ΘΑΥΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥ: Μια νέα, ανατρεπτική θεωρία για την τοποθεσία όπου ο Χριστός τέλεσε το πρώτο του θαύμα — τη μετατροπή του νερού σε κρασί — φέρνει στο φως ο Αμερικανός καθηγητής θεολογίας και ιστορίας, Τομ ΜακΚάλοου, βασισμένος σε δεκαετίες ανασκαφών και μελέτης της περιοχής της Γαλιλαίας.
Ρεπορτάζ: Γιάννης Παπανικολάου
Ο γάμος στην Κανά και η πρώτη «σημειολογική» παρέμβαση του Ιησού
Η αφήγηση από το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (κεφ. 2, στ. 1–11) περιγράφει την παρουσία του Ιησού σε γαμήλια τελετή όπου, με θεϊκή παρέμβαση, μετατρέπει το νερό σε κρασί, εκπλήσσοντας όλους τους παριστάμενους. Ήταν το πρώτο «σημείο», όπως το ονομάζει ο ευαγγελιστής — ένα σημείο αποκάλυψης της θεότητάς Του.
Στο χωρίο αναφέρονται έξι λίθινες υδρίες, που, σύμφωνα με τον ιστορικό, δεν είναι τυχαίο στοιχείο. Στο νέο σημείο που προτείνει ως την πραγματική Κανά, οι ανασκαφές αποκάλυψαν χώρο με υποδοχές για έξι αγγεία και ισχυρές ενδείξεις λατρευτικής χρήσης ήδη από τον 6ο αιώνα μ.Χ.
Η παραδοσιακή τοποθεσία αμφισβητείται – Τι λέει ο καθηγητής
Η παραδοσιακή ταύτιση της Κανά με το σημερινό Κφαρ Κάνα, μια μικρή πόλη βόρεια της Ναζαρέτ στο Ισραήλ, χάνεται κάτω από νέα ιστορικά δεδομένα, όπως ισχυρίζεται ο ΜακΚάλοου. Οι Φραγκισκανοί μοναχοί καθιέρωσαν το σημείο ως προσκυνηματικό τον 18ο αιώνα για λειτουργικούς και όχι αποδεδειγμένα ιστορικούς λόγους.
Αντιθέτως, η τοποθεσία Χιρμπέτ Κάνα, πέντε μίλια βορειότερα, παρουσιάζει μοναδικά ευρήματα. Σύμφωνα με τον ίδιο, το χωριό κατοικούνταν αδιάλειπτα από την ελληνιστική έως τη βυζαντινή εποχή, και συνδεόταν με τα προσκυνήματα των πρώτων Χριστιανών.
Όπως υποστηρίζει, το Χιρμπέτ Κάνα περιλαμβάνει υπόγειο λατρευτικό χώρο, διακοσμημένο με σταυρούς, ελληνικές επιγραφές “Κύριε Ιησού”, και χώρο όπου τοποθετήθηκε πέτρινη υδρία, όπως περιγράφεται στην Καινή Διαθήκη. Επίσης, εντοπίστηκαν άλλες πέντε υποδοχές που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν τις έξι συνολικά υδρίες που αναφέρει ο ευαγγελιστής Ιωάννης.
Στοιχεία που τεκμηριώνουν την ανακάλυψη
Τα αρχαιολογικά ευρήματα της ομάδας ΜακΚάλοου, σύμφωνα με έγγραφα που κατατέθηκαν στο Υπουργείο Πολιτισμού του Ισραήλ, περιλαμβάνουν:
- Παλαιοχριστιανικές τοιχογραφίες και σταυρούς
- Χαραγμένες επιγραφές στην ελληνιστική κοινή διάλεκτο
- Καθιέρωση του χώρου ως σημείο προσκυνήματος από τον 5ο αιώνα
- Συνέχιση χρήσης μέχρι την εποχή των Σταυροφοριών, τον 12ο αιώνα
Η τοποθεσία έχει επίσης αναγνωριστεί από το Ινστιτούτο Βιβλικών Σπουδών της Ιερουσαλήμ ως χώρος «υψηλής ιστορικής πιθανότητας» για την Κανά.
Η Κανά ως «καταφύγιο» του Ιησού
Ο ΜακΚάλοου προσθέτει μία ακόμη διάσταση στην ερμηνεία του Ευαγγελίου: η Κανά, πέρα από τόπος θαύματος, ήταν για τον Ιησού και τους μαθητές του ένα «ασφαλές καταφύγιο», στο οποίο κατέφευγαν κάθε φορά που αντιμετώπιζαν εχθρική αντιμετώπιση στην Ιουδαία. Η γεωγραφική θέση της, μακριά από τα ισχυρά κέντρα της εποχής, την καθιστούσε ιδανική για ανάπαυλα και διδασκαλία.
Η ερμηνεία αυτή φαίνεται να στηρίζεται και από αναφορές ερευνητών της Ελληνορθόδοξης Πατριαρχικής Σχολής των Ιεροσολύμων, οι οποίοι εστιάζουν στην πνευματική συμβολική αξία της Γαλιλαίας ως τόπου της εσωτερικής αποκάλυψης.
Αν επιβεβαιωθούν οι ισχυρισμοί του ΜακΚάλοου, τότε ενδέχεται να αλλάξει οριστικά ο χάρτης των ιερών τόπων του Χριστιανισμού. Η Κανά, σύμβολο του πρώτου θαύματος, ενδέχεται να μην είναι εκεί όπου τη γνωρίσαμε, αλλά σε ένα λησμονημένο χωριό με αποδείξεις που στέκονται ακλόνητες στον χρόνο.
Η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη και, όπως επισημαίνει ο ίδιος, τα ευρήματα πρόκειται να παρουσιαστούν σε διεθνές συνέδριο για την Αγιοτοπία στη Ρώμη τον Νοέμβριο του 2025. Μέχρι τότε, ο χριστιανικός κόσμος περιμένει με δέος μια τελική επιβεβαίωση — κι ίσως, μια νέα αρχή στην κατανόηση των θαυμάτων.