Του Γιάννη Παπανικολάου
Όταν το 1444 στη Σύνοδο της Φεράρας-Φλωρεντίας όλοι οι Ορθόδοξοι, εκτός από δύο, υπέγραψαν την Ένωση των Εκκλησιών, ο Πάπας έκανε μία και μόνο ερώτηση: ο Εφέσου υπέγραψε;
Η απάντηση ήταν: όχι. Τότε ο Πάπας απάντησε: δεν κάναμε τίποτε. Ο Πάπας εκείνης της εποχής ἠταν στην ουσία ο Καίσαρας, αυτός που απαιτούσε να τον προσκυνούν όλοι και κανείς να μην διαφωνεί.
Ποιος τολμούσε να τα βάλει τότε με τον Καίσαρα; Μόνο ο Μάρκος και ένας δύσμοιρος Γεωργιανός επίσκοπος. Παραλίγο μάλιστα αυτό να στοιχίσει την ζωή στον Μάρκο. Αλλά τον έσωσε την τελευταία στιγμή ο Βυζαντινός αυτοκράτορας. Ο Γεωργιανός έφυγε κρυφά μεταμφιεσμένος για να σωθεί και κανείς δεν τον ξανάδε.
Ποιος τολμά σήμερα να τα βάλει με τον Καίσαρα;
Ακόμη και μέσα στην Εκκλησία μας ελάχιστοι είναι αυτοί που μπορούν να τα βάλουν.
Ελάχιστοι είναι αυτοί που δεν σκέπτονται με βάση τα συμφέροντα, με βάση την εθνοφυλετική τους καταγωγή, με βάση κοσμικά κριτήρια, αλλά αναζητούν το θέλημα του Θεού και προσπαθούν να διαφυλάξουν την ενότητα της Εκκλησίας.
[irp posts=”525290″ name=”Ο Επιφάνιος της Ουκρανίας ευχαριστεί τον Ιερώνυμο μέσω Facebook!”]
Ελάχιστοι είναι αυτοί που δεν σκέπτονται μόνο τον Ουκρανό που χαίρεται γιατί επιστρέφει από το σχίσμα, αλλά και τον Ρώσο της Ουκρανίας που κλαίει γιατί του παίρνουν την εκκλησία, τον κτυπάνε, τον διώκουν.
Ελάχιστοι είναι αυτοί που αντιστέκονται σε αυτούς που προσπαθούν να επιβάλουν έναν ομοιόμορφο τρόπο σκέψης, στον οποίο η Ρωσία και οι Ρώσοι έχουν μόνο τη θέση του κακού.
Πιστεύουμε ότι μέσα σε αυτούς τους ελάχιστους είναι και οι Αγιορείτες πατέρες.
Το Άγιον Όρος είναι το τελευταίο προπύργιο ελεύθερης σκέψης σε αυτόν τον κόσμο.
Το Άγιον Όρος δεν προσκυνά τον Καίσαρα, όταν αυτός διεκδικεί την θέση του Θεού.
Ξέρει μόνο το «απόδοτε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ». Όταν ο Καίσαρας λέει ότι «εγώ είμαι ο Θεός και θα κάνεις και στην Εκκλησία σου αυτά που σου λέω εγώ», τότε το Άγιον Όρος δεν προσκυνά.
Αποδίδει μεν στον Καίσαρα αυτά που του ανήκουν.
Την τιμή, τον σεβασμό, αλλά όχι την ισοθεΐα.