ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ ΣΥΜΕΩΝ: Με πολλές περιφερειακές εκδηλώσεις σε όλο το εύρος της Περιφερειακής Ενότητος Φθιώτιδος τίμησε η Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος την εορτή των Αγίων Θεοστέπτων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης στις 20 και 21 Μαΐου 2025.
Υπό τον τίτλο: «Ωδή στον Άγιο Κωνσταντίνο. Στον Μεγάλο Άγιο της Εκκλησίας και της Ιστορίας, που συνεκάλεσε πριν 1700 χρόνια την Α’ Οικουμενική Σύνοδο», η τοπική Εκκλησία, υπό την αιγίδα και πνευματική καθοδήγηση του Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών με επίκαιρες και εμπεριστατωμένες ομιλίες και την τέλεση Πανηγυρικών Ακολουθιών, καθώς και την ανάγνωση της Εγκυκλίου της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για την επέτειο των 1700 ετών από την σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου, τίμησε τη μνήμη των Αγίων Κωνσταντίνου και της μητρός αυτού Ελένης σε Πανηγυρίζοντες Ιερούς Ναούς της Φθιώτιδος, σε Πελασγία, Νέα Μαγνησία, Λουτρά Υπάτης, Μαλεσίνα και Άγιο Κωνσταντίνο Λοκρίδος, ενώ θα ακολουθήσουν τις προσεχείς ημέρες και άλλες περιφερειακές εκδηλώσεις στο Ιερό Επισκοπείο Ταλαντίου και Λοκρίδος και στην Ιερά Μονή Παναγίας Δαμάστας με την συμμετοχή του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως «Γερμανός ο Μελωδός», μαθητές του οποίου, υπό τον Διευθυντή του Ωδείου Δρ. κ. Ανδρέα Ιωακείμ απέδωσαν επίκαιρους ύμνους.
Ο Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών από το πανέμορφο μπαλκόνι του Αγίου Κωνσταντίνου στον ομώνυμο λόφο της Πελασγίας, στην Ανατολική Φθιώτιδα, και μετά την μακρά οδοιπορία και ανάβαση από την παραλία του Αγίου Γεωργίου Πελασγίας, το Μητροπολιτικό Παρεκκλήσιο της Αναστάσεως του Χριστού στο λιμάνι της Πελασγίας και μέσα από τον αρχαιολογικό χώρο και το ανηφορικό μονοπάτι μέχρι και την κορυφή του Αγίου Κωνσταντίνου ανέπτυξε το θέμα: «Βηματισμοί θρησκευτικής ελευθερίας».
Ο Μητροπολίτης κ. Συμεών αναφέρθηκε στην θεοσημία και την θαυμαστή μεταστροφή του Αγίου Κωνσταντίνου και πως αυτή οδήγησε αρχικώς στην ανεξιθρησκεία και βαθμιαία στην θρησκευτική ελευθερία. Ο Μητροπολίτης κ. Συμεών παρουσίασε την τεράστια οξυδέρκεια και βαθύτατη πολιτική θεολογία της ηγετικής προσωπικότητας του Αγίου Κωνσταντίνου, ο οποίος δεν κατήργησε ούτε αποκαθήλωσε βίαια την αρχαία επίσημη ρωμαϊκή θρησκεία, αλλά αντίθετα της αφαίρεσε προνόμια, τα οποία ουσιαστικά ήταν προνόμια του ιδίου του αυτοκράτορα, και συγχρόνως παρεχώρησε δυνατότητα ελευθερίας τόσο στον χριστιανισμό όσο και στις άλλες θρησκείες. Ο χριστιανισμός, χάρη στον Μέγα Κωνσταντίνο και την πολιτική του, δεν επικράτησε βίαια, αλλά ήπια, ειρηνικά και ουσιαστικά διότι η ορθόδοξη πίστη ήταν τελικά αυτή που θα μπορούσε να συγκροτήσει μια συνεκτική πολυεθνική, πολυφυλετική και πολυπολιτισμική αυτοκρατορία. Η σύγκληση δε της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου ήταν ένα ακόμη μεγάλο βήμα από την μέχρι τότε ανεξιθρησκεία στην εμβάθυνση της ουσιαστικής ελευθερίας. Διότι η θρησκευτική ελευθερία είναι ρηχή και επιφανειακή, εάν δεν υπάρχουν οι μηχανισμοί προστασίας και οι δικλείδες ασφαλείας από την κατάχρησή της για ιδιοτελείς σκοπούς και προσωπικά συμφέροντα. Η αίρεση του Αρείου ήταν μεταξύ των άλλων μια κραυγαλέα κατάχρηση της θρησκευτικής ελευθερίας, η οποία εγκυμονούσε κινδύνους όχι μόνο για την ενότητα της Εκκλησίας, αλλά και για την ενότητα της Αυτοκρατορίας. Γι’ αυτόν τον λόγο η αντιμετώπισή της μέσα από μία Οικουμενική Σύνοδο ήταν μεταξύ των άλλων ένα τεράστιο βήμα προάσπισης και της θρησκευτικής ελευθερίας.
Ο Μητροπολίτης κ. Συμεών τόσο στον κεντρική επετειακή εκδήλωση στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στην Μαλεσίνα όσο και στην περιφερειακή εκδήλωση στον Άγιο Κωνσταντίνο Λοκρίδος ανέπτυξε την θεματική: «Η πολιτική και κανονική θεολογία του Αγίου Κωνσταντίνου στην Α΄Οικουμενική Σύνοδο» με δύο μάλιστα επιμέρους θεματικές.
Στην εισήγησή του στην Μαλεσίνα ο κ. Συμεών παρουσίασε τις αποφάσεις της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου σχετικά με το ζήτημα των πεπτωκότων, σχετικά με το Μελιτιανό Σχίσμα και σχετικά με το Νοβατιανό Σχίσμα. Συγκεκριμένα, ο Μητροπολίτης κ. Συμεών παρουσίασε αναλυτικά μέσα από τις ερμηνείες των μεγάλων έγκριτων κανονονολόγων τους Κανόνες 10,11,12,13 και 14 σχετικά με το ζήτημα της αντιμετώπισης από την Εκκλησία αυτών των πεπτωκότων, που είχαν προσχωρήσει στο στρατόπεδο του Λικινίου και που μετά την νίκη του Μεγάλου Κωνσταντίνου την 18η Σεπτεμβρίου 324 μετανόησαν και θέλησαν να επιστρέψουν στην πίστη. Επίσης, ο κ. Συμεών παρουσίασε τους Κανόνες 4 και 6 ως προς τον Μελίτιο Λυκοπόλεως και προς τους υπό αυτόν χειροτονηθέντας, καθώς επίσης και τους Κανόνα 8 σχετικά με τους κληρικούς τους χειροτονηθέντες από τον αποτυχόντα να εκλεγεί επίσκοπος Ρώμης Νοβάτο.
Στην εισήγησή του ο Μητροπολίτης κ. Συμεών στον Άγιο Κωνσταντίνο Λοκρίδος αναφέρθηκε αφενός μεν στο Σύμβολο της Πίστεως και στον Όρο περί του εορτασμού του Πάσχα, αφετέρου δε ανέπτυξε τους Κανόνες 6 και 7 τους σχετικούς με θέματα εκκλησιαστικής οργάνωσης, τους Κανόνες 4, 5 και 8 σχετικά με θέματα εκκλησιαστικής διοικήσεως, τους Κανόνες 1,2,3,9,15,16 και 19 τους σχετικούς με θέματα εκκλησιαστικής ευταξίας και τους Κανόνες 18 και 20 τους σχετικούς με θέματα θείας λατρείας και λειτουργικής.
Μέσα από αυτήν την πολυεπίπεδη ανάλυση των Κανόνων ο κ. Συμεών τόνισε ότι η τότε Πολιτεία (Άγιος Κωνσταντίνος) και η Εκκλησία (οι Άγιοι Πατέρες της Α΄Οικουμενικής Συνόδου) ανέπτυξαν μία μοναδική συναλληλία ορθοδοξίας και πίστεως με προοπτική την ενότητα της Εκκλησίας και της Αυτοκρατορίας, την ενότητα δηλαδή του τότε κόσμου, την συνοχή και την συμπεριληπτικότητα, στην βάση όμως όχι ιδεολογημάτων ούτε βίαιης επιβολής, αλλά στην βάση της αλήθειας της πίστεως και της ζωής του Ευαγγελίου.
Ο Άγιος Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. του Οικουμενικού Θρόνου π. Εφραίμ Τριανταφυλλόπουλος τέλεσε τον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Ν. Μαγνησίας Λαμίας και πραγματοποίησε επίκαιρη ομιλία με θέμα: «Δόγμα της Α’ Οικουμενικής Συνόδου και πνευματική ζωή».
Ο π. Εφραίμ τόνισε ότι: «ο Μέγας Κωνσταντίνος είναι Άγιος της Εκκλησίας, Άγιος και της Ιστορίας, διότι η αγιότητα αγκαλιάζει και την Ιστορία και τη Γεωγραφία και τα Έσχατά τους που είναι η Βασιλεία του Θεού ήδη μέσα στην καθημερινότητά μας. Μαζί με τη μητέρα του, την Αγία Ελένη, αποτέλεσαν τα δύο χέρια της Θείας Πρόνοιας με τα οποία ο Θεός αγκάλιασε προστατεύοντάς την και μας χάρισε την Εκκλησία Του. Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος, την οποία συνεκάλεσε, εκτός από το ότι θεράπευσε τα σχίσματα που υπήρχαν, καταδίκασε και την πλάνη του Αρείου, ο οποίος δεν δεχόταν την Θεότητα του Υιού, του Χριστού μας. Τον Άρειο επαναλαμβάνουν σήμερα οι Μάρτυρες του Ιεχωβά. Αν όμως ο Ιησούς Χριστός δεν είναι και Θεός εκτός από Άνθρωπος, πώς μπορεί να μας σώσει; Πώς έλεγε ο Ίδιος ότι είναι ένα με τον Πατέρα Του, αν δεν είναι και Θεός; Πώς απαιτούσε να Τον αγαπάμε περισσότερο κι από τους γονείς μας αν ήταν μόνο Άνθρωπος, έστω και ο πλέον χαρισματικός; Μόνον ένας Θεός μπορεί να ομιλεί έτσι. Το ομολογιακό και προσευχητικό κείμενο του Συμόλου της Πίστεώς μας, του οποίου τα επτά πρώτα άρθρα συνέταξε η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος θεραπεύει το τραύμα της πλάνης του Αρείου, η οποία είναι φανερό πού οδηγεί».
Ο Άγιος Ιεροκήρυξ της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. π. Ηρωδίων Ρίζος τέλεσε τον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό στον Πανηγυρίζοντα Ναό των Αγίων Κωνσταντίνο και Ελένης στα Λουτρά Υπάτης, όπου και ομίλησε με θέμα: «Οι Άγιοι της Α’ Οικουμενικής Συνόδου και το ηρωικό τους φρόνημα».
Ο π. Ηρωδίων έκανε λόγο για το ηρωικό φρόνημα των Αγίων Πατέρων της Α’ Οικουμενικής Συνόδου. Για την προετοιμασία της Συνόδου, τα πρόσωπα που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο, τα εμπόδια που ξεπέρασαν, ώστε να συγκληθεί η Α’Μεγάλη αυτή Σύνοδος των επισκόπων της ανά την Οικουμένη Ορθοδόξου Εκκλησίας, των Πατέρων της Δύσεως και Ανατολής. Στάθηκε ιδιαίτερα σε πρόσωπα, που έπαιξαν εξέχοντα ρόλο στο να συγκληθεί η Σύνοδος, στις αποφάσεις της, την ορθή της πίστη και αντίληψη, όπως ο Μέγας Κωνσταντίνος, ο Όσιος Κορδούης, ο Άγιος Νικόλαος, ο Άγιος Σπυρίδων, Μέγας Αθανάσιος που ως διάκονος βοήθησε βαρυσήμαντα στις συζητήσεις εκτός των επισήμων συνεδριάσεων της Συνόδου. Τονίσθηκε δε πως οι Άγιοι Πατέρες ορθοτόμησαν την αλήθεια σε μια δύσκολη και κλυδωνιζόμενη εποχή, αλλά και πώς εμείς σήμερα μπορούμε να κρατούμε ψηλά την αλήθεια της ορθοδόξου πίστεως, χωρίς φόβο και να την καταθέτουμε ακέραιη και με τρόπο ωφέλιμο,. θετικό στον σύγχρονο κατακερματισμένο κόσμο, με φρόνημα ηρώων».
Αξίζει να σημειωθεί ότι πλήθος πιστών, ιερέων, τοπικών και θεσμικών αρχόντων κατέκλυσαν τους Πανηγυρίζοντες Ναούς σε όλη την Φθιώτιδα τιμώντας τους Μεγάλους Αγίους Κωνσταντίνο και Ελένη και συμμετείχαν στις επετειακές εκδηλώσεις της τοπικής Εκκλησίας για την επέτειο των 1700 ετών από την σύγκληση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου, ενώ όλες οι Ιερές Ακολουθίες μεταδόθηκαν απευθείας από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως (89,4 Fm) και από διαδικτύου.