ΝΑΟΥΣΑ: Η πόλη της Νάουσας ντύθηκε γιορτινά την Τρίτη 19 Αυγούστου 2025 για να τιμήσει τον Πολιούχο και Προστάτη της, τον Όσιο Θεοφάνη τον Θαυματουργό.
Επιμέλεια- ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ – Γιάννης Παπανικολάου
Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμονος, παρουσία τοπικών αρχών, εκπροσώπων του στρατού και πλήθους πιστών.
Η τελετή ξεκίνησε από νωρίς το πρωί με τον Όρθρο και συνεχίστηκε με τη Θεία Λειτουργία, στην οποία τέθηκε προς προσκύνηση η Τιμία Κάρα του Οσίου Θεοφάνους, ιερό κειμήλιο που φυλάσσεται στον ναό και αποτελεί πηγή πνευματικής ευλογίας για τους πιστούς. Η συμμετοχή των Ναουσαίων αλλά και επισκεπτών από όλη τη Μακεδονία ήταν ιδιαίτερα συγκινητική, καθώς η τοπική κοινωνία διατηρεί άρρηκτο δεσμό με τον Όσιο, ο οποίος τιμάται όχι μόνο ως θαυματουργός αλλά και ως ζωντανό παράδειγμα ασκητικής ζωής και πνευματικής καθαρότητας.
Την εκκλησιαστική τάξη επιμελήθηκε ο Αρχιερατικός Επίτροπος Ειρηνουπόλεως και προϊστάμενος του Ιερού Ναού, Αρχιμανδρίτης Αρσένιος Χαλδαιόπουλος, ενώ η χορωδία του ναού απέδωσε μελωδικά τους ύμνους της ημέρας, δημιουργώντας ατμόσφαιρα κατάνυξης.
Το μήνυμα του Μητροπολίτη: «Καθαροί τη καρδία τον Θεόν όψονται»
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος Παντελεήμων αναφέρθηκε στη βιοτή του Οσίου Θεοφάνους, υπογραμμίζοντας ότι η αγιότητά του θεμελιώθηκε πάνω στην καθαρότητα της ψυχής. «Η καθαρότητα της ψυχής αποτελεί προϋπόθεση για τη θέα του Θεού», σημείωσε, καλώντας τους πιστούς να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Αγίου μέσα από την προσευχή, τη νηστεία, την ταπείνωση και τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας.
Ειδική αναφορά έκανε στο απόσπασμα του Ευαγγελίου που μακαρίζει τους «καθαρούς τη καρδία», τονίζοντας ότι η πνευματική αυτή κατάσταση δεν είναι μια θεωρητική έννοια αλλά μια καθημερινή προσπάθεια απαλλαγής από τα πάθη και την αμαρτία. Μόνον έτσι, είπε, ο άνθρωπος μπορεί να δεχθεί μέσα του την έλλαμψη του Αγίου Πνεύματος και να πορευθεί με ασφάλεια στη ζωή του.
Η Νάουσα τιμά την παράδοση και την ιστορία της
Η εορτή του Πολιούχου συνδέεται άρρηκτα με την ταυτότητα της Νάουσας, μιας πόλης με βαθιές ρίζες στην Ορθοδοξία αλλά και στην ιστορία του Έθνους. Η τιμή στον Όσιο Θεοφάνη αποτελεί σημείο αναφοράς για τους κατοίκους και ταυτόχρονα ευκαιρία πνευματικής ανάτασης.
Πέρα από τον εκκλησιαστικό χαρακτήρα, η γιορτή έχει και κοινωνική διάσταση, καθώς η παρουσία πολιτικών και στρατιωτικών αρχών δείχνει τη σημασία που αποδίδεται στην παράδοση και στη σχέση Εκκλησίας – κοινωνίας. Αντίστοιχες πανηγυρικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνται σε πολλές πόλεις της χώρας, με τη συμμετοχή των τοπικών μητροπόλεων και την ενεργή παρουσία των πιστών, όπως καταγράφει συχνά και η Εκκλησία της Ελλάδος.
Η πνευματική παρακαταθήκη του Οσίου Θεοφάνους
Ο Όσιος Θεοφάνης ο Θαυματουργός, με τον αγώνα του και την αδιάλειπτη προσευχή του, αποτελεί υπόδειγμα για τον σύγχρονο άνθρωπο που δοκιμάζεται από ποικίλες δυσκολίες. Η μνήμη του υπενθυμίζει ότι η αληθινή ελευθερία δεν βρίσκεται στην υλική αφθονία, αλλά στην απελευθέρωση της ψυχής από τα δεσμά της αμαρτίας.
Ο Μητροπολίτης Παντελεήμων κάλεσε τους πιστούς να μην περιορίζονται σε μια τυπική συμμετοχή στη γιορτή, αλλά να προσπαθήσουν να μιμηθούν τη ζωή του Αγίου μέσα στην καθημερινότητα. «Δεν αρκεί να τον τιμούμε με ύμνους και λόγια· πρέπει να τον τιμούμε με έργα, με καθαρή καρδιά και με αληθινή μετάνοια», τόνισε χαρακτηριστικά.
Η πανήγυρη του Πολιούχου Οσίου Θεοφάνους στη Νάουσα αποτέλεσε όχι μόνο μια λαμπρή εκκλησιαστική εκδήλωση, αλλά και μια ζωντανή μαρτυρία πίστης και ενότητας. Σε μια εποχή που οι προκλήσεις για την κοινωνία και την οικογένεια είναι μεγάλες, το μήνυμα της καθαρότητας της ψυχής και της μίμησης των Αγίων αποκτά ιδιαίτερη αξία.
Η παρουσία των πιστών και η πνευματική διδασκαλία του Μητροπολίτου ανέδειξαν ότι η τοπική Εκκλησία παραμένει φάρος ελπίδας, ενώ ο Όσιος Θεοφάνης συνεχίζει να αποτελεί τον ακοίμητο προστάτη της Νάουσας. Η ίδια η Εκκλησία υπενθυμίζει μέσω τέτοιων εορτών ότι η αγιότητα δεν είναι απλώς μνήμη του παρελθόντος αλλά ζωντανή κλήση για το παρόν, όπως καταγράφεται και στις αναφορές του Οικουμενικού Πατριαρχείου.