ΓΕΘΣΗΜΑΝΗ: Η προετοιμασία για τη μεγάλη εορτή-Με το παλαιό εορτολόγιο, από τις 14 Αυγούστου 2025, ξεκίνησε στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων η πνευματική προετοιμασία για την Κοίμηση της Θεοτόκου, μια εορτή που δικαίως αποκαλείται «δεύτερο Πάσχα» μέσα στη θερινή περίοδο.
Στο Ιερό Μετόχιο της Γεθσημανής, το οποίο βρίσκεται ακριβώς απέναντι από το συγκρότημα του Ναού της Αναστάσεως, τελούνταν καθημερινά Παρακλήσεις προς την Υπεραγία Θεοτόκο, δημιουργώντας μια κατανυκτική ατμόσφαιρα που προετοίμαζε τους πιστούς για το μεγάλο γεγονός.
Η αγρυπνία στη Γεθσημανή
Την μεταμεσονύκτια ώρα της Δευτέρας 25 Αυγούστου 2025 τελέσθηκε στο παρεκκλήσιο του Ιερού Μετοχίου μια κατανυκτική αγρυπνία, προεξάρχοντος του Ηγουμένου της Μονής Τιμίου Σταυρού, Οσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου π. Χριστοδούλου. Η αγρυπνία, που ολοκληρώθηκε γύρω στις πέντε το πρωί, σηματοδότησε την έναρξη της μεγάλης λιτανευτικής πορείας προς το Θεομητορικό Μνήμα.
Με το τέλος της αγρυπνίας, η εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, που φυλάσσεται στο Μετόχιο, μεταφέρθηκε με ευλάβεια στους ώμους του Ηγουμένου της Γεθσημανής, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ. Δίπλα του στάθηκαν ο Επίτροπος της Γεθσημανής και ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Λύδδης κ. Δημήτριος.
Η λιτανεία στην Οδό του Μαρτυρίου
Η λιτανεία ξεκίνησε με σειρά μοναχών, μοναζουσών και κληρικών, οι οποίοι προπορεύονταν της εικόνας. Ακολουθούσαν εκατοντάδες πιστοί, ντόπιοι και προσκυνητές από διάφορες χώρες, ακόμη και ετερόδοξοι, οι οποίοι έδειχναν έμπρακτα την αγάπη τους προς την Παναγία.
Η πορεία κινήθηκε στην Οδό του Μαρτυρίου, συνοδευόμενη από ύμνους που ψάλλονταν σε πολλές γλώσσες – ελληνικά, ρωσικά, αραβικά και ρουμανικά. Ο Πρωτοψάλτης διάκονος π. Ευστάθιος και άλλοι κληρικοί ύψωναν τις φωνές τους στα γνωστά τροπάρια «Ἐν τῇ Γεννήσει τὴν Παρθενίαν ἐφύλαξας» και «Ἀπόστολοι ἐκ περάτων».
Κατά τη διάρκεια της πομπής τελέστηκαν δεήσεις μπροστά από σημαντικούς ιερούς τόπους: τη Ρωσική Μονή του Αγίου Αλεξάνδρου Νέφσκυ, το Πραιτώριο, τον ναό των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, καθώς και το παρεκκλήσιο του Αγίου Πρωτομάρτυρος Στεφάνου.
Κατάληξη στο Θεομητορικό Μνήμα
Η πάνδημη πομπή κατέληξε στον Ιερό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Γεθσημανή. Εκεί, με ιδιαίτερη κατάνυξη, η εικόνα κατετέθη στη θέση της επί του επιταφίου, νοτίως του Θεομητορικού Μνήματος. Ακολούθησε η ακολουθία του Όρθρου και στη συνέχεια η Θεία Λειτουργία, στην οποία οι πιστοί ύψωσαν προσευχές για τη βοήθεια, την προστασία και την αρωγή της Παναγίας.
Η ατμόσφαιρα ήταν συγκλονιστική, καθώς οι φωνές των πιστών ενώνονταν με τους ύμνους των κληρικών και των μοναχών, δημιουργώντας μια αίσθηση κοινής πνευματικής εμπειρίας που ξεπερνούσε τα όρια εθνοτήτων και γλωσσών.
Η Κοίμηση της Θεοτόκου ως «δεύτερο Πάσχα»
Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου έχει αναγνωριστεί από την Ορθόδοξη Παράδοση ως ένα είδος «δεύτερου Πάσχα». Η έμφαση δεν δίνεται στον θάνατο, αλλά στη μετάσταση της Παναγίας και στην αιώνια ζωή. Η θεολογία της Εκκλησίας τονίζει ότι η Παναγία «εν σώματι» μετέστη στους ουρανούς, δίνοντας στους πιστούς ένα ισχυρό μήνυμα ελπίδας και ανάστασης.
Η λιτανεία στη Γεθσημανή αποτελεί κορυφαία στιγμή αυτής της θεολογικής και λειτουργικής εμπειρίας, καθώς οι πιστοί βιώνουν συμβολικά την «κοίμηση» και την «μετάσταση» της Μητέρας του Θεού.
Η διαχρονική προσέλευση των πιστών
Κάθε χρόνο, χιλιάδες Ορθόδοξοι από όλο τον κόσμο συρρέουν στα Ιεροσόλυμα για να συμμετάσχουν στη λιτανεία της Γεθσημανής. Η παρουσία ακόμη και ετεροδόξων αποδεικνύει την παγκόσμια ακτινοβολία της Παναγίας, η οποία τιμάται ως Μητέρα όλης της ανθρωπότητας.
Οι Παρακλήσεις, οι αγρυπνίες και η τελική πομπή προς το Θεομητορικό Μνήμα συγκροτούν μια βαθιά πνευματική εμπειρία που ανανεώνει τη σχέση των πιστών με την Εκκλησία και με την ίδια τη Θεοτόκο.
Η λιτανεία της εικόνας της Κοιμήσεως στη Γεθσημανή δεν αποτελεί απλώς μια τοπική εκδήλωση, αλλά μια παγκόσμια στιγμή πίστης. Η Εκκλησία, μέσω αυτής της εορτής, υπενθυμίζει ότι η Παναγία δεν έμεινε μόνο παράδειγμα υπακοής και ταπείνωσης, αλλά έγινε και ελπίδα ανάστασης για κάθε άνθρωπο.
Η φετινή παννυχίδα και πομπή, υπό την καθοδήγηση του Πατριαρχείου, ανέδειξε για άλλη μια φορά την ακατάλυτη σύνδεση των πιστών με το Θεομητορικό Μνήμα, δίνοντας ένα ισχυρό μήνυμα πνευματικής ενότητας και πίστης.