ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ: Η φετινή απόφαση του Υπουργείο Παιδείας να καλύψει μόλις 17 από τα 229 κενά Θεολόγων στα σχολεία της χώρας προκάλεσε ένα πρωτοφανές κύμα αγανάκτησης σε εκπαιδευτικούς, γονείς και εκκλησιαστικούς παράγοντες.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Οι αντιδράσεις δεν αφορούν μόνο το υπηρεσιακό σκέλος· αφορούν το βαθύτερο ερώτημα: Θέλει η κυβέρνηση να αποδυναμώσει συστηματικά τη Θρησκευτική Παιδεία;
Στο vimaorthodoxias.gr, πρωτοκλασάτοι Ιεράρχες μιλούν πλέον χωρίς περιστροφές: «Δεν είναι λάθος. Είναι πολιτική. Μας δείχνουν καθαρά την πρόθεση να βγάλουν την Ορθοδοξία από την εκπαίδευση». Οι απόψεις αυτές, που εκφράζονται από πρόσωπα με πολυετή εμπειρία και θεσμικό βάρος, αποτυπώνουν ένα κλίμα βαθιάς δυσπιστίας απέναντι στην κρατική πολιτική και ένα αίσθημα εγκατάλειψης ενός ολόκληρου επιστημονικού κλάδου.
Ιεράρχες: “Οι κινήσεις δείχνουν σχέδιο, όχι παράλειψη”
Ιεράρχες που μίλησαν στο vimaorthodoxias.gr τονίζουν ότι «η απαξίωση του μαθήματος των Θρησκευτικών δεν είναι κάτι νέο – αλλά φέτος ξεπέρασε κάθε προηγούμενο». Όπως σημειώνουν, το κράτος προχωρά σταδιακά σε υποτίμηση της Θρησκευτικής Παιδείας.
«Η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά τις αποφάσεις που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένες, αλλά φαίνεται να μην ενδιαφέρεται. Αντιθέτως, ενεργεί σαν να θέλει να μετατρέψει τα Θρησκευτικά σε δευτερεύον μάθημα, χωρίς ουσία και χωρίς στελέχωση», σημειώνει Μητροπολίτης που παρακολουθεί στενά το θέμα.
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων εκπέμπει SOS
Η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων εξέδωσε μία από τις πιο σκληρές ανακοινώσεις των τελευταίων ετών, μιλώντας για «σκανδαλώδη αδικία» και «κατάφωρη περιφρόνηση» προς τους μαθητές και τους Θεολόγους.
Η Ένωση τονίζει ότι:
• Το μάθημα των Θρησκευτικών συμβάλλει στην πνευματική, πολιτιστική και ανθρωπιστική καλλιέργεια των νέων.
• Η έλλειψη καθηγητών στερεί από τα σχολεία πρότυπα ηθικής αγωγής και κοινωνικής συνείδησης.
• Η αύξηση της παραβατικότητας ανηλίκων κάνει ακόμη πιο αναγκαία την παρουσία Θεολόγων.
• Η μη κάλυψη των κενών δεν μπορεί να δικαιολογηθεί ως γραφειοκρατικό λάθος, αλλά συνιστά πολιτική επιλογή.
“Απαιτούμε διαφάνεια, άμεση συμπληρωματική φάση προσλήψεων και ισότιμη μεταχείριση του κλάδου ΠΕ01”, υπογραμμίζουν στην ανακοίνωση τους.
Το παρασκήνιο: Ποιοι πιέζουν για την αποδυνάμωση των Θρησκευτικών
Σύμφωνα με εκκλησιαστικές πηγές που μίλησαν στο vimaorthodoxias.gr, εδώ και χρόνια λειτουργούν συγκεκριμένα “κέντρα πίεσης” που επιδιώκουν:
• την πλήρη αποκοπή του μαθήματος από την ορθόδοξη παράδοση,
• την εισαγωγή ενός “πολιτισμικού” τύπου Θρησκευτικών χωρίς αναφορά στην Εκκλησία,
• την αλλαγή των βιβλίων με υλικό που αγνοεί την ιστορική συνέχεια του ελληνικού λαού,
• την προώθηση προαιρετικότητας ή υποκατάστασης του μαθήματος.
«Το πρόβλημα δεν είναι μόνο η πρόσληψη. Είναι η ολική μεταμόρφωση του μαθήματος. Θέλουν να το απονευρώσουν», σημειώνει ανώτατη εκκλησιαστική πηγή.
Σχολεία χωρίς Θεολόγους: εικόνα διάλυσης στην εκπαίδευση
Εκπαιδευτικοί αναφέρουν ότι πολλά Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη τη χώρα λειτουργούν τον Νοέμβριο χωρίς κανέναν Θεολόγο. Οι μαθητές βρίσκονται αντιμέτωποι με κενές ώρες, οι διευθυντές πιέζονται να “μπαλώσουν” το πρόγραμμα, και το μάθημα υποβαθμίζεται τόσο λειτουργικά όσο και συμβολικά.
Αυτό δημιουργεί, όπως λένε οι ειδικοί, ένα επικίνδυνο προηγούμενο: ότι η Θρησκευτική Παιδεία είναι “διακοσμητική” και όχι θεμελιώδης για την αυτογνωσία, την ιστορική συνέχεια και τη διαμόρφωση χαρακτήρα.
Το μήνυμα της Εκκλησίας προς την Πολιτεία
Παρά τις δημόσιες τοποθετήσεις, παρά τις αποφάσεις της δικαιοσύνης και παρά τον ξεκάθαρο ρόλο των Θρησκευτικών στη διαμόρφωση των νέων, η κυβέρνηση επιλέγει να «παίξει» με μια από τις θεμελιώδεις βάσεις της ελληνικής παιδείας: την Ορθοδοξία.
Όπως τονίζει Ιεράρχης που μίλησε στο vimaorthodoxias.gr:
«Δεν θα αφήσουμε να σβήσει η πνευματική μνήμη αυτού του τόπου. Η Ορθοδοξία δεν είναι ιδεολογικό εργαλείο. Είναι πολιτισμός, ιστορία και ψυχή του έθνους».
Η υποβάθμιση δεν είναι τυχαία – είναι πολιτική επιλογή
Οι Θεολόγοι προειδοποιούν, οι Ιεράρχες αντιδρούν, οι γονείς αγανακτούν. Όμως η φωνή της κοινωνίας φαίνεται να μην φτάνει στα κυβερνητικά γραφεία.
Με 229 κενά και μόλις 17 προσλήψεις, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο:
ένα κομμάτι της ελληνικής παιδείας – ίσως το πιο βαθιά ριζωμένο – μπαίνει σιωπηλά στο στόχαστρο.
Το ερώτημα είναι αν η Πολιτεία θα συνεχίσει να θεωρεί την Ορθόδοξη Παράδοση “περισσευούμενη ύλη” ή αν θα αντιληφθεί ότι χωρίς πνευματικό θεμέλιο, κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν στέκει όρθιο.





















