Κύπρου Χρυσόστομος: Μήνυμα για την Ημέρα Προσευχής υπέρ της διαφύλαξης του Φυσικού Περιβάλλοντος στέλνει ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος.
Ο Αρχιεπίσκοπος επισημαίνει ότι ως Χριστιανοί δεν μπορούμε να μείνουμε αδιάφοροι στην καταστροφή της δημιουργίας του Θεού που συντελείται στις μέρες μας.
Αναφέρεται, επίσης, στον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος εκτός από τους θανάτους δεκάδων χιλιάδων πολιτών δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην επάρκεια καυσίμων και τροφίμων.
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου στο μήνυμά του αναφέρεται στην ατμοσφαιρική ρύπανση και στην καταστροφή του περιβάλλοντος, τονίζοντας ότι προκαλούνται από ανθρωπογενή αίτια. Το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου θα διαβαστεί στους ναούς όλης της Κύπρου την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου.
Ολόκληρο το μήνυμα του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου:
+ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ελέω Θεού, Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής
καί πάσης Κύπρου,
Παντί τώ Χριστεπωνύμω Πληρώματι τής Αγιωτάτης Αποστολικής Εκκλησίας τής Κύπρου.
Η Χάρις καί η ευλογία τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού είη μετά πάντων υμών.
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Η Αγιωτάτη Εκκλησία τής Κύπρου εναρμονίστηκε μέ τήν απόφαση τού σεπτού Οικουμενικού Πατριαρχείου, τό οποίον πρό πολλών ετών απεφάσισεν όπως κατά τήν πρώτη Κυριακή τού μηνός Σεπτεμβρίου αναπέμπονται δεήσεις πρός τόν Δημιουργό Θεό: «υπέρ τού περιβάλλοντος ημάς στοιχείου καί ευσταθείας πάσης τής κτίσεως». Πολλοί, ενδεχομένως, νά διερωτώνται ποιά είναι η σκοπιμότητα αυτής τής κίνησης, τή στιγμή πού μαζί μέ τό εθνικό πρόβλημα τής εισβολής καί κατοχής, μάς ταλανίζουν πλείστα άλλα σοβαρά προβλήματα.
Παρά ταύτα, ως Χριστιανοί δέν μπορούμε νά μείνουμε αδιάφοροι μπροστά στήν καταστροφή τής υλικής δημιουργίας τού Θεού, πού συντελείται στίς μέρες μας. Είναι πλέον δεδομένο τό γεγονός, ότι ως ανθρωπότητα αντιμετωπίζουμε τεράστια προβλήματα λόγω τής διαρκώς αυξανόμενης ατμοσφαιρικής ρύπανσης καί τής καταστροφής τού φυσικού μας περιβάλλοντος. Οι φυσικοί καί ενεργειακοί πόροι τού πλανήτη μας εξαντλούνται. Τήν ίδια ώρα η πολεμική σύρραξη στήν Ουκρανία, πέρα από τήν καταστροφή τού πολέμου καί τήν απώλεια δεκάδων χιλιάδων ανθρωπίνων ζωών, δημιουργεί τεράστια προβλήματα καί στήν επάρκεια καυσίμων, ορυκτών καί βιομηχανικών υλών καθώς καί αυτού τού βασικού είδους διατροφής, τών σιτηρών. Είναι ολοφάνερο πώς όλα αυτά τά προβλήματα δέν οφείλονται σέ φυσικές αλλαγές τού κλίματος, αλλά έχουν καθαρά ανθρωπογενή αίτια. Η ρύπανση τού αέρα, τού εδάφους καί τών υδάτων, μέ τήν χωρίς φειδώ απόρριψη τών σκυβάλων τής ανθρωπίνης, γεωργικής καί βιομηχανικής δραστηριότητας, η υπερεκμετάλλευση καί η αδιαφορία γιά τό φυσικό περιβάλλον οδήγησε βαθμιαία σέ μιά ανισορροπία στή φύση μέ τή σταδιακή εξαφάνιση διαφόρων ειδών τού φυτικού καί ζωϊκού βασιλείου, καί τήν εξάντληση τών φυσικών πόρων.
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Δέν υποτιμούμε τίς προσπάθειες πού παγκοσμίως καταβάλλονται από Διεθνείς Οργανισμούς, από οικολογικές οργανώσεις, Κυβερνήσεις καί κοινωνικές ομάδες γιά τήν αντιμετώπιση τού οικολογικού προβλήματος. Ωστόσο, η συμπτωματική αντιμετώπιση τών ως άνω προβλημάτων παραμένει εξωτερική καί επιφανειακή καί όχι θεραπευτική, από τή στιγμή πού δέν προχωρεί στήν επίλυση τής αρχικής αιτίας τής οικολογικής κρίσης. Όπως διακήρυξε η Αγία καί Μεγάλη Σύνοδος τής Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία συνήλθε στό Κολυμπάρι τής Κρήτης, τό 2016: «Η σημερινή οικολογική κρίση είναι προφανές ότι οφείλεται σέ πνευματικά καί ηθικά αίτια. Οι ρίζες της συνδέονται μέ τήν πλεονεξία, τήν απληστία καί τόν εγωϊσμό, πού οδηγούν στήν αλόγιστη χρήση τών φυσικών πόρων, τήν επιβάρυνση τής ατμόσφαιρας μέ ζημιογόνους ρύπους καί τήν κλιματική αλλαγή. Η χριστιανική αντιμετώπιση τού προβλήματος απαιτεί μετάνοια γιά τίς καταχρήσεις, εγκράτεια καί ασκητικό ήθος, πού αποτελούν αντίδοτο στήν υπερκατανάλωση, συγχρόνως δέ, καλλιέργεια στόν άνθρωπο τής συνειδήσεως ότι είναι «οικονόμος», καί όχι κάτοχος τής δημιουργίας. Δέν παύει νά τονίζει ότι καί οι μελλοντικές γενεές έχουν δικαίωμα πάνω στά φυσικά αγαθά, πού μάς εμπιστεύθηκε ο Δημιουργός».
Συνεπώς: «δέν πρέπει νά λησμονήται ότι ο φυσικός πλούτος τής γής δέν είναι περιουσία τού ανθρώπου, αλλά τού Δημιουργού: Τού Κυρίου η γή καί τό πλήρωμα αυτής, η οικουμένη καί πάντες οι κατοικούντες εν αυτή (Ψαλμ. κγ ,1). Ούτως, η Ορθόδοξος Εκκλησία τονίζει τήν προστασίαν τής δημιουργίας τού Θεού διά τής καλλιεργείας τής ευθύνης τού ανθρώπου έναντι τού θεοσδότου περιβάλλοντος καί διά τής προβολής τών αρετών τής ολιγαρκείας καί τής εγκρατείας. Οφείλομεν νά ενθυμώμεθα ότι όχι μόνον αι σημεριναί, αλλά καί αι μελλοντικαί γενεαί έχουν δικαίωμα επί τών φυσικών αγαθών, τά οποία μάς εχάρισεν ο Δημιουργός».
Στά πιό πάνω, προσθέτουμε καί τούς λόγους τού Αγίου Ισαάκ τού Σύρου, ο οποίος τονίζει πώς στόν δρόμο γιά τήν εν Χριστώ τελείωσή μας, χρειάζεται νά έχουμε «καρδίαν ελεήμονα», σπλαχνική καρδιά, η οποία νά φλέγεται από αγάπη γιά ολόκληρη τή δημιουργία, γιά τήν ανθρωπότητα, γιά τά πουλιά, τά ζώα καί γιά κάθε δημιούργημα τού Θεού. Αυτή η καρδιά δέν επιτρέπεται να βλέπει ή νά ακούει παθητικά γιά τό θέμα τής καταστροφής τού δημιουργήματος τού Θεού.
Γιά τόν λόγο αυτό ο συνειδητός χριστιανός προσεύχεται εντόνως παρακλητικά γιά τήν προστασία τού φυσικού του περιβάλλοντος. Άν εμείς καί ολόκληρη η ανθρωπότητα αντιμετωπίσουμε τό οικολογικό πρόβλημα, μέσα σαυτό τό πνεύμα, πού διακηρύττει τόσο ένθερμα η Εκκλησία μας, τότε μπορούμε νά έχουμε ήσυχη τή συνείδησή μας ότι βρισκόμαστε στόν ορθό δρόμο τής ουσιαστικής επίλυσης τού προβλήματος.
Βέβαιοι, όντες, ότι όλοι κατανοείτε τήν κρισιμότητα τού οικολογικού προβλήματος, όπως τούτο εξελίσσεται επικίνδυνα σήμερα, πιστεύουμε ότι θά αναλάβετε κάθε προσπάθεια, στό μέτρο τών δυνατοτήτων σας, καί ότι θά προβείτε σέ όλες τίς ενδεδειγμένες ενέργειες, προκειμένου νά σωθεί η φυσική δημιουργία. Είναι τούτο, εκτός τών άλλων, καί μία απαραίτητη προϋπόθεση, γιά νά μπορέσουμε τόσο εμείς όσο καί τά παιδιά μας, νά ζήσουμε υγιεινά στόν πλανήτη, πού η αγαθότητα καί η αγάπη τού Θεού μάς δώρισε ως κατοικία μας.
Διάπυρος πρός Κύριον ευχέτης
+ Ο Κύπρου Χρυσόστομος