Ολοκληρώθηκαν το μεσημέρι του Σαββάτου, 28ης Ιουνίου 2025, οι εργασίες του 31ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου των Παυλείων με θέμα: «Ο Απόστολος Παύλος και η Α’ Οικουμενική Σύνοδος», που διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας προς τιμήν του ιδρυτού της τοπικής Εκκλησίας, Αποστόλου Παύλου.
Πρόεδρος της πέμπτης συνεδρίας ήταν ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Μονάχου κ. Κωνσταντίνος Νικολακόπουλος και εισηγήσεις ανέπτυξαν: α) ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Βελιγραδίου Predrag Dragutinovic, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Ο Χριστολογικός ύμνος της προς Φιλιππησίους επιστολής», β) ο κ. Χαρίδημος Κουτρής, Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος μίλησε με θέμα: «Το Σύμβολο της Πίστεως και η Α’ Οικουμενική Σύνοδος» και γ) ο Αρχιμ. Θεόφιλος Λεμοντζής, Αρχιερατικός Επίτροπος Καμπανίας και Δρ. Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Η αντιμετώπιση των Αρειανοφρόνων από τον Επιφάνιο Σαλαμίνος».
Κατά την τελευταία, έκτη συνεδρία, προήδρευσε o Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Παναγιώτης Υφαντής και εισηγήσεις ανέπτυξαν: α) ο Αρχιμ. Σεβαστιανός Σωμαράκης, Διδάκτωρ Κανονικού Δικαίου Πανεπιστημίου Στρασβούργου, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Τo κανονικό έργο της Α’ Οικουμενικής Συνόδου» και β) η κ. Γλυκερία Χατζούλη, Καθηγήτρια της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., η οποία μίλησε με θέμα: «Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος στην εικονογραφία της Εκκλησίας».
Όπως κάθε χρόνο στο πλαίσιο των Παυλείων, βραβεύτηκαν μαθητές και μαθήτριες της Ημαθίας, οι οποίοι διακρίθηκαν σε αθλητικούς, καλλιτεχνικούς και εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς σε περιφερειακό, πανελλήνιο ή διεθνές επίπεδο κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που πέρασε.
Λίγο πριν την λήξη του Συνεδρίου, συνήλθε η επιστημονική επιτροπή των «Παυλείων» και αποφάσισε ότι το θέμα που θα εξεταστεί στο συνέδριο των ΛΒ’ Παυλείων (Ιούνιος 2026) θα είναι: «Ο Απόστολος Παύλος και το βάπτισμα». Μετά το πέρας της έκτης συνεδρίας το θέμα ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής των Παυλείων Ομοτ. Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Χαράλαμπος Ατματζίδης.
Η επιστημονική επιτροπή των «Παυλείων» αποτελείται από τον Ομ. Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Χαράλαμπο Ατματζίδη, τον Αν. Καθηγητή του Μητροπολίτη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιο, την Καθηγήτρια του Α.Π.Θ. κ. Αικατερίνη Τσαλαμπούνη, τον Επ. Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Τιμολέων Γαλάνη και τον Επ. Καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Βασίλειο Τζέρπο.
Το 31ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο των Παυλείων παρουσίασε, όπως κάθε χρόνο, ο Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος της Ιεράς Μητροπόλεως Αρχιμ. Δημήτριος Μπακλαγής, ενώ τις εργασίες του παρακολούθησαν και τίμησαν με την παρουσία τους ο Μητροπολίτης Βελγίου κ. Αθηναγόρας (Οικουμενικό Πατριαρχείο), ο Επίσκοπος Αρούσας και Κεντρικής Τανζανίας κ. Αγαθόνικος (Πατριαρχείο Αλεξανδρείας), ο Αρχιεπίσκοπος Ανθηδώνος κ. Νεκτάριος (Πατριαρχείο Ιεροσολύμων), ο Επίσκοπος Λονδίνου, Μ. Βρετανίας και Ιρλανδίας κ. Νεκτάριος (Πατριαρχείο Σερβίας), ο Επίσκοπος Κοβάσνα και Χαργκίτα κ. Ανδρέας (Πατριαρχείο Ρουμανίας), ο Επίσκοπος Γκλαβινίτσης κ. Μακάριος (Πατριαρχείο Βουλγαρίας), ο Μητροπολίτης Ζουγκδίδι και Τσαΐτσι κ. Γεράσιμος (Πατριαρχείο Γεωργίας), ο Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος (Εκκλησία της Κύπρου), οι Μητροπολίτες Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιος και Σισανίου και Σιατίστης κ. Αθανάσιος (Εκκλησία της Ελλάδος), ο Ιερομόναχος Σάββας Sitsevsky και ο Καθηγητής κ. Γεώργιος Betlejko (Εκκλησία της Πολωνίας), ο Πρωτ. κ. Μιχαήλ Σανελάρη (Εκκλησία της Αλβανίας) καθώς και τοπικοί πολιτικοί και στρατιωτικοί άρχοντες, καθηγητές, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και κληρικοί της Ιεράς Μητροπόλεως.
Στο τέλος ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων παρουσίασε τον τόμο των πρακτικών του περσινού επετειακού 30ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου των Παυλείων (Ιούνιος 2024) και κήρυξε τη λήξη των εργασιών του 31ου Συνεδρίου, εκφράζοντας παράλληλα τις θερμές ευχαριστίες του προς όλους τους συμμετέχοντες και λέγοντας χαρακτηριστικά:
Με τη χάρη του Θεού και τις πρεσβείες του αγίου ενδόξου αποστόλου Παύλου, του πρωτοκορυφαίου και ουρανοβάμονος και ιδρυτού της αποστολικής Εκκλησίας μας φθάσαμε στο τέλος του ΛΑ´ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου της Ιεράς μας Μητροπόλεως, το οποίο οργανώσαμε και φέτος στο πλαίσιο των ΛΑ´ Παυλείων προς τιμήν του.
Τιμώντας τον μεγάλο απόστολο Παύλο, τον απόστολο ο οποίος διέτρεξε όλη την οικουμένη για να κηρύξει το Ευαγγέλιο του Χριστού, θελήσαμε να τιμήσουμε στο φετινό Συνέδριο και την Α´ Οικουμενική Σύνοδο, με αφορμή την επέτειο της συμπληρώσεως 1700 ετών από τη σύγκλησή της στη Νίκαια της Βιθυνίας το έτος 325.
Γι᾽ αυτό και θέμα τόσο των ΛΑ´ Παύλειων όσο και του Συνεδρίου μας ήταν «Ο Απόστολος Παύλος και η Α´ Οικουμενική Σύνοδος».
Η σύνδεση του αποστόλου Παύλου με την Α´ Οικουμενική Σύνοδο δεν είναι σαφώς μόνο επετειακή. Ο μέγας απόστολος, τον οποίο εξαιρετικά εύστοχα χαρακτήρισε ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ως «στόμα Χριστού», είναι εκείνος ο οποίος με τις επιστολές του μας γνώρισε περισσότερο τον Κύριό μας, τον Υιό και Λόγο του Θεού, τον Σωτήρα και Λυτρωτή του κόσμου.
Την αναντίρρητη αυτή αλήθεια μας παρουσίασε στην εισαγωγική του ομιλία ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου μας, κ. Ατματζίδης, μιλώντας για τον απόστολο Παύλο και τη συνεισφορά του στη διαμόρφωση των αποφάσεων της Α´ Οικουμενικής Συνόδου.
Ειδικότερα τη σχέση του Συμβολου της Πίστεως με την Παύλεια Χριστολογία μας ανέπτυξε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, ο οποίος απέδειξε με την εισήγησή του ότι οι Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου υιοθέτησαν στο Σύμβολο της Πίστεως κατά περιεχόμενο την αποστολική και βιβλική παράδοση και ερμήνευσαν την Παύλεια Χριστολογία, επιβεβαιώνοντας ότι η πίστη την οποία «διετράνωσε» το Σύμβολο στο πρόσωπο και το έργο του Χριστού αποτελεί τη συνέχεια της αρχεγόνου Χριστολογίας της Εκκλησίας, την οποία «ο Κύριος έδωκεν, οι Απόστολοι εκήρυξαν και οι Πατέρες εφύλαξαν».
Η μεσσιανική ερμηνεία των Ψαλμων, την οποία υιοθέτησε ο ίδιος ο Χριστός και ακολούθησε στη συνέχεια και ο απόστολος Παύλος, αξιοποιήθηκε, όπως μας απέδειξε ο κ. Κωνσταντίνου, και από τους Πατέρες της Α´ Οικουμενικής Συνόδου για να αποκρούσουν και να ανασκευάσουν τις αιρετικές διδασκαλίες του Αρείου.
Τεκμήριο της σημασίας που είχε ο λόγος και η διδασκαλία του αποστολου Παύλου για τη σχέση μεταξυ του Θεού-Πατρός και του Χριστού στη διαμόρφωση του χριστολογικού δόγματος από την Α´ Οικουμενική Σύνοδο είναι, όπως μας ανέπτυξε ο π. Δημήτριος Μπακλαγής, το γεγονός ότι ο Μεγας Αθανάσιος χρησιμοποιεί στο έργο του 24 φορές το χωρίο «εις Θεός ο πατήρ εξ ου τα πάντα και ημείς εις αυτόν, και εις Κύριος Ιησούς Χριστός δι᾽ ου τα πάντα και ημείς δι᾽ αυτού» από την πρώτη επιστολή του αποστόλου Παύλου προς τους Κορινθίους (1 Κορ. 8.6).
Η σημασία των επιστολών του πρωτοκορυφαίου αποστόλου Παύλου στη διαμόρφωση της Χριστολογίας της Εκκλησίας μας αναδείχθηκε και από την εισήγηση του κ. Dragutinovic, ο οποίος μας μίλησε για τον Χριστολογικό ύμνο από την επιστολή προς τους Φιλιππησίους.
Αρκετές από τις εισηγήσεις, όπως είναι φυσικό, παρουσίασαν θέματα που σχετίζονται άμεσα με τη συγκρότηση και το έργο της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, η οποία αποτέλεσε το πρώτο ευρείας κλιμακος εκκλησιαστικό γεγονός που κατοχυρώνει τη Συνοδικότητα της Εκκλησίας. Οι αρχές της συνοδικότητος, όπως εμπεριστατωμένα μας απέδειξε ο κ. Νικολακόπουλος, ανάγονται στην Καινή Διαθήκη και ανιχνεύονται για πρώτη φορά στην Αποστολική Σύνοδο των Ιεροσολύμων.
Στο έργο της Α´ Οικουμενικής Συνόδου εστίασαν τρεις εισηγήσεις. Η πρώτη ήταν η εισήγηση του π. Σεβαστιανού Σωμαράκη, ο οποίος αναφέρθηκε στο κανονικό έργο της Συνόδου, με το οποίο οι Πατέρες ρύθμισαν ζητήματα που απασχολούσαν την Εκκλησία εκείνη την εποχή.
Η δεύτερη εισήγηση ήταν του κ. Τζέρπου, ο οποίος αναφέρθηκε στη σχέση της Συνόδου με τον κανόνα των βιβλίων της Καινής Διαθήκης, η οποία αφορά όχι σε συγκεκριμένα βιβλία αλλά στη διερεύνηση του τι αποτελεί «γραφή» την εποχη της Συνόδου και ποια η χρήση του όρου από τους Πατέρες που συμμετείχαν σ᾽ αυτήν.
Και η τρίτη ήταν του κ. Κουτρή, ο οποίος πρότεινε την ανάγκη, έχοντας ως βάση το Σύμβολο της Πίστεως και το συνολικό δογματικό έργο της Συνόδου, να ανταπεξέλθουμε στα προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου, αξιοποιώντας την πτυχή του δόγματος της Νικαίας σχετικά με την ανθρώπινη φύση του Χριστού.
Στην ομάδα των εισηγήσεων αυτων θα μπορούσαμε να προσθέσουμε δύο ακόμη εισηγήσεις: την εισήγηση του π. Θεοφίλου Λεμοντζη, ο οποίος μας παρουσίασε πως αντιμετώπισε ο άγιος Επιφάνιος Σαλαμίνος, ένθερμος υποστηρικτης της Α´Οικουμενικής Συνόδου, τους Αρειανόφρονες, καθώς πίστευε ότι ο Αρειανισμός απειλούσε τη δυνατότητα σωτηρίας του ανθρώπου. Και τη δική μου, ταπεινή, εισήγηση για τη συμβολή στην έρευνα σχετικά με την Α´ Οικουμενική Σύνοδο της μελέτης του από Βεροίας Μητροπολίτου Κυζίκου Καλλινίκου Δελικάνη.
Η Α´ Οικουμενική Σύνοδος δεν θα υπήρχε βεβαίως, εάν δεν υπήρχαν και οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες, οι οποίοι την συγκρότησαν και οι οποίοι αγωνίσθηκαν για να επικρατήσει η αλήθεια. Και όπως είναι φυσικό η Εκκλησία μας τους τίμησε και τους τιμά είτε συλλογικά είτε ως μεμονωμένα πρόσωπα, όπως μας ανέπτυξε ο κ. Υφαντής «χαρτογραφώντας την αγιολογική τιμή» που τους απέδωσε η Εκκλησία μας.
Αναλύοντας την ακολουθία της Κυριακής των Αγίων Πατέρων της Α´ Οικουμενικής Συνόδου, ο π. Στυλιανός Χατζηγρηγορίου εντόπισε και μας παρουσίασε στοιχεία λειτουργικής που προκύπτουν και αποσαφήνισε τους λόγους επιλογης των αγιογραφικών αναγνωσματων.
Και καθώς η Εκκλησία μας αλλά και η Α´ Οικουμενική Σύνοδος δεν υποτιμά την υλική υπόσταση των προσώπων και των πραγμάτων, δεν μπορούσε να λείπει από το Συνέδριό μας και μία αναφορά σ᾽ αυτήν την πτυχή μέσω της εικονογραφίας της. Έτσι ολοκληρώσαμε τον κύκλο των εισηγήσεων με αυτή της κ. Χατζούλη, που μόλις ακούσαμε, σχετικά με την αποτύπωση της Α´ Οικουμενικής Συνόδου στην εικονογραφία της Εκκλησίας μας. Στις ωραίες παραστάσεις που μας έδειξε, ας μου επιτραπεί να προσθέσω και μία δική μας, που έγινε πριν άπό 30 χρόνια σε ένα από τα μοναστήρια μας, και η οποία παρουσιάζει στο μέσο των πατέρων της Α´ Οικουμενικής Συνόδου τον άγιο Αθανάσιο ως διάκονο. Είναι από τη Μονή του Αγίου Αθανασίου Σφηνίτσης.
Κλείνοντας την έκτη και τελευταία συνεδρίαση του ΛΑ´ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου της Ιεράς μας Μητροπόλεως θα ήθελα να δανεισθώ τους λόγους του μεγάλου διδασκάλου πάντων ημών εν τη πίστει, του μεγίστου Αποστόλου και πρωτοκορυφαίου Παύλου, ο οποίος γράφει προς τους Θεσσαλονικείς: «Ημείς δε οφείλομεν ευχαριστείν τω Θεώ πάντοτε και περί υμών».
Ευχαριστώ, λοιπόν, από καρδίας και εκφράζω την ευγνωμοσύνη μου προς τον Παναγιώτατο Οικουμενικό μας Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο και τους Μακαριωτάτους Προκαθημένους των λοιπών Ορθοδόξων Εκκλησιών για τα σεπτά μηνύματά τους, τα οποία ανέγνωσαν οι Σεβασμιώτατοι και Θεοφιλέστατοι εκπρόσωποί τους, προς τους οποίους εκφράζω τις θερμότατες ευχαριστίες μου για την παρουσία τους και τη συμμετοχή τους στο Συνέδριό μας.
Ευχαριστώ θερμά τον Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής, τους καθηγητές-μέλη της Επιστημονικης Επιτροπής του Συνεδρίου και όλους τους εισηγητές για την ανταπόκρισή τους στην πρόσκλησή μας και τη συμβολή τους στην επιτυχία του Συνεδρίου.
Ευχαριστώ επίσης τα μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής, τους συνεργάτες μου με πρώτο τον πρωτοσύγκελλο της Ιεράς μας Μητροπόλεως π. Αθηναγόρα Μπιρδα αλλά και τον Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο π. Δημήτριο Μπακλαγή, για τη μέριμνα και τον κόπο τους, ώστε όλα να γίνουν «ευσχημόνως και κατά τάξιν».
Ευχαριστίες οφείλω και στον Δήμαρχό μας, τον Δήμο Βεροίας και το Διοικητικό Συμβούλιο του «Χώρου Τεχνών» για την ευγενή παραχώρηση των δύο αιθουσών, και ακόμη τον εκκλησιαστικό τηλεοπτικό σταθμό 4Ε για την κάλυψη όλου του Συνεδρίου.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες ανήκουν τέλος και σε όλους εσάς, τους εκπροσώπους των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών, τους κληρικούς, τους μοναχούς και τον ευσεβη και πιστό λαό, που εξέφρασε και φέτος την αγάπη και τον σεβασμό του προς τον πρωτοκορυφαίο απόστολο Παύλο με τη συμμετοχή του σε όλες τις εκδηλώσεις των ΛΑ´ Παυλείων.
Δεν θα ήταν φυσικά δυνατόν να κλείσει το ΛΑ´ Συνέδριο, χωρίς να παρουσιάσουμε τον τόμο των Πρακτικών του περσινού Λ´ Συνεδρίου με τίτλο: «Ο απόστολος Παύλος και η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας».
Σε αυτόν, τον μέγα Απόστολο, οφείλουμε και τον τόμο αυτόν που παρουσιάζουμε και το φετινό συνέδριο και τον παρακαλούμε ταπεινά να μας ενισχύει στην προσπάθειά μας, ώστε να ακολουθούμε την προτροπή του προς τους Θεσσαλονικείς: «Άρα ούν, αδελφοί, στηκετε και κρατείτε τας παραδόσεις, ας εδιδάχθητε … αυτός δε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός … παρακαλέσαι υμών τας καρδίας και στηρίξαι εν παντί έργω και λόγω αγαθώ».
Για να δείτε περισσότερες φωτογραφίες πατήστε τον σύνδεσμο ΕΔΩ