Μητροπολίτης Σερρών: Ποιμαντορική Εγκύκλιο επί τη εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου εξέδωσε ο Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος.
Στην εγκύκλιο, ο Μητροπολίτης αναφέρεται στη σημασία της εορτής, την οποία χαρακτηρίζει ως ένα αληθινό Πάσχα για τους Ορθοδόξους χριστιανούς, προέκταση και καρπό της Ανάστασης του Κυρίου.
Τονίζει ότι η Θεοτόκος, με τη μετάστασή της στους ουρανούς, νίκησε τον θάνατο και εξασφαλίζει τη μεσιτεία και προστασία της προς την Εκκλησία.
Επισημαίνει επίσης την αγιότητα της Παναγίας, την οποία θεωρείται ως «Κεχαριτωμένη» και αδιαχώριστη από τον Υιό της.
Τέλος, αναφέρει ότι η πανένδοξη Κοίμηση της Θεοτόκου είναι προάγγελος της κοινής αναστάσεως και του δοξασμού των δικαίων, γεγονός που τιμά η Εκκλησία με σεμνότητα.
Διαβάστε την Εγκύκλιο επί τη εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου εξέδωσε ο Μητροπολίτης Σερρών:
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου αποτελεί για όλους τους Ορθοδόξους χριστιανούς ένα αληθές Πάσχα, προέκταση και καρπός του πρώτου και κοσμοσωτηρίου Πάσχα της πίστεώς μας, της ζωηφόρου εκ των νεκρών Αναστάσεως του Κυρίου μας. Είναι Πάσχα η σήμερον αγλαοφανώς υμνουμένη πανίερος αυτή εορτή. Στο πρόσωπο της Υπεραγίας Θεοτόκου έχουν νικηθεί και υπερβαθεί οι όροι της φύσεως και ο θάνατος, η κοινή κληρουχία του μεταπτωτικού ανθρωπίνου γένους, υπηρετεί ως δούλος ταπεινός, τρέμων και στένων, την εις ουρανούς μετάστασιν εκείνης, που γέννησε την Αυτοζωή. Εορτάζοντες την φωτοφόρον Κοίμησιν και την στους ουρανούς αγίαν Μετάστασίν Της ομολογούμε πανηγυρικά την εν σώματι παρουσία της Παναγίας μας στα άνω αθάνατα Βασίλεια, πλησίον του Υιού Της, από τον Οποίον παραμένει στους αιώνες αχώριστη, όπως μας λέγει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός.
Αυτή ακριβώς είναι η πηγή της χαράς της σημερινής εορτής. Η λίαν υπεροχική θέσις και η ιερωτάτη διακονία της Κυρίας Θεοτόκου στη θριαμβεύουσα Εκκλησία εξασφαλίζει στην επίγεια στρατευομένη Εκκλησία ασφάλεια, διαρκή μεσιτεία και μητρόθεη προστασία. Για τον λόγο αυτό η εορτή της Κοιμήσεως είναι το επιστέγασμα όλων των θεομητορικών εορτών. Όλοι μας γνωρίζομεν εκ πείρας το άληκτον, το αμετάπτωτον και το αμετάθετον της στοργής και της μεσιτείας Της υπέρ των ανθρώπων, γι’ αυτό και δικαίως ονομάζεται και είναι «Μητέρα» και «Μεσίτρια». Η Θεοτόκος Μαρία στην πίστη και την ζωή της Εκκλησίας μας γνωρίζεται και προσαγορεύεται ως Παναγία. Η αγιότητα της Παρθένου είναι πάντοτε αναπόσπαστα συνδεδεμένη και εκπηγάζει από την κοινωνία της, με την ακένωτο πηγή της αγιότητος, με τον μονογενή Υιόν και Θεόν της και Σωτήρα του κόσμου, Ιησούν Χριστόν. Ως Μητέρα του Θεού του Υψίστου είναι άσπιλη και άμωμος, δοχείο καθαρώτατο και αγιώτατο, στο οποίο κατοίκησε ο μόνος Λυτρωτής και Σωτήρας του κόσμου, ο αθάνατος Υιός και Λόγος του Θεού. Στην πάναγνη κοιλία της η ανθρωπίνη φύση, μέσα από την υποστατική ένωσή της με την θεότητα του Θεού Λόγου, έλαβε «θέωσιν, λόγωσιν και υπερύψωσιν», έγινε «ομόθεος τη θεία φύσει». Η δόξα και η τιμή της υπεραγίας Θεοτόκου «έσωθεν, ο της κοιλίας της καρπός, ο Χριστός». Ο Θεός βλέποντας την απαστράπτουσα ωραιότητα και καθαρότητα της Μαρίας την προώρισε στη θεία και άρρητη Μητρότητα. Ο θείος αρχάγγελος Γαβριήλ χαιρετίζοντας την αγία Παρθένο στη Ναζαρετ, την προσφώνησε αληθώς ως την «Κεχαριτωμένη Μαρία». Είναι πράγματι η Κεχαριτωμένη Μαρία, η Κυρία των Αγγέλων, η κατά χάριν Μητέρα των ανθρώπων, η πλήρης χαρίτων, το περίσεμνο κειμήλιο των αρετών, το περίλαμπρο της ευλογίας του Θεού ενδιαίτημα, η αληθής Θεοτόκος. Η ελευθέρα και ολόθυμη συμμετοχή της στο προαιώνιο σχέδιο σωτηρίας του ανθρώπου διά της θείας ενανθρωπήσεως, εκφράσθηκε διά της απολύτου και τελείας υπακοής της στον λόγο του Αρχαγγέλου, ο οποίος της απεκάλυψε «βουλήν προαιώνιον». Κατ’ αυτόν τον τρόπον η παντευλόγητος Μαρία της Ναζαρέτ αναδεικνύεται η νοητή κλίμαξ δι’ ης κατέβη ο Θεός στην γη και η γέφυρα η μετάγουσα τους εκ γης προς ουρανόν. Η Θεοτόκος Μαρία είναι ο πρώτος άνθρωπος που ενώθηκε με τον Κύριον και ως εκ τούτου ήταν πρέπον, εκείνο το πανάχραντο σώμα που έδωσε υπόστασιν στην ανθρώπινη φύση του Κυρίου μας και έγινε έμψυχος ναός της Θεότητος και Παράδεισος λογικός, να μην μείνει στην φθορά του θανάτου. Διά τούτο και μετά την πανένδοξη και αθάνατη Κοίμησή Της, που είναι προάγγελος της κοινής αναστάσεως και του δοξασμού των δικαίων, μετέστη πρώτη εκείνη ως πρωτογέννημα της «καινής εν Χριστώ κτίσεως» και μετά δόξης πολλής στα επουράνια «Άγια των αγίων». Αυτό το συγκλονιστικό γεγονός εορτάζει σεμνοπρεπώς σήμερον η Εκκλησία μας.
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Τα φιλοπάρθενα πλήθη των Χριστιανών συνωθούνται σήμερα με αισθήματα πνευματικής ευφροσύνης στους Ναούς και τα μοναστήρια της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας για να συνεορτάσουν πνευματικώς την ένδοξη και πάνσεπτη Κοίμηση της Παναγίας μας και να υμνήσουν οφειλετικως το θείο και άρρητο κάλλος Της, το οποίον ως φωτεινό μετέωρο ελκύει όλους μας προς μίμησιν της αγγελοειδούς ζωής της. Ας προσέλθουμε και εμείς όλοι με πραγματική ευλάβεια, σεβασμό και ευγνωμοσύνη για να τιμήσουμε καθηκόντως εκείνη που στολισμένη με θεία δόξα ένωσε τον ουρανόν και την γην με τον θείον τόκον της, μετά του θείου Ιωάννου του Δαμασκηνού προς αυτήν εκ καρδίας λέγοντες: «Στρέψε το βλέμμα προς εμάς, ευγενική Δέσποινα, Μητέρα του καλού Δεσπότη· κυβέρνα και κατεύθυνε ο, τι μας αφορά με τη διακριτικότητα σου, συγκρατώντας τις πτώσεις μας, οδηγώντας μας στο χωρίς τρικυμίες λιμάνι της θείας θέλησης, θεωρώντας μας αξίους της μέλλουσας μακαριότητας, του γλυκού φωτισμού μπροστά στο Λόγο – Υιό του Θεού, που από σένα πήρε σάρκα».
Η πλουσία χάρις, η κραταιά σκέπη και οι ακοίμητες προσευχές της υπερευλογημένης και ενδόξου Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και αειπαρθένου Μαρίας είθε να προστατεύουν την εκκλησιαστική μας επαρχία, την πατρίδα και τον ταραγμένο κόσμο μας και να μας σκεπάζουν στοργικώς και προστατευτικώς όλες τις ημέρες της ζωής μας. Αμήν.
Χρόνια πολλά, Ευλογημένα και Παναγιοσκέπαστα.
Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος