Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό Αγίων Αναργύρων Βεροίας.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος τόνισε: «Ουκ έστιν ημίν η πάλη προς αίμα και σάρκα αλλά προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου».
Για έναν πόλεμο κάνει λόγο ο απόστολος Παύλος γράφοντας προς τους χριστιανούς της Εφέσου. Για έναν πόλεμο που δεν είναι εναντίον ανθρώπων ή υλικών πραγμάτων, δεν είναι «προς αίμα και σάρκα», αλλά είναι εναντίον αυτών που κυριαρχούν και εξουσιάζουν τα πάντα στην εποχή μας, είναι «προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου».
Η ζωή του ανθρώπου στη γη είναι ένας πόλεμος, μία πάλη, μία αντιπαράθεση του ανθρώπου προς τον άνθρωπο, της πόλεως προς την πόλη, του ενός έθνους προς το άλλο έθνος, με αποτέλεσμα να ρέει το αίμα των ανθρώπων και να καταστρέφονται ανθρώπινες υπάρξεις και όχι μόνο. Τέτοιους πολέμους παρακολουθούμε καθημερινά από τα μέσα μαζικής ενημερώσεως, άλλοτε μακριά μας και άλλοτε πιο κοντά μας, όπως δυστυχώς συμβαίνει τους τελευταίους μήνες.
Πολλοί πιστεύουμε πως είναι οι μόνοι πόλεμοι που υπάρχουν στον κόσμο μας και οι περισσότεροι αδιαφορούμε γιατί νομίζουμε ότι δεν μας ενδιαφέρουν.
Όμως αυτό δεν ισχύει. Γιατί εκτός από αυτούς τους πολέμους που βλέπουμε και ακούμε να συμβαίνουν γύρω μας, υπάρχει και ένας πόλεμος τον οποίο ούτε βλέπουμε ούτε ακούμε, γιατί σοβεί μέσα μας, μέσα στην ψυχή μας, και μας ενδιαφέρει όλους ανεξαιρέτως.
Αυτός είναι ο πνευματικός πόλεμος, τον οποίο μας περιγράφει σήμερα ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος και μας συμβουλεύει συγχρόνως για τον τρόπο με τον οποίο θα τον αντιμετωπίσουμε.
Και ο πρώτος πόλεμος αποτελεί μία αντιπαράθεση μεταξύ ανθρώπων, μεταξύ δηλαδή προσώπων που διαθέτουν τα ίδια μέσα και τις ίδιες δυνάμεις, ο πνευματικός πόλεμος όμως είναι εντελώς διαφορετικός, γιατί είναι πόλεμος του ανθρώπου «προς τον κοσμοκράτορα του σκότους του αιώνος τούτου». Είναι πάλη προς τον εχθρό της ψυχής μας και της σωτηρίας της. Είναι πόλεμος προς δυνάμεις πνευματικές, υπέρτερες των ανθρωπίνων δυνάμεων, γι᾽ αυτό και είναι πιο δύσκολος και πιο επικίνδυνος. Είναι ένας πόλεμος, για τον οποίο πολλοί πιστεύουν ότι δεν υπάρχει, επειδή δεν βλέπουν ούτε τον εχθρό ούτε τα όπλα του, γι᾽ αυτό και έχει περισσότερα θύματα από οποιονδήποτε άλλο πόλεμο. Είναι ακόμη ένας πόλεμος από τον οποίο δεν εξαιρείται και δεν απαλλάσσεται κανείς, γιατί μας αφορά όλους.
Αυτή είναι και η πρώτη και απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε να αντιμετωπίσουμε τον πνευματικό εχθρό που μας πολεμά. Να συνειδητοποιήσουμε ότι υπάρχει και προσπαθεί να μας νικήσει.
Προσπαθεί να μας νικήσει με τους ποικίλους πειρασμούς που συναντούμε στην καθημερινότητά μας. Με τις μικρές ή τις μεγαλύτερες παγίδες που στήνει για να δοκιμάσει την πίστη μας, την υπομονή μας, τη θέλησή μας να μην παραβούμε τις εντολές του Θεού.
Προσπαθεί να μας νικήσει με την αδιαφορία που επιδιώκει να εγκαταστήσει στην ψυχή μας, ότι δεν πειράζει αν ενδώσουμε στις αδυναμίες μας, δεν είναι κακό αν υποχωρήσουμε κάποιες φορές σε μία κακή μας συνήθεια ή σε ένα πάθος μας, δεν πειράζει εάν προτιμήσουμε την ξεκούρασή μας ή την ευχαρίστησή μας, αντί να αφιερώσουμε λίγη ώρα στην προσευχή, στη μελέτη του λόγου του Θεού, στη συμμετοχή μας στις Ακολουθίες της Εκκλησίας μας, σε μία πράξη αγάπης προς τους αδελφούς μας.
Προσπαθεί να μας νικήσει με τους λογισμούς της δειλίας και του φόβου να ομολογήσουμε ότι πιστεύουμε στον Θεό ή μήπως δεν ζήσουμε όσα δήθεν απολαμβάνουν άλλοι άνθρωποι που βρίσκονται μακριά από την Εκκλησία.
Τα περισσότερα από αυτά τα επιδιώκει ο διάβολος ως άρχων του σκότους, κρυφά δηλαδή και ύπουλα, χωρίς πολλές φορές να το αντιλαμβανόμαστε, με σκοπό να κατορθώσει ευκολότερα τον σκοπό του. Γι᾽ αυτό και ο απόστολος Παύλος μας καλεί να είμαστε σε εγρήγορση και να φέρουμε πάντοτε την πανοπλία του Θεού, η οποία μπορεί και να μας προφυλάξει από τις επιθέσεις του πονηρού, αλλά και να μας βοηθήσει να τον νικήσουμε.
Χρειάζεται αγώνας, χρειάζεται προσπάθεια για να νικήσουμε, αλλά χρειάζεται πάνω από όλα η χάρη και η δύναμη του Θεού, γιατί ο αγώνας μας είναι «προς τα πνευματικά της πονηρίας», τα οποία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μόνο με τη βοήθεια και την ενίσχυση του Θεού.
Ο Θεός μας προσφέρει τη βοήθεια και τη χάρη του διά της Εκκλησίας και των ιερών μυστηρίων της, ώστε να νικήσουμε τον αντίπαλο της ψυχής μας στον πνευματικό αυτό πόλεμο και να σωθούμε. Σε μας επαφίεται να αξιοποιήσουμε αυτή τη βοήθεια αλλά και τα όπλα που μας προσφέρει για να επιτύχουμε τη σωτηρία μας. Ας μην το αμελήσουμε, αλλά ας σπεύσουμε να αναλάβουμε και εμείς «την πανοπλίαν του Θεού», για να αντισταθούμε με τη χάρη του νικηφόρα, ιδιαίτερα την περίοδο αυτή, την περίοδο που μας προετοιμάζει για να ζήσουμε το μεγάλο μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Χριστού, που από αγάπη έγινε άνθρωπος για να βοηθήσει τον άνθρωπο να γίνει Θεός, και που μας προσφέρει όλες τις δυνατότητες για να μπορέσουμε να αντισταθούμε σ᾽ αυτόν τον πνευματικό πόλεμο.
Και όσο αγωνιζόμεθα, τόσο περισσότερο ενισχυόμεθα από τον Χριστό που είναι έτοιμος να συνδράμει στον αγώνα μας για να νικήσουμε τις αδυναμίες μας, τα πάθη μας, και όλα αυτά τα οποία στέκονται εμπόδιο στον πόλεμο που έχουμε να κάνουμε με όλες τις αντίξοες δυνάμεις και ιδιαίτερα με αυτόν που είναι ο πατέρας του πολέμου, ο διάβολος.
Ας ετοιμασθούμε ιδιαίτερα την περίοδο αυτή, ούτως ώστε τα Χριστούγεννα να είναι πράγματι Χριστούγεννα με Χριστό. Να μην είμεθα νικημένοι από τον διάβολο μέσω των αδυναμιών μας και των παθών μας, όλων αυτών που στέκονται εμπόδιο στην πνευματική μας πρόοδο και στην πνευματική μας πορεία. Ο Θεός να είναι μαζί μας.