Ρεπορτάζ-Γιώργος Θεοχάρης, ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Με έντονη συμμετοχή και υψηλό επιστημονικό επίπεδο ολοκληρώθηκαν πριν από λίγο οι εργασίες της δεύτερης ημέρας του Επιστημονικού Θεολογικού Συνεδρίου «Μαθητεία στην Ορθόδοξη Θεολογία», που διεξήχθη στο Wyndham Grand Hotel στην Αθήνα.
Το συνέδριο οργανώθηκε από την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου και ανέδειξε την πολυδιάστατη συμβολή του Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου στην ορθόδοξη θεολογική σκέψη και ποιμαντική πράξη.
Η Β’ Συνεδρία: Ιστορικοκανονικές προσεγγίσεις και η έννοια της Ρωμιοσύνης
Η δεύτερη ημέρα ξεκίνησε με τη Β’ Συνεδρία υπό την προεδρία του Καθηγητή κ. Απόστολου Καραλίδη.
Πρώτος ομιλητής ήταν ο Μητροπολίτης Πατρών κ. Χρυσόστομος, ο οποίος παρουσίασε το συνοδικό και ιεραρχικό πολίτευμα της Εκκλησίας, υπογραμμίζοντας ότι οι ιεροί κανόνες είναι εκκλησιαστικά κείμενα που αποβλέπουν στη διαφύλαξη της ενότητας. Τόνισε ότι το συνοδικό σύστημα αποτελεί ασφαλές αντίβαρο τόσο προς παπικές δομές όσο και προς προτεσταντικές εκκλησιολογικές αντιλήψεις.
Ακολούθησε ο κ. Αναστάσιος Φιλιππίδης, οικονομολόγος και συγγραφέας, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Ρωμιοί σε Ανατολή και Δύση». Στην εισήγησή του αναφέρθηκε στη διαμόρφωση της νεοελληνικής ταυτότητας και στις πολιτισμικές διαφορές Ανατολής και Δύσης. Τόνισε ότι οι όροι δεν είναι φυλετικοί, αλλά αποκαλύπτουν διαφορετικούς τρόπους αυτοαντίληψης και κοσμοθεωρίας.
Ο Καθηγητής Εκκλησιαστικής Ιστορίας κ. Κωνσταντίνος Χρήστου συνέχισε με το θέμα «Παλαιά και Νέα Ρώμη – Ορθόδοξη και Δυτική παράδοση». Εξήγησε ότι η διάσπαση του ενιαίου χριστιανικού κόσμου έχει βαθιές ρίζες στον 4ο και 5ο αιώνα, ενώ ο Ιερός Αυγουστίνος αποτελεί κομβικό σημείο διαφοροποίησης των δύο παραδόσεων.
Την ενότητα ολοκλήρωσε ο Μητροπολίτης Κρήνης κ. Κύριλλος, ο οποίος ανέλυσε την «Πατριαρχική Πράξη του 1928» και τον «Συνοδικό Τόμο του 1850», αναδεικνύοντας την ευθύνη της Εκκλησία της Ελλάδος ως μέλους του ευρύτερου εκκλησιαστικού σώματος και τη δυναμική σχέση της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο .
Γ’ Συνεδρία: Η Ορθόδοξη ψυχοθεραπεία και η ποιμαντική του προσώπου
Η Γ’ Συνεδρία ήταν αφιερωμένη στις ποιμαντικές και βιοηθικές διαστάσεις του έργου του Μητροπολίτη κ. Ιεροθέου. Πρόεδρος της ενότητας ήταν ο Μητροπολίτης Κρήνης κ. Κύριλλος.
Ο Πρωτοπρεσβύτερος Θωμάς Βαμβίνης ανέπτυξε το θέμα «Η πράξη της Ορθόδοξης ψυχοθεραπείας», υπογραμμίζοντας ότι ο Χριστιανισμός δεν αποτελεί «θρησκεία» με την κοινή κοινωνιολογική χρήση της λέξης, αλλά δρόμο θεραπείας της ανθρώπινης ύπαρξης. Με βάση τους κανόνες των Συνόδων, ανέδειξε τη διάκριση όχι μεταξύ «καλών» και «κακών», αλλά μεταξύ θεραπευμένων και αθεράπευτων, παρουσιάζοντας τη θεολογία του Μητροπολίτη Ιεροθέου ως πρακτική ιατρική της ψυχής.
Ο Ομότιμος Καθηγητής κ. Απόστολος Νικολαΐδης συνέχισε με το θέμα «Η διαλεκτική συνάφεια θεολογίας και ποιμαντικής». Τόνισε ότι η Θεολογία λειτουργεί ως ποιμαντική αρχή και ότι ο ποιμένας-θεραπευτής οφείλει να καθοδηγεί το ποίμνιο με διάκριση, ώστε η θεραπεία να λαμβάνει χώρα μέσα στην εκκλησιαστική ζωή και στη Θεία Λειτουργία.
Βιωματικές και βιοηθικές προσεγγίσεις
Ο κ. Τρύφων Σπυριδωνίδης, πυρηνικός ιατρός και Διευθυντής του ΕΣΥ, παρουσίασε την εισήγηση «Βιοηθική και Βιοθεολογία». Αναφέρθηκε στη σχέση του Μητροπολίτη κ. Ιεροθέου με τα νέα επιτεύγματα της βιολογίας και της γενετικής, μιλώντας για ζητήματα όπως κλωνοποίηση, παρένθετη μητρότητα και ευθανασία. Υπογράμμισε ότι, κατά τη θεολογική προσέγγιση, ο άνθρωπος έχει το «είναι δεδανεισμένο» και η ζωή δεν μπορεί να μετριέται αποκλειστικά με λειτουργικούς δείκτες.
Η Γ’ Συνεδρία ολοκληρώθηκε με την εισήγηση του Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Βασιλείου Λιούτα από το Beth Israel Deaconess της Ιατρικής Σχολής του Harvard. Μέσα από την κλινική του εμπειρία ανέδειξε το ζήτημα του βιολογικού θανάτου, της γήρανσης και της ασθένειας, εξηγώντας ότι ο εκβιολογισμός της ανθρώπινης ζωής οδηγεί στη στρεβλή αντιμετώπιση του θανάτου και τροφοδοτεί τις συζητήσεις περί ευθανασίας.
Συζήτηση, συμπεράσματα και προετοιμασία για τις επόμενες εργασίες
Μετά τις εισηγήσεις ακολούθησε συζήτηση για τις Α’, Β’ και Γ’ Συνεδρίες, ενώ οι σύνεδροι προετοιμάζονται για τις αυριανές λατρευτικές εκδηλώσεις, όπου θα τελεστεί ο Όρθρος και η Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Ομονοίας, με τη συμμετοχή της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας.
Η λήξη του Συνεδρίου επικεντρώθηκε στην πατερική θεολογία και στη διεθνή απήχηση του έργου του Μητροπολίτη Ιεροθέου με επίσημη αντιφώνηση του τιμώμενου Ιεράρχη και τη λήξη από τον Καθηγούμενο της Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου, Αρχιμ. Εφραίμ.
ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΑΖ ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ





















