ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΘΛΙΨΗ-Η αναγγελία της κοίμησης του Καθηγητή Χρήστου Γιανναρά προκάλεσε θλίψη όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε όλο τον χριστιανικό κόσμο.
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο των Εκκλησιών εξέφρασε δημόσια την βαθιά του θλίψη για την απώλεια του διακεκριμένου Έλληνα θεολόγου, φιλοσόφου και στοχαστή. Με την ανακοίνωσή του, το Συμβούλιο τόνισε τη σημασία της προσφοράς του Γιανναρά στη διαμόρφωση της σύγχρονης χριστιανικής σκέψης και του πνευματικού διαλόγου μεταξύ των Εκκλησιών.
Ο δρ. Andrej Jeftic, επικεφαλής για θέματα πίστεως και εκκλησιαστικής τάξης στο Συμβούλιο, τόνισε τη βαρύτητα της απώλειας του Γιανναρά, χαρακτηρίζοντάς την ως “βαθιά” για ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο.
Όπως ανέφερε, ο Χρήστος Γιανναράς δεν ήταν μόνο ένας σημαντικός θεολόγος, αλλά και ένας πολιτικός στοχαστής και φιλόσοφος, με ευρύτερη επιρροή στη δημόσια ζωή και την κοινωνική σκέψη. Ο Γιανναράς ήταν μία μορφή που ξεχώριζε για την πολυδιάστατη συμβολή του στις θεωρητικές και πνευματικές εξελίξεις της εποχής του, ιδιαίτερα στα τέλη του 20ου αιώνα.
Η σκέψη του Γιανναρά, όπως επισημαίνει ο Jeftic, θεμελιωνόταν στην έννοια της σχεσιακής αγάπης και της κοινοτικής ύπαρξης. Αυτή η προσέγγιση διέπνεε το έργο του, είτε αναφερόταν στην έννοια του προσώπου, είτε στην πόλη, είτε στην εκκλησία. Ο Γιανναράς προσέγγιζε την ανθρώπινη ύπαρξη και την κοινωνία μέσα από μια φιλοσοφία που δίνει έμφαση στις σχέσεις και την κοινότητα, σε αντίθεση με την ατομιστική προσέγγιση που κυριαρχεί στη σύγχρονη σκέψη. Η αναζήτηση αυτής της σχεσιακής αγάπης, που υπερβαίνει την ατομική ύπαρξη και την εγωιστική συμπεριφορά, ήταν κεντρική στο έργο και τη διδασκαλία του.
Πέραν από την θεολογική και φιλοσοφική του προσφορά, ο Χρήστος Γιανναράς υπήρξε επίσης ένθερμος υποστηρικτής του οικουμενισμού. Ο Jeftic σημείωσε την οπτική του Γιανναρά για έναν οικουμενισμό που θα λειτουργούσε ως ένα “νέο συνέρχεσθαι”, μια συνάντηση ανθρώπων που μοιράζονται την ίδια δίψα για μια ζωή που υπερβαίνει τον θάνατο. Αυτός ο οικουμενισμός, κατά τον Γιανναρά, δεν θα ήταν απλώς μια συνένωση διαφορετικών θρησκειών ή δογμάτων, αλλά μια βαθύτερη συνάντηση που θα επέτρεπε στους ανθρώπους να δώσουν τον εαυτό τους ο ένας στον άλλον.
Η κεντρική αυτή σκέψη του Χρήστου Γιανναρά για την υπέρβαση του θανάτου μέσω της ζωής και της σχέσης είναι ιδιαίτερα επίκαιρη και σήμερα. Ο Γιανναράς πίστευε ότι ο θάνατος δεν είναι το τέλος, αλλά μια μετάβαση προς μια άλλη μορφή ύπαρξης, μια ύπαρξη που βρίσκεται σε κοινωνία με τον Τριαδικό Θεό. Τώρα που ο ίδιος έχει παραδοθεί στα χέρια του Θεού, όπως τόνισε ο Jeftic, οι πιστοί προσεύχονται για την αιώνια μνήμη του και για την εκπλήρωση της δίψας του για μια ζωή που νικά τον θάνατο.
Η παρακαταθήκη του Χρήστου Γιανναρά θα συνεχίσει να ζει μέσα από τα έργα του και την επιρροή του στη χριστιανική σκέψη. Η ζωή και το έργο του αποτελούν μια διαρκή πρόσκληση για διάλογο, προβληματισμό και αναζήτηση μιας βαθύτερης κατανόησης της ανθρώπινης ύπαρξης και της σχέσης της με τον Θεό και τους συνανθρώπους.
Ο θάνατός του αποτελεί μια σημαντική απώλεια, αλλά η πνευματική του κληρονομιά θα συνεχίσει να εμπνέει και να καθοδηγεί τις μελλοντικές γενιές.