Ι.Μ.ΒΕΡΟΙΑΣ: Το απόγευμα της Τρίτης, 8ης Ιουλίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον Εσπερινό της εορτής των Οσίων Διονυσίου του Ρήτορος και Μητροφάνους και στην καθιερωμένη Παράκληση του Αγίου Λουκά του Ιατρού στον Ιερό Ναό του στην Ιερά Μονή Παναγίας Δοβρά Βεροίας.
Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κηρύττοντας τον θείο λόγο ανέφερε: Ψάλαμε και απόψε την Παράκληση του αγίου Λουκά, στην οποία αναφέρονται και οι δυσκολίες και τα βασανιστήρια και οι εξορίες και οι φυλακίσεις, τις οποίες υπέμεινε ο Άγιός μας από το άθεο καθεστώς της εποχής του, προκειμένου να αρνηθεί την πίστη του στον Χριστό και κατά συνέπεια να στερηθεί τη σωτηρία που μας προσφέρει ο Θεός. Διότι αυτός είναι ο τελικός σκοπός του πονηρού, ο οποίος είναι ο αίτιος όλων των πειρασμών και των δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε, όταν προσπαθούμε να ζήσουμε την εν Χριστώ ζωή και να εφαρμόσουμε τις εντολές του Θεού. Όλα τα παρακινεί και τα δημιουργεί ο πονηρός, χρησιμοποιώντας πολλές φορές και άλλους ανθρώπους ως όργανά του, επιδιώκοντας με όλα αυτά να ακυρώσει το σχέδιο της αγάπης του Θεού για τη σωτηρία μας και να μας καταστήσει υποχείριά του.
Και δεν υπάρχει κανένας άνθρωπος, ο οποίος να μην αντιμετωπίζει πειρασμούς και να μην είναι εκτεθειμένος στις παγίδες του διαβόλου, που με κάθε τρόπο προσπαθεί να βλάψει τους ανθρώπους και κυρίως εκείνους που πιστεύουν στον Θεό και αγωνίζονται για να ζήσουν την εν Χριστώ ζωή.
Όλοι διαβαίνουμε στη ζωή μας «εν μέσω παγίδων πολλών», που μπορεί να έχουν πολλές και διαφορετικές μορφές, ώστε να μην μπορούμε να αντιληφθούμε ότι είναι παγίδες του διαβόλου· υπάρχουν όμως σε κάθε μας βήμα. Αυτό είναι άλλωστε παγίδα. Είναι κάτι που νομίζουμε ότι είναι καλό, κάτι που μας φαίνεται ότι είναι χρήσιμο και ωφέλιμο, η επιλογή του όμως είναι καταστροφική και ολέθρια.
Τέτοιους πειρασμούς αντιμετώπιζαν και οι δύο όσιοι, τους οποίους εορτάζει αύριο η Εκκλησία μας, ο όσιος Διονύσιος ο ρήτωρ και ο όσιος Μητροφάνης ο πνευματικός.
Έζησαν στην έρημο του Αγίου Όρους, στη Μικρά Αγία Άννα, όχι μόνο «στερούμενοι και κακουχούμενοι», όπως γράφει ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, αλλά πολεμώντας ακόμη και σώμα με σώμα με τους δαίμονες, που ήθελαν να τους βλάψουν, επειδή ζήλευαν τους πνευματικούς αγώνες και τα κατορθώματα των οσίων και θεοφόρων πατέρων. Οι όσιοι όμως κατόρθωσαν με τον αγώνα τους, με τα δάκρυα της μετανοίας και της προσευχής τους και με τους ιδρώτες των ασκητικών τους καμάτων να νικήσουν τους δαίμονες, να γεωργήσουν την άγονη έρημο της Μικράς Αγίας Άννης και να ανέλθουν με την άσκηση, τη νηστεία και την αδιάλειπτη προσευχή τις βαθμίδες της πνευματικής κλίμακας που οδηγεί στον ουρανό.
Είναι δύσκολο για εμάς που αγωνιζόμαστε στον κόσμο, να κατανοήσουμε τις δυσκολίες και την ένταση του αγώνος εκείνων που ζουν και αγωνίζονται «εν όρεσι και σπηλαίοις και ταῖς ὀπαῖς τῆς γῆς», όπως οι όσιοι Διονύσιος και Μητροφάνης, οι οποίοι εγκατέλειψαν τον κόσμο, εγκατέλειψαν τη βασίλισσα των πόλεων μετά την άλωση και αφιερώθηκαν αποκλειστικά στην προσευχή και την άσκηση.
Ο δικός τους αγώνας είναι ασύγκριτα πιο δύσκολος και πιο απαιτητικός από τον δικό μας, όχι μόνο γιατί έχουν να νικήσουν την αδυναμία της ανθρώπινης φύσεως ζώντας σε σκληρές και αντίξοες συνθήκες, υπομένοντας κόπους και ταλαιπωρίες, αλλά και γιατί η πάλη τους είναι, όπως γράφει ο απόστολος Παύλος, και «προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, προς τα πνευματικά της πονηρίας εν τοις επουρανίοις».
Γι’ αυτό και έλαβαν τόση χάρη από τον Θεό, ώστε παρότι τα ιερά λείψανά τους δεν βρέθηκαν, το σπήλαιο στο οποίο ασκήτευσαν ευωδιάζει μέχρι σήμερα από τη χάρη του Θεού, που αποδεικνύει και με αυτόν τον τρόπο την αγιότητά τους, αποδεικνύει ότι ευαρέστησαν τον Θεό με τον αγώνα και την άσκησή τους.
Αλλά και οι ίδιοι οι όσιοι εμφανίζονται, όπως γνωρίζουμε από τον βίο του οσίου Γερασίμου του Υμνογράφου, ο οποίος ασκήτευσε πλησίον του σπηλαίου των οσίων Διονυσίου του ρήτορος και Μητροφάνους, και ο οποίος τους είδε και περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια τις ιερές μορφές τους στον αγιογράφο, προκειμένου να τις αποτυπώσει στην πρώτη εικόνα τους, και ενισχύουν όσους αγωνίζονται, όπως και εκείνοι, με την παρουσία και τα θαύματά τους.
Γι’ αυτό ας τους επικαλούμαστε και εμείς και ας ζητούμε τη βοήθεια και την προστασία τους από τους πειρασμούς και τις παγίδες του πονηρού, ώστε να αντιπαρερχόμεθα τις δυσκολίες και να συνεχίζουμε τη ζωή μας, αγωνιζόμενοι να εφαρμόζουμε τις εντολές του Θεού, όπως έκαναν και οι άγιοί μας, και με τη χάρη του Θεού και τις πρεσβείες των οσίων Πατέρων και του αγίου Λουκά, ο οποίος επίσης δοκιμάσθηκε πολύ από ποικίλους πειρασμούς, να επιτύχουμε τον σκοπό της ζωής μας, που δεν είναι άλλος από τον αγιασμό και τη σωτηρία μας.