• Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης – Πνευματικά Δικαιώματα
TV
Radio
Κυριακή, 11 Μαΐου, 2025
6 °c
Athens
12 ° Fri
12 ° Sat
12 ° Sun
11 ° Mon
ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
        • Γεροντας Παϊσιος
        • Η ζωη του Γεροντα
        • Γεροντας Πορφυριος
        • Γερων Σωφρονιος
        • Πατηρ Ιακωβος Τσαλικης
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
        • Γεροντας Παϊσιος
        • Η ζωη του Γεροντα
        • Γεροντας Πορφυριος
        • Γερων Σωφρονιος
        • Πατηρ Ιακωβος Τσαλικης
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ
ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Το βυζαντινό μεγαλείο της Αναστασιούπολης (ΦΩΤΟ)

Newsroom από Newsroom
01/04/2015 | 19:45
σε ΕΠΙΛΟΓΕΣ
480
SHARES
1.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Νικόλαος Θ. Κόκκας


Μια βυζαντινή πολιτεία βυθισμένη στη λησμονιά. Αναστασιούπολη-Περιθεώριον.

Σταθμός της Εγνατίας Οδού στα ρωμαϊκά χρόνια αποκτά κομβική σημασία στα χρόνια του Ιουστινιανού, ο οποίος κτίζει τείχος που συνδέει τις βουνοπλαγιές της Ροδόπης με τη θάλασσα.

Η Αναστασιούπολη, γνωστή στα υστεροβυζαντινά χρόνια ως Περιθεώριον, μας εντυπωσιάζει ακόμα με τα επιβλητικά της τείχη στο μυχό της λίμνης Βιστωνίδας.

Η ιστορία αυτής της καστροπολιτείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ιστορικές ανακατατάξεις στην ευρύτερη περιοχή της Θράκης. Σπουδαίοι βυζαντινοί αυτοκράτορες όπως ο Ιουστινιανός (527-565) και ο Κωνσταντίνος Ε’ (741-775) οχυρώνουν τις πόλεις και τα φρούρια της Θράκης, που δέχονται κάθε λογής βαρβαρικές επιδρομές: Σκύθες, Ούννοι, Σκλαβηνοί, Βούλγαροι μαστίζουν την περιοχή της Θράκης μέχρι την κατάληψή της από τους Οθωμανούς το 1374/5.

Τα μακρά τείχη του υδραγωγείου
Ίσως λίγοι κάτοικοι της Θράκης έχουν δει από κοντά το φρούριο της Αναστασιούπολης. Δεν ισχύει το ίδιο για το μεγάλο τείχος / υδραγωγείο που είναι ορατό από το δρόμο. Το υδραγωγείο της Αναστασιούπολης, κτισμένο από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό, ξεκινά από τις βουνοπλαγιές της Ροδόπης και κατευθύνεται προς τα νότια, προς το κάστρο. Ο παλιός οδικός άξονας Ξάνθης – Κομοτηνής τέμνει το τείχος του υδραγωγείου μεταξύ Αμαξάδων και Κοπτερού. Αν ακολουθήσουμε το χωματόδρομο δίπλα στο τείχος προς τα βόρεια θα φτάσουμε σε ένα χείμαρρο με άφθονο καθαρό, πόσιμο νερό. Αυτό το υδραγωγείο υδροδοτούσε τη μεγάλη πόλη-κάστρο με αυτό το μεγάλο κατασκευαστικό έργο που επιτελούσε διπλό σκοπό: να αναχαιτίζει τις επιδρομές και να παρέχει νερό στο φρούριο. Το πλάτος του τείχους δεν είναι ίδιο σε όλο το μήκος του. Υπάρχουν σημεία που είναι μόλις 1.30 μ. Σε αρκετές περιπτώσεις το ύψος ξεπερνά τα 2 μ. Ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας οδού τέμνει επίσης το τείχος. Από την Εγνατία μέχρι το βουνό το τείχος ξεπερνά τα 700 μ., ενώ από την Εγνατία μέχρι το φρούριο το τείχος ξεπερνά τα 1700 μ. Το συνολικό μήκος του τείχους από το βουνό μέχρι τη Βιστωνίδα ήταν περίπου 4 χλμ.

Περιγραφή του φρουρίου
Το φρούριο της Αναστασιούπολης είναι σήμερα καλυμμένο από πυκνή βλάστηση. Στο νοτιοδυτικό τμήμα του το φρούριο συνορεύει με τον ποταμό Κόσυνθο, ο οποίος χύνεται στη λίμνη Βιστωνίδα λίγο πιο κάτω. Πιστεύεται ότι παλαιότερα η λίμνη Βιστωνίδα ήταν πλωτή και έτσι η Αναστασιούπολη λειτουργούσε ως εμπορικό λιμάνι. Με το πέρασμα των χρόνων το φρούριο απομακρύνθηκε από τη λιμνοθάλασσα, λόγω των προσχώσεων του ποταμού.

Η περίμετρος των τειχών της Αναστασιούπολης σώζεται σχεδόν στο σύνολό της. Τα τείχη έχουν σχήμα πολυγωνικό (ακανόνιστο επτάγωνο) και ενισχύονται με ορθογώνιους και κυκλικούς πύργους.

Η τοξωτή νότια πύλη οδηγούσε στο λιμάνι. Εκεί γίνονταν έλεγχος και εισπράττονταν διόδια. Στην πύλη βρίσκουμε χαραγμένα μονογράμματα των Παλαιολόγων. Και σε άλλους πύργους διακρίνονται μονογράμματα των Παλαιολόγων καθώς και το «Ιησούς Χριστός Νικά»(IC-XC-NI-KA). Το άνοιγμα της νότιας πύλης είναι 3.30 μ. ενώ το πάχος του τείχους στο σημείο αυτό είναι 4 μ.

Η βόρεια πύλη είναι στενότερη και λεπτότερη από τη νότια, με άνοιγμα 3 μ ενώ το πάχος των τειχών εδώ είναι 3.40 μ. Στο πάνω μέρος της βόρειας πύλης διακρίνονται οι επάλξεις.
Σε πολλούς πύργους του φρουρίου παρατηρούμε ότι. εκτός από τις πέτρες, κάθε 1.60 μ. τοποθετούνται τέσσερις σειρές τούβλων στην τοιχοποιία. Η χρήση των τούβλων ενίσχυε την κατασκευή και την καθιστούσε αντισεισμική.

Η κατασκευή των πύργων δεν είναι ομοιόμορφη. Υπάρχει ένας κυκλικός πύργος, ενώ οι υπόλοιποι είναι ορθογώνιοι. Στο εσωτερικό μερικών πύργων υπάρχει έξοδος προς επάνω όροφο που οδηγούσε στις επάλξεις. Είναι εντυπωσιακή η κατασκευή των αψίδων και των θόλων των πύργων. Στα ανατολικά του φρουρίου συναντάμε ένα πύργο, γνωστό με την ονομασία «Γιαν Καλέ», ο οποίος είναι ελαφρά κεκλιμένος, λόγω της υποχώρησης του εδάφους. Στο συγκεκριμένο πύργο έχει αποκαλυφθεί αρχαιότερο τμήμα του τείχους, ίσως της εποχής του Ιουστινιανού ή του Αναστασίου, ενώ η εξωτερική τοιχοποιία είναι της εποχής των Παλαιολόγων.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι πριν από το 1973 πολλοί ασυνείδητοι πήγαιναν στην Αναστασιούπολη για να φορτώσουν πέτρες ως οικοδομικά υλικά, καταστρέφοντας τα τείχη. Το έγκλημα αυτό σταμάτησε όταν η αρχαιολογική υπηρεσία προχώρησε σε περίφραξη του αρχαιολογικού χώρου. Επίσης, πριν το 1973 βοσκούσαν μέσα στο φρούριο κοπάδια ζώων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μεγάλη βλάστηση. Μετά την περίφραξη του χώρου η βλάστηση φούντωσε, θάμνοι και κισσοί φύτρωσαν πάνω στους πύργους, θεόρατα δέντρα υψώθηκαν μετατρέποντας το τοπίο σε αληθινή ζούγκλα.

Σταθμοί στην Ιστορία της Αναστασιούπολης
Τον 4ο αι. μ.Χ. τα ρωμαϊκά οδοιπορικά του Αντωνίου και το Ιεροσολυμιτικό καθώς και ο χάρτης του PEUTINGER σημειώνουν στα λατινικά ένα σταθμό που αλλάζουν τα άλογα με το όνομα Stabulo Diomedes (στάβλος του Διομήδη). Ο Διομήδης ήταν βασιλιάς των Βιστόνων, γνωστός για τα άγρια και σαρκοβόρα άλογά του.

Κατά τον 4ο αιώνα μ.Χ. Σκύθες-Γότθοι κάνουν καταστροφικές επιδρομές στη Θράκη. Όπως αναφέρει ο Σωζόμενος: «εις απόνοιαν επαρθέντες τους Θράκας εκακούργουν και τα αυτών πόλεις και κώμας εδήουν» (Εκκλησιαστική Ιστορία PG τ. 67,VI, 37, 15, 1-3) με αποτέλεσμα η Θράκη να μετατραπεί σε «άοικον και άβατον διά τον πόλεμον χώρα» (Ευναπίου, Ιστορίας Εκλογαί PG τ. 113,660).

Κατά τον 5ο αιώνα ο ιστορικός Προκόπιος γράφει για τους Ούννους: «Εκ του κόλπου του Ιονίου οι βάρβαροι ούτοι άπαντα εφεξής εληίσαντο μέχρι ες τα Βυζαντίων προάστεια. Και φρούρια μεν δύο και τριάκοντα εν Ιλλυριοίς είλον… αιχμαλώτων μυριάδας δύο και δέκα απαγόμενοι, επ’ οίκους άπαντας ανεχώρησαν» (Υπέρ των πολέμων λόγοι Lipsiae τ. ΙΙ 4.4.). Για να αντιμετωπίσει τις βαρβαρικές επιδρομές ο αυτοκράτορας Αναστάσιος ο Α’ (491-518) μετέφερε το 496 στη Θράκη πλήθη Ισαύρων από τα βάθη της Μ.Ασίας. Επίσης ενίσχυσε την οχύρωση της θρακικής πόλης που πήρε από τότε το όνομά του. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ι. Καντακουζηνός (Βιβλ. ΙΙ 38 & βιβλ. ΙΙΙ 32) «περί Θράκην ετέραν παράλιον πόλιν … ης φασί Αναστάσιον τον βασιλέα Ρωμαίων οικιστήν και εξ εκείνου προσαγορευομένην».

Όμως, οι βαρβαρικές επιδρομές συνεχίστηκαν στην εποχή του Ιουστινιανού Α’ (527-565). Οι Σκλαβηνοί προκάλεσαν φοβερές καταστροφές, που κορυφώθηκαν το έτος 549 μ.Χ., όταν η γη γέμισε με πτώματα από την Ιλλυρία μέχρι τη Θράκη. Το 562 η Αναστασιούπολη καταλαμβάνεται από τους Ούννους.

Ο Ιουστινιανός έλαβε δραστικά μέτρα και έκτισε εκατό φρούρια στην περιοχή της Ροδόπης. Χάρη στον Ιουστινιανό η οχύρωση της Αναστασιούπολης επιδιορθώθηκε, ενώ παράλληλα κατασκευάστηκε μεγάλο τμήμα ξεχωριστού τείχους που ήταν ταυτόχρονα και υδραγωγείο. Ο Βυζαντινός ιστορικός Προκόπιος Καισαρείας (Περί του Δεσπότου Ιουστινιανού κτισμάτων 4.11) γράφει για τα έργα του Ιουστινιανού στην Αναστασιούπολη:

«Αναστασιούπολις δε η τήδε ούσα τειχήρης μεν και πρότερον ην, εν δε τη παραλία κειμένη αφύλακτον είχε την ταύτη ηιόνα. Τα πλοία πολλάκις αμέλει ενταύθα καταίροντα υποχείρια βαρβάροις Ούννοις εξαπιναίως γεγένηται· ώστε και τας νήσους ενθένδε τας τη χώρα επικειμένας ηνώχλησαν. Ιουστινιανός δε βασιλεύς διατειχίσματι την παραλίαν περιβαλών όλην, ταίς τε ναυσί και τοις νησιώταις την ασφάλειαν ανεσώσατο. Αλλά και τον του ύδατος οχετόν εκ των ορών, α ταύτη ανέχει, μέχρι ες την πόλιν ες υπέρογκον ανέστησεν ύψος».

Η μητρόπολη Περιθεωρίου
Κατά τα έτη 550 – 613 αναφέρεται ως επίσκοπος Αναστασιουπόλεως ο Θεόδωρος Συκιώτης, του οποίου η Εκκλησία εορτάζει την μνήμη ως αγίου στις 22 Απριλίου. Στην Ζ’ Οικουμενική Σύνοδο του 787 αναφέρεται ως Επίσκοπος Αναστασιουπόλεως ο Θεόφιλος, κατά δε την επί Φωτίου Σύνοδο του 879 ο Μαριανός. Η επισκοπή Αναστασιουπόλεως εμφανίζεται ως υποκείμενη στη μητρόπολη Τραϊανουπόλεως έως και τον 9ο αι., οπότε εμφανίζεται για πρώτη φορά και το νέο όνομά της Περιθεώριον. Η πρώτη αναφορά της ονομασίας Περιθεώριον γίνεται το 879 στην όγδοη Οικουμενική Σύνοδο στην Κωνσταντινούπολη, τα πρακτικά της οποίας υπογράφει και ο τότε επίσκοπος Περιθεωρίου Ιάκωβος. Κατά τον 11ο αι. μαρτυρούνται μέσα στην πόλη και γύρω από αυτήν πλούσια μετόχια της Μονής Βατοπεδίου του Αγίου Όρους και της Μονής Πετριτζιωνιτίσσης (το σημερινό Μπάτσκοβο στη Βουλγαρία).

Στα χρόνια του Βασίλειου του Βουλγαροκτόνου και του Αλέξιου Κομνηνού το Περιθεώριον μνημονεύεται ως φρούριο μεγάλης στρατηγικής σπουδαιότητας. Το 1078 μία φρουρά του σφετεριστή Νικηφόρου Βασιλάκιου ηττήθηκε στο Περιθεώριο από τον μετέπειτα αυτοκράτορα Αλέξιο Α΄. Το 1198-1199 ο Βούλγαρος τσάρος Ιβαγκός επιτίθεται στους κατοίκους της Ξάνθης και της Ροδόπης. Ακολουθούν λεηλασίες των σταυροφόρων της 4ης Σταυροφορίας τα έτη 1203-1204. Το 1206 ο Βούλγαρος τσάρος Ιβάν Άσεν Β’ (1197-1207), γνωστός και ως Ιωαννίτσης ή Καλογιάννης ή Σκυλογιάννης, λεηλατεί τη Θράκη. Το Περιθεώριον τότε ισοπεδώνεται ως οικισμός και ερημώνεται ολοκληρωτικά.

Το έτος 1307 στο υδραγωγείο της Αναστασιούπολης γίνεται μεγάλη σύγκρουση Καταλανών. Ο Ανδρόνικος ο Β’ ο Παλαιολόγος είχε προσκαλέσει Καταλανούς να βοηθήσουν τα στρατεύματα του Βυζαντίου εναντίον των Τούρκων. Όμως οι Καταλανοί, αφού έσχισαν τις συνθήκες με τους Βυζαντινούς, εγκαταστάθηκαν στην Καλλίπολη της Θράκης, καταστρέφοντας την περιοχή. Το καλοκαίρι του 1307 οι Καταλανοί εγκατέλειψαν την Καλλίπολη, πέρασαν τον Έβρο και αφού χωρίστηκαν σε δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις κινήθηκαν προς τα δυτικά. Αρχηγός της πρώτης ομάδας ήταν ο Rocafort ενώ στη δεύτερη ομάδα ηγούνταν οι ιππότες Beranger d’ Entenca, Fernand Ximenes και ο ινφάντης της Μαγιόρκας Φερδινάνδος. Μια θερμή μέρα του Αυγούστου η ομάδα που είχε κατασκηνώσει κοντά στην Κομοτηνή συγκρούστηκε με την οπισθοφυλακή της άλλης κοντά στο υδραγωγείο της Αναστασιούπολης. Στη φονική μάχη που ακολούθησε σκοτώθηκε ο Beranger d’ Entenca, ενώ ο Fernand Ximenes κατέφυγε στο κάστρο της Ξάνθης και ο ινφάντης Φερδινάνδος κατέφυγε στη Θάσο.

Στα υστεροβυζαντινά χρόνια ο αυτοκράτορας Ανδρόνικος ο Γ’ Παλαιολόγος (1328-1341) οχυρώνει το Περιθεώριον ξανά. Στα 1342-3 ο Καντακουζηνός προσπαθεί να καταλάβει την πόλη του Περιθεωρίου, την οποία υπερασπίζονταν οι βυζαντινοί του αντίπαλοι, μεταξύ των οποίων και ο Ιωάννης Βατάτζης. Ο Καντακουζηνός δεν καταφέρνει να καταλάβει το Περιθεώριον. Λίγο αργότερα η πόλη έπεσε στα χέρια του Βούλγαρου ληστή Μομτσίλου. Όταν, όμως, επιτέθηκε ξανά στην πόλη ο Καντακουζηνός μαζί με τον Τούρκο φίλο του Αμούρ, οι κάτοικοι του Περιθεωρίου έκλεισαν έξω από τα τείχη το Μομτσίλο, ο οποίος μάλιστα σκοτώθηκε στη μάχη. Έπειτα από λίγα χρόνια η πόλη έπεσε στα χέρια του Ματθαίου, γιου του Καντακουζηνού. Όταν, όμως, στα 1355 παρουσιάστηκε μπροστά στα τείχη της πόλης ο Ιωάννης Παλαιολόγος, οι κάτοικοι τον δέχτηκαν και του έμειναν πιστοί. Λίγο αργότερα, το Περιθεώριο έγινε κτήμα του Βυζαντινού άρχοντα Νικηφόρου Μελισσηνού. Στα 1422, ενώ την πόλη κατείχε ο Τούρκος σουλτάνος Μουράτ Β’, τη χάρισε στο Γενοβέζο σύμμαχό του Ιωάννη Αδούρνο.

Γύρω στο 1350 επίσκοπος Περιθεωρίου ήταν ο άγιος Θεοφάνης, βιογράφος του αγίου Μαξίμου του Καυσοκαλύβη. Αξίζει να σημειωθεί πως ο άγιος Μάξιμος είχε μονάσει στο γειτονικό Παπίκιον Όρος, που ήταν τότε φημισμένο μοναστικό κέντρο.

Κατά το 17ο αιώνα ο περιηγητής Εβλιγιά Τσελεμπή αναφέρεται στο φρούριο της Αναστασιούπολης ονομάζοντάς το «φρούριο Μπουρού». Το επισκέφθηκε όταν είχε χάσει πλέον το βυζαντινό μεγαλείο του. Γράφει σχετικά:

«Σήμερα είναι αποθήκη του βακουφιού της πόλης Γκαζί Μουρατιέ, του καζά της Γκιουμουλτζίνας. Εκεί μαζεύονται όλα τα δοσίματα του βακουφιού και γίνεται και κάθε αλισβερίσι… Το φρούριο είναι κτισμένο στις όχθες της παραλίας. Είναι πέτρινο και ψηλό ίσαμε είκοσι πήχες απ’ την επιφάνεια της θάλασσας. Πρέπει να ήταν όμορφο και απόρθητο. Σήμερα πια έχει σχεδόν καταστραφεί. Έχει περιφέρεια εκατό γεωμετρικά βήματα, τετράγωνο σχήμα και δεν περιστοιχίζεται από τάφρο. Μέσα στο φρούριο υπάρχουν πενήντα σπίτια καφίρηδων [«απίστων», δηλαδή χριστιανών] και πέντε μαγαζιά. Τίποτε άλλο. Έχει δύο πύλες: η μία στραμμένη νότια προς τη μεριά της παραλίας κι η άλλη δυτικά, όπου αντικρύζει τον ποταμό Καρασού. Ως συνέχεια του φρουρίου, εκτείνεται προς το βορρά το μοναδικό τείχος του. Από κει μέχρι τα βουνά, το μάκρος του είναι περίπου μια ώρα. Κατά μήκος του τείχους δεν μπορεί να περάσει τίποτα, ούτε άνθρωπος ούτε καραβάνι. Μοναδικό πέρασμα η παραλιακή πύλη, απ’ την οποία εισπράττανε διόδια και τελωνειακά τέλη. Και σήμερα μπορεί κανείς να δει τα ίχνη του τελωνείου».
(Εβλιά Τσελεμπί, Ταξίδι στην Ελλάδα μετ. Νίκος Χειλαδάκης, Εκάτη, 1991σελ 59-60)

Τα τέλη του 17ου αι τα ερείπια δύο παλαιών ναών με απομεινάρια από τον άλλοτε λαμπρό διάκοσμό τους εντυπωσίασαν τον περιηγητή Robert De Dreux που επισκέφθηκε την πόλη στα 1668.

Τους τελευταίους αιώνες η Αναστασιούπολη / Περιθεώριον εγκαταλείπεται. Πολλοί κάτοικοι πηγαίνουν στον Ίασμο ή σε άλλες περιοχές.

Σήμερα, το βυζαντινό μεγαλείο της Αναστασιούπολης έχει δώσει τη θέση του στη μοναξιά και την εγκατάλειψη. Η Αναστασιούπολη μένει σιωπηλή και ξεχασμένη στο θρακικό κάμπο ανάμεσα στην Ξάνθη και την Κομοτηνή. Οι επισκέπτες της λίγοι και πολύ λιγότεροι αυτοί που γνωρίζουν την ιστορική της διαδρομή.

Θα κλείσουμε με μία ευχή: η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ροδόπης, να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες για την ανάδειξή της Αναστασιούπολης ως επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου, καθιστώντας τη ένα αξιόλογο τουριστικό προορισμό. Έτσι η βυζαντινή αυτή καστροπολιτεία θα καταστεί όχι μόνο πόλος έλξης επισκεπτών που θα συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη της Θράκης αλλά και φάρος ιστορικής μνήμης που θα ενισχύει διαχρονικά τη συλλογική μας αυτοσυνειδησία.

Κείμενο-Φωτογραφίες: Νικόλαος Θ. Κόκκας

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αβραμέα Ά., «Η Θράκη κατά τη Ρωμαϊκή Αρχαιότητα» στον τόμο Θράκη, Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, 1994.
Αρβανιτίδου Σ., «Οι ελληνικές πόλεις στη Θράκη κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο», στον τόμο Θράκη, Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, 1994.
Γεωργαντζής Π., Η βυζαντινή καστροπολιτεία Αναστασιούπολη (500-850) – Περιθεώριον (850-1700), Ξάνθη 2015
Δαδάκη Σ. Δουκατά Σ., Ηλιάδης Ι., Λυχούνας Μ., «Από τη σκιά του Όρους περ λεβάντε είναι μίλια…» Πόλεις-κάστρα-λιμάνια στις ακτές του βορείου Αιγαίου», Medieval Ports in North Aegean and the Black Sea, International Symposium, European Centre for Byzantine and Post-Byzantiine Monuments, 211-232.
Ευγενίδου Δ., Κάστρα Μακεδονίας και Θράκης. Βυζαντινή Καστροκτισία. Εκδόσεις Αdam 1997.
Κυριακίδης Σ., Θρακικά ταξείδια. Μπουρού-Καλέ – Αναστασιούπολις – Περιθεώριον, Ημερολόγιον Μεγάλης Ελλάδας, 1931
Μπακιρτζής Χ., «Βυζαντινή Θράκη (330-1453)», στον τόμο Θράκη, Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, 1994
Σιγούρος Ι. Νομός Ροδόπης. Ιστορία-Αρχαιολογία-Γεωγραφία-Ανθρωπογεωγραφία-Πολιτισμός. Κομοτηνή 1977.
Τριαντάφυλλος Δ. , «Αρχαία Θράκη», στον τόμο Θράκη, Γενική Γραμματεία Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, 1994.

Ηλεκτρονικές Πηγές
Σταυρούλα Δαδάκη, ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥΠΟΛΙΣ – ΠΕΡΙΘΕΩΡΙΟΝ
http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2554&theme_id=256

Μ. Κορτζή – Β. Σιαμέτης Περιθεώριον, Θρακικός Ηλεκτρονικός Θησαυρός
http://www.xanthi.ilsp.gr/thraki/history/his.asp?perioxhid=B0278

Αικατερίνη Μπάλλα, Αναστασιούπολη-Περιθεώριο, Θρακικός Ηλεκτρονικός Θησαυρός
http://www.ipet.gr/thesaurusII/articles.php?lang=gr&id=855&thm=9

0104anastas.jpg

Μονόγραμμα των Παλαιολόγων σε πύργο στα νότια

0104anastas1.jpg
0104anastas2.jpg

Τμήμα του τείχους του Ιουστινιανού κοντά στο βουνό

0104anastas3.jpg

Πύργος “Γιαν Καλέ” στα ανατολικά
(διακρίνεται το παλαιότερο τείχος)

 

0104anastas4.jpg

Η νότια πύλη

0104anastas5.jpg

Κυκλικός πύργος στα ανατολικά

0104anastas6.jpg
0104anastas7.jpg
0104anastas8.jpg
0104anastas9.jpg

Η είσοδος του αρχαιολογικού χώρου

0104anastas10.jpg

Από το βιβλίο του Μ.Σιγούρου, Νομός Ροδόπης,
Ιστορία-Αρχαιολογία-Γεωγραφία-Ανθρωπογεωγραφία-Πολιτισμός, 1977.

0104anastas11.jpg

Δορυφορική εικόνα





Share192Tweet120ΑποστολήΑποστολή
Προηγούμενο άρθρο

Γ.Βαρουφάκης: “Ξεκινάμε τον έλεγχο των υπερχρεωμένων ΜΜΕ – Θα πατάξουμε τη διαφθορά και τη διαπλοκή”

Επόμενο άρθρο

Η ενδυμασία των κληρικών

Σχετικά Άρθρα

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 10 Ιανουαρίου 2021 – Άγιος Γρηγόριος Επίσκοπος Νύσσης

από Newsroom
09/01/2021 | 10:55

Ευαγγέλιο: ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ Δ/ 12 - 17 - 12 Ακούσας δέ ότι Ιωάννης παρεδόθη ανεχώρησεν εις τήν Γαλιλαίαν. 13 καί...

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 22 Μαρτίου 2020 – Άγιος Βασίλειος Ιερομάρτυρας

από Newsroom
21/03/2020 | 16:02

ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΣΗΜΕΡΑ - Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο (Η´ 34 - 38, Θ´ 1 - 1): Άγιος Βασίλειος Ιερομάρτυρας 34 Καὶ προσκαλεσάμενος...

Το κελάρι του παραδείσου (ΦΩΤΟ)

από Newsroom
03/02/2015 | 17:17

Οι μοναχοί χωρίζουν το 24ωρο σε τρία μέρη αφιερώνοντας 8 ώρες στην εργασία, 8 ώρες στην προσευχή και 8 ώρες...

 

Ορθοδοξία : Όλα τα ΝΕΑ για τις μητροπόλεις

Επικαιρότητα ΕΔΩ

Εορτολόγιο : Γιορτή σήμερα – Όλες οι γιορτές

Όλες οι προσευχές : Προσευχή

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του ΒΗΜΑΤΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ  στο Google News

 

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις και τα εκκλησιαστικά ΝΕΑ από το vimaorthodoxias.gr

Γίνε Μέλος της Ομάδας μας

  • 149.6k Fans
  • 7.4k Followers
  • 135k Subscribers
  • 2k Subscribers

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

1
ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ

Αμπαρωμένο και στη γιορτή του το μοναστήρι του Μεσοποτάμου!

από Newsroom
22 Μαΐου, 2013

Έτσι «τιμήθηκε» ο Άγιος Νικόλας! Το μοναστήρι του Μεσοποτάμου (11ος αιώνας) είναι ίσως το σπουδαιότερα ορθόδοξο προσκύνημα και μνημείο της...

Περισσότερα

10 Μαΐου – Γιορτή σήμερα: Άγιος Σίμων ο Απόστολος, ο Ζηλωτής

10 Μαΐου, 2025

11 Μαΐου – Γιορτή σήμερα: Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος Φωτιστές των Σλάβων

11 Μαΐου, 2025

Τι είχε πει ο Άγιος Παΐσιος για τον Πάπα της Ρώμης – Ηχηρές προφητείες και ξεκάθαρη στάση

9 Μαΐου, 2025

Αύριο η ενθρόνιση του νέου Ηγουμένου της Μονής Ζωγράφου

10 Μαΐου, 2025

Προσευχή στην Παναγία Γιάτρισσα εις πάσαν ασθένεια- ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΗ!

2 Ιουλίου, 2020

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής 11 Μαΐου 2025 – Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος Φωτιστές των Σλάβων

10 Μαΐου, 2025

Προσευχή για Υγεία

14 Ιανουαρίου, 2021

Αγαθοκλέους για το σημάδι του Άγιου Παΐσιου: «Κάθε φορά που βρισκόμουν σε δύσκολη θέση, ένας κοκκινολαίμης εμφανιζόταν και μου κελαηδούσε»

10 Μαΐου, 2025

Άγιοι Ανάργυροι: Η Θαυματουργή Προσευχή υπέρ υγείας των Αγίων Αναργύρων

1 Νοεμβρίου, 2024

Δημοφιλείς Κατηγορίες

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • Προσευχές
  • ΘΑΥΜΑΤΑ
  • θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Δημοφιλείς Κατηγορίες

  • ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
  • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ-ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • Προσευχές
  • ΘΑΥΜΑΤΑ
  • θΕΟΛΟΓΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ
  • ΣΥΝΤΑΓΕΣ

Πρόσφατα άρθρα

  • Οικουμενικός Πατριάρχης και Πρόεδρος της Δημοκρατίας στην εκδήλωση των 150 ετών του Αγίου Νικολάου της Ελεήμονος Εταιρείας
  • Ισχύει ή Όχι το «Μεταθετό» στην Εκκλησία της Κρήτης; Η Αλήθεια των τελευταίων 200 χρόνων
  • 11 Μαΐου – Γιορτή σήμερα: Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος Φωτιστές των Σλάβων
  • Αρχιερατικός Εσπερινός Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου στην Κάλυμνο
  • Η εορτή του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην Κεραμωτή Νάξου
  • Εορτασμός της Ύψωσης της Σημαίας της Σαμιακής Επανάστασης του 1821 στο Καρλόβασι
  • Διαφήμιση
  • Επικοινωνία
  • Όροι Χρήσης – Πνευματικά Δικαιώματα

© 2020 vimaorthodoxias.gr - Αριθμός μέλους - Μητρώο online media: 12528
Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής, τηλεπικοινωνιών και ενημέρωσης - Γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας .

  • ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ
  • ΜΟΝΕΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ
    • Μονη Μεγιστης Λαυρας
    • Μονη Ξηροποταμου
    • Μονη Χιλανδαριου
    • Μονη Κουτλουμουσιου
    • Μονη Ζωγραφου
    • Μονη Καρακαλου
    • Μονη Σιμωνος Πετρας
    • Μονη Αγιου Παυλου
    • Μονη Ξενοφωντος
    • Μονη Εσφιγμενου
    • Μεγιστη Μονη Βατοπαιδιου
    • Μονη Ιβηρων
    • Μονη Διονυσιου
    • Μονη Παντοκρατορος
    • Μονη Δοχειαριου
    • Μονη Φιλοθεου
    • Μονη Αγιου Παντελεημονος
    • Μονη Σταυρονικητα
    • Μονη Γρηγοριου
    • Μονη Κοσταμονιτου
  • ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΑ
  • ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
  • ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΙΣ
  • ΠΡΟΣΕΥΧΗ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΣΤΗ ΠΑΝΑΓΙΑ
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
    • ΕΥΧΗ ΓΙΑ ΒΑΣΚΑΝΙΑ
    • Προσευχη στον Χριστο
    • ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΘΕΟ
    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΥΧΕΣ
  • ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
  • ΟΛΕΣ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
    • Ασκητές Αγίου όρους
      • Η ΕΡΗΜΟΣ
      • ΚΑΤΟΥΝΑΚΙΑ
      • Σκητες
    • ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΖΩΗ
    • Καρυες Αγιου ορους
    • ΑΘΩΝΙΑΔΑ ΑΚΑΔΗΜΙΑ
    • ΣΠΗΛΑΙΑ ΑΘΩΝΑ
    • ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΟΡΦΥΡΙΟΥ
      • ΔΙΔΑΧΕΣ ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΙΩΣΗΦ
      • Συγχρονοι Γεροντες
      • Άγ. Εφραίμ του Συρου
      • Άγ. Σιλουανου του Αθωνιτη
      • Προφητείες Αγ. Κοσμα του Αιτωλου
      • Διδαχες Αγία Μαρτωνα
      • Οσιου Σεραφειμ του Σαρωφ
    • Χάρτης Αγίου Όρους
    • ΕΙΔΗΣΕΙΣ-ΕΛΛΑΔΑ
    • ΕΙΠΑΝ
    • ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΚΑ
    • ΕΘΝΙΚΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ-ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
    • ΔΙΑΤΡΟΦΗ
    • ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΒΑΤΙΚΑΝΟ
    • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
    • ΘΡ.ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
    • ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
    • ΠΟΝΤΙΑΚΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ

© 2020 vimaorthodoxias.gr - Αριθμός μέλους - Μητρώο online media: 12528
Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής, τηλεπικοινωνιών και ενημέρωσης - Γενική γραμματεία ενημέρωσης και επικοινωνίας .

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Translate »

Add New Playlist