ΝΙΚΑΙΑ: Η ανακοίνωση για το πανχριστιανικό κάλεσμα στη Νίκαια της Βιθυνίας, τον Νοέμβριο του 2025, με αφορμή τα 1700 χρόνια από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο, παρουσιάστηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και το Βατικανό ως μια “ιστορική στιγμή ενότητας”.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης
Όμως, η πραγματικότητα στο σώμα της Ορθόδοξης Εκκλησίας απέχει πολύ από αυτή την εικόνα. Μεγάλο μέρος του ορθόδοξου πληρώματος εκφράζει έντονο προβληματισμό – ακόμη και αντίδραση – θεωρώντας αυτή τη συνάντηση όχι απλώς τελετή τιμής για την Α’ Οικουμενική Σύνοδο, αλλά “προοίμιο” για ένα ευρύτερο σχέδιο εκκλησιαστικής προσέγγισης που μπορεί να επηρεάσει τη δογματική και εκκλησιολογική ταυτότητα της Ορθοδοξίας.
Το μήνυμα ενότητας που εξέπεμψαν ο Πάπας Λέων και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος έχει διαχρονική πνευματική σημασία – όμως οι λεπτομέρειες του καλέσματος γεννούν σοβαρά ερωτήματα. Η πρόσκληση προς προτεστάντες, αγγλικανούς, παλαιοκαθολικούς, αρχαίους ανατολικούς και άλλες ομολογίες δεν αφορά απλώς μια μνημόνευση ενός ιστορικού γεγονότος. Για πολλούς αγωνιζόμενους Ορθοδόξους, η εικόνα ενός “πανχριστιανικού προσκυνήματος” στη Νίκαια μοιάζει με συμβολική κίνηση που ξεπερνά τα όρια της απλής συνύπαρξης και αγγίζει τα όρια της προώθησης μιας υπερεκκλησιαστικής νοοτροπίας, όπως καταγράφει το κλίμα το vimaorthodoxias.gr
Η Αθήνα, η Άγκυρα και το μήνυμα των δύο Προκαθημένων
Το κάλεσμα ανακοινώθηκε σε μια περίοδο όπου διεθνώς γίνεται προσπάθεια δημιουργίας γεφυρών ανάμεσα σε χριστιανικές ομολογίες. Ωστόσο, το ζήτημα που ανακύπτει για την Ορθοδοξία είναι κατά πόσο αυτή η διαδικασία μπορεί να προχωρήσει χωρίς να θιγούν θεμελιώδεις δογματικές αλήθειες. Διότι άλλο πράγμα ο διάλογος – και άλλο η “συμβολική συμπόρευση”.
Γι’ αυτό και το μήνυμα δυσαρέσκειας πολλών πιστών δεν αφορά προσωπικά τους Προκαθημένους, αλλά τον τρόπο με τον οποίο τέτοιες κινήσεις μπορούν να ερμηνευτούν στον σύγχρονο εκκλησιαστικό κόσμο: όχι ως επιστροφή στις ρίζες της πρώτης ενότητας του Χριστιανισμού, αλλά ως βήμα σε μια κατεύθυνση που φαντάζει “μεταπατερική” στους ορθόδοξους παραδοσιακούς κύκλους.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιστολές που απέστειλαν ο Καρδινάλιος Κούρτ Κοχ και ο Μητροπολίτης Χαλκηδόνος κ. Εμμανουήλ αναγνωρίζονται από πολλούς ως θεσμικά τεκμηριωμένες, αλλά και τροφή για προβληματισμό. Το περιεχόμενό τους αναφέρεται σε “συμμετοχική παρουσία” και “τιμητική συνάντηση”, φράσεις που σε κάθε περίπτωση αφήνουν περιθώρια πολλαπλών ερμηνειών.
Ποιοι προσκλήθηκαν – Ποιο είναι το πραγματικό εύρος της συνάντησης
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πέντε μεγάλοι χριστιανικοί οργανισμοί έχουν ήδη παραλάβει προσκλήσεις:
1) Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών
Με έδρα τη Γενεύη και μέλη 340 Εκκλησίες, από Ορθόδοξους μέχρι Λουθηρανούς και Πεντηκοστιανούς, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών αποτελεί τον βασικό διεθνή φορέα διαχριστιανικού διαλόγου. Ωστόσο, για πολλούς Ορθοδόξους είναι ένας οργανισμός που έχει προκαλέσει ιστορικά ανησυχίες, κυρίως λόγω των θεολογικών προσεγγίσεων που υιοθετούν ορισμένα μέλη του. Η συμμετοχή της Ορθόδοξης Εκκλησίας σε αυτόν τον οργανισμό ήταν πάντοτε πεδίο έντονης συζήτησης, ειδικά σε θέματα λειτουργικής “σύμπραξης”.
2) Η Διάσκεψη των Ευρωπαϊκών Εκκλησιών
Με έδρα σε Βρυξέλλες και Στρασβούργο και με σκοπό τη συμφιλίωση των Εκκλησιών της Ευρώπης, η Διάσκεψη περιλαμβάνει 125 εκκλησιαστικά σώματα. Η Ορθόδοξη παρουσία είναι ιστορική, αλλά και εδώ ο διάλογος παραμένει ευαίσθητος: πολλοί θεωρούν ότι στο όνομα της “κοινής μαρτυρίας” ενδέχεται να παρακαμφθούν τομείς όπου οι ομολογίες έχουν ασύμβατες θέσεις.
3) Η Αγγλικανική Κοινότητα
Με 110 εκατομμύρια πιστούς, η Αγγλικανική Κοινότητα είναι ένας από τους πιο “ευρύς” χριστιανικούς σχηματισμούς. Η πρόσκληση προς την Αγγλικανική εκκλησία δεν είναι νέα· είναι όμως ιδιαίτερα φορτισμένη σήμερα, δεδομένης της ανοίξεως που έχει πραγματοποιήσει προς κοινωνικά θέματα που η Ορθοδοξία δεν αποδέχεται.
4) Οι Προχαλκηδόνιες Εκκλησίες
Με ιστορικές ρίζες και σημαντική παράδοση, η συμμετοχή τους στη Νίκαια θεωρείται απολύτως σεβαστή. Ωστόσο, το ζήτημα παραμένει: θα παρουσιαστεί αυτός ο τιμητικός εορτασμός ως πρόοδος προς μια “μεγάλη οικογένεια Εκκλησιών” ή ως απλή σύναξη σεβασμού προς την ιστορική Σύνοδο του 325 μ.Χ.;
5) Η Ένωση Παλαιοκαθολικών Εκκλησιών
Με καταγωγή από την Ένωση της Ουτρέχτης, η ομάδα αυτή βρίσκεται εκτός της ρωμαιοκαθολικής δικαιοδοσίας και έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες. Η παρουσία της στη Νίκαια προσθέτει ακόμη έναν κύκλο στο πολύπλοκο εκκλησιαστικό μωσαϊκό.
Γιατί αντιδρούν πολλοί Ορθόδοξοι – Το θέμα της “ένωσης των Εκκλησιών”
Το βασικό σημείο έντασης δεν είναι το γεγονός της μνήμης της Α’ Οικουμενικής Συνόδου.
Είναι η ερμηνεία της ενότητας.
Πολλοί πιστοί –πνευματικοί άνθρωποι, μοναχοί, θεολόγοι, ενοριακοί κληρικοί και λαϊκοί– φοβούνται ότι οι κινήσεις αυτές “στρώνουν το έδαφος” για μια μορφή θεσμικής σύγκλισης. Η ανησυχία δεν είναι θεωρητική· στηρίζεται σε συγκεκριμένες εμπειρίες προηγούμενων δεκαετιών όπου, στο όνομα της προσέγγισης, έγιναν κινήσεις που άγγιξαν τα όρια λειτουργικής ή δογματικής χαλάρωσης.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει καθαρή θέση:
Ένωση χωρίς ενότητα πίστεως δεν νοείται.
Και ενότητα πίστεως δεν μπορεί ποτέ να προκύψει από διοικητικές ή “επετειακές” συναντήσεις.
Νίκαια 2025: Εορτασμός ή προοίμιο;
Η επετειακή τελετή στη Νίκαια μπορεί να είναι μια ιστορική στιγμή τιμής και μνήμης.
Αλλά η συνάντηση “κεκλεισμένων των θυρών” στην Κωνσταντινούπολη την επόμενη ημέρα προκαλεί ακόμη περισσότερα ερωτήματα. Τι συζητείται εκεί; Γιατί δεν υπάρχει πλήρης ενημέρωση; Γιατί η διαφάνεια περιορίζεται όταν μιλάμε για τόσο ευαίσθητα εκκλησιολογικά ζητήματα;
Πολλοί πιστοί περιμένουν ξεκάθαρες τοποθετήσεις από τα Πατριαρχεία, τις Ιεραρχίες και τους θεσμικούς φορείς, όχι για να εμποδίσουν διάλογο, αλλά για να διασφαλίσουν ότι δεν δημιουργείται μια νέα “εκκλησιαστική γεωπολιτική” που δεν έχει καμία σχέση με την ορθόδοξη παράδοση.




















