Εκκλησία της Κύπρου: Η υπόθεση του τέως Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού έχει μετατραπεί σε ένα παρατεταμένο εκκλησιαστικό δράμα που δοκιμάζει τα όρια της Αρχιεπισκοπή Κύπρου, αφήνοντας πιστούς και κλήρο να αναρωτιούνται αν η ηγεσία χειρίζεται την κρίση με νηφαλιότητα ή με λογική επίδειξης ισχύος.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Την ώρα που η Ιερά Σύνοδος εμφανίζεται να κινείται σε «θεσμικό πλαίσιο», η εικόνα προς τα έξω είναι μιας Εκκλησίας εγκλωβισμένης σε εσωτερικές έριδες, με φόντο παλαιότερες θεολογικές διαφωνίες, το Κολυμπάρι και κατηγορίες περί εκτροπής από την ορθόδοξη παράδοση.
«Τελεσίγραφο» ή πίεση χωρίς καθαρούς κανόνες;
Ο εκπρόσωπος Τύπου της Αρχιεπισκοπής, Χριστάκης Ευσταθίου, επιχειρεί να αποδομήσει τον όρο «τελεσίγραφο», υποστηρίζοντας ότι η Εκκλησία απλώς κινείται μέσα στο πλαίσιο των συνοδικών αποφάσεων. Παρ’ όλα αυτά, παραδέχεται ότι το «εύλογο χρονικό διάστημα» που δόθηκε στον Τυχικό έχει λήξει, αφήνοντας να αιωρείται η αίσθηση ότι η πλευρά του Αρχιεπισκόπου εξαντλεί την αυστηρότητα, χωρίς να εξηγεί επαρκώς στους πιστούς τι ακριβώς ζητείται και γιατί.
Η εντύπωση που δημιουργείται είναι πως αντί να οικοδομηθεί μια γέφυρα επικοινωνίας, καλλιεργείται ένα κλίμα ασφυκτικής πίεσης προς έναν Ιεράρχη που, σωστά ή λάθος, εμφανίζεται να αντιστέκεται σε αυτό που θεωρεί «εκκλησιολογική διολίσθηση». Σε μια εποχή που η Εκκλησία της Ελλάδος και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες προσπαθούν –τουλάχιστον επικοινωνιακά– να κρατήσουν χαμηλούς τόνους σε εσωτερικές τους κρίσεις, η Κυπριακή Εκκλησία δείχνει να στέλνει το αντίθετο μήνυμα: ότι δεν την απασχολεί ιδιαίτερα η εικόνα της προς τον λαό.
Οι μοναχοί, τα κοινωνικά δίκτυα και η σκληρή γλώσσα
Το ζήτημα δεν περιορίζεται στον Τυχικό. Οι μοναχοί του Οσίου Αββακούμ βρίσκονται επίσης στο στόχαστρο, με την Αρχιεπισκοπή να θεωρεί ότι η άρνησή τους να συμμορφωθούν με τις αποφάσεις της Συνόδου και να μεταβούν σε άλλες μονές ως εφησυχάζοντες, συνιστά ευθεία αμφισβήτηση της εκκλησιαστικής τάξης. Η διαρκής παρουσία τους στα κοινωνικά δίκτυα και σε δημόσιες εκδηλώσεις ερμηνεύεται ως «ανυπακοή» και «πρόκληση».
Όμως για ένα σημαντικό κομμάτι του πληρώματος της Εκκλησίας, αυτή η σκληρή γραμμή μοιάζει περισσότερο με προσπάθεια φίμωσης κάθε φωνής που τολμά να διαφωνήσει.
«Η Κυπριακή κοινωνία, που έχει δει διαχρονικά την Εκκλησία να διαδραματίζει ρόλο και πολιτικό και εθνικό, δυσκολεύεται να κατανοήσει γιατί η σύγκρουση πρέπει να εκτυλίσσεται σχεδόν δημόσια, με δηλώσεις, διαρροές και «υπαινιγμούς περί πειθαρχικών μέτρων», αντί για νηφάλιο διάλογο πίσω από κλειστές πόρτες», τονίζει στο vimaorthodoxias.gr Ιεράρχης της κυπριακής Εκκλησίας .
Η δικηγόρος του Τυχικού και οι βαριές κατηγορίες
Από την άλλη πλευρά, η δικηγόρος του Τυχικού, Ευαγγελία Μακαρούνα, ανεβάζει συνεχώς τους τόνους. Υποστηρίζει ότι τα «τελεσίγραφα» δεν είναι συνοδικές αποφάσεις αλλά προσωπικές πιέσεις του Αρχιεπισκόπου, καταγγέλλοντας μάλιστα ότι η απαίτηση για «ομολογία πίστεως» στρέφεται ουσιαστικά κατά όσων υπερασπίζονται την παραδοσιακή ορθόδοξη γραμμή.
Πηγαίνει ακόμη παραπέρα, κατηγορώντας τον Αρχιεπίσκοπο για σχέσεις και συμπροσευχές με ετεροδόξους, επικαλούμενη περιστατικό του 2020 με παραχώρηση ναού για λειτουργία Αγγλικανών. Στο αφήγημα αυτό, ο Τυχικός παρουσιάζεται ως Ιεράρχης που αρνείται να νομιμοποιήσει επιλογές που, κατά τους υποστηρικτές του, «ξεχειλώνουν» τα όρια της ορθόδοξης ταυτότητας. Αν αυτή η εικόνα παγιωθεί στο μυαλό των πιστών, το ρήγμα δεν θα είναι απλώς προσωπικό· θα γίνει βαθιά θεσμικό.
Η σιωπή του Αρχιεπισκόπου και τα λάθος μηνύματα
Το πιο ανησυχητικό στοιχείο είναι η επιλεκτική σιωπή της ηγεσίας. Ο Αρχιεπίσκοπος δεν έχει απαντήσει καθαρά σε σειρά κατηγοριών, αφήνοντας να μιλούν εκπρόσωποι και κύκλοι «περί αυτού». Η τακτική αυτή μπορεί να εξυπηρετεί μια λογική «μη όξυνσης», αλλά στην πράξη μοιάζει να λειτουργεί αντίστροφα: δίνει χώρο σε κάθε αφήγημα να φουντώνει, ιδίως σε μια εποχή όπου η ενημέρωση τρέχει μέσα από το διαδίκτυο πολύ πιο γρήγορα από οποιαδήποτε συνοδική ανακοίνωση.
Την ίδια στιγμή, η Κυπριακή Εκκλησία γνωρίζει καλά ότι παρακολουθείται στενά από άλλα Πατριαρχεία και Εκκλησίες, αλλά και από πολιτικά κέντρα αποφάσεων. Το Υπουργείο Εξωτερικών, με δεδομένη την πολυπλοκότητα των εκκλησιαστικών ισορροπιών στην Ανατολική Μεσόγειο, δεν μπορεί να αγνοεί μια κρίση που ενδέχεται να έχει αντανάκλαση σε διαχρονικές σχέσεις με τη Μόσχα, το Φανάρι και άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες.
Προς μια ρήξη που θα αφήσει αποτύπωμα;
Στο επίκεντρο όλων βρίσκεται το ερώτημα: επιδιώκεται πραγματικά μια θεσμική λύση ή μια παραδειγματική «ταπείνωση» ενός Ιεράρχη που δεν είναι αρεστός στην παρούσα ηγεσία; Οι επόμενες συνεδριάσεις της Συνόδου θα δείξουν αν υπάρχει περιθώριο αποκλιμάκωσης ή αν η υπόθεση Τυχικού θα καταγραφεί ως ακόμη μια πληγή στην ήδη ταλαιπωρημένη εικόνα της Εκκλησίας.
Σε κάθε περίπτωση, όσο η ηγεσία δεν πείθει ότι λειτουργεί με κριτήριο τη δικαιοσύνη, τη διαφάνεια και τον σεβασμό της διαφορετικής άποψης, τόσο θα ενισχύεται η αίσθηση ότι η κρίση στην Εκκλησία της Κύπρου δεν είναι απλώς προσωπική – είναι βαθιά συστημική. Και τότε, το «Γεια Σέω» κινδυνεύει να ακουστεί όχι ως κάλεσμα για αφύπνιση, αλλά ως πικρό σχόλιο για μια ηγεσία που άργησε να ακούσει.
ΒΙΝΤΕΟ: sigmalive.com



















