Νέα αυστηρή ανακοίνωση εξέδωσε το Γραφείο επί των Αιρέσεων και των Παραθρησκειών της Ιεράς Μητρόπολης Πειραιώς, με θέμα «Γιατί δεν έχουν έγκυρα Μυστήρια οι αιρέσεις».
Επιμέλεια – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Το ανακοινωθέν, το οποίο φέρει ημερομηνία 10 Νοεμβρίου 2025, επιχειρεί να απαντήσει με πατερικά επιχειρήματα στη σύγχυση που, όπως τονίζεται, καλλιεργείται γύρω από την εγκυρότητα των Μυστηρίων εκτός της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Σύμφωνα με το σχετικό κείμενο, που αναρτήθηκε στην επίσημη σελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Πειραιώς, «ζούμε σε εποχή πρωτοφανούς πνευματικής σύγχυσης, την οποία καλλιεργεί το συγκρητιστικό πνεύμα του Οικουμενισμού».
Το Γραφείο υποστηρίζει πως επιχειρείται συστηματικά να παρουσιαστεί η Εκκλησία του Χριστού όχι ως η μία και μοναδική, αλλά ως μέρος μιας δήθεν “αόρατης” παγκόσμιας εκκλησίας, μέσα στην οποία, δήθεν, όλες οι ομολογίες έχουν ίσο κύρος και μυστήρια.
«Αποκλειστικότητα» ή πνευματική αλήθεια;
Το ανακοινωθέν σημειώνει ότι οι φορείς του σύγχρονου οικουμενισμού, εντός και εκτός Ορθοδοξίας, προωθούν θεωρίες όπως η «βαπτισματική θεολογία» και η «θεολογία των κλάδων». Κατά τις θεωρίες αυτές, όποιος έχει βαπτιστεί στο όνομα της Αγίας Τριάδας, θεωρείται ήδη μέλος της “αόρατης Εκκλησίας”, ανεξαρτήτως πίστης και δογμάτων.
Η Μητρόπολη Πειραιώς αντιδρά έντονα, σημειώνοντας ότι πρόκειται για «εκκλησιολογικές πλάνες», οι οποίες ακυρώνουν το μήνυμα της σωτηρίας όπως το παρέδωσαν οι Πατέρες.
«Δεν είναι ότι η Εκκλησία “αρνείται” τη σωτηρία των αιρετικών», τονίζεται, «αλλά ότι εκτός Εκκλησίας δεν υπάρχει Χάρη, δεν υπάρχει το Πνεύμα που ζωοποιεί τα Μυστήρια».
Η ανακοίνωση επικαλείται τα λόγια του Αγίου Κυπριανού Καρχηδόνος — «extra Ecclesiam nulla salus» — υπενθυμίζοντας ότι «δεν μπορεί να έχει κάποιος Πατέρα τον Θεό, αν δεν έχει μητέρα την Εκκλησία».
Πατερικές αναφορές και θεολογικά τεκμήρια
Στο εκτενές κείμενο του Γραφείου Παραθρησκειών παρατίθενται αποσπάσματα από τον μακαριστό αρχιμανδρίτη Γεώργιο Καψάνη, τον καθηγητή Ιωάννη Ρωμανίδη και τον θεολόγο Βλάσιο Φειδά, οι οποίοι τεκμηριώνουν ότι «οι αιρετικοί στερούνται του Αγίου Πνεύματος, επομένως τα Μυστήριά τους δεν μπορούν να έχουν σωστική δύναμη».
Όπως σημειώνεται, «ο άνθρωπος που αποκόπτεται από την Εκκλησία παύει να είναι μέλος του Σώματος του Χριστού. Ο οίκος του αφήνεται έρημος και τα Μυστήριά του νεκρά».
Η ανακοίνωση υπογραμμίζει ότι οι Ορθόδοξοι Πατέρες της Εκκλησίας ουδέποτε αναγνώρισαν μυστηριακή ισοτιμία με ετερόδοξες ομάδες, θεωρώντας την αίρεση «πλάνη που οδηγεί στην απώλεια».
Η στάση αυτή, τονίζει η Μητρόπολη, δεν είναι «σκληρότητα», αλλά πνευματική ευθύνη: προστατεύει τους πιστούς από τη σύγχυση και καλεί τους αιρετικούς σε μετάνοια και επιστροφή στην αλήθεια.
Παράδειγμα της σημερινής κρίσης
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αναφορά στο σύγχρονο φαινόμενο «οικουμενιστικής νοθείας», όπως ονομάζεται στο κείμενο.
Η Μητρόπολη Πειραιώς προειδοποιεί ότι ορισμένοι θεολόγοι και κληρικοί, «εμφορούμενοι από το πνεύμα του συμβιβασμού», παρουσιάζουν τις αιρέσεις ως «παραλλαγές της ίδιας πίστης».
«Είναι τραγικό», αναφέρεται χαρακτηριστικά, «ότι ενώ η Εκκλησία προσεύχεται για την ενότητα στην αλήθεια, κάποιοι ταυτίζουν την ενότητα με την ισοπέδωση των δογμάτων».
Η ανακοίνωση συνδέει τη σημερινή σύγχυση με τη δράση διεθνών οργανισμών, όπως το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, του οποίου η Διακήρυξη του Τορόντο (1950) ανέφερε ότι «καμιά Εκκλησία δεν μπορεί να διεκδικήσει αποκλειστικότητα».
Η Μητρόπολη σχολιάζει ότι τέτοιες θέσεις «υπονομεύουν τη θεολογία της Εκκλησίας, η οποία δεν είναι απλώς θεσμική, αλλά θεανθρώπινη πραγματικότητα».
Ο Ρωμανίδης για τη διαφορά Ορθοδοξίας και αίρεσης
Στην ανακοίνωση φιλοξενείται εκτενές απόσπασμα του αείμνηστου καθηγητή Πρωτοπρ. Ιωάννη Ρωμανίδη, ο οποίος τόνιζε πως η Ορθοδοξία δεν είναι απλώς δόγμα, αλλά θεραπευτική μέθοδος της ψυχής.
«Στην Ορθοδοξία», έλεγε, «θεραπεύεται ο νους του ανθρώπου. Η αίρεση δεν θεραπεύει· είναι σαν γιατρός χωρίς φάρμακα».
Η Μητρόπολη υπογραμμίζει ότι αυτή η διάκριση αποτελεί τη βάση για να κατανοηθεί γιατί τα Μυστήρια εκτός Εκκλησίας είναι ανενεργά — γιατί λείπει το Πνεύμα που μεταμορφώνει τον άνθρωπο.
Παράλληλα, τονίζεται ότι οι αιρετικοί, «όπως και οι ψευδοθεραπευτές του σώματος», υπόσχονται σωτηρία αλλά οδηγούν στην απώλεια, διότι «νοσούν οι ίδιοι πνευματικά».
Η Εκκλησία, αντιθέτως, λειτουργεί ως θεραπευτήριο της ψυχής, όπως επισημαίνει και η Αποστολική Διακονία της Εκκλησίας της Ελλάδος στις εκδόσεις της.
Ορθόδοξη στάση: αγάπη χωρίς συμβιβασμό
Η Μητρόπολη Πειραιώς επισημαίνει ότι η αυστηρότητα της Εκκλησίας απέναντι στις αιρέσεις δεν προέρχεται από μισαλλοδοξία, αλλά από ποιμαντική φιλανθρωπία.
Η ανοχή, όπως σημειώνει το Γραφείο Παραθρησκειών, «δεν βοηθά τους αιρετικούς να σωθούν· τους αφήνει στη πλάνη τους».
Ο αείμνηστος π. Γεώργιος Καψάνης, που παρατίθεται εκτενώς, ανέφερε:
«Η αυστηρότητα των Πατέρων είναι η αληθινή αγάπη, διότι προφυλάσσει το ποίμνιο και ταυτόχρονα δίνει νύξεις μετανοίας στους αιρετικούς».
Στο ίδιο πνεύμα, η Μητρόπολη Πειραιώς καλεί τους πιστούς να μην παρασύρονται από σύγχρονες “ενωτικές” τάσεις χωρίς μετάνοια και να εμπιστεύονται την Εκκλησία, η οποία παραμένει ο μόνος φορέας της σωτηρίας και της θείας Χάριτος.
«Εκτός Εκκλησίας δεν υπάρχει Μυστήριο»
Η ανακοίνωση κλείνει με την κλασική εκκλησιολογική θέση των Πατέρων:
«Όπου η Εκκλησία, εκεί και το Πνεύμα το Άγιο· και όπου το Πνεύμα, εκεί και η Εκκλησία και κάθε Χάρις».
Όπως υπογραμμίζεται, «οι αιρετικοί δεν μπορούν να μεταδώσουν ό,τι δεν έχουν».
Η Μητρόπολη χαρακτηρίζει αυτή τη διδασκαλία «θεμέλιο της ορθόδοξης αυτοσυνειδησίας» και καλεί τους πιστούς να προσεύχονται «όχι για “συνύπαρξη” δογμάτων, αλλά για επιστροφή όλων στην ενότητα της αληθείας».





















