Ι.Μ.ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ: Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου δίδαξε από την Δευτέρα 12 Μαίου μέχρι την Παρασκευή 16 Μαΐου στο Διδακτορικό Πρόγραμμα Ορθοδόξων Σπουδών του Antiochian House of Studies για την σχέση μεταξύ της συστηματικής θεολογίας της ασκητικής και της ποιμαντικής. Κάθε απόγευμα από τις 4 η ώρα μέχρι τις 9 η ώρα το βράδυ παρέδιδε τα μαθήματα και απαντούσε στις ερωτήσεις τους, 5 ώρες την ημέρα συνολικά 25 ώρες.
Πρόκειται για το μοναδικό Διδακτορικό Πρόγραμμα Θεολογικών Ακαδημαικών Σπουδών που είναι πιστοποιημένο από τις Αμερικανικές Αρχές (“The Commission on Accrediting” της “Association of Theological Schools”). Στην Αμερική λειτουργούν τέσσερες Ορθόδοξες Θεολογικές Σχολές, αλλά δεν έχουν πιστοποίηση να χορηγήσουν διδακτορικά διπλώματα. Επομένως αυτό το Διδακτορικό πρόγραμμα προσφέρει τα μόνα αναγνωρισμένα διδακτορικά που γίνονται πάνω σε ορθόδοξα κείμενα.
Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου παρέδωσε Μαθήματα σε διδακτορικούς σπουδαστές στην Αμερική
Τα μαθήματα αυτά παρακολούθησαν ένδεκα διδακτορικοί Σπουδαστές, οι οποίοι είχαν λάβει πτυχίον μεταπτυχιακών Σπουδών (Μάστερ) και προετοιμάζονται για την διδακτορική τους διατριβή. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, οι διδακτορικοί σπουδαστές πρέπει να παρακολουθούν δύο χρόνια μαθήματα καθηγητών και έπειτα να επιλέξουν το θέμα που θα επεξεργασθούν. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα των φετινών διδακτορικών Σπουδαστών καλύπτουν ένα ευρύτατο φάσμα, όπως η Ορθόδοξη κατανόηση της πνευματικής ασθένειας και η σχέση με τη σύγχρονη ψυχολογία, η Μυστική Θεολογία και ο Ησυχασμός, η Ορθόδοξη κατανόηση της θεωρίας του Θεού, η Σχέση Θεολογίας-Κοσμολογίας-Οικολογίας, καθώς και Ποιμαντικά θέματα.
Να σημειωθή ότι το πρόγραμμα αυτό των Διδακτορικών σπουδών είναι κάτω από την επίβλεψη της Εκκλησίας της Αντιοχείας ως ανώτατο Πανεπιστημιακό Ίδρυμα και σε αυτό ο Σεβ. Μητροπολίτης εξελέγη από το έτος 2017 καθηγητής.
Τα θέματα που παρέδωσε εφέτος ήταν: 1. Αποκάλυψη και Παράδοση (Προφήτες, Απόστολοι, Άγιοι) 2. Τα μνημεία της Αποκαλύψεως (Αγ. Γραφή-Δόγματα-Ηθική) 3. Θεός και άνθρωπος (Αγία Τριάδα, δημιουργία του κόσμου, πτώση του ανθρώπου) 4. Η Εκκλησία ως Σώμα του Χριστού (Ενανθρώπηση, Πεντηκοστή, Εκκλησία, Σκοπός της Εκκλησίας) 5. Η μετά θάνατον ζωή (Θάνατος, Μέση κατάσταση των ψυχών, Παράδεισος-Κόλαση, Θεραπεία του ανθρώπου).
Στην όλη διαδικασία των μαθημάτων βοήθησαν οι: Αναστάσιος Φιλιππίδης ως ειδικός μεταφραστής, διότι σπούδασε πολλά χρόνια στην Αμερική και γνωρίζει πολύ καλά την Αγγλική γλώσσα, ο π. Γεώργιος Γεωργάτος στην τεχνική υποστήριξη, και ο π. Παΐσιος Παρασκευάς στην προετοιμασία.
Στις 25 αυτές διδακτικές ώρες αναπτύχθηκε η όλη συστηματική θεολογία ως ποιμαντική του σύγχρονου ανθρώπου. Προσφέρθηκαν τα θεολογικά ερμηνευτικά κλειδιά για να κατανοηθούν τα σύγχρονα θρησκευτικά, χριστιανικά, φιλοσοφικά, ψυχολογικά και κοινωνικά ρεύματα που παρατηρούνται στην εποχή μας και πως θα τα αντιμετωπίσουν. Το κενό μεταξύ των άκρων στην Δύση και τον σημερινό κόσμο μας, δηλαδή της λογικοκρατικής, σχολαστικής θεολογίας και του ηθικισμού, καλύπτει ο Ορθόδοξος ησυχασμός, η Ορθόδοξη αποστολική Παράδοση.
Ήταν 25 ώρες συνεχούς ροής παραδόσεων θεολογικών αρχών, μεθόδου και παραδειγμάτων που κράτησαν έντονο το ενδιαφέρον των διδακτορικών Σουδαστών. Η ζωντανή χωρίς διακοπές μετάφραση, μετέφερε τον ρυθμό και το πνεύμα του Σεβασμιωτάτου με μεγάλη επιτυχία. Γεγονός που βοήθησε να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον, που γινόταν φανερό από την πειθαρχία και την ακαδημαική ευγένεια στην διαδικτυακή παρουσίαση-συζήτηση, παρόλη την μακρά διάρκεια των μαθημάτων.
Τα παραδείγματα προσωπικά, βγαλμένα από το πλήθος των Πατερικών κειμένων, και της ζωής των Αγίων, βοήθησαν στην συγκέντρωση και αφοσίωση των υποψηφίων στα θέματα της παρουσίασης. Οι εντυπώσεις που αποκόμιζαν οι διδακτορικοί Σπουδαστές κατεγράφονταν στον πίνακα των σχολίων καθώς το πλήθος των ερωτήσεων ήταν μεγάλο και συμμετείχαν εξάγοντες απαντήσεις από την συνεχή ροή της παρουσιάσεως για να μην διακόψουν τον ρυθμό της παρουσίασης.
Οι διδακτορικοί Σπουδαστές κατά την διάρκεια των παραδόσεων εξέφρασαν προφορικώς και γραπτώς τις απόψεις τους. Μερικά μηνύματα που έστειλαν ήταν:
«Τώρα καταλαβαίνω την Σεβασμιότητά σας σχετικά με τις εξηγήσεις για το ότι ο Θεός Πατέρας είναι το Φως, ο Υιός είναι το Φως και το Άγιο Πνεύμα είναι το Φως – και μόνο το Φως μπορεί να λάμψει την ΑΜΑΡΤΙΑ από τη ζωή μας για να βιώσουμε και να κατανοήσουμε τη γνώση του Αγίου. Θεέ μου».
«Αυτό το μάθημα είναι πολύ δυνατό».
«Είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί η ιδέα ότι ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός δεν είναι ο τελευταίος από τους αγίους Πατέρες της εκκλησίας, γιατί αυτό θα σήμαινε ότι η εκκλησία πρέπει να σταματήσει εκεί. Χαίρομαι που ο Σεβασμιότατος το τονίζει και μας το εξηγεί αυτό».
- «Σας ευχαριστώ πολύ, Σεβασμιότατε, για αυτό το υπέροχο μάθημα»!
- «Το να βλέπεις τον συγγραφέα είναι εντελώς διαφορετικό από το να διαβάζεις το βιβλίο».
- «Τι ανεκτίμητο δώρο, να είσαι “φίλος του Θεού”. Ακόμα κι αν δεν είμαστε οι ίδιοι (ακόμα) ένας από αυτούς στις εμπαθείς ζωές μας, τι τιμή να μπορούμε να ζούμε στην ιερή παράδοση των “φίλων του Θεού”».
- «Η δογματική και η ποιμαντική φροντίδα είναι πολύ απαραίτητες στον σύγχρονο δυτικό κόσμο και παγκοσμίως γενικότερα λόγω της έλλειψης πνευματικής εμπειρίας και γνώσης του Θεού στους ανθρώπους του σύγχρονου κόσμου».
- «Σας ευχαριστούμε. Σας εκτιμούμε βαθιά για όσα κάνετε για ΕΜΑΣ και τον Κύριο Ιησού – τον Σωτήρα μας».
- «Σας ευχαριστώ πολύ Σεβασμιώτατε που διευρύνατε την κατανόησή μας για αυτά τα πολύ ενδιαφέροντα βιβλικά κείμενα και τους Αγίους Πατέρες».
- «Συγνώμη για τις ατελείωτες ερωτήσεις μου. Στην πραγματικότητα προσπαθώ να είμαι όσο πιο συγκρατημένος μπορώ – έχω τόσες πολλές ερωτήσεις!».
- «Μας δόθηκαν πολύ καλές πληροφορίες – είμαστε βαθιά ευγνώμονες».
- «Σας ευχαριστώ για τη σκληρή δουλειά, την εμπειρία, τη γνώση και την καλή σας καρδιά».