Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Τρίτη 15 Αυγούστου το πρωί εορτάστηκε με λαμπρότητα η Θεομητορική Εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου στο Πανελλήνιο Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελά στην Καστανιά του Βερμίου.
Στο Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιλίου Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, ενώ έλαβαν μέρος οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Χρυσόστομος, Μάνης κ. Χρυσόστομος, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνας, ο οποίος χοροστάτησε στον όρθρο και ο Ποιμενάρχης μας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.
Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, όπως κάθε χρόνο, πραγματοποιήθηκαν οι βραβεύσεις και δόθηκαν οι υποτροφίες σε αριστούχους του Μακροχωρίου εις μνήμη των αδικοχαμένων μαθητών του ατυχήματος των Τεμπών (2003).
Οι εκδηλώσεις ολοκληρώθηκαν με την ιερά Λιτανεία της θαυματουργού Εικόνας της Παναγίας Σουμελά , καθώς και το τρισάγιο ενώπιον του μνημείου του Αλεξάνδρου Υψηλάντη και την κατάθεση στεφάνων.
Στις Ιερές Ακολουθίες έψαλλαν ο Άρχοντας Πρωτοψάλτης κ. Γρηγόριος Παπαεμμανουήλ και ο Ιεροψάλτης του Ιερού Προσκυνήματος κ. Βασίλειος Μαυράγκανος μετά χορού Ιεροψαλτών.
Της εκκλησιαστικής τάξεως επεμελήθη ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως μας και Καθηγούμενος του Ιερού Προσκυνήματος Παναγίας Σουμελά Αρχιμ. Αθηναγόρας Μπίρδας.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Αι γενεαί πάσαι μακαρίζομέν σε την μόνην Θεοτόκον».
Με τη φωνή του ιερού υμνογράφου ενώνουν σήμερα, εορτή της ενδόξου Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, και τη δική τους φωνή τα πλήθη των Ορθοδόξων σε κάθε γωνία της γης. Δεν την ενώνουν για να θρηνήσουν την Κοίμηση της Παναγίας Παρθένου, διότι η Κοίμηση της σεπτής Θεομήτορος δεν είναι θανατος αλλά ζωή, δεν είναι θλίψη αλλά χαρά.
Ο θάνατος είναι βεβαίως και στη δική της ζωή μία πραγματικότης. Συνέβη όντως εν χρόνω. Συνέβη παρουσία των αγίων αποστόλων, οι οποίοι εναέριοι έφθασαν εκ περάτων, για να κηδεύσουν το πανάχραντο σώμα της Αγνής Θεοτόκου.
«Ου θαύμα θνήσκειν κοσμοσώτειραν Κόρην, του κοσμοπλάστου σαρκικώς τεθνηκότος», σημειώνει ο ιερός συναξαριστής για την εορτή της πανσέπτου Μεταστάσεως της πανενδόξου Δεσποίνης ημών και αειπαρθένου Μαρίας. Δεν αποτελεί δηλαδή παράδοξο γεγονός ότι πεθαίνει η Κόρη, η οποία έσωσε τον κόσμο διά του τόκου της, εφόσον ο ίδιος ο Πλαστης του κόσμου απέθανε κατά σάρκα. Το θαυμαστό είναι ότι η Κοίμησή της δεν είναι χωρισμός ούτε διάσπαση της ενότητος μεταξυ γης και ουρανού, την οποία Εκείνη επέτυχε, συμμετέχοντας στο μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως και δανείζοντας στον Υιό και Λόγο του Θεού το ένδυμα της χοικής φύσεως του ανθρώπου.
Το θαυμαστό είναι ότι με την Κοίμησή της η Υπεραγία Θεοτόκος συμβάλλει ακόμη περισσότερο στην ενίσχυση της ενότητος των επιγείων με τα άνω. Διότι, αν και η ίδια μεθίσταται από γης εις ουρανον διά του Υιού της, ο οποίος επιφυλάσσει και αυτήν την τιμή στην Παναγία Μητέρα του, η Μετάσταση της μετατρέπεται σε ακόμη ισχυρότερο σύνδεσμο των «το πριν διεστώτων», του ανθρώπου δηλαδη με τον Θεό, και της γης με τον ουρανό.
Γίνεται απόδειξη ότι ο χοικός άνθρωπος έχει μία θέση στον ουρανό, έχει μία θέση πλησίον του Θεού, όπως έχει και η Υπεραγία Θεοτόκος, η οποία, βεβαίως, χάρη στη μοναδικότητα της καθαρότητος και της αγιότητός της, όχι μόνο επελέγη από τον Θεό για να γίνει Μητέρα του Υιού του, αλλά και για να ευρίσκεται μετά την Κοίμησή της εκ δεξιών του θρόνου της μεγαλωσύνης του, πρέσβειρα και μεσίτρια του ανθρωπίνου γένους και εγγυήτρια της εν Χριστώ σωτηρίας μας.
Γίνεται η Υπεραγία Θεοτόκος τεκμήριο της ενότητος γης και ουρανού, όχι μόνο γιατί με την καθαρότητα και την αγιότητα της ζωής της, με την ταπείνωση και την υπακοή της στο θέλημα του Θεού αξιώθηκε να γίνει Δέσποινα και Κυρία των αγγέλων και των ανθρώπων, αλλά και γιατί αξιώθηκε μετά την Κοίμησή της να ευρίσκεται και στον ουρανό, πλησίον του Υιού της, αλλά και στη γη, πλησίον των τέκνων της, σύμφωνα με τη βεβαιότητα την οποία εκφράζει ο στίχος του ιερού ποιητου του Απολυτικίου της εορτής: «εν τη Κοιμήσει τον κόσμον ου κατέλιπες, Θεοτόκε».
Αποδεικνύεται όμως η πάνσεπτος Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου και σημείο ενότητος των ανθρώπων μεταξύ τους, καθώς εκατομμυρια Ορθοδόξων συρρέουν αυτή την ημέρα της μεγάλης Θεομητορικης εορτής στους ιερούς ναούς και ιδιαιτέρως στα ιερά Θεομητορικά Προσκυνήματα, για να τιμήσουν την Παναγία Μητέρα του Κυρίου μας αλλά και δική μας μητέρα, για να την υμνήσουν και να την δοξάσουν, για να εναποθέσουν στην ιερή εικόνα της τον ασπασμό του σεβασμού και της υιικής τους αγάπης, για να την ευχαριστήσουν και να της εμπιστευθούν τα αιτήματα των καρδιών τους.
Και τούτο αποτελεί αιώνες τώρα ευλαβή συνήθεια των Ορθοδόξων και ιδιαιτέρως των πατέρων και των μητέρων μας, των Ποντίων, οι οποίοι τιμώντας την Παναγία, την προστάτιδα και έφορό τους, ανηφόριζαν αυτή την ημέρα της εορτής της Κοιμήσεώς της στο όρος Μελά της Τραπεζούντος, στη Μονή η οποία είχε οικοδομηθεί σύμφωνα με την επιθυμία της ίδιας της Παναγίας, από τους δύο μοναχούς, τους οσίους Βαρνάβα και Σωφρόνιο, στους οποίους απεκάλυψε και την ύπαρξη της ιεράς και θαυματουργού της εικόνος.
Και εκεί, στην παλαίφατη Ιερά Μονή της Παναγίας της Σουμελά, όπου και φέτος, όπως και τα τελευταία χρόνια, ο Οικουμενικός μας Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος τελεί την Πατριαρχική θεία Λειτουργία, το κατ᾽ εξοχήν μυστήριο της ενότητος γης και ουρανού αλλά και της ενότητος των πιστών, αποδεικνύεται ότι η Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου είναι πηγή ζωής και ενότητος των ανθρώπων.
Το ίδιο αποδεικνύεται και εδώ, στη νέα Μονή της Παναγίας της Σουμελά, στο νέο κατοικητήριο της ιστορικής και θαυματουργού εικόνος της Σουμελιώτισσας Παναγίας, όπου όλες αυτές τις ημέρες ανηφορίζουν οι γενεές των Ποντίων και όχι μόνο αδελφών μας, οι οποίοι καταφθάνουν από τα πέρατα της Ελλάδος αλλά και της οικουμένης, για να προσκυνήσουν την χαριτόβρυτη εικόνα της και να της εναποθέσουν την αγάπη και τον πόνο τους, τις χαρές και τις λαχτάρες της ψυχής τους, όπως έκαναν ανέκαθεν οι πατέρες και οι μητέρες μας.
Ο κόσμος μας, ιδιαιτέρως σήμερα, έχει ανάγκη την ενότητα που προσφέρει η Παναγία μας. Ενότητα επί γης και ενότητα με τον ουρανό.
Για αιώνες οι άνθρωποι αναλωθήκαμε σε ατελέσφορους πολέμους και καταστροφικές συγκρούσεις και δυστυχώς συνεχίζουμε να το κάνουμε, νομίζοντας ότι η επικράτηση του ισχυροτέρου και η κυριαρχία του εγωισμού θα φερουν τη χαρά και την ευδαιμονία στον κόσμο. Το αποτέλεσμα είναι όμως το αντίθετο. Το βλέπουμε και το ζούμε στις συνέπειες του πολέμου, ο οποίος εξελίσσεται στην ευρύτερη περιοχή μας.
Το βλέπουμε και το ζούμε με την κλιματική αλλαγή και τις φυσικές καταστροφες τις οποίες ήδη αυτή επιφέρει ακόμη και στην πατρίδα μας.
Το βλέπουμε και το ζούμε στις παράλογες κοινωνικές και λοιπές αντιπαραθεσεις, οι οποίες συμβαίνουν με θύματα δυστυχώς νέους ανθρώπους.
Το βλέπουμε και το ζούμε σε θρησκευτικούς νεοεπεκτατισμούς που επιχειρούν να αλλοιώσουν τα όρια τα οποία από αιώνες έθεσαν οι πατέρες μας.
Η εορτή όμως της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, την οποία ήλθαμε να τιμήσουμε στο ιερό αυτό Προσκύνημα του Ποντιακού Ελληνισμού αλλά και όλων των Ορθοδόξων, ας μας βοηθήσει να συνειδητοποιήσουμε την ανάγκη της ενότητος, την οποία μας χάρισε και μας χαρίζει η Παναγία μας.
Και μπορούμε να την ζήσουμε, εφόσον θελήσουμε να παραμερίσουμε τους εγωισμούς και τα μικρά ή μεγάλα συμφέροντά μας.
Μπορούμε να την ζήσουμε, γιατί αυτή αποτελεί την προοπτική της αληθινής ζωής όχι μόνο στη γη αλλά και στον ουρανό.
Μπορούμε να την ζήσουμε, εάν αποφασίσουμε όχι μόνο να τιμούμε την Υπεραγία Θεοτόκο κατά την ημέρα της Κοιμήσεώς της, αλλά και να ακολουθούμε το παράδειγμα της ζωής της και της υπακοής της στο θέλημα του Θεού.
Αυτό θα πρέπει να εκφράζει η συμμετοχή μας στη μεγάλη πανήγυρη του Ιερού Προσκυνήματος της Παναγίας Σουμελά, της οποίας η χάρη μας αξίωσε και φέτος να εορτάσουμε την πάνσεπτο Κοίμησή της στον περικαλλή αυτόν ιερό αυτόν ναό, ο οποίος αγιάζεται από την παρουσία της ιστορικής και θαυματουργού εικόνος της Σουμελιώτισσας, της μητέρας του Ποντιακού Ελληνισμού, ενώπιον της οποίας κλίνουμε ευλαβώς το γόνυ της ψυχής και του σώματος.
Αυτήν την ενότητα όμως εκφράζει και η σεπτή παρουσία των Αγίων Αρχιερέων και προσφιλεστατων εν Χριστώ Αδελφών, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρου, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Χρυσοστόμου, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Πλάτωνος, οι οποίοι λαμπρύνουν με τη συμμετοχή τους τη Θεομητορική πανήγυρη και τιμούν τις λατρευτικές και εορταστικές εκδηλώσεις του Ιερού Προσκυνήματος της Παναγίας Σουμελά και του Ποντιακού Ελληνισμού για την εορτή της πανσέπτου Kοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, της μητέρας και προστάτιδος όλων των Ποντίων.
Τους ευχαριστώ όλους από καρδίας και τους εκφράζω τη βαθύτατη ευγνωμοσύνη μου, γιατί με την παρουσία και τη συμμετοχή τους τίμησαν και το Ιερό Προσκύνημα και τον Ποντιακό Ελληνισμο.
Βαθύτατες ευχαριστίες εκφράζω και προς τους παρισταμένους εκπροσώπους της ελληνικής κυβερνησεως, της Βουλής των Ελλήνων, των πολιτικών κομμάτων, των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, της Περιφερείας μας, τον Δήμαρχο Βεροίας και τους άλλους Δημάρχους, τους τοπικούς άρχοντες, τους εκπροσώπους των Ποντιακών Σωματείων, τους ευσεβείς προσκυνητές, τα πιστά τέκνα της Υπεραγίας Θεοτόκου και τους φίλους και υποστηρικτές των δικαίων του Ποντιακού Ελληνισμού, οι οποίοι κατέκλυσαν όλες αυτές τις ημέρες το Ιερό Προσκύνημα της Παναγίας Σουμελα για να προσκυνήσουν την ιστορική και θαυματουργό εικόνα και να τιμήσουν την Υπεραγία Θεοτόκο.
Εύχομαι ταπεινά και από καρδίας η χάρη και η ευλογία της Υπεραγίας Θεοτόκου να προστατεύει και να διαφυλάττει όλους τους ευσεβείς προσκυνητές, τον Ποντιακό Ελληνισμό, την πατρίδα μας και τον κόσμο, απειράστους από κάθε κίνδυνο και από κάθε κακό. Και η χάρη της θαυματουργού εικόνος της Παναγίας μας να σκέπει και να προστατεύει όλους μας.