Κοινωνικό μέρισμα κριτήρια και αίτηση, Συντάξεις αναδρομικά, ΟΠΕΚΕΠΕ πληρωμές

Loading...


κριτήρια και αίτηση, αναδρομικά, – Από 500 έως 1.000 ευρώ εκτιμάται ότι θα ανέλθει το κοινωνικό μέρισμα το οποίο θα διανείμει η κυβέρνηση τις επόμενες ημέρες σε 200.000 νοικοκυριά, όπως προανήγγειλε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα του συνεδρίου της Νέας Δημοκρατίας.

Πρόκειται για οικονομικά ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού οι οποίες, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, θα είναι οι μακροχρόνια άνεργοι, πολύτεκνα νοικοκυριά καθώς και οικογένειες με εξαρτώμενα τέκνα ΑΜΕΑ.

Στις ομάδες αυτές θα διανεμηθεί το  από τον δημοσιονομικό χώρο που δημιουργείται για το 2019, το ύψος του οποίου θα προσδιορισθεί με ακρίβεια τις επόμενες ημέρες.

Με βάση τα στοιχεία που θα προκύψουν το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει έως το τέλος της εβδομάδας στις ανακοινώσεις για το ύψος του μερίσματος που θα δοθεί ανά κατηγορία δικαιούχου. Η καταβολή των ποσών θα είναι εφάπαξ και θα γίνει σε μετρητά, όπως έχει ήδη ανακοινώσει ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

Σημειώνεται ότι από τον εφετινό δημοσιονομικό χώρο θα εξοφληθεί και μέρος των οφειλών που έχει το δημόσιο προς τη ΔΕΗ από τα επιδοτούμενα τιμολόγια των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.

Αίτηση για το Κοινωνικό μέρισμα 2019 στο koinonikomerisma.gr – Όλα τα βήματα

Κοινωνικό μέρισμα κριτήρια και αίτηση -Βήμα προς βήμα η διαδικασία υποβολής αιτήσεων

Η διαδικασία υποβολής αιτήσεων αποτελείται από τα κάτωθι στάδια:

Η αίτηση, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α’ 75) ως προς τα δηλούμενα στοιχεία και συναίνεσης για τη λήψη φορολογικών δεδομένων που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε., υποβάλλεται από τον/ την υπόχρεο ή τον/τη σύζυγο του υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της ωφελούμενης μονάδας μέσω του διαδικτυακού τόπου του προγράμματος (www.koinonikomerisma.gr), χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).

Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατή η οίκοθεν καταβολή του κοινωνικού μερίσματος σε δικαιούχους, εφόσον πληρούνται σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια:

α) Ο υπόχρεος ή συνυπόχρεος είναι είτε συνταξιούχος είτε λαμβάνει το επίδομα κοινωνικής
αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερηλίκων του άρθρου 93 του ν. 4387/2016.

β) Ο υπόχρεος ή συνυπόχρεος είναι ηλικίας εβδομήντα (70) ετών και άνω.

γ) Δεν υπάρχουν στην ωφελούμενη μονάδα εξαρτώμενα μέλη ούτε φιλοξενούμενοι.

δ) Έχει δηλωθεί κύρια κατοικία (πίνακας υπ’ αριθμ. 5 στο έντυπο Ε1) και όχι φιλοξενία σε
άλλο φυσικό πρόσωπο.

ε) Είναι ενημερωμένο το πεδίο του Α.Φ.Μ. στη βάση του Α.Μ.Κ.Α. για τον υπόχρεο και συνυπόχρεο εφόσον υπάρχει.

Σε περίπτωση ωφελούμενης μονάδας που απαρτίζεται και από φιλοξενούμενα μέλη, η αίτηση υποβάλλεται αποκλειστικά από τον/την υπόχρεο ή τον/τη σύζυγο του υπόχρεου υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος της φιλοξενούσας μονάδας, για το σύνολο των μελών της ωφελούμενης μονάδας. Κατά την επεξεργασία της αίτησης, θα ζητηθεί η συναίνεση των φιλοξενούμενων ατόμων μέσω των κωδικών τους TAXISnet για τη λήψη από την ΗΔΙΚΑ Α.Ε. των στοιχείων τους που τηρούνται στην Α.Α.Δ.Ε. Η συναίνεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας υποβολής της αίτησης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ολοκλήρωσή της.

Επίσης, στα νοικοκυριά, στα οποία όλα τα μέλη φιλοξενούνται από ανήλικο, η αίτηση υποβάλλεται υποχρεωτικά από τον πρώτο ενήλικο φιλοξενούμενο.

Όλα τα δεδομένα των μελών της ωφελούμενης μονάδας που αφορούν σε στοιχεία ταυτοποίησης, στη σύνθεση του νοικοκυριού, σε φορολογικά, οικονομικά και περιουσιακά στοιχεία, στοιχεία εγγραφής στον ΕΦΚΑ και στοιχεία ανεργίας, τα οποία είναι κατά περίπτωση αναγκαία και πρόσφορα για τον έλεγχο πλήρωσης των κριτηρίων του άρθρου 2 της παρούσας, προκύπτουν από διασυνδέσεις ή διασταυρώσεις ιδίως με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, του ΕΦΚΑ, της ΕΑΠ και του ΟΑΕΔ, προσυμπληρώνονται αυτόματα και συγκεντρώνονται από την Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε..

Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς λαμβάνουν τα απαιτούμενα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων των υποκειμένων, σε όλες τις επεξεργασίες που είναι απαραίτητες για τη διαδικασία ελέγχου των κριτηρίων χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος.

Τα δεδομένα που συγκεντρώνει η Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο για τις ανάγκες επεξεργασίας των αιτήσεων χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος. Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού IBAN. Ο αιτών φέρει την ευθύνη για τη συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού, ο οποίος είναι έγκυρος και ενεργός και στον οποίο είναι υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος.

Κοινωνικό Μέρισμα 2019, ΟΠΕΚΑ Α21, Αναδρομικά συνταξιούχων, Συντάξεις Νοεμβρίου

Εάν ο ενδιαφερόμενος δεν είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος στον δηλωμένο αριθμό λογαριασμού, δεν κρίνεται δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος και δεν πραγματοποιείται η σχετική πληρωμή, ακόμα και αν πληρούνται τα κριτήρια χορήγησής του. Σε περίπτωση που κάποιος IBAN δεν είναι ενεργός, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πίστωση του λογαριασμού, στον οποίο ο ενδιαφερόμενος είναι αποκλειστικά δικαιούχος ή συνδικαιούχος, θα πρέπει αυτός να μεταβεί στο οικείο πιστωτικό ίδρυμα και να διευθετήσει το εν λόγω ζήτημα μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων. Εάν ο ίδιος IBAN εμφανίζεται δηλωμένος τρεις ή περισσότερες φορές για διαφορετικούς αιτούντες, τότε η αίτηση ακυρώνεται αυτόματα.

– Κατά την επεξεργασία της αίτησης, ο αιτών δύναται να αλλάξει τη σύνθεση της ωφελούμενης μονάδας, όπως αυτή προκύπτει από τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017, με την προσθήκη τέκνου που έχει γεννηθεί μετά την 31η.12.2017, εισάγοντας τον Α.Μ.Κ.Α. του.

– Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία στοιχείων μεταξύ ΑΦΜ και ΑΜΚΑ, ο αιτών ή τα μέλη του νοικοκυριού (ανάλογα με το μέλος στου οποίου τα στοιχεία υπάρχει ασυμφωνία) θα πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων να αιτηθεί την αλλαγή στοιχείων του ΑΜΚΑ του στα ΚΕΠ. Στη συνέχεια, θα πρέπει να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της διαδικασίας υποβολής της αίτησης.

– Σε περίπτωση που προκύψει ασυμφωνία των στοιχείων ΑΜΚΑ, ΑΦΜ ή του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης, όπως αυτά προκύπτουν από το μητρώο του ΕΦΚΑ, ο αιτών θα πρέπει εντός της προθεσμίας υποβολής αίτησης να επικαιροποιήσει τα στοιχεία του στον ΕΦΚΑ.

– Μετά την οριστική υποβολή της αίτησης, ο αιτών ενημερώνεται αυτόματα για την έγκριση ή την απόρριψη της, καθώς και για το ύψος της παροχής.

– Η αίτηση δύναται να ακυρωθεί από τον αιτούντα εντός της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων – ανεξάρτητα του αν έχει υποβληθεί οριστικά ή όχι- και να υποβληθεί νέα.

– Άτομα που έχουν δηλώσει στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2017 ότι φιλοξενούνται από φυσικά πρόσωπα, δεν είναι χωριστά δικαιούχοι κοινωνικού μερίσματος.

Κοινωνικό μέρισμα κριτήρια και αίτηση -Χρόνος υποβολής αιτήσεων και πληρωμών

Για τη μηχανογραφική διαδικασία χορήγησης του κοινωνικού μερίσματος ορίζεται ως αρμόδιος φορέας η Ανώνυμη Εταιρεία με την επωνυμία Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης (εφεξής Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.).

Η καταβολή του κοινωνικού μερίσματος γίνεται εφάπαξ με πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου, ο οποίος υποδεικνύεται στην κατά τα ανωτέρω υποβαλλόμενη αίτησή του. Η Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. συντάσσει αναλυτική κατάσταση δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία των δικαιούχων, τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή IBAN, το πιστωτικό ίδρυμα στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός και το ποσό κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί σε κάθε δικαιούχο. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ Α.Ε.) προς την οποία και διαβιβάζεται. Επίσης, διαβιβάζεται συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό ποσό κοινωνικού μερίσματος, ολογράφως και αριθμητικώς, ανά τράπεζα ή πιστωτικό ίδρυμα. Οι ανωτέρω καταστάσεις εγκρίνονται από τον αρμόδιο διατάκτη του Υπουργείου Οικονομικών.

Κοινωνικό μέρισμα κριτήρια και αίτηση -Αχρεωστήτως καταβληθέντα – Αναδρομικότητα και συμψηφισμός πληρωμών

– Με την επιφύλαξη τυχόν προστίμων που προβλέπονται από άλλες διατάξεις, στα φυσικά πρόσωπα που δηλώνουν ψευδή στοιχεία στην αίτησή τους, επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία σε περίπτωση υποβολής ψευδούς δηλώσεως.

– Τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά καταλογίζονται σε βάρος του ανοικείως λαβόντος, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ή του νομίμως εξουσιοδοτημένου από αυτόν οργάνου και εισπράττονται κατά τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.

– Είναι δυνατή η για οποιονδήποτε λόγο οικειοθελής επιστροφή από τον λαβόντα του πιστωθέντος στον τραπεζικό του λογαριασμό ποσού κοινωνικού μερίσματος, με την κατάθεσή του στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος [Νο 200211 (GR71 0100 0230 0000 0000 0200 211)]. Ως αιτιολογία θα πρέπει να αναγράφεται «επιστροφή κοινωνικού μερίσματος».

– Με τη διαδικασία της προηγούμενης παραγράφου είναι επίσης δυνατή η επιστροφή ποσών που πιστώθηκαν κατά τη διαδικασία διανομής κοινωνικού μερίσματος έτους 2017.

Συντάξεις αναδρομικά : Τα 2 σενάρια

Με δύο σενάρια για την τύχη των αναδρομικών των συνταξιούχων θα συνεδριάσει στις 10-1-2020 η Ολομέλεια του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου (ΣτΕ) έπειτα από σχετική αίτηση του ΕΦΚΑ, ο οποίος επιχειρεί να ξεκαθαρίσει σωρευτικά όλα τα παράθυρα των διεκδικήσεων από 1-1-2013 έως 31-12-2018.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα «Τα Νέα», η μείζων σύνθεση της Ολομέλειας του ΣτΕ, λόγω της όλως εξαιρετικής σπουδαιότητας της υπόθεσης, καλείται να κρίνει εκ νέου τα νομικά ζητήματα που κρίθηκαν με τις αποφάσεις 2287/2015 και 2288/2015.

Με κεντρικό αίτημα του ΕΦΚΑ, μεταξύ των άλλων αιτημάτων επιδιώκει να κριθεί εκ νέου από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο της χώρας μας ότι οι σχετικές διατάξεις των Ν. 4051/12 και 4093/12 που περιέκοψαν συντάξεις και κατήργησαν τα επιδόματα των δώρων και αδείας είναι συνταγματικές.

Τα δυο σενάρια που επικρατούν για την κρίσιμη συνεδρίαση του ΣτΕ της 10ης Ιανουαρίου 2020 είναι τα παρακάτω:

1. Να κρίνει η Ολομέλεια του ΣτΕ ότι είναι συνταγματικές οι περικοπές, δηλαδή να αναιρέσει το ίδιο το δικαστήριο την απόφαση που πήρε το 2015. Υπενθυμίζεται ότι οι μνημονιακές περικοπές στις κύριες και επικουρικές συντάξεις καθώς και η περικοπή των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και του επιδόματος αδείας έχουν κριθεί αντισυνταγματικές, με τις αποφάσεις τής Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (υπ’ αριθμ. 2287-2290/2015), με τις αποφάσεις της Ολομέλειας του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου (υπ’ αριθμ. 1-4/2018) και με τις υπ’ αριθμ. 127/2016 και 1227/2018 αποφάσεις της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Νέες πρόσφατες αποφάσεις δικαιώνουν συνταξιούχους και διατάσσουν την άμεση επιστροφή των παρανόμως παρακρατηθεισών περικοπών, καθώς και την εφεξής και κατ’ έτος καταβολή τους, και μάλιστα εντόκως.

Όλα τα ΝΕΑ για τις πληρωμές και τα επιδόματα : Συντάξεις, Α21, ΟΑΕΔ, Κοινωνικό Μέρισμα

2. Να αποφασιστεί η καταβολή των αναδρομικών αλλά μόνο για το 10μηνο. Πρόκειται για το χρονικό διάστημα μεταξύ της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ τον Ιούλιο του 2015 και της ψήφισης του νόμου Κατρούγκαλου τον Μάιο του 2016. Ο ΕΦΚΑ ζητάει τώρα από το ΣτΕ να κρίνει αν οι ρήτρες του νόμου Κατρούγκαλου καταλαμβάνουν και την περίοδο από 1-1-2013 έως 11-5-2016, δηλαδή πριν από την ψήφισή του, και εάν αυτή η αναδρομική πρόνοια είναι σύμφωνη με το Σύνταγμα.

Οι συνταξιούχοι διεκδικούν ποσά που φτάνουν έως και 7.340 ευρώ από τα αναδρομικά του 10μήνου. Τα υψηλότερα ποσά αναδρομικών προκύπτουν για συνταξιούχους που λαμβάνουν περισσότερες από δύο συντάξεις, όπως για παράδειγμα γιατροί του ΕΣΥ, μηχανικοί του Δημοσίου, χήρες ή χήροι που λαμβάνουν περισσότερες από τέσσερις συντάξεις και άλλοι. Για να υπολογίσει κανείς το ποσό για το 10μηνο πρέπει να ανατρέξει στα μηνιαία εκκαθαριστικά του, όπου αναγράφονται οι μειώσεις των αντισυνταγματικών νόμων.

Συντάξεις αναδρομικά : Τι εξετάζει το ΣτΕ

Επισημαίνεται ότι στις 10 Ιανουαρίου 2020 θα εξεταστούν οι διεκδικήσεις αναδρομικών για:

n Την περίοδο από 12-5-2016 μέχρι 31-12-2018 (από την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου έως και την πρεμιέρα του επανυπολογισμού).

n Την περίοδο από 1-1-2013 έως 11-5-2016 (πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου, εντός της οποίας τοποθετείται το περίφημο 10μηνο).

Ο ΕΦΚΑ ρωτά μάλιστα αν οι εν λόγω περικοπές του 2012 μπορούν εν τέλει να κριθούν τώρα συνταγματικές, κόντρα στην απόφαση – βόμβα του 2015, εφόσον υποβληθεί ετεροχρονισμένα «εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη» που να αποδεικνύει τη συνταγματικότητα των τότε μειώσεων.

Τα αναδρομικά που κρίνονται στις 10-1-2020 στο ΣτΕ αφορούν τις περικοπές του 2012 που κρίθηκαν αντισυνταγματικές το 2015:

n Μείωση κατά 12% στο τμήμα της κύριας σύνταξης που υπερβαίνει τα 1.300 ευρώ.

n Μείωση κατά 5%-20% στο άθροισμα κύριας και επικουρικής που υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ.

n Μείωση στις επικουρικές από το πρώτο ευρώ κατά 10%-20%.

n Πλήρης περικοπή των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και του επιδόματος αδείας για τις κύριες και επικουρικές.

Οπως τονίζει στα «ΝΕΑ» ο δικηγόρος Λουκάς Αποστολίδης, «ο ΕΦΚΑ προσπαθεί να βάλει φρένο στα αναδρομικά. Δεν επιθυμεί οι αγωγές να κριθούν από τα δικαστήρια ουσίας και επισπεύδει τη διαδικασία για να κλείσει το θέμα σε νέα Ολομέλεια του ΣτΕ. Ελπίζει ότι η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ 1891/2019 εξυπηρετεί την επιδίωξή του να βάλει φρένο στις περικοπές. Είναι πρωτόγνωρη η νομική διαδικασία να καλείται το ανώτατο διοικητικό δικαστήριο της χώρας μας, το ΣτΕ, να ακυρώσει αποφάσεις, και μάλιστα αμετάκλητες, του ίδιου δικαστηρίου που έχουν παραγάγει έννομα αποτελέσματα και έχουν εφαρμοστεί». «Η σημερινή πολιτική ηγεσία», προσθέτει ο Λουκάς Αποστολίδης, «προσπαθεί να δικαιώσει τον εαυτό της ότι οι νόμοι που νομοθέτησε το 2012 για περικοπές ήταν συνταγματικοί. Η κυβέρνηση ασφαλώς να μην πληρώσει αναδρομικά. Βάσιμα όμως και εμείς ως συνήγοροι στους νομικούς αγώνες των συνταξιούχων θεωρούμε ότι τα αιτήματά μας θα γίνουν αποδεκτά».

ΟΠΕΚΕΠΕ ΠΛΗΡΩΜΕΣ

Ο ΟΠΕΚΕΠΕ (opekepe.gr) προχώρησε σε πληρωμές περίπου 13,2 εκ. ευρώ προς τους αγρότες.

Συγκεκριμένα, στις 27-28/11 πληρώθηκαν 1.505 αγρότες για διάφορα προγράμματα.

Δείτε το πλήρες ενημερωτικό έγγραφο του Οργανισμού εδώ







tilegrafima.gr