Βεροίας Παντελεήμονας: Το βράδυ της Πέμπτης, 3ης Αυγούστου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το πρώτο μέρος της ομιλίας του με θέμα: «Οι θαυματουργές εικόνες της Παναγίας μας».
Με την ευκαιρία της Θεομητορικής Εορτής της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων, πραγματοποιεί ένα νοερό προσκύνημα σε κάποιες από τις θαυματουργές εικόνες της Παναγίας μας, μέσα από την εβδομαδιαία εκπομπή του με τίτλο: «Επισκοπικός Λόγος», η οποία μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων στη διαδικτυακή ομιλία του ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Ο μήνας Αύγουστος είναι συνδεδεμένος όχι μόνο στη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μας αλλά και στη σκέψη και την ψυχή του κάθε πιστού και την παράδοσή μας στην Υπεραγία Θεοτόκο, τη Μητέρα του Κυρίου μας και μητέρα όλων των χριστιανών.
Ο λόγος για τον οποίο συνδέεται η Παναγία μας με αυτόν τον μήνα είναι η μεγάλη Θεομητορική εορτή, η εορτή της ενδόξου Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, η οποία δεσπόζει στο μέσον του Αυγούστου, αλλά και η απόδοση αυτής της εορτής, που εορτάζεται στις 23 Αυγούστου, και ακόμη η εορτή της καταθέσεως της τιμίας της Ζώνης στον ιερό ναό της Παναγίας των Χαλκοπρατείων με την οποία κλείνει ο μήνας Αύγουστος.
Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου καθιερώθηκε αρχικά τον 5ο αιώνα στην Παλαιστίνη από όπου και διαδόθηκε στις υπόλοιπες περιοχές. Ο επίσημος εορτασμός της στις 15 Αυγούστου ορίσθηκε τον 6ο αιώνα με διάταγμα του βυζαντινού αυτοκράτορος Μαυρικίου, με το οποίο καθοριζόταν ο εορτασμός κατά την ημέρα αυτή σε ολόκληρη τη βυζαντινή αυτοκρατορία. Από την ίδια εποχή προέρχονται και οι πρώτες μαρτυρίες για τη νηστεία, η οποία προηγείτο της εορτής, προκειμένου να τιμηθεί περισσότερο η Υπεραγία Θεοτόκος και να προετοιμασθούν οι πιστοί ψυχικά και σωματικά για τη μεγάλη εορτή. Στον 9ο αιώνα ένας άλλος βυζαντινός αυτοκράτορας, ο Λέων Στ´ ο Σοφός, συνήνωσε την πενθήμερη νηστεία που προηγείτο της δεσποτικής εορτής της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, από την 1η μέχρι τις 5 Αυγούστου, με την επταήμερη νηστεία για την εορτή της Κοιμήσεως, και έτσι καθιερώθηκε η δεκατετραήμερη νηστεία προς τιμήν της Θεοτόκου, η οποία μάλιστα σύμφωνα με τον άγιο Συμεών αρχιεπίσκοπο Θεσσαλονίκης ενήστευε κατά τον καιρό της κοιμήσεώς της.
Με τον τρόπο αυτό η τιμή της Υπεραγίας Θεοτόκου για την Κοίμησή της κάλυπτε το πρώτο ήμισυ του Αυγούστου, και υπήρξε αφορμή για τη συγγραφή πολλών ομιλιών όχι μόνο από τους μεγάλους πατέρες της Εκκλησίας μας αλλά και από πολλούς βυζαντινούς λογίους και υμνογράφους, οι οποίοι συνέθεσαν θαυμάσιους ύμνους προς τιμήν της, ανάμεσα στους οποίους και οι δύο Παρακλητικοί Κανόνες, τους οποίους ψάλλουμε σήμερα εναλλάξ κάθε απόγευμα του Δεκαπενταυγούστου, όπως συνηθίζουμε να ονομάζουμε αυτή την περίοδο, αλλά και τα Εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου, κατά μίμηση των Εγκωμίων της Μεγάλης Παρασκευής.
Στο τέλος του 13ου αιώνος ο αυτοκράτορας Ανδρόνικος Β´ με χρυσόβουλλο λόγο του επεξέτεινε τον εορτασμό της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου καθ᾽ όλο τον μήνα Αύγουστο, εις ένδειξη ευγνωμοσύνης προς την Παναγία Μητέρα του Κυρίου, η οποία με πολλούς και θαυμαστούς τρόπους έσωσε την Κωνσταντινούπολη από εχθρικές επιδρομές και φυσικές καταστροφές.
Αμέτρητα είναι άλλωστε τα θαύματα τα οποία επιτέλεσε και επιτελεί η Υπεραγία Θεοτόκος, αμέτρητες και οι ιερές εικόνες της, τις οποίες ανιστόρησε η αγάπη των πιστών τέκνων της και διά των οποίων η Παναγία δεν έπαυσε να θαυματουργεί και να μεταδίδει τη χάρη και την ευλογία της στους ανθρώπους που την επικαλούνται. Κάποιες από αυτές αποδίδει η παράδοση στον χρωστήρα του αγίου ευαγγελιστού Λουκά, ο οποίος γνώρισε την Υπεραγία Θεοτόκο και Εκείνη, σύμφωνα με την παράδοση, του αφηγήθηκε πολλές λεπτομέρειες για τη ζωή του Κυρίου μας, τις οποίες συμπεριέλαβε στο ιερό Ευαγγέλιό του. Ο ιερός ευαγγελιστής Λουκάς ζωγράφισε το ιερό πρόσωπό της στις πρώτες εικόνες της, στον τύπο μάλιστα της Οδηγητρίας, με την Παναγία να κρατά στην αγκάλη της τον Χριστό, όπως ψάλλουμε και στο γνωστό μεγαλυνάριό της: «Άλαλα τα χείλη των ασεβών των μη προσκυνούντων την εικόνα σου την σεπτήν, την ιστορηθείσαν υπό του Αποστόλου, Λουκά ιερωτάτου, την Οδηγήτρια.
Κάθε σχεδόν ιερή εικόνα της Υπεραγίας Θεοτόκου έχει μία θαυμαστή ιστορία. Κάποιες όμως έχουν μία ιδιαίτερη ιστορία που αξίζει να την γνωρίσουμε, τιμώντας έτσι και εμείς αυτές τις ημέρες του Δεκαπενταυγούστου, κατά τις οποίες όλοι οι Ορθόδοξοι και ιδιαίτερα εμείς οι Έλληνες τιμούμε την Παναγία μας, τα άπειρα θαύματά της και την χάρη της.