Προς το ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ – Του Γέροντος Μαξίμου Ιβηρίτου
ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΙΒΗΡΙΤΗΣ – Υπό του Γέροντος Μαξίμου Ιβηρίτου: Αθωνικόν Αφιέρωμα «Η Καβάλα ως Βυζαντινή Χριστούπολις».
Μια ενδιαφέρουσα ιστορική διήμερος Επιστημονική συνάντησις θα λάβη χώραν την Πέμπτην (4) και Παρασκευήν (5) Δεκεμβρίου 2025 εις την Πνευματικήν Εστίαν της Ιεράς Μητροπόλεως Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, με προσδιοριστικόν τίτλον: «Η Καβάλα ως Βυζαντινή Χριστούπολις», κατόπιν πρωτοβουλίας της Περιφερείας Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης, υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα.
Η Επιστημονική αύτη Συνάντησις , ήτις στόχον έχει την ανάδειξιν της περιωνύμου πόλεως της Καβάλας ως Βυζαντινής Χριστουπόλεως, έχει ιδιαίτερον ενδιαφέρον και δι’ όλην την ευρυτέραν αυτής περιοχήν, καθώς και τον αντικρύ θεώμενον ουρανογείτονα Άθω.
Ως γνωστόν, ο παρ’ αρχαίοις αποκαλούμενος Θρακομακεδονικός Άθως και η έναντι αυτού κειμένη γραφική Καβάλα ευρίσκονται κατά προσέγγισιν εις τον ίδιον περίπου γεωγραφικόν χώρον, και ως εκ τούτου ηκολούθησαν αρχαιόθεν την ιδίαν θα ελέγομεν τύχην της Μακεδονίας, εμοιράσθησαν την μεγάλην δόξαν του Βυζαντίου, την σκληράν Οθωμανικήν κατάκτησιν, υπέστησαν τα αποτελέσματα των κατά καιρούς επαναστάσεων, τας ήττας, τας επιδρομάς, τας καταστροφάς, τας ελπίδας, τας απογοητεύσεις κ.ο.κ.
Εις το Πρόγραμμα του Συνεδρίου, ένθα αναφέρονται τα ονόματα της Οργανωτικής και Επιστημονικής Επιτροπής, ομού τα ονόματα των Ομιλητών και τα θέματα των Εισηγήσεων αυτών, προβάλλονται ο εκ Χρυσουπόλεως της Καβάλας Όσιος Φιλόθεος Διονυσιάτης και ο υπέρκαλλος Βυζαντινός πύργος < κάστρον των τειχών της Χριστουπόλεως.
Ο Όσιος Φιλόθεος († Οκτωβρίου 21), εγεννήθη εις την Χρυσούπολιν της Καβάλας το 1526 και εκοιμήθη το 1610. Υπήρξε τώ όντι φιλόθεος και εμόνασεν ασκητικώς επ’ αρκετόν διάστημα εις την εν Άθω Ιεράν Μονήν Διονυσίου , και κατόπιν εις τα πέριξ αυτής.
Η τιμία αυτού κάρα φυλάσσεται εις την Ιεράν Μονήν Πέτρας Θεσσαλιώτιδος εντός αργυράς θήκης. Ο Βίος αυτού περιγράφεται από τον Μοναχόν Δανιήλ Διονυσιάτην εις τον υπ’ αριθ. 116 χειρόγραφον χαρτώον κώδικα της Ιεράς Μονής Διονυσίου. Τούτον μετεγλώττισεν ο Αγάπιος Λάνδος το 1802 και εδημοσιεύθη αρχικώς εις την Βενετίαν το 1872 εις το Τυπογραφείον « Ο Φοίνιξ». Αργότερον εδημοσιεύθη εις τον Συναξαριστήν του Δουκάκη και τελευταίως εις τον Συναξαριστήν του Ματθαίου Λαγγή.
Πρό του 1961 ο τότε Διονυσιάτης Καθηγούμενος Αρχιμανδρίτης Γαβριήλ μετέφερεν εις την Καβάλαν την Εικόνα του Οσίου Φιλοθέου και την ετοποθέτησεν εις τον Ιερόν Ναόν της Παναγίας. Μέρος του τιμίου λειψάνου του μετέφερεν ο ίδιος το 1972 από την Ιεράν Μονήν Κορώνης Καρδίτσης εις την Ιεράν Μονήν Διονυσίου. Η μετακομιδή αυτού εις την πόλιν της Καβάλας έλαβε χώραν την 12 Απριλίου 1978.
{Ήχος πλ. α΄. Τον συνάναρχον λόγον…}
Τον Λαμπρόν Όσιον ανευφημήσωμεν.
Της Καβάλας προστάτην και του Άθω το καύχημα.
Φιλόθεον Διονυσιάτην τον μύστην της χάριτος, Χριστιανών αντιλήπτορα, πρεσβύτην θερμότατον. Ότι ιάται θαυμαστώς τους προσπίπτοντας θερμώς,
τήν Ιεράν αυτού Εικόνα.
Πατήρ ημών Όσιε, σκέπε και φρούρει τους υμνούντάς σε.
[Νοέμ. 2025] (Γ.Μ.)
Αναλυτικά το πρόγραμμα του συνεδρίου:




















