Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ –Το εσπέρας της Κυριακής, 18ης Αυγούστου, ξεκίνησαν στην ηρωική και αγιοτόκο πόλη της Ναούσης οι λατρευτικές εκδηλώσεις για την εορτή του προστάτου και πολιούχου της πόλεως, Οσίου Θεοφάνους του Θαυματουργού.
Στον Πανηγυρικό Εσπερινό που τελέστηκε στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Ναούσης, όπου θησαυρίζεται η Τιμία Κάρα του Οσίου Θεοφάνους, χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων.
Ακολούθησε Ιερά Λιτανεία της Τιμίας Κάρας και της Ιεράς Εικόνος του εορταζομένου Αγίου εντός του Ιερού Ναού, λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Ομιλία Σεβασμιωτάτου
«Των αρετών σου τω φωτί η Εκκλησία του Χριστού λαμπρυνομένη, ασματικώς σε μακαρίζει, παμμακάριστε Θεόφανες».
Εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε από απόψε τον θαυματουργό πολιούχο μας, τον όσιο Θεοφάνη τον νέο, την απαρχή των αγίων και των μαρτύρων της ηρωικής και αγιοτόκου πόλεώς μας. Και μακαρίζουμε και εμείς τον μέγα και παμμακάριστο όσιό μας, τον οποίο κατά τον ιερό υμνογράφο μακαρίζει η Εκκλησία του Χριστού.
Ποιος είναι όμως ο λόγος για τον οποίο υμνεί και εγκωμιάζει η Εκκλησία μας τον όσιο Θεοφάνη; Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο θα λιτανεύσουμε σε λίγο τη θαυματουργή και χαριτόβρυτη κάρα του και την ιερή εικόνα του; Ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο καταστέφουμε με άνθη ευώδη και με ψαλμούς και ύμνους την ιερή μορφή του πολιούχου μας;
Μας το εξηγεί σαφέστατα ο ιερός υμνογράφος. Ο λόγος όλων αυτών των επαίνων και των ασμάτων είναι το γεγονός ότι η Εκκλησία λαμπρύνεται με το φως των αρετών του.
Το φως είναι, όπως γνωρίζουμε, το σημαντικότερο συστατικό στοιχείο του κόσμου μας. Είναι το πρώτο στοιχείο, το οποίο δημιούργησε ο Θεός πριν από όλα τα άλλα στοιχεία, και αποτελεί σημείο της παρουσίας του στον κόσμο, καθώς το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Κύριός μας, ονομάζει τον εαυτό του φως του κόσμου.
Εάν όμως το φως είναι για τον Χριστό μία φυσική ιδιότητα, η οποία δεν διαχωρίζεται από την ύπαρξη και την ουσία του, ο Χριστός δίδει στον άνθρωπο το δικαίωμα να αποκτήσει αυτό το φως υπό ορισμένες προϋποθέσεις. Και οι προϋποθέσεις αυτές είναι να βαδίζει ο άνθρωπος τον δρόμο των εντολών και του θελήματος του Χριστού και να επιδιώκει να μιμηθεί κατά το δυνατόν τον Χριστό, εργαζόμενος καλά έργα και αγωνιζόμενος να αποκτήσει τις αρετές που τον ανυψώνουν από τα γήινα και τον καθιστούν πράγματι τέκνο Θεού.
Όταν ο άνθρωπος, λοιπόν, αγωνίζεται για να εκπληρώσει τις προϋποθέσεις που είπαμε, τότε ακτινοβολεί και εκείνος το φως της θείας χάριτος, που του προσφέρει ο Χριστός, αλλά συγχρόνως ακτινοβολούν φως και τα καλά του έργα, ως έργα Θεού.
Ο Χριστός, άλλωστε, αναφέρεται στο θέμα λέγοντας προς τους μαθητές του: «ούτω λαμψάτω το φως υμών έμπροσθεν των ανθρώπων, όπως ίδωσιν υμών τα καλά έργα και δοξάσωσι τον πατέρα υμών τον εν τοις ουρανοίς». Και το φως αυτό των αρετών και των καλών έργων κάθε αγίου, κάθε ευσεβούς και πιστού τέκνου της Εκκλησίας, δεν παραμένει κρυφό, δεν καλύπτεται από τίποτε ανθρώπινο και εγκόσμιο, αλλά ακτινοβολεί, ακτινοβολεί και φωτίζει τους ανθρώπους, ώστε να βλέπουν και αυτοί που βαδίζουν, για να μην φοβούνται στο σκοτάδι, αλλά και για να βλέπουν τον δρόμο που οδηγεί και αυτούς προς τον Χριστό.
Με αυτό το φως των αρετών φωτίζει και λαμπρύνει και ο εορταζόμενος πολιούχος μας, ο όσιος Θεοφάνης, όχι μόνο τον ιερό αυτόν ναό και την πόλη της Ναούσης, αλλά και ολόκληρη την Εκκλησία του Χριστού, η οποία καταυγάζεται και λαμπρύνεται ασφαλώς από το φως του Κυρίου μας, ο οποίος ως άλλος ήλιος καταυγάζει το νοητό στερέωμά της, φωτίζεται όμως και λαμπρύνεται και από το φως των αγίων της, οι οποίοι σε κάθε εποχή αγωνίσθηκαν για να γίνουν μιμητές του Χριστού και απήλαυσαν το φως του Χριστού μέσα στη ζωή τους και την ύπαρξή τους.
Με αυτό το φως του Χριστού και των αρετών του φωτίζει ο όσιος και εμάς, που προστρέξαμε απόψε για να τιμήσουμε τη μνήμη του. Μας φωτίζει για να μας δείξει τον δρόμο των εντολών του Χριστού, τον οποίο ακολούθησε και ο ίδιος, αλλά και για να μας παρακινήσει να αγωνισθούμε και εμείς για να τον μιμηθούμε, ώστε και να λάβουμε το φως του Χριστού αλλά και να αξιωθούμε να φωτίζουμε και εμείς τους γύρω μας με το φως των καλών μας έργων.
Και όπως κάθε άνθρωπος που βλέπει φως ελκύεται από αυτό και πηγαίνει να το βρεί και να το απολαύσει, αυτό θα πρέπει να κάνουμε και εμείς. Να επιδιώκουμε να συναντήσουμε αυτό το φως, το οποίο ακτινοβολεί ο άγιός μας διά των καλών του έργων. Και όχι μόνο να το συναντήσουμε αλλά και να προσπαθήσουμε να το οικειοποιηθούμε, για να έχουμε στην ψυχή μας τόσο φως, ώστε να μην χρειάζεται να ψάχνουμε για τεχνητά φώτα, που μας παρασύρουν σε επικίνδυνα μονοπάτια. Να ακολουθήσουμε το φως των αρετών του οσίου Θεοφάνους, της αγάπης και της πίστεως στον Χριστό, της ταπεινώσεως και της υπομονής, της υπακοής στο θέλημα του Θεού και της συγχωρητικότητος, ώστε να αποκτήσουμε αυτές τις αρετές και να γίνουμε και εμείς φώτα μέσα στον σκοτεινό κόσμο που ζούμε, για να δοξάζεται ο Θεός και να αξιωθούμε και εμείς του θείου φωτός και της σωτηρίας διά πρεσβειών και