Γράφει ο π. Παντελεήμων Κρούσκος
Πολλοί λένε πώς δεν νηστεύουν γιατί βλάπτουν τα εξερχόμενα και όχι τα εισερχόμενα κατά τον λόγο του Κυρίου.
Είναι όμως έτσι;
Οι φαρισαίοι έπλυναν τα πιάτα, τα ποτήρια ακόμα και τα ανάκλιντρα πριν φανε.
Και τα πιατα τους ήταν γεμάτα με αρπαγές και αδικίες. Αυτήν την υποκρισία καυτηρίασε ο Κύριος και αυτή είναι η ουσία των λόγων Του, όταν λέει πώς τα εξερχόμενα βλάπτουν και όχι τα εισερχόμενα βλάπτουν. Επίσης δεν ετρωγαν χοιρινά και άλλα ζώα ως ακαθαρτα.
Δεν βλάπτουν οι τροφές. Βλάπτει η κακία που εκπορεύεται από το στόμα.
Ουδεμία λοιπόν σχέση δεν έχει με την εκκλησιαστική νηστεία ο λόγος του Κυρίου εκτός βεβαια από ένα πράγμα: καλό είναι όταν νηστεύουμε τα εισερχόμενα, να νηστεύουμε και τα εξερχόμενα. Αυτό ειναι το πλέον σημαντικό, χωρίς να σημαίνει πώς δεν χρειάζεται η νηστεία της τροφής.
Η άδεια κοιλια σκοτώνει τα πάθη και κρατάει τους δαίμονες σε καταστολή. Ο Χορτάτος αφού θεοποιεί την γαστέρα μετά φωνάζει και όλα τα άλλα πάθη και δεσμεύεται από αυτά. Είναι σημαντικό να νηστεύουμε και την ποιότητα αλλά και την ποσότητα. Επίσης αν η Εκκλησία μου λέει νηστεψε το κρεας, θα νηστεψω το κρεας.
Η νηστεία της σαρακοστής είναι εκκλησιαστικό και όχι ατομικό βίωμα. Άμα αρχίσω και ρωταω και εξεταζω δεν νηστεύω ούτε από τους λογισμους.