Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Το άγιο βάπτισμα νέκρωση της αμαρτίας και κοινωνία της ζωής του Χριστού».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Συνεχίζοντας ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας να μας εξηγεί στον δεύτερο λόγο του έργου του «Περί της εν Χριστώ ζωής» τη σημασία του αγίου βαπτίσματος για την πνευματική ζωή του χριστιανού, εστιάζει τώρα στον ρόλο του ιερού μυστηρίου για τη νέκρωση της αμαρτίας.
Η αμαρτία, γράφει ο ιερός Πατήρ, έχει δύο μορφές και αναπτύσσεται με δύο τρόπους. Πραγματοποιείται με την πράξη και παγιώνεται με τη συνήθεια. Η πράξη αποτελεί ένα στιγμιαίο γεγονός, το οποίο γίνεται αλλά δεν υφίσταται, δεν παραμένει στη συνέχεια. Γίνεται και δεν υπάρχει πλέον. Ο άγιος Νικόλαος παρομοιάζει την πράξη της αμαρτίας, όποια και εάν είναι αυτή, με ένα βέλος που πλήττει τον αντίπαλο, που τον πληγώνει και στη συνέχεια εξαφανίζεται. Δεν μπορείς να το ανακαλέσεις, δεν μπορείς να διορθώσεις το συμβάν, δεν μπορείς να ακυρώσεις το τραύμα. Αυτό συμβαίνει και με τη πράξη μας. Γίνεται και μπορεί να μην υφίσταται πλέον, έχει όμως αφήσει πίσω της το τραύμα, τα σημάδια δηλαδή της κακίας, την αισχύνη και την ενοχή γι᾽ αυτήν. Είναι βέβαια κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί στον καθένα μας, γιατί ο καθένας μας μπορεί να παρασυρθεί στιγμιαία από μία αδυναμία, από μία απροσεξία και να παρασυρθεί από τον πειροασμό και να κάνει μία αμαρτωλή πράξη ή σκέψη. Αν περιορισθεί όμως στο στιγμιαίο αυτό γεγονός, αρκεί να μετανοήσει θα μπορέσει να εξαλείψει με τη χάρη του Θεού το τραύμα και να το αποκαταστήσει.
Αντίθετα, όταν η ίδια αμαρτωλή πράξη επαναλαμβάνεται, τότε μετατρέπεται σε συνήθεια. Η συνήθεια πάλι, που προκύπτει από αυτές τις επανειλημμένες πονηρές ενέργειες, εισχωρεί στην ψυχή του ανθρώπου, όπως η ασθένεια που προέρχεται από μία κακή διατροφή, και γίνεται μόνιμη. Και καθώς η συνήθεια είναι μόνιμη δεσμεύει την ψυχή με άλυτα δεσμά και υποδουλώνει το φρόνημα του ανθρώπου. Αυτό έχει ως συνέπεια να προκαλεί στους ανθρώπους που έχει αιχμαλωτίσει ακόμη μεγαλύτερα κακά, καθώς τους οδηγεί στις πιο πονηρές ενέργειες από τις οποίες προέρχεται και η ίδια. Έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος μεταξύ αυτών που γεννά και αυτών από τις οποίες γεννιέται, από τον οποίο ο άνθρωπος είναι αδύνατο να απεμπλακεί.
Διότι ο Δεσπότης Χριστός, γράφει ο άγιος Νικόλαος, μας έδωσε με τον θάνατό του την εξουσία να θανατώσουμε την αμαρτία, ενώ με την ανάστασή του μας κατέστησε κληρονόμους της καινής ζωής. Ο θάνατος του Χριστού ως πραγματικός θάνατος θανατώνει τη ζωή της αμαρτίας και ως θυσία μας απαλλάσσει από την ευθύνη των αμαρτημάτων, για τα οποία όλοι μας ήμασταν υπόλογοι εξαιτίας των πονηρών μας πράξεων.
Έτσι, λοιπόν, το λουτρό του αγίου βαπτίσματος μας καθαίρει από κάθε αμαρτωλή συνήθεια και ενέργεια, επειδή μας κάνει κοινωνούς του ζωοποιού θανάτου του Χριστού. Επειδή όμως με το λουτρό αυτό μετέχουμε και στην ανάσταση του Χριστού, ο Χριστός μας χαρίζει καινούργια ζωή, πλάθει τα μέλη μας και βάζει μέσα μας τις δυνάμεις που θα χρειασθούμε, όταν θα φθάσουμε στη μέλλουσα ζωή.
Γι᾽ αυτό και, όταν βαπτίζομαι, αμέσως ελευθερώνομαι από τα εγκλήματά μου και αμέσως λαμβάνω την υγεία μου. Μάλιστα, επειδή το βάπτισμα είναι αποκλειστικά έργο του Θεού, ο οποίος δεν εξαρτάται και δεν υπόκειται στον χρόνο και, επιπλέον, επειδή δεν ευεργετεί τώρα το ανθρώπινο γένος για να έχει ανάγκη από τον χρόνο, αλλά το έχει ευεργετήσει ήδη, δεν υπάρχει ανάγκη χρόνου για να λάβουμε την ωφέλεια του βαπτίσματος και για να προκύψουν οι ευεργεσίες του ιερού μυστηρίου.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι μπορεί εμείς να βαπτιζόμεθα σήμερα για να λάβουμε την κάθαρση και την απαλλαγή από την αμαρτία, η οποία είναι δωρεά του ιερού μυστηρίου, αλλά ο Χριστός, ο οποίος διά της δικής του ζωής και θυσίας μας χαρίζει αυτή τη δωρεά, δεν τιμωρείται τώρα για τις αμαρτίες μας, ούτε παρασκευάζεται τώρα το φάρμακο, ούτε πλάθει τώρα νέα μέλη, ούτε μας δίνει τώρα τις νέες δυνάμεις, αλλά και τα μέλη τα έχει πλάσει και τις δυνάμεις τις έχει βάλει μέσα μας και το φάρμακο το έχει παρασκευάσει. Διότι, από τη στιγμή που ο Χριστός ανέβηκε στον Σταυρό και απέθανε και αναστήθηκε, αποκαταστάθηκε η ελευθερία των ανθρώπων, συγκροτήθηκε η μορφή και το κάλλος τους και πλάσθηκαν τα νέα μέλη.
Έτσι, λοιπόν, λειτουργεί το άγιο βάπτισμα και όχι μόνο απαλλάσσει τον άνθρωπο από τον θάνατο και την αμαρτία αλλά του προσφέρει άμεσα και τη νέα ζωή.