ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Ολυμπιάδα: Πολλή συζήτηση γίνεται τις τελευταίες ημέρες εάν ο τάφος στον Κορινό Πιερίας ανήκει στην μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, την πασίγνωστη Ολυμπιάδα.
Από την μία πλευρά ακόμη και η κρατική τηλεόραση προέβαλε την μεγάλη «ανακάλυψη» του κ. Αθανασίου Μπίντα, ενώ από την άλλη αρχαιολόγοι, όπως η Αγγελική Κοτταρίδη, έσπευσαν να δηλώσουν ότι τα συμπεράσματα του κ. Μπίντα δεν είναι ασφαλή.
Σίγουρα θα πρέπει κανείς να είναι επιφυλακτικός. Αν διαβάσει το βιογραφικό του κ. Μπίντα θα διαπιστώσει ότι, παρότι έχει σπουδάσει αρχαιολογία στο Νις της Σερβίας, δεν φαίνεται να έχει ανασκαφική εμπειρία (εμπειρία πεδίου), ούτε κάποια σχετική δημοσίευση, αλλά η ενασχόλησή του με την ιστορία κινείται σε ένα επίπεδο περισσότερο θεωρητικό, συναισθηματικό, θεατρικό, ποιητικό, θα μπορούσαμε να πούμε.
Ακόμη και η αρχαιολόγος Λιάνα Σουβαλτζή, που έσπευσε να επιβεβαιώσει την ανακάλυψη του κ. Μπίντα, δεν έχει πείσει με τις έρευνές της στην όαση Σίουα της Αιγύπτου.
Από την άλλη βέβαια ούτε και ο αντίλογος της κ. Κοτταρίδου φαίνεται πειστικός.
Για παράδειγμα η κ. Κοτταρίδου αναφέρει ότι ο κ. Μπίντας δεν στηρίζεται σε αρχαιολογικές αποδείξεις, αλλά από την άλλη δεν σχολιάζει καθόλου την αναφορά του σε μία σημαντική αρχαιολογική μαρτυρία, στα ανάγλυφα φίδια, που υπάρχουν στην μαρμάρινη λάρνακα του τύμβου του Κορινού, ενώ είναι γνωστή σε όλους η σχέση της Ολυμπιάδας με τα «ιερά» φίδια.
Το θέμα παραμένει ανοικτό.
Η αλήθεια είναι πάντως ότι η περιοχή αυτή της Πιερίας κρύβει ένα μυστήριο σε σχέση με τον Μεγαλέξανδρο.
Ας μην λησμονούμε τί φέρεται να είπε ο άγιος Πορφύριος για μία άλλη κοντινή περιοχή της Πιερίας:
«Μια μέρα που πήγαμε, μας έλεγε ο Γέροντας ότι με το χάρισμα που είχε από μικρός, διέκρινε από πολύ μακριά νερά, άγια Λείψανα, αρχαίους Ναούς, αρχαίους τάφους.
Ακόμα και για τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μας έλεγε ότι δεν είναι ούτε στην Αίγυπτο, ούτε εκεί που τον ψάχνουν, αλλά είναι εδώ στην Ελλάδα κοντά στο αρχαίο Δίον και συγκεκριμένα στην Κατερίνη στην “Κονταριώτισσα”, δίπλα σ᾽ ένα παλιό εκκλησάκι της Παναγίας».
Αν όντως ο άγιος είπε αυτά, δεν μπορεί να είναι τυχαία, καθώς το χάρισμά του για τον εντοπισμό θαμμένων στην γη αρχαιολογικών θησαυρών και ευρημάτων είναι επιβεβαιωμένο και μαρτυρημένο από πολλούς.
Δεν πρέπει ακόμη να λησμονούμε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος ξεκίνησε την εκστρατεία του στην Ασία από το Δίον, που βρίσκεται σε όχι μακρινή απόσταση από τον τύμβο του Κορινού.
Επιπλέον, όπως μαρτυρείται στον βίο του αγίου μάρτυρα Αλεξάνδρου της Πύδνας, στα τέλη του Γ´ αιώνα πέρασε από την Πύδνα και το Δίον ο Καίσαρας Γαλέριος Μαξιμιανός, ο οποίος λάτρευε τον Αλέξανδρο και την Ολυμπιάδα, έχοντας μία ιδιαίτερη σχέση με αυτούς.
Οι θεοί τους οποίους θεωρούσε ως προστάτες του ήταν το τρίπτυχο Δίας, Άρης και Αλέξανδρος-Διόνυσος (βλ. την μελέτη του ιστορικού Στ. Γουλούλη, «Τα Acta martyrii του αγίου Αλεξάνδρου Θεσσαλονίκης: Αναζήτηση του τόπου αθλήσεως & μία εικαστική έκφραση του Μαρτυρίου»).
Στις τελετές που έλαβαν χώρα μαρτύρησε ο άγιος, αφού ομολόγησε θαρραλέα τον Χριστό.
Μήπως όντως η διέλευση του Μαξιμιανού από την Πύδνα είχε στόχο όχι απλά να περάσει από τον τόπο θανάτου της Ολυμπιάδας, αλλά και να αποτίσει φόρο τιμής στον τύμβο της;
Σίγουρα ο βίος του αγίου Αλεξάνδρου είναι μία σημαντική μαρτυρία που πρέπει να αξιοποιήσουν οι ιστορικοί και αρχαιολόγοι σε σχέση όχι μόνο με τον τύμβο της Ολυμπιάδας, αλλά ακόμη και σε σχέση με τον τάφο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που αναζητείται εδώ και αιώνες.