ΠΙΣΤΗ: Αν ο διάβολος μας έδινε το φαρμάκι του με κάποιο πικρό βότανο, δεν θα το πίναμε. Για να πολεμήσεις με τον εχθρό, πρέπει απαραίτητα να τον δεις. Αν δεν βλέπεις τα πονηρά πνεύματα, δεν μπορείς να τα πολεμήσεις.
Σε όλες τις κατά Θεό προσπάθειές μας, τρεις λάκκους (παγίδες) μας σκάπτουν υπούλως οι δαίμονες. Αρχικά αγωνίζονται, να μην κατορθωθεί το αγαθό. Έπειτα, αφού νικηθούν στο πρώτο σημείο, αγωνίζονται ώστε το αγαθό που κατορθώθηκε, να μην είναι καθ΄ όλα θεάρεστο. Όταν όμως και σ΄ αυτόν τον στόχο αποτύχουν οι δαίμονες, τότε πλησιάζουν αθόρυβα στην ψυχή μας και μας μακαρίζουν, ότι σε όλα πολιτευόμεθα όπως θέλει ο Θεός. Αντίπαλος του πρώτου πολέμου, είναι η συστηματική μέριμνα του θανάτου, του δευτέρου η υποταγή και η εξουδένωση και του τρίτου η έντονη και συνεχής αυτομεμψία. (Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος)
Όπως οι ληστές κρύβονται σε σκοτεινά μέρη, για να ληστέψουν περαστικούς, έτσι και ο διάβολος κρύβεται πίσω από τις απολαύσεις, για να κυριεύσει την ψυχή μας. (Μέγας Βασίλειος)
Αν ο διάβολος μας έδινε το φαρμάκι του με κάποιο πικρό βότανο, δεν θα το πίναμε. Επειδή όμως μας το δίνει με το μέλι των ηδονών, το παίρνουμε ευχάριστα. (Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης)
Πόσο πονηρός είναι ο εχθρός! Δεν μας δένει με δεσμά που εμείς μισούμε, αλλά με δεσμά που μας αρέσουν και έτσι χαιρόμαστε δεμένοι! (Άγιος Ισαάκ ο Σύρος)
Βλέπεις, αν θέλεις να ζεματίσεις έναν βάτραχο, πρέπει να του ρίξεις λίγο-λίγο το ζεματιστό νερό. Αν τον ρίξεις απότομα όλο μαζί, πετιέται και φεύγει, γλυτώνει. Ενώ, αν του ρίξεις λίγο καυτό νερό, στην αρχή θα το τινάξει λίγο από την πλάτη του και μετά θα το δεχτεί. Αν του ρίξεις ακόμη λίγο, πάλι θα το τινάξει λίγο και σιγά-σιγά θα ζεματιστεί, χωρίς να το καταλάβει. «Βρε, βάτραχε, αφού σου έριξε λίγο καυτό νερό, σήκω και φύγε!» Δεν φεύγει… Φουσκώνει-φουσκώνει και μετά ζεματιέται. Έτσι κάνει και ο διάβολος: μας ζεματίζει λίγο-λίγο, και τελικά, χωρίς να το καταλάβουμε, βρισκόμαστε ζεματισμένοι!… (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Ο διάβολος πολλές φορές, μας κοροϊδεύει και με τον εξής τρόπο: την μεν Εικόνα του Αγγέλου, να την προσκυνούμε με μεγάλη ευλάβεια, τον ένσαρκο όμως Άγγελο, τον πλησίον μας, που είναι Εικόνα Θεού, να τον πληγώνουμε, να τον βρίζουμε κ.λ.π. (Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης)
Το σπουργίτι, ακόμα και αν δεν έχει συλληφθεί ολόκληρο, αλλά από ένα μόνο μέρος, από το πόδι του, βρίσκεται υπό την εξουσία εκείνου που έβαλε την παγίδα. Έτσι και εμείς. Και αν ακόμα δεν κατεχόμαστε σε όλα τα πάθη, αλλά είμαστε παγιδευμένοι μόνο σε ένα πάθος, βρισκόμαστε και πάλι παγιδευμένοι από τον διάβολο. (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
Ο εχθρός δεν μας πολεμάει φανερά, αλλά με τεχνάσματα. Χρησιμοποιεί πονηριά για να παραπλανήσει και με δόλιες επινοήσεις προσπαθεί να μας καταβάλλει. Διότι αν μας έλεγε φανερά να φύγουμε από τον Χριστό, θα προφυλαγόμασταν εύκολα. (Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος)
Τα πονηρά πνεύματα πολεμούν τον άνθρωπο με τόση πανουργία, ώστε οι λογισμοί και οι φαντασιώσεις που βάζουν μέσα του, να φαίνονται ότι γεννιούνται, από την ίδια την ψυχή του και όχι ότι προέρχονται απ’ αυτά τα πνεύματα, που ενεργούν κρυφά και προσπαθούν νσ παραμείνουν απαρατήρητα. Για να πολεμήσεις με τον εχθρό, πρέπει απαραίτητα να τον δεις. Αν δεν βλέπεις τα πονηρά πνεύματα, δεν μπορείς να τα πολεμήσεις. Μπορείς μόνο να τα φαντάζεσαι και να υποτάσσεσαι δουλικά σ’ αυτά. (Άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ)
Όλη η πανουργία του διαβόλου συνίσταται, στο να υποκινεί τους ανθρώπους στην αγάπη για τον κόσμο και τα εγκόσμια, δηλαδή στην ματαιοδοξία, στα πλούτη, στη δόξα, στις τιμές και τις επίγειες απολαύσεις, ώστε να απομακρυνθούν οπό τον Θεό, να περιφρονήσουν την ψυχή και τις ανάγκες της και να μην σκέφτονται την αιωνιότητα, τον Θεό και την ένωση μαζί Του. (Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης)