Το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει στην Κωνσταντινούπολη (κατά το τριήμερο Τετάρτη 1η έως Παρασκευή 3η Ιουλίου 2015) την 1η Ακαδημαική Βυζαντινομουσικολογική Συνάντηση, υπό το θέμα: Εξήγηση και Εξηγητές Διδάσκαλοι.
Το μουσικολογικό αυτό γεγονός θα φιλοξενηθεί στην Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος της Χάλκης, στους χώρους της εκεί γεραράς Θεολογικής Σχολής, κατά συνδιοργάνωση σύνδυο των ακαδημαικών Ιδρυμάτων και υπό την αιγίδα της Α.Θ. Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου.
Η εν λόγω Ακαδημαική Βυζαντινομουσικολογική Συνάντηση, η πρώτη ενός σχεδιαζόμενου ομώνυμου ετήσιου ακαδημαικού θεσμού, θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες έξι επιστημονικές ανακοινώσεις σεμιναριακού-εργαστηριακού χαρακτήρα (workshops), από ισάριθμους πανεπιστημιακούς καθηγητές.
ΠΕΜΠΤΗ 1η ΙΟΥΛΙΟΥ
– ΓΡ. Θ. ΣΤΑΘΗΣ: Ομ. Καθηγητής ΕΚΠΑ
Οι τρεις διδάσκαλοι: Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος
– ΘΩΜΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ: Επίκ. Καθηγητής ΕΚΠΑ
Απόστολος Κώνστας ο Χίος
ΠΕΜΠΤΗ 2α ΙΟΥΛΙΟΥ
– ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΛΥΓΙΖΑΚΗΣ: Ομ. Καθηγητής ΠΑΜΑΚ
Ιωάσαφ Διονυσιάτης
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ: Επίκ. Καθηγητής ΑΕΑΒΙ
Θεοφάνης Παντοκρατορηνός
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 3η ΙΟΥΛΙΟΥ
– ΑΧΙΛΛΕΥΣ Γ. ΧΑΛΔΑΙΑΚΗΣ: Αν. Καθηγητής – Πρόεδρος ΤΜΣ ΕΚΠΑ
Ματθαίος Βατοπαιδηνός
– ΜΙΧΑΗΛ ΣΤΡΟΥΜΠΑΚΗΣ: Επίκ. Καθηγητής ΠΑΕΑΚ
Νικόλαος Δοχειαρίτης
Η συγκυρία είναι ιδεώδης και ιστορική, καθώς τυγχάνει γνωστό ότι κατά το παρελθόν αλλά και το τρέχον έτος άγεται επέτειος διακοσιοστή από της μουσικής μεταρρύθμισης του 1814-5.
Το γεγονός υπομιμνήσκει την πολλαπλά χρήσιμη ανάγκη για μελέτη, ανάλυση και «αποκωδικοποίηση» της (παλαιάς και νέας) ψαλτικής σημειογραφίας, περί την οποία πολυμερώς και πολυτρόπως ενασχολήθηκαν τόσο οι Πολίτες (Χρύσανθος, Γρηγόριος, Χουρμούζιος, αλλά και Απόστολος Κώνστας ο Χίος) όσο και άλλοι Αγιορείτες (Θεοφάνης Παντοκρατορηνός, Ιωάσαφ Διονυσιάτης, Νικόλαος Δοχειαρίτης, Ματθαίος Βατοπαιδηνός) διδάσκαλοι.
Η προσέγγιση του έργου τους αναμένεται εδώ να υπερβεί την ενυπάρχουσα ιστορική η ακόμη και την όποια θεωρητική διάστασή του και να επικεντρωθεί στη συστηματική και παλαιογραφική θεώρησή του, αναδεικνύοντας κυρίως τις τεχνικές και αισθητικές πτυχές του. Παραμόνιμη επιδίωξη και αυτού του ακαδημαικού εγχειρήματος παραμένει η απόπειρα βαθύτερης και ουσιαστικότερης κατανόησης του μουσικολογικά καίριου φαινομένου της λεγόμενης εξήγησης.