ΣΧΟΛΕΙΟ: Μαθητής σε σχολείο του Ιλίου εμφανίστηκε στην τάξη φορώντας φούστα. Κάποιος καθηγητής το θεώρησε απρεπές και τον απέβαλε από την τάξη.
Τον αποκάλεσε, μάλιστα, «ντροπή της τάξης και της κοινωνίας».
Το επεισόδιο αντιμετωπίζεται ως σεξιστικό bullying από τους υπόλοιπους μαθητές. Την επομένη, όλα τα αγόρια εμφανίζονται φορώντας φούστα και τα κορίτσια παντελόνια με γραβάτα – αναρωτιέμαι αν έως τότε είχε εμφανιστεί έστω ένας μαθητής ή καθηγητής φορώντας γραβάτα. Στη συνέχεια, ο καθηγητής αποβάλλεται από το σχολείο και το υπουργείο Παιδείας παραγγέλλει έρευνα.
Ινα αποσείσει, υποθέτω, την κατηγορία περί συντηρητισμού που του απέδωσαν, εξαιτίας εκείνου του γελοίου προγράμματος για την προγεννητική αγωγή. Δεν ήταν συντηρητικό. Ηταν γελοίο. Λοιπόν, ας συνέλθουμε. Δέχομαι ότι η έκφραση «ντροπή της κοινωνίας» μπορεί να αποβεί τραυματική για έναν έφηβο, ασχέτως λόγου για τον οποίον εκφέρεται.
Ομως, δεν δέχομαι ότι ο καθηγητής δεν θα έπρεπε να αντιδράσει. Ας πούμε ότι κάποιος μαθητής εμφανιζόταν ντυμένος τσολιάς, σταυροφόρος ή κουκουλοφόρος. Δεν θα διατάρασσε την ισορροπία που χρειάζεται η σχολική τάξη για να λειτουργήσει; Αλλιώς γιατί τη λέμε τάξη και όχι συλλογικότητα ή, για τους παλαιότερους, ντισκοτέκ; Διότι εκεί, εκτός από μαθηματικά ή σολφέζ, όσοι συμμετέχουν οφείλουν να υπακούν σε ορισμένους κανόνες, ήτοι συμβάσεις. Στο σχολείο υποτίθεται μαθαίνεις ότι η γνώση είναι συνυφασμένη με την πειθαρχία. Κάτι είπα τώρα, θα μου πείτε.
Δεν έχουμε να κάνουμε με μια αντισυμβατική συμπεριφορά, η οποία επιδιώκει να αποδομήσει συμβάσεις φθαρμένες και ξεπερασμένες. Οι αντιδράσεις του σχολείου, του συλλόγου γονέων, αλλά και του υπουργείου αποδεικνύουν ότι ο μόνος αντισυμβατικός στην όλη υπόθεση είναι ο καθηγητής που απέβαλε τον μαθητή με τη φούστα. Ολοι οι υπόλοιποι, απ’ τους συμμαθητές του έως τους θεσμούς της πολιτείας, προθυμοποιούνται να υπηρετήσουν μια σύμβαση την οποία δεν τολμούν να αποκαλέσουν σύμβαση, αλλά την επικαλούνται για να νομιμοποιήσουν την αντίδρασή τους. Ο νεο-κομφορμισμός φέρει το προσωπείο του αντικομφορμισμού.
Το πρόβλημα με το επεισόδιο δεν είναι αυτό που προτάσσει ο νεο-κομφορμισμός. Δεν είναι το λεγόμενο «κοινωνικό φύλο» του παιδιού που θέλησε να φορέσει φούστα, είτε για να το επιδείξει είτε για να προκαλέσει το ενδιαφέρον. Το πρόβλημα είναι ποια είναι η αντίληψή μας για τη σχολική τάξη, κατά συνέπεια για την εκπαίδευση. Ο λόγος στους υπερμάχους του νεο-κομφορμισμού. Ας ομολογήσουν ευθαρσώς ότι θέλουν να τον επιβάλουν.
kathimerini.gr/Τάκης Θεοδωρόπουλος