Ι.Μ.Κερκύρας: Στις 5 Σεπτεμβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε το 22ο Ιερατικό Συνέδριο της Μητροπόλεως Κερκύρας, με κεντρικό θέμα τη βία στη σύγχρονη κοινωνία, στις κατασκηνώσεις της Κασσιώπης.
Του Γιάννη Παπανικολάου – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Στο συνέδριο, υπό την προεδρία του Μητροπολίτη Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκταρίου, συμμετείχαν περίπου 130 κληρικοί.
Το συνέδριο ξεκίνησε με Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και μνημόσυνο για τους κεκοιμημένους κληρικούς και μοναχούς της τοπικής Εκκλησίας. Κατά την εισηγητική του ομιλία, ο Μητροπολίτης Νεκτάριος υπογράμμισε ότι η μόνη βία που επιτρέπει η Εκκλησία είναι η ασκητική βία κατά του εαυτού, που οδηγεί στη σωτηρία. Επεσήμανε ότι η εγωκεντρική προσέγγιση της ζωής και η αυτοθέωση του ανθρώπου οδηγούν σε κατεξουσιασμό και επιβολή, ενισχύοντας τη βία στην κοινωνία.
Ο κ. Νεκτάριος τόνισε επίσης τον κίνδυνο του δικαιωματισμού, που εμποδίζει τον σεβασμό προς την ελευθερία του άλλου. Χωρίς αυτοέλεγχο και περιορισμό του εγώ, η βία θα εξακολουθεί να διαβρώνει την κοινωνία και την οικογένεια.
Η εισηγητική ομιλία του Μητροπολίτη Κερκύρας
Στη συνέχεια, ο Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος έκανε την εισηγητική ομιλία του Συνεδρίου, το οποίο είχε ως γενικό θέμα την βία στους καιρούς μας.
Ο κ. Νεκτάριος επεσήμανε ότι για την Εκκλησία μόνο μία μορφή βίας επιτρέπεται, αυτή στον εαυτό μας με σκοπό να κερδίσουμε την βασιλεία του Θεού. Είναι η βία του ασκητικού φρονήματος, η οποία συνοδεύεται από προσευχή, νηστεία, έξοδο από την αυτάρκεια του εγώ και απόφαση για αγάπη που υπερβαίνει τον πειρασμό της εξουσίας εις βάρος του άλλου. Αυτή η θέαση της ζωής με κέντρο το εγώ, όπως κάνει ο πολιτισμός μας, η αυτοθέωση του ανθρώπου, τον έχει καταστήσει δέσμιο αυτού του δαιμονικού πνεύματος του κατεξουσιασμού του πλησίον, με αποτέλεσμα ο άνθρωπος να θεωρεί τον εαυτό του αυθεντία και να θέλει να επιβάλει με κάθε τρόπο το θέλημά του. Η ασκητική της Εκκλησίας, όταν συνοδεύεται από τον αγώνα για παιδεία και καλλιέργεια του έσω ανθρώπου, είναι το αντίδοτο στη βία, που λειτουργεί προληπτικά.
Ο κ. Νεκτάριος επεσήμανε και το πνεύμα του δικαιωματισμού, το οποίο καθιστά τον άνθρωπο ανήμπορο να δει ότι δεν έχει την πάσα αλήθεια, ότι πρέπει να σέβεται την ελευθερία του άλλου και να βάζει όρια στον εαυτό του. Αν αυτό δεν αλλάξει, η βία θα συνεχίζει το θανατηφόρο ταξίδι της στις πτυχές της κοινωνικής και οικογενειακής ζωής.