Απίστευτη παραποίηση των λόγων του Πατριάρχη από τα βουλγαρικά ΜΜΕ

Loading...


του Γιώργου Θεοχάρη

Σε άγνοια και παραπληροφόρηση από τα ΜΜΕ της Βουλγαρίας, όπως και σε προσπάθειες πολιτικής εκμετάλλευσης, οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό το θέμα που δημιουργήθηκε με αφορμή την έκκληση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για την επιστροφή των κλαπέντων εκκλησιαστικών κειμηλίων από τις μονές και τις εκκλησίες της Βορείου Ελλάδος.

Ενδεικτικό για το μέγεθος της άγνοιας ως προς τα εκκλησιαστικά και την παραπληροφήρηση, που παρατηρήθηκε στα βουλγαρικά ΜΜΕ, ήταν και το γεγονός ότι αρχικά το βουλγαρικό κοινό έμεινε με την εντύπωση ότι ο κ. Μπορίσοφ αρνήθηκε να συναντηθεί με τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, για να τον τιμωρήσει για την «εξευτελιστική» στάση του απέναντι στον Βούλγαρο Πατριάρχη Νεόφυτο, επειδή τόλμησε να τον προσφωνήσει Μακαριώτατο και όχι Αγιώτατο, όπως προσφωνείται στην Βουλγαρία!!

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πατριάρχες των νεότερων πατριαρχείων, Βουλγαρίας, Ρωσσίας, Ρουμανίας και Σερβίας, ενώ στις χώρες τους προσφωνούνται ως Αγιώτατοι, πάντοτε στις σχέσεις τους με τις άλλες Εκκλησίες προσφωνούνται ως Μακαριώτατοι. Άλλωστε ως Μακαριώτατοι προσφωνούνται ακόμη και οι πατριάρχες και των υπόλοιπων από τα τρία ορθόδοξα πρεσβυγενή πατριαρχεία, Ιεροσολύμων, Αλεξάνδρειας και Αντιόχειας! Ο μόνος πατριάρχης που προσφωνείται «Παναγιώτατος» είναι ο Οικουμενικός. Συνεπώς μία απαίτηση να προσφωνηθεί ο Πατριάρχης Βουλγαρίας ως «Αγιώτατος» από τον Οικουμενικό Πατριάρχη μέσα στην Βουλγαρία όχι μόνο θα ήταν εντελώς άτοπη από εκκλησιαστική άποψη, αλλά είναι κάτι που και ο ίδιος ο Πατριάρχης Βουλγαρίας δεν θα μπορούσε ποτέ να το διανοηθεί!

Όμως, όλα δείχνουν ότι η χονδροειδής αυτή παραποίηση δεν έγινε μόνο από τα βουλγαρικά ΜΜΕ, αλλά έγινε πιστευτή και από τον ίδιο τον Βούλγαρο πρωθυπουργό. Η βουλγαρική ιστοσελίδα «Επίκεντρο», στην οποία ο κ. Μπορίσοβ μίλησε για τα αίτια της άρνησής του να συναντήσει τον Πατριάρχη, αφού παραθέτει τα λόγια του, γράφει επί λέξει:
«Ο Πρωθυπουργός αρνήθηκε την συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, εξ αιτίας της έλλειψης σεβασμού του προς τον Πατριάρχη Νεόφυτο, προς τον οποίο απευθύνθηκε ως προς Επίσκοπο, και εξ αιτίας του διδασκαλικού ύφους του προς την Βουλγαρική Ορθόδοξη Εκκλησία, την οποία αποκάλεσε τοπική και όχι αυτοκέφαλη, όπως αυτή είναι».

Πρόκειται για μία ακόμη χονδροειδή παραποίηση των λόγων του Πατριάρχη. Καταρχήν ο Βούλγαρος πρωθυπουργός φαίνεται να αγνοεί ότι, εάν ο Πατριάρχης Βουλγαρίας προσφωνούνταν ως επίσκοπος, θα προσφωνούνταν «Σεβασμιώτατος» και όχι «Μακαριώτατος», όπως προσφωνήθηκαν από τον Πατριάρχη όλοι οι υπόλοιποι Βούλγαροι επίσκοποι που ήταν παρόντες στο συλλείτουργο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μπόζινταρ Δημητρώφ, Διευθυντής του Ιστορικού Εθνικού Μουσείου της Βουλγαρίας, ο οποίος τοποθετείται συνεχώς αρνητικά στην έκκληση του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για τα κλεμένα κειμήλια, δήλωσε σε συνέντευξή του στην ιστοσελίδα www.trud.bg:
«Δεν είναι αλήθεια ότι (ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος) πρόσβαλε τον πατριάρχη μας, όπως ισχυρίστηκαν μερικοί συκοφάντες θεολόγοι από την νεότερη γενιά. Ο Δρ Ιβάν Ζέλεβ πολύ ξεκάθαρα εξήγησε ότι η προσφώνηση ήταν “η μακαριοτάτη Αγιότης σας”, δηλαδή όχι μόνο χρησιμοποίησε τον τίτλο του πατριάρχη, αλλά και πρόσθεσε ακόμη ένα “μακαριοτάτη”, το οποίο τον εξύψωσε».

Ποια ήταν όμως τα λόγια του Πατριάρχη περί δήθεν «τοπικής» Εκκλησίας, που σκανδάλισαν τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό και τμήμα των βουλγαρικών ΜΜΕ;

Το ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ μεταφράζει το επίμαχο τμήμα του λόγου του Πατριάρχη από την επίσημη ιστοσελίδα του Πατριαρχείου Βουλγαρίας (link: www.bg-patriarshia.bg/news.php?id=188290):
«Επιπλέον, στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, από την ίδρυσή της, το τοπικό ταυτίζεται με το καθολικό. Κάθε ξεχωριστή εκκλησιαστική κοινότητα είναι ενωμένη με την μία καθολική εκκλησία, κάθε χριστιανικός ναός είναι ενωμένος με το Υπερώο της Πεντηκοστής, με τον ναό της σοφίας του Θεού. Κάθε τοπική Εκκλησία κινείται στον χώρο της οικουμένης και το πνεύμα της είναι “όριο μεταξύ του κόσμου και του υπερκόσμιου”, δηλαδή ζει και αναπνέει τα έσχατα».
Δηλαδή ο Πατριάρχης αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο κάθε επί μέρους, «κατά τόπον», εκκλησία είναι μία «καθολική» -με την έννοια της «οικουμενικής»-, Εκκλησία, εφόσον βρίσκεται σε ενότητα με την μία, αγία, καθολική και αποστολική Εκκλησία, χωρίς φυσικά καμία αναφορά ειδικά στην Βουλγαρική Εκκλησία. Ο Πατριάρχης εννοούσε ότι η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης, η Εκκλησία της Βουλγαρίας, η Εκκλησία της Σερβίας, της Αλβανίας, ή ακόμη και η Εκκλησία της Θήβας, της Λάρισας, της Φιλιππούπολης κ.λπ., είναι στην πραγματικότητα μία αποστολική, «καθολική», εκκλησιαστική κοινότητα.

Αυτό προκύπτει και από τα αμέσως προηγούμενα λόγια του Πατριάρχη, όπως δημοσιεύονται στην ίδια ιστοσελίδα:

«Ο οικουμενικός χαρακτήρας της διακονίας της μητρός Εκκλησίας Κωνσταντινουπόλεως έχει ως σημείο εκκίνησης και εμπνέεται από την εκκλησιαστική συνείδηση της αποστολικής κοινότητας, η οποία ζούσε ομόψυχα το ενθουσιαστικό πνεύμα των μαρτύρων, καθώς και τη βαθιά αίσθηση της κοινωνίας στο ένα σώμα του Χριστού, «εις εν», όλων των συναθροισμένων λαών, διαφόρων γλωσσών και παραδόσεων».
Τον καθαρά πνευματικό και θεολογικό αυτόν λόγο του Πατριάρχη παραποίησαν τα βουλγαρικά ΜΜΕ!
Εξάλλου, εάν υπήρχαν αιχμές εναντίον της Βουλγαρικής Εκκλησίας από τον Πατριάρχη, θεωρείται απίθανο ότι η επίσημη ιστοσελίδα της θα δημοσίευε τον λόγο του.



Ετικέτες





tilegrafima.gr