ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ: Το κύμα αντιδράσεων για το κλείσιμο 204 καταστημάτων των ταχυδρομείων, με αιχμή το κατάστημα των ΕΛΤΑ στη Δάφνη του Αγίου Όρους, φέρνει στην πρώτη γραμμή την ανάγκη πλήρους διαφάνειας: το πολυσυζητημένο πόρισμα της Deloitte για τα ελλείμματα και τις αναθέσεις πρέπει να βγει από τα συρτάρια του Υπερταμείου και να τεθεί υπόψη της κοινωνίας και της Βουλής, μαζί με ένα συγκεκριμένο, μετρήσιμο σχέδιο διάσωσης.
Ρεπορτάζ: Γιάννης Παπανικολάου
Η τυχόν «αναστολή για τρεις μήνες» δεν αρκεί: χωρίς καθαρό οδικό χάρτη και χρονοδιαγράμματα, η καθολική ταχυδρομική υπηρεσία κινδυνεύει να μετατραπεί σε επίδομα απομακρυσμένων περιοχών — κι όχι σε αξιόπιστη υποδομή κράτους.
Στο Άγιον Όρος, ο αντίκτυπος είναι άμεσος και υλικός. Η Δάφνη είναι πύλη και κόμβος: από εκεί διακινούνται ιερατικά σκεύη, βιβλία, φάρμακα, ανταλλακτικά, δωρεές και καθημερινή αλληλογραφία που τροφοδοτεί τα ιερά κοινόβια. Γεροντάδες που μίλησαν στο vimaorthodoxias.gr το λένε καθαρά: «Το ταχυδρομείο δεν είναι “κατάστημα”. Είναι αρτηρία ζωής. Αν κοπεί, η ακτοπλοϊκή γραμμή φορτώνεται με κόστος και οι μονές βουλιάζουν σε αυτοσχέδιες λύσεις». Η τομή, λοιπόν, δεν είναι τεχνική — είναι υπαρξιακή για μια οργανωμένη μοναστική πολιτεία με ιδιότυπο καθεστώς και ανάγκες.
Το παράδοξο είναι ότι η διοίκηση ζητά «κατανόηση» επικαλούμενη ελλείμματα, την ώρα που το αρμόδιο εποπτικό σχήμα ομολογεί ότι υπάρχει πορισματικό υλικό που δεν έχει παρουσιαστεί. Αν τα ΕΛΤΑ είναι τόσο «μαύρη τρύπα», γιατί δεν δημοσιοποιούνται — έστω σε αποχαρακτηρισμένη μορφή — οι πίνακες ροών, οι συμβάσεις υψηλού ρίσκου, τα σενάρια αναδιάρθρωσης ανά Περιφερειακή Διεύθυνση; Γιατί δεν υπάρχει από σήμερα γνωστό μοντέλο υπηρεσιών ειδικού σκοπού για Άγιον Όρος, ακριτικά νησιά και ορεινές ζώνες; Και γιατί δεν δεσμεύεται το Υπερταμείο ότι πρώτα θα διασώσει την καθολική υπηρεσία και μετά θα προχωρήσει σε χωρικές περικοπές;
Η συζήτηση δεν είναι «συναισθηματική». Ο πυρήνας είναι θεσμικός: στην Ελλάδα η καθολική ταχυδρομική υπηρεσία είναι κατοχυρωμένη και ρυθμίζεται από την ΕΕΤΤ (αρμοδιότητες επί ταχυδρομικών), που οφείλει να διασφαλίζει ελάχιστο επίπεδο υπηρεσιών, συχνότητα διανομής, προσιτότητα τιμών και γεωγραφική κάλυψη. Εάν το επιχειρησιακό σχέδιο προβλέπει μαζικό κλείσιμο σημείων, ο ρυθμιστής πρέπει να γνωμοδοτήσει για τη συμμόρφωση ως προς την καθολική υπηρεσία και — όπου χρειάζεται — για το ύψος της αντιστάθμισης. Άρα, πριν από κάθε «αναστολή», απαιτείται δημόσια διαβούλευση με συγκεκριμένες μετρήσεις προσβασιμότητας (χρόνος/κόστος εξυπηρέτησης, απόσταση σε λιμάνια/ΚΕΠ, συχνότητα ακτοπλοΐας κ.ο.κ.).
Η Δάφνη, ειδικά, δεν είναι ένα ακόμα «κατάστημα». Είναι λειτουργικό σημείο εντός χώρου με ιδιομορφίες δικαιοδοσίας και καθημερινότητας. Στην πράξη, υποκαθιστά υπηρεσίες logistics για μονές που δεν έχουν εμπορικό χαρακτήρα, αλλά δημόσιο ενδιαφέρον: συντήρηση μνημείων, βιβλιοθήκες, κειμήλια, φιλοξενία προσκυνητών. Όταν κλείνει το ταχυδρομείο, δεν χάνεται μόνο η δυνατότητα αποστολής δεμάτων· μετατίθεται το κόστος σε πολίτες και μοναστικές αδελφότητες, που θα πληρώνουν ιδιώτες courier με πολλαπλάσια τιμολόγηση ή θα εξαρτώνται από «χάρες» τρίτων. Αυτό δεν είναι μεταρρύθμιση. Είναι μετακύλιση.
Η κυβέρνηση επικαλείται «εκσυγχρονισμό». Τον θέλουμε. Αλλά ο εκσυγχρονισμός σημαίνει: α) ψηφιακές θυρίδες και φορητές τερματικές σε κινητά συνεργεία· β) επαναχάραξη δρομολογίων με βάση πραγματική ζήτηση (data), όχι χάρτες γραφείου· γ) κοινοπρακτικά σχήματα με ΚΕΠ/Δήμους για σημεία εξυπηρέτησης. Σημαίνει επίσης ότι το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσιάζει καθαρό ισοζύγιο: πόσα εξοικονομεί από μισθώσεις/λειτουργικά και πόσο κοστίζει η διατήρηση στρατηγικών σημείων (όπως η Δάφνη) ως υποχρέωση δημόσιας υπηρεσίας. Σημαίνει ότι η αντιστάθμιση της καθολικής υπηρεσίας χρηματοδοτείται με διαφανή τρόπο, όχι με «λογιστικές σιωπές».
Στη Βουλή, το θέμα δεν μπορεί να συζητηθεί ως ακόμη μία «εξυγίανση ΔΕΚΟ». Απαιτείται θεσμική διαδικασία: κατάθεση φακέλου με το πόρισμα Deloitte, τον πίνακα δράσεων, τα KPI ανά Περιφέρεια (χρόνος διανομής, κόστος ανά τεμάχιο, ποσοστό απωλειών), τις συμβάσεις πληροφορικής, τα ενδεχόμενα clawback από προγράμματα ΕΣΠΑ, τα μισθολογικά/συνταξιοδοτικά. Και μάλιστα με ανοιχτή πρόσβαση στα πρακτικά της Επιτροπής Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών της Βουλής των Ελλήνων, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες τι ακριβώς πληρώνουν — και τι κερδίζουν.
Στο πεδίο, οι αγιορείτες το διατυπώνουν απλά: «Δεν ζητάμε προνόμια· ζητάμε το στοιχειώδες». Όταν ένα πλοίο φτάνει στη Δάφνη και πρέπει να φορτωθούν φάρμακα για Καρούλια, Καυσοκαλύβια ή μακρινές σκήτες, το ταχυδρομείο γίνεται συντονιστής διαδρομών, όχι απλώς γκισέ. Όταν έρχονται φοιτητές συντηρητές, ερευνητές, εθελοντές, η αλληλογραφία τους δεν είναι «ιδιωτικό ζήτημα». Είναι μέρος μιας αλυσίδας πολιτισμού. Η διοίκηση των ΕΛΤΑ οφείλει να παρουσιάσει ειδικό πλάνο Αγίου Όρους με: σταθερό σημείο στη Δάφνη, εφεδρικό προσωπικό, συντονισμό με ακτοπλοΐα, συμφωνίες-πλαίσιο με προμηθευτές, SLA για επείγοντα.
Τι πρέπει να γίνει τώρα:
1. Άμεση δημοσιοποίηση (με αναγκαίες αποχρώσεις) του πορίσματος Deloitte από το Υπερταμείο και ανάρτηση των βασικών ευρημάτων σε μορφή ανοικτών δεδομένων.
2. Ρυθμιστικός έλεγχος από την ΕΕΤΤ για τη συμμόρφωση των προτεινόμενων αλλαγών με την καθολική υπηρεσία (γεωγραφική κάλυψη/συχνότητα).
3. Ειδικό καθεστώς Αγίου Όρους με ρητή υπουργική απόφαση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ψηφιακές θυρίδες, e-πιστοποιήσεις για μονές) και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (συντονισμός ακτοπλοΐας/φορτίων).
4. Κοινοβουλευτική δέσμευση: πριν από κάθε κλείσιμο, να κατατίθεται στον φάκελο της Βουλής η μελέτη επιπτώσεων και το αντισταθμιστικό μέτρο ανά περιοχή.
5. Ετήσια έκθεση λογοδοσίας των ΕΛΤΑ με δείκτες ποιότητας ανά Περιφερειακή Διεύθυνση, διαθεσιμότητα προσωπικού και χρόνους διανομής.
Και κάτι ακόμη: αν το πρόβλημα είναι οι «χαμηλές ροές» της Δάφνης, η λύση δεν είναι το λουκέτο αλλά το έξυπνο σημείο. Φορητοί σταθμοί με tablets, εκτυπωτές ετικετών, αυτοματοποιημένες θυρίδες pick-up, προκράτηση slot για ογκώδη δέματα, διασταύρωση στοιχείων μέσω gov.gr για αποφυγή fraude. Αυτά είναι εκσυγχρονισμός — όχι η καθήλωση στο παλιό μοντέλο «ένα κατάστημα κάθε Χ χιλιόμετρα» ή η αλόγιστη εισαγωγή ιδιωτών χωρίς σαφείς υποχρεώσεις καθολικής υπηρεσίας.
Η κοινωνία δεν αντέχει άλλο «μεταρρυθμίσεις χωρίς στοιχεία». Αν η κυβέρνηση θέλει πράγματι να σώσει τα ΕΛΤΑ, ας ξεκινήσει από το αυτονόητο: φως στο πόρισμα, σχέδιο στο χαρτί, ρήτρα Αγίου Όρους. Κι ας θυμηθούμε ότι ο ταχυδρόμος, ιδίως σε τόπους ιερούς και ακριτικούς, δεν είναι απλός διακινητής δεμάτων· είναι φορέας συνέχειας. Και η συνέχεια δεν μετριέται μόνο σε ισολογισμούς.



















