδήγησε και στην εκλογή των επτά διακόνων είναι αποκαλυπτικό: Ουκ αρεστόν εστίν ημάς καταλείψαντας τον λόγον του Θεού διακονείν τραπέζαις (Πρ. ᾽Απ. 6, 2).

Αν όμως θεωρείτο αυτονόητη η κατήχηση προς όλους από τους Αποστόλους και από την Εκκλησία, εξίσου αυτονόητο θεωρείτο και το περιεχόμενο της κατήχησής τους, όπως ιδιαιτέρως το εκφράζει ο απόστολος Παύλος: ουκ έκρινα του ειδέναι τι εν υμίν, ει μη Ιησούν Χριστόν, και τούτον εσταυρωμένον (Α´ Κορ. 2,2). Και βεβαίως μαζί με τη Σταύρωση τονιζόταν πάντοτε και η άλλη όψη του Σταυρού, η ᾽Ανάσταση.

Ο Θεός ανέστησε τον Ιησού Χριστό, τον οποίο εσείς σταυρώσατε, όπως είπε και ο απόστολος Πέτρος στο συγκεντρωμένο πλήθος της Ιερουσαλήμ την ημέρα της Πεντηκοστής (Πρβλ. Πρ. ᾽Απ. 2, 32. 36). Σταυρός και Ανάσταση: να το κήρυγμα των αποστόλων, να το κέντρο της κατήχησης της Εκκλησίας. Και η αλήθεια αυτή ερμηνεύει κάτι πολύ γνωστό: γιατί τα Ευαγγέλια δεν θεωρήθηκαν ποτέ βιογραφίες του Χριστού. Διότι πέρα από το γεγονός ότι βιογραφίες γράφουμε μόνο για ανθρώπους, οι Ευαγγελιστές κατέγραψαν το κήρυγμα των αποστόλων, το οποίο περιστρεφόταν πάντοτε γύρω από τον Σταυρό και τη Ανάσταση.

Ποιά η αιτία του κεντρικού αυτού περιεχομένου του κηρύγματος των αποστόλων και της Εκκλησίας; Γιατί το βάρος έπεφτε πάντοτε στον Σταυρό και την Ανάσταση; Διότι κυρίως αυτά έσωσαν τον κόσμο από την αμαρτία και το αποτέλεσμά της, τη φθορά και τον θάνατο. Ο Χριστός πάνω στον Σταυρό αίρει την αμαρτίαν του κόσμου, καταργεί το σώμα αυτής, πατά τον θάνατο με τον θάνατό Του και μας ανοίγει τον Παράδεισο, καθώς μας συμφιλιώνει με τον Θεό Πατέρα. Ετσι ο θάνατος παύει να έχει την τρομακτική όψη την προ Χριστού και γίνεται απλή δίοδος που μας φέρνει σε αγαπητική σχέση με τον Θεό εν προσώπω Ιησού Χριστού. Εάν τε ζώμεν εάν τε αποθνήσκωμεν, του Κυρίου εσμέν (Ρωμ. 14,8). Πού σου, θάνατε, το κέντρον; (Α´Κορ. 15,55).

Η νίκη λοιπόν της ζωής και η καταπάτηση του θανάτου ήταν πάντοτε ό,τι ουσιαστικότερο έφερε για τον άνθρωπο ο Χριστός. Χωρίς τη νίκη αυτή, χωρίς την άρση της αμαρτίας, όπως λέει και ο απόστολος Παύλος, ματαία η πίστις υμών (Α´Κορ. 15,17). Ο Χριστός χωρίς την κατάργηση της αμαρτίας και του θανάτου θα ήταν ένας ακόμη ιδρυτής θρησκείας, ο οποίος μπορεί να μας προσέφερε ωραίες διδασκαλίες ή και καλό παράδειγμα, αλλά θα μας άφηνε εγκλωβισμένους μέσα στα πλαίσια της φθοράς και του θανάτου του κόσμου τούτου.

Βεβαίως, είναι περιττό και να αναφέρουμε ότι η νίκη αυτή απέναντι στον θάνατο δεν εξαντλείται μόνο στη διδασκαλία, αλλά βιώνεται ως πραγματικότητα μέσα στην Εκκλησία μας, και μάλιστα στο κατεξοχήν μυστήριο που φανερώνει την Εκκλησία, τη Θεία Ευχαριστία. Εκεί, στη συνέχεια του Μυστικού Δείπνου, στην προσφορά του σώματος και του αίματος του Χριστού, ο πιστός κατανοεί εμπειρικά και προσωπικά ότι ο θάνατος υπερβαίνεται, γιατί ακριβώς καλείται να φάει και να πιεί τον ίδιο τον Θεό του και να γίνει έτσι ένα μαζί Του.

Κι αυτό σημαίνει ότι η όποια κατήχηση αν δεν καταλήγει στη Θεία Λειτουργία, αν δεν κάνει τον άνθρωπο να συνειδητοποιεί ότι εκεί βρίσκεται το κέντρο της ζωής του, τελικώς δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Θα λειτουργεί όπως το κήρυγμα των Προτεσταντών, δηλαδή ως κάτι που αιωρείται τελικώς στο κενό. Συμβαίνει κάτι παρόμοιο με το κλαδί του δέντρου. Το κλαδί είναι ζωντανό και κατανοείται ως τέτοιο μόνο σε διαρκή σχέση και αναφορά προς το δέντρο. Οι χυμοί του δέντρου κρατούν το κλαδί ζωντανό, το σώμα και το αίμα του Χριστού κρατούν τον χριστιανό ζωντανό, αφού έτσι μας έμαθε ο Κύριος να βλέπουμε τον εαυτό μας. Εγώ ειμί η άμπελος, υμείς τα κλήματα (᾽Ιωάν. 15,5).

2. Ο τρόπος προσφοράς του περιεχομένου της κατήχησης.
Αυτό λοιπόν κήρυσσαν οι απόστολοι, αυτό ήταν πάντοτε το περιεχόμενο της κατήχησης της Εκκλησίας. Αλλά αυτό το περιεχόμενο διαφοροποιείτο κάθε φορά ως προς την προσφορά του ανάλογα με τους αποδέκτες του. Αλλιώς μιλούσαν οι απόστολοι δηλαδή στους εκτός της πίστεως, αλλιώς στους ήδη πιστούς. Αλλιώς στους αρχαρίους πνευματικά, αλλιώς στους προχωρημένους και τελείους. Οταν ο απόστολος Παύλος για παράδειγμα μιλά για το γάλα της πίστεως που μπορούν να δεχτούν ορισμένοι πιστοί γιατί δεν αντέχουν τη στέρεα τροφή, τι άλλο μας διδάσκει από αυτή τη διακριτική στάση ως προς την προσφορά του κηρύγματος της Εκκλησίας; Γάλα υμάς επότισα και ου βρώμα. Ούπω γαρ ηδύνασθε᾽(Α´ Κορ. 3,2). Κι αυτήν τη διάκριση μας τη δίδαξε ο ίδιος πρώτα από όλα ο Θεός μας, ο Οποίος την αποκάλυψή Του στον κόσμο την έκανε σταδιακά. Πρώτα φανερώθηκε στους Εβραίους με τον Μωσαικό Νόμο και τους προφήτες – ό,τι συνιστά την Παλαιά Διαθήκη – έπειτα φανερώθηκε άμεσα και προσωπικά στο πρόσωπα του Ιησού Χριστού – ό,τι συνιστά την Καινή Διαθήκη.

Κι ακόμη: ο ίδιος πάλι ο Ιησούς Χριστός σταδιακά αποκαλυπτόταν στους μαθητές Του. Εκείνος έλεγε ότι πολλά πράγματα δεν μπορούσαν να βαστάσουν οι μαθητές Του τότε που ήταν ακόμη εν σαρκί μαζί Του, αλλά θα τα κατανοούσαν αργότερα με την έλευση του αγίου Πνεύματος. Ετι πολλά έχω λέγειν υμίν, αλλ᾽ ου δύνασθε βαστάζειν άρτι. Οταν δε έλθη εκείνος, το Πνεύμα της αληθείας, οδηγήσει υμάς εις πάσαν την αλήθειαν (Ιωάν. 16, 13). Καί πράγματι: η πλήρης κατανόηση του Ιησού Χριστού ως Θεού και ανθρώπου, ακόμη και από τους μαθητές Του, ακόμη και από την ίδια την Παναγία Μητέρα Του, έγινε την ημέρα της Πεντηκοστής, ότε κατήλθε το Πνεύμα το Αγιον. Διότι μόνον εν αγίω Πνεύματι κατανοείται και γίνεται γνωστός προσωπικά ο Χριστός. Ουδείς δύναται ειπείν Κύριον Ιησούν ει μη εν Πνεύματι Αγίω (Α´ Κορ. 12, 3).

Κι αυτήν την τακτική διδάσκει ο Χριστός να ακολουθούν και οι μαθητές Του σε όλους τους αιώνες. Μη δώτε το άγιον τοις κυσί – έλεγε – μηδέ βάλητε τους μαργαρίτας υμών έμπροσθεν των χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αυτούς εν τοις ποσίν αυτών και στραφέντες ρήξωσιν υμάς᾽(Ματθ. 7, 6). Με άλλα λόγια η διακριτική προσφορά του περιεχομένου της πίστεως θεωρείται δεδομένη και περαιτέρω εξηγείται από τον Κύριο ότι τούτο γίνεται για λόγους φιλανθρωπίας. ᾽Ακόμη και η άρνηση να μιλήσει κανείς για την πίστη είναι πολλές φορές η καλύτερη στάση αγάπης προς τον συνάνθρωπο, ο οποίος αδυνατεί, στη φάση που βρίσκεται, να την αποδεχτεί. Τυχόν υπέρβαση της διάκρισης αυτής για λόγους υπερβάλλοντος ζήλου, δηλαδή ζήλου ου κατ᾽ επίγνωσιν, αποκαλύπτει το εσωτερικό δικό μας πρόβλημα εγωισμού, που θέλουμε να γινόμαστε βασιλικώτεροι του βασιλέως και να διορθώνουμε τον ίδιο τον Χριστό.

Καί όντως: ήδη από την πρώτη Εκκλησία παρουσιάστηκαν τέτοιοι ζηλωτές, οι οποίοι αδιάκριτα προσέφεραν τα της πίστεως σε όλους. Κι η Εκκλησία μας τι έκανε; Σε αυτές τις περιπτώσεις απαγόρευε ακόμη και την ιεραποστολή. Πότε; Οταν γινόταν η διαπίστωση ότι το ακροατήριο είναι εχθρικά διακείμενο, όταν είναι χλευαστικά διακείμενο ή απλώς ανέτοιμο. Εκεί η καλύτερη χριστιανική στάση, το καλύτερη κήρυγμα, η πιο σωστή κατήχηση είναι η σιωπή. Το ίδιο δεν έκανε και ο Κύριος προς τον Πιλάτο, όταν τον ανέκρινε εκείνος λίγο πριν από τη Σταύρωση; Στην ερώτηση για παράδειγμα του Πιλάτου τι εστιν αλήθεια; ο Κύριος δεν κάθεται να του εξηγήσει, αλλά απλώς σιωπά (Πρβλ. ᾽Ιωάν. 18, 38 εξ.). Διότι γνώριζε ο Κύριος ότι ο Πιλάτος ήταν ανέτοιμος να κατανοήσει το μυστήριο της Βασιλείας του Θεού.

Αξίζει τέλος να μνημονευθεί στο σημαντικό αυτό θέμα και η στάση της Εκκλησίας αργότερα στο θέμα των κατηχουμένων. Λίγοι γνωρίζουν τον λόγο που η Εκκλησία ξεκινά την ανάγνωση του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου μετά το Πάσχα. Επρεπε οι κατηχούμενοι να έχουν βαπτιστεί – κάτι που γινόταν κυρίως κατά το Πάσχα – για να είναι στην ορθή πνευματική κατάσταση του μέλους της Εκκλησίας, ώστε να κατανοούν το Ευαγγέλιο του Ιωάννη. Οσο ήταν κατηχούμενοι μπορούσαν να ακροώνται τα συνοπτικά λεγόμενα Ευαγγέλια, του Ματθαίου, του Μάρκου και του Λουκά. Τον Ιωάννη όμως που είχε γράψει το πνευματικότερο Ευαγγέλιο, εκείνο που τόνιζε ιδιαιτέρως τη θεότητα του Κυρίου, μπορούσαν να ακροώνται μετά τον φωτισμό του αγίου βαπτίσματος.

Τα παραπάνω, όπως και πολλά ακόμη που θα μπορούσαν να ειπωθούν, επιβεβαιώνουν την τακτική της Εκκλησίας μας στο θέμα της κατήχησης και κατά τα νεώτερα χρόνια: τη διαβάθμιση σε κατηχητικές βαθμίδες, την αναφορά κατ᾽ αυτές σε διαφορετικά θέματα – πάντοτε όμως με κέντρο τον Ιησού Χριστό μέσα στα πλαίσια της ενορίας. Στα νεώτερα παιδιά χρειάζεται το γάλα της πίστεως. Στα μεγαλύτερα, και πάλι με μεγάλη διάκριση, πιο στέρεα τροφή.

Πως θα ξέρει κανείς πότε μπορεί να προχωρήσει σε κάτι πιο στέρεο; Τι μπορεί να έχει ως κριτήριο πορείας στην κατήχηση; Το πόσο τα παιδιά ενδιαφέρονται και ζητάνε να γνωρίσουν τις αλήθειες της πίστεως. Σ᾽ εκείνον που ρωτάει, που διψά να μάθει, σ᾽ εκείνον ιδιαιτέρως μπορεί κανείς να αποκαλύψει τα βαθύτερα στοιχεία της πίστεως. Τω αιτούντί σε δίδου λέει ο Κύριος (Ματθ. 6, 42). Κι είναι πολύ χαρακτηριστικό αυτό που έκαναν πολλοί άγιοι της Εκκλησίας, σαν τον άγιο Αντώνιο. Όταν ήθελαν να πούνε κάτι πιο ουσιαστικό από την πνευματική ζωή στους μαθητές τους ή στους επισκέπτες τους, έλεγαν κάτι πολύ γενικό, δίνοντας απλώς μία αφορμή. Αυτός που πράγματι ήταν έτοιμος να δεχτεί τον πνευματικό λόγο, ρωτούσε για διευκρίνιση. Οπότε έπαιρναν αφορμή από αυτό οι άγιοι και προχωρούσαν. Διαφορετικά, σταματούσαν και απλώς προσεύχονταν. Γιατί το να προχωρά κανείς αδιάκριτα, όπως είπαμε, στην πραγματικότητα προκαλεί καταστροφή. Όπως λέει και ο άγιος Μάρκος ο ασκητής στη Φιλοκαλία εκείνος που άφησε την πράξη και βασίζεται σε μία απλή γνώση, αντί για δίκοπο μαχαίρι κρατά καλαμένιο ραβδί, το οποίο σε καιρό πολέμου, κατά την Γραφή, θα του τρυπήσει το χέρι και θα μπει μέσα σ᾽ αυτό και θα του βάλει το φυσικό δηλητήριο προτού του το βάλουν οι εχθροί.

3. Προϋποθέσεις του ασκούντος την κατήχηση.

Ολα τα παραπάνω που αναφέραμε στηρίζονται σ᾽ ένα απλό αλλά απόλυτο γεγονός, το οποίο θεωρείται αυτονόητο στην ορθόδοξη παράδοση: ότι ο ασκών την κατήχηση είναι σαν τους αποστόλους ή το λιγότερο πρέπει να βρίσκεται στη γραμμή των αποστόλων, να είναι άνθρωπος δηλαδή βαθιάς πίστεως στον Ιησού Χριστό, συνειδητό μέλος της Εκκλησίας, κεκλημένος από αυτήν για το μεγάλο και ιερό αυτό έργο. Δεν έχει καμία σημασία να μιλάμε για την κατήχηση, να αναφερόμαστε στο περιεχόμενό της, στους τρόπους προσφοράς της, και να μην υπάρχουν εκείνοι που θα την υλοποιούν. Πάντοτε ο κατηχητής θεωρείτο από την Εκκλησία μας ως χαρισματούχος, ο οποίος με επίγνωση και με μεγάλο φόβο Θεού ανελάμβανε στην Εκκλησία τη συγκεκριμένη αυτή διακονία. Δεν αρκεί να είναι κανείς απλώς καλό παιδί ή και να διακρίνεται στον τομέα των γραμμάτων. Απαιτείται το επιπλέον της ιεραποστολικής προσφοράς που θα το διακρίνει κυρίως ο επίσκοπος ή ο εντεταλμένος από αυτόν υπεύθυνος ιερέας. Γι᾽ αυτό ίσως πολλές φορές μπορεί και πρέπει να μην ασκηθεί η κατήχηση, όταν υπάρχει έλλειψη των χαρισματούχων αυτών, και να επιφορτισθεί ο ιερέας που μπορεί να το κάνει, δεδομένου ότι τούτο αποτελεί το σημαντικότερο και σπουδαιότερο έργο, μαζί με την τέλεση των ιερών ακολουθιών.

Δυστυχώς μερικές φορές οι ιερείς νεότητας ελαφρά τη καρδία επιλέγουμε την πιο εύκολη για εμάς λύση: την ανάθεση του έργου αυτού σε όποιον προσφέρεται, χωρίς όμως να εξετάζουμε αν συντρέχουν σε αυτόν οι εκκλησιαστικές προϋποθέσεις. Δεν εννοούμε βεβαίως ότι αυτός που θα αναλάβει την κατήχηση θα είναι αναμάρτητος. Αναμάρτητοι δεν υπήρξεν ούτε θα υπάρξουν ποτέ, πλην του Ενός, του ενανθρωπήσαντος Θεού μας Ιησού Χριστού. Αλλά είπαμε: θα πρέπει να είναι συνειδητό μέλος της Εκκλησίας, με επίγνωση της σπουδαιότητας και της ιερότητας του έργου της κατήχησης, με αγάπη προς τα παιδιά και βεβαίως με διάθεση συνεχούς καταρτισμού που θα του επιτρέπει να αντιμετωπίζει οποιοδήποτε θέμα πιθανόν τεθεί προς συζήτηση από αυτά. Τότε, ναί! Καί το έργο του θα ευλογείται από τον Θεό, αλλά και ο ίδιος θα εμπλουτίζεται από την προσφορά και την κένωσή του αυτή.





Share62Tweet39ΑποστολήΑποστολή
Προηγούμενο άρθρο

Μόνιμη έκθεση κειμηλίων Μικρασιατών στην Κύπρο

Επόμενο άρθρο

Στο Άγιο Όρος ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος (ΦΩΤΟ)

Σχετικά Άρθρα

Η Εκκλησία δεν είναι μόνον μία, αλλά και μοναδική!

από Newsroom
18/06/2025 | 09:00

ΑΓΙΟΣ ΙΟΥΣΤΙΝΟΣ ΠΟΠΟΒΙΤΣ: «Η Εκκλησία δεν είναι μόνον μία, αλλά και μοναδική. Εν τώ Κυρίω Ιησού δεν είναι δυνατόν να...

Άγιος Εφραίμ Κατουνακιώτης: Μην παραβλέπεις τη συνείδηση σου!

από Newsroom
16/06/2025 | 22:30

ΑΓΙΟΣ ΕΦΡΑΙΜ ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΩΤΗΣ: Μην παραβλέπεις τη συνείδηση σου! Να ζητάμε να μας συγχωρέσει ο αδερφός μας. Άνθρωποι είμαστε και σφάλματα...

Άγιος Παΐσιος: Μόλις σβήσει η οικογένεια, θα σβήσει ο κόσμος

από Newsroom
16/06/2025 | 09:00

Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης: Μόλις σβήσει η οικογένεια, θα σβήσει ο κόσμος. Όταν χαλάσει η οικογένεια, θα χαλάσει και ο...

 

Ορθοδοξία : Όλα τα ΝΕΑ για τις μητροπόλεις

Επικαιρότητα ΕΔΩ

Εορτολόγιο : Γιορτή σήμερα – Όλες οι γιορτές

Όλες οι προσευχές : Προσευχή

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του ΒΗΜΑΤΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ  στο Google News

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις και τα εκκλησιαστικά ΝΕΑ από το vimaorthodoxias.gr

Γίνε Μέλος της Ομάδας μας

  • 149.6k Fans
  • 7.4k Followers
  • 136k Subscribers
  • 2k Subscribers

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΥΠΡΟΥ

«Ζητώ την αποκατάστασή μου ως κανονικού Μητροπολίτη Πάφου» – Έκκλητη προσφυγή Τυχικού στο Οικ.Πατριαρχείο – Στο πλευρό του Ιεράρχες Ελλάδος και άλλων Πατριαρχείων

από Newsroom
17 Ιουνίου, 2025

ΕΚΠΤΩΤΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΦΟΥ ΤΥΧΙΚΟΣ: 28σέλιδη προσφυγή με τεκμήρια και βαριά επιχειρηματολογία – Προβληματισμός σε Αγιορείτικους και εκκλησιαστικούς κύκλους Ρεπορτάζ: Γιάννης...

Περισσότερα

17 Ιουνίου – Γιορτή σήμερα: Άγιοι Μανουήλ, Σαβέλ και Ισμαήλ

17 Ιουνίου, 2025

Νέα σεισμική διέγερση στον Θερμαϊκό: Σεισμός 4,2 Ρίχτερ στην Κασσάνδρα – Ανησυχία και στο Άγιον Όρος

17 Ιουνίου, 2025

Προσευχή στην Παναγία Γιάτρισσα εις πάσαν ασθένεια- ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ!

2 Ιουλίου, 2020

ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ

3 Μαΐου, 2010

Στο Ευρωκοινοβούλιο η Μονή Σινά: Η ελληνική αδιαφορία αφήνει το αρχαιότερο μοναστήρι του κόσμου έρμαιο των αιγυπτιακών δικαστηρίων

17 Ιουνίου, 2025

Προπαγάνδα ή μήνυμα πολέμου; Οι Ιρανοί εμφανίζουν δεμένους πράκτορες της Μοσάντ πάνω σε πυραύλους

17 Ιουνίου, 2025

Προσευχή για Υγεία

14 Ιανουαρίου, 2021

Άγιοι Ανάργυροι: Η Θαυματουργή Προσευχή υπέρ υγείας των Αγίων Αναργύρων

1 Νοεμβρίου, 2024

Άγιος Εφραίμ Κατουνακιώτης: Μην παραβλέπεις τη συνείδηση σου!

16 Ιουνίου, 2025

Δημοφιλείς Κατηγορίες

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • Προσευχές
  • ΘΑΥΜΑΤΑ
  • θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Δημοφιλείς Κατηγορίες

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • Προσευχές
  • ΘΑΥΜΑΤΑ
  • θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Πρόσφατα άρθρα

  • Αγρυπνία για το Γενέσιο του Τιμίου Προδρόμου στον Βύρωνα – Ιερό Κάλεσμα Προσευχής
  • Τι θα πάθω αν πάρω τον αριθμό του θηρίου στο χέρι ή στο μέτωπο;
  • Ιούλιος 2025 – Η Ρουμανία υποδέχεται την Τιμία Κάρα του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου από τη Μ. Βατοπαιδίου 
  • ΟΠΕΚΕΠΕ -ΕΛΓΑ: Αγροτικές Πληρωμές έως 10 Αυγούστου: Ποιοι θα λάβουν χρήματα – Νέες επιδοτήσεις με έως 45€/στρέμμα για αγρανάπαυση
  • Έκθεση ζωγραφικής στην Αγιορειτική Εστία: « Άγιον Όρος Τόπος σιωπής»
  • ΠΥΡΑ ΣΑΜΑΡΑ «Πρόκληση η στάση της Αιγύπτου για τη Μονή Σινά – Αν μας υπολόγιζαν, δεν θα τολμούσαν»
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης – Πνευματικά Δικαιώματα

© 2020 vimaorthodoxias.gr - Αριθμός μέλους - Μητρώο online media: 12528
Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής, τηλεπικοινωνιών και ενημέρωσης - Γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας .

  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ PLUS
    • ORTHODOX NEWS – FAITH
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

© 2020 vimaorthodoxias.gr - Αριθμός μέλους - Μητρώο online media: 12528
Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής, τηλεπικοινωνιών και ενημέρωσης - Γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας .

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Translate »

Add New Playlist