ΑΝΟΙΧΤΑ ΜΕΤΩΠΑ! Η ανοικτή επιστολή του Σεβ. Μητροπολίτη Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου προς τον γέροντα Δοσίθεο της Ιεράς Μονής Αγίας Σκέπης Παραποτάμου – τον γνωστό διαδικτυακά – συνιστά ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα της βαθιάς εσωτερικής κρίσης που διαπερνά την Ορθόδοξη Εκκλησία τα τελευταία χρόνια.
Επιμέλεια – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Το περιεχόμενό της είναι αποκαλυπτικό όχι μόνο για την προσωπική ρήξη μεταξύ δύο κληρικών, αλλά και για τις ευρύτερες θεολογικές και διοικητικές συγκρούσεις που σιγοβράζουν εντός του εκκλησιαστικού σώματος. ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ!
Δημόσια καταγγελία με φόντο τον Πατριάρχη
Στην επιστολή, η οποία δημοσιοποιήθηκε στις 27 Μαΐου 2025, ο Μητροπολίτης Μακάριος καταλογίζει στον π. Δοσίθεο ότι ενεργεί εκτός του πνεύματος της υπακοής και ότι με τις δηλώσεις και τις παρεμβάσεις του στο διαδίκτυο επιτίθεται απροκάλυπτα στον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, σε Επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς και στον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Γεώργιο και τον πρώην Μητροπολίτη Πάφου Τυχικό.
Ο Μητροπολίτης Μακάριος διερωτάται αν ο π. Δοσίθεος έχει αντιληφθεί «το κακό που κάνει στον Πατριάρχη μας και στον θεσμό του Πατριαρχείου», καταλογίζοντάς του ότι «γίνεται έρμαιο όσων απεργάζονται την κατάργηση της ενότητας της Ορθοδοξίας». Η αναφορά αυτή αποκτά βαρύτητα, δεδομένου ότι ο Οικουμενικός Θρόνος – όπως σημειώνει – δέχεται πιέσεις από εξωτερικούς και εσωτερικούς παράγοντες.
Ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει αναδείξει πολλές φορές τον ρόλο της Ορθοδοξίας στον σύγχρονο κόσμο, με συνεχείς πρωτοβουλίες, όπως καταγράφονται και στον ιστότοπο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Από τον έπαινο στην επίθεση
Όπως υπενθυμίζει ο κ. Μακάριος, τα πρώτα χρόνια παρουσίας του π. Δοσιθέου στη Μητρόπολη Σιδηροκάστρου χαρακτηρίζονταν από ησυχία, ταπείνωση και πνευματικότητα. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια, ο μοναχός παρουσιάζει «εξάρσεις» και «επαναστατικές διαθέσεις», με συνεχείς επιθέσεις προς κληρικούς, ακόμη και προς την Ιεραρχία συνολικά. Η χρήση του διαδικτύου από τον π. Δοσίθεο θεωρείται από τον Μητροπολίτη εργαλείο αυτοπροβολής, ενώ του καταλογίζεται ότι κατηγορεί τους πάντες για αίρεση, οικουμενισμό, ακόμα και για μασονία.
Ιδιαίτερα αιχμηρή είναι η αναφορά του Μητροπολίτη Μακαρίου στις δηλώσεις του π. Δοσιθέου κατά του πρώην Μητροπολίτη Πάφου Τυχικού, τον οποίο αποκαλεί χωρίς επιφυλάξεις «ανάξιο», λίγες ημέρες μετά την καθαίρεσή του από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Κύπρου. Το γεγονός αυτό είχε προκαλέσει ήδη αναταράξεις στους κόλπους της Εκκλησίας, ενώ σχετική αναφορά υπήρξε και στον ιστότοπο της Αρχιεπισκοπής Κύπρου.
Η αγωνία της επαρχιακής Εκκλησίας
Ο Μητροπολίτης Μακάριος υπερασπίζεται με θέρμη την αποστολή των Επισκόπων στις επαρχίες, κάνοντας λόγο για αγώνα καθημερινό και αθόρυβο, μακριά από τις «κοσμικές υπερβολές» που καταλογίζει στον π. Δοσίθεο. Επισημαίνει με νόημα ότι το ίδιο το μοναστήρι του Παραποτάμου δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε, παρά την ευρεία αναγνωρισιμότητα του π. Δοσιθέου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Στο σημείο αυτό, ο κ. Μακάριος παραπέμπει στο παράδειγμα του Αγίου Παϊσίου, λέγοντας πως «ενώ τον προβάλλετε, δεν τον ακολουθείτε». Καλεί τον μοναχό να επιστρέψει σε στάση ηρεμίας, απλότητας και αυθεντικής μοναχικής ζωής, αποφεύγοντας τις δημόσιες «κορώνες» και τους φανατισμούς.
Το δίλημμα της Εκκλησίας: Υπακοή ή δημόσια αντίδραση;
Η επιστολή αυτή – όσο και αν φαντάζει προσωπική – θέτει θεμελιώδη ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο η Εκκλησία διαχειρίζεται τη δημόσια αντιπαράθεση. Πόσος χώρος υπάρχει για τη διαφωνία; Πότε η θεολογική κριτική μετατρέπεται σε διχαστικό λόγο; Και πού σταματά η ανεκτικότητα απέναντι σε φωνές που θεωρούνται «ομολογιακές» αλλά δεν αποδέχονται τον θεσμικό έλεγχο;
Η Εκκλησία της Ελλάδος έχει βρεθεί και στο παρελθόν σε παρόμοιες καταστάσεις, προσπαθώντας να ισορροπήσει ανάμεσα στη θεσμική συνοχή και την πνευματική ελευθερία. Ο ιστότοπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος παραθέτει πλήθος εγγράφων που ενισχύουν την ανάγκη σεβασμού προς την ιεραρχία και την κανονικότητα.
Η «επιστολή-καταπέλτης» του Μητροπολίτη Μακαρίου δεν είναι απλώς μια αυστηρή προσωπική νουθεσία. Είναι σημάδι των καιρών. Μια Εκκλησία που βρίσκεται αντιμέτωπη με το δίπολο ανάμεσα στην ενότητα και τη διαφοροποίηση, ανάμεσα στη σιωπή της υπακοής και τη φωνή της διαμαρτυρίας. Το επόμενο διάστημα θα δείξει αν θα υπάρξει συμφιλίωση ή νέα ρήξη.
Η επιστολή του Σεβασμιωτάτου:
Οσιώτατε π. Δοσίθεε,
1ον) Πάλιν και πολλάκις, σας παρεκάλεσα να περιοριστείτε, στα αυστηρώς μοναχικά σας καθήκοντα και να ωφελείτε με λόγους αγαθούς, τους προσερχομένους στην Ιερά Μονή της Αγίας Σκέπης Παραποτάμου.
Δεν είναι μικρόν το έργον. Δεν θα πρέπει να εργαστούμε και σεις ιδιαιτέρως και εγώ συνεπικουρών, για την προσέλευση και άλλων μοναχών ώστε να λειτουργεί σωστά το μοναστηράκι μας;
Σεις μόνος με τις ασθενείς σας δυνάμεις και με τις ασθένειες που σας ταλαιπωρούν, ωφέλιμο θα ήτο να είχατε άλλους δύο τρείς μοναχούς να σας περιποιούνται και να φροντίζουν τους χώρους και τους προσκυνητές, τους οποίους με τη χάρη του Θεού σεις με την πνευματικότητα και τον υπερβάλλοντα ζήλον που σας διακρίνει, γίνεσθε η αφορμή για να μας επισκέπτονται.
2ον) π. Δοσίθεε, τα πρώτα χρόνια της εγκαταστάσεως σας στην Ιερά Μητρόπολη Σιδηροκάστρου, ύστερα και από την θετική εισήγηση και εγγύηση του πολιού και αξιοσέβαστου π. Ιωαννικίου Κοτσώνη, ήσασταν ”ήρεμος και ησύχιος και τρέμων τους λόγους του Θεού”, αλλά και συμβουλευτικός προς πάντας.
Δεν είχατε τις εξάρσεις που έχετε, τον τελευταίο καιρό, και απορώ πως βλέπετε παντού δαίμονες και εχθρούς; Εμείς ως Ιερά Μητρόπολη, ο Επίσκοπός σας, οι κληρικοί και οι λαϊκοί Χριστιανοί μας, δεν σας δείξαμε αγάπη και καλοσύνη; Δεν εγκαλείψαμε ούτε σας, ούτε το Μοναστήρι.
Δεν σας στέλλω τακτικά Ιερέα για τις αγρυπνίες των Παρασκευών και προσωπικά δεν λειτούργησα και εγώ καθηκόντως, στη χάρη της Παναγίας μας; Δεν συγχωρέσαμε τα ανθρώπινα λάθη και τα πάθη σας;
Γιατί λοιπόν συμπεριφέρεσθε εχθρικά προς όλους, κατά την στιγμή που όλοι είναι υποταγμένοι στην Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία; Μέλη τίμια του σώματος του Κυρίου.
Απλοί και ταπεινοί άνθρωποι της επαρχίας, που με σύνεση και σοβαρότητα αλλά και υπακοή, υποτάσσονται σε κάθε έναν από μας που φέρει το τίμιο ράσο, παρά τις οποιεσδήποτε προβληματικές συμπεριφορές μας;
Θεωρείτε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα την άσχετη!!! Ίσως περιβολή και την περιποίηση της κόμης, την οποίαν οφείλουμε να διορθώσουμε, αν βέβαια χρειάζεται, αλλά προσέξτε όχι με επιθέσεις και φανατισμούς.
Αντιθέτως, με τον καλόν λόγον και την εγγύτητα των ψυχών, όταν αυτός ο λόγος κατά την λαϊκή παροιμία και το ”φίδι το βγάζει από την τρύπα”; Και του Κυρίου ”τον ερχόμενον πρός με ου μή εκβάλω έξω”. Όλοι καλόγεροι και μοναχές δεν μπορούν να γίνουν. Γι’ αυτό χρειάζεται σύνεση, προσοχή, διάκριση.
3ον) π. Δοσίθεε, σεις μέμφεσθε το διαδίκτυο και τις σύγχρονες εφευρέσεις των ανθρώπων, αλλά πρώτος το χρησιμοποιείτε κατά κόρον, ώστε να έχετε χιλιάδες «follower», από τα πέρατα της Οικουμένης και οπαδούς και ακολούθους από την Ελλάδα και το εξωτερικό και επιφανείς και σπουδαίους και σημαντικούς και ασήμους. Και καλούς και όχι. Προσωπικά πιστεύω ότι πολλά μπορούν να γίνουν με τη χάρη του Θεού.
Όσοι μας ακολουθούν δεν είναι πλανεμένοι, αλλά βλέπουν τον άνθρωπο του Θεού, τον ακόλουθο και το πιστόν τέκνον του Αγίου Παϊσίου, όπως υποστηρίζουμε, που θα πρέπει να μιμηθείτε πρώτος εσείς στην συμπεριφορά, την απλότητα και την ηρεμία του. Οι άνθρωποί μας, οι Χριστιανοί μας πολλές φορές δεν ξέρουν το τί και το πώς ή και πολλά πράγματα γύρω από την Εκκλησία.
Οι επαναστατικές συμπεριφορές και οι εξάρσεις απογοητεύουν, απωθούν και δεν ωφελούν κανένα. Και ιδιαίτερα τους προσερχομένους σε μας όταν μάλιστα είναι και ολίγον ακατήχητοι. Έχετε προσόντα που θα πρέπει να τα αξιοποιήσετε, όχι με επιθέσεις, αλλά με ήρεμη ψυχική διάθεση, για να ωφελούνται όλοι οι εισερχόμενοι εις τον Οίκον του Θεού ημών.
4ον) π. Δοσίθεε, με υπευθυνότητα απέναντί σας και απέναντι του ποιμνίου της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, αλλά και όλων όσοι σας ακολουθούν, των εγγύς και των μακράν, επιτρέψατέ μου δημοσία όπως κάνετε και εσείς, να διορθώσω κάποια πράγματα που αφορούν τη στάση σας απέναντι στον Πατριάρχη μας, πρώτον, τους Επισκόπους της Εκκλησίας μας, δεύτερον, και τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Γεώργιον και τον πρώην Μητροπολίτη Πάφου Τυχικό, τρίτον.
Για το τελευταίο θέμα λάβατε σκληρή θέση, με ανοίκειες εκφράσεις πριν στεγνώσει η μελάνη της καταδικαστικής αποφάσεως, της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου.
5ον) Αλήθεια π. Δοσίθεε, αναλογισθήκατε τι κακό κάνετε στον Πατριάρχη μας και στον θεσμό του Πατριαρχείου, όπως και στον οικουμενικό ρόλο που έχει έναντι της Ορθοδοξίας στο σύνολό της;
Δίνετε τροφή σ’ όσους θέλουν να το μειώσουν και να το παρακάμψουν και να το καταργήσουν. Είστε εκτός τόπου και χρόνου, δεν το αντιλαμβάνεστε; Και γίνεσθε έρμαιο όσων απεργάζονται κακά, εναντίον της αμωμήτου Ορθοδόξου πίστεώς μας.
Αλήθεια γνωρίζετε τον Πατριάρχη μας; Στην Μητρόπολή μας, πρωτοφανές!!! ήλθε τέσσερις φορές. Μας αγαπάει και τον αγαπούμε, αλλά και παρακολουθούμε εδώ και 30 χρόνια τη στάση του, τις θέσεις του, τα λεγόμενα και τα γραφόμενά του, την σταυραναστάσιμη πορεία του μέσα από συμπληγάδες πέτρες, ακοίμητος φρουρός του ιλαρού φωτός του Φαναρίου.
Που ανακαλύψατε σεις ότι είναι Οικουμενιστής και τόσες άλλες κατηγορίες, που εκτοξεύετε εναντίον του; Σε μας δεν έδωσε ποτέ τέτοια εικόνα. Ούτε είπε κάτι. Πάντοτε συνετός, συνεπής, πάντοτε προσεκτικός, πάντοτε πιστός στις παραδόσεις και την δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας μας.
Επόμενος των Πατέρων. Πανταχού παρών με σύνεση και υπευθυνότητα. Ποιόν πρόδωσε και ποιόν και πότε; Διαβάζετε σφαιρικά τα πράγματα; Ή κατά το δοκούν επιτίθεσθε σ’ ένα τόσο συνετό Πατριάρχη, για να δημιουργηθεί μάλλον θόρυβος;
Αλήθεια δεν αισχύνεσθε να βάλλετε κατά του Πατριάρχου μας, που εύκολα θα ερχόταν να πιεί έναν καφέ μαζί σας στο Μοναστηράκι του Παραποτάμου, για να σας τιμήσει τον ταπεινό και όχι να καταποντίζεστε μόνος σας, στην πολυλογία και τις κορώνες που εκπέμπετε στο Διαδίκτυο και αλλαχού, ευκαίρως-ακαίρως, για να πείσετε εκφοβίζοντας τους ακροατές σας με δήθεν αιρετικές διδασκαλίες και ιδεοληψίες και εχθρούς και προδότες, που διαρκώς ξεφυτρώνουν μπροστά σας από τους Λατίνους, το Βατικανό, τον Πάπα και τους Ρωμαιοκαθολικούς και τους μασόνους και δεν ξέρω και εγώ ποιούς και πόσους άλλους χρησιμοποιείτε ως άλλοθι, για να υποστηρίξετε τις θέσεις σας.
π. Δοσίθεε, ιδιαιτέρως σας είπα και σας ενημέρωσα πολλές φορές για τον Πατριάρχη μας. Ζει σ’ ένα δύσκολο χώρο και μια δυσκολότερη χώρα. Γιατί τον σταυρώνετε πάλιν και πολλάκις.
Σεβαστείτε το γεγονός, ότι ανέδειξε την Ορθοδοξία η οποία δια των ενεργειών του, είναι πανσέβαστη παγκοσμίως, χωρίς να αλλάξει ιώτα έν ή μία κεραία. Αυτό δεν σας λέει τίποτα;
Ακόμη πρέπει να ξέρετε ότι ο Πατριάρχης μας, ζει με πολύ απλότητα μακρυά από μέγαρα και χλιδή ή πολυφαγία. Το σπίτι του είναι μικρό απλό και ταπεινό και το πατρικό του της Ίμβρου, ακόμη ταπεινότερο. Το μοναστήρι μας στον Παραπόταμο και μεγαλύτερο είναι και ωραιότερο.
Πού βλέπετε λοιπόν ένα τέρας Πατριάρχη, ο οποίος επρόδωσε τα πάντα και διέλυσε την Ορθοδοξία; Δεν βλέπετε αλήθεια ότι είναι πραγματικός πατέρας;
Δεν αντιλαμβάνεσθε ότι συμβαίνουν τα ακριβώς αντίθετα και ότι οι εχθροί καραδοκούν; Αλλά και πέραν τούτων, οφείλουμε σεβασμό και υπακοή όλοι μας και στον αιώνιο θεσμό του Πατριαρχείου, αλλά και στον πολυσέβαστο Πατριάρχη μας.
Εγώ με τους επαίνους δεν επιδιώκω και δεν θέλω να κερδίσω τίποτα. Σεις επιχειρείτε να χαλάσετε τις σχέσεις μας με τον Πατριάρχη και να σπείρετε τα ζιζάνια της διχόνοιας και της αποστασίας.
Εγώ ταπεινά οφείλω υπακοή και σεβασμό και στον Πατριάρχη και στην Ιερά Σύνοδο και σε κάθε ανώτερο και μεγαλύτερό μου. Την γνώμη μου και αντίθετη να είναι θα την διατυπώσω με σοβαρότητα στα αρμόδια όργανα και όχι στο πεζοδρόμιο ή στο Διαδίκτυο.
π. Δοσίθεε, η Γραφή λέει και σεις την υπερτονίζετε χωρίς να την διαβάζετε: ”Πείθεσθε τοις ηγουμένοις ημών και υπήκετε. Αυτοί γαρ λόγον αποδώσουσι” υπέρ των ψυχών ημών. Μη δειλιάσθω και μη ταρασσέσθω ημών η καρδία, άλλοι έχουν ευθύνη ως λόγον αποδώσοντες.
6ον) Δεύτερον τα βάζετε με όλους τους Επισκόπους συλλήβδην. Για όλα φταίμε εμείς. Οι Επίσκοποι.
Εσείς δεν έχετε ευθύνη ώστε με μετάνοια συντριβή και ταπείνωση να ηρεμήσετε στο Μοναστήρι σας και να κάνετε προσευχές και κομποσχοίνια, για μας τους αθλίους και ανίκανους και αμαρτωλούς και ανάξιους;
Ο Άγιος Παΐσιος αυτό και έκανε, προσευχές και ξανά προσευχές. Κομποσχοίνια και απομόνωση. Και ενώ τον προβάλλετε δεν τον ακολουθείτε. Και ενώ τον παρουσιάζετε στους ακροατές σας, ως το τέλειο παράδειγμα, πόρρω απέχετε από τους λόγους και τη ζωή του.
Εμένα, π. Δοσίθεε με γνωρίζετε τόσα χρόνια. Βλέπετε πως και σας, σας αντιμετωπίζω. Βλέπετε τους αγώνες, τις αγωνίες, τους κόπους, το τρέξιμο μου και τα έργα μου, για τους πιστούς μας, για την Μητρόπολή μας.
Άραγε κατά την γνώμη σας υστερώ; Δεν κάνω καλά τα καθήκοντά μου; Είμαι αιρετικός, οικουμενιστής, μασόνος; Τι είμαι κατά την γνώμη σας; Από την Μητρόπολή μας δεν φεύγω.
Παλεύω στην Ιερά Μητρόπολη Σιδηροκάστρου 24 χρόνια. Με είδατε ποτέ να κάνω κοσμική ή τρυφηλή ζωή; Να ζώ αριστοκρατικά, υπεροπτικά και πλούσια; Νύχτα και μέρα αγωνίζομαι, τρέχω, κουράζομαι.
Αγωνίζομαι και αγωνιώ, μέσα στους χώρους και τους άγριους τόπους και τις ιδιαιτερότητες μιας ακριτικής Επαρχίας.
Το αυτό πράττουν και όλοι οι Επίσκοποι και οι Μητροπολίτες μας. Αγωνίζονται νυχθημερόν και ένα πιάτο γλυκό φαγητό δεν τρώμε, από τις στενοχώριες και τις αγωνίες. Σεις όμως εύκολα μας κατακρίνετε όλους και μας καταδικάζετε.
Ενώ εσείς για το ταπεινό μοναστηράκι σας δεν κάνετε ούτε και τα αυτονόητα. Ενώ θα έπρεπε να’ ναι το κέντρον του ενδιαφέροντός σας. Να αυξάνετε, να καρποφορεί καρπούς μετανοίας.
Αν έχετε κάτι εναντίον μας, να το καταθέσετε στα αρμόδια όργανα και στην Σύνοδό μας και να μας καταγγείλετε και να μας εγκαλέσετε και να καταδικαστούμε. Αν όμως όχι, γιατί μας δέρετε; Αμαρτία δεν είναι;
Γιατί γίνεσθε ιεροκατήγορος; Είμαστε οικουμενιστές; Είμαστε ανήθικοι; Είμαστε μασόνοι; Πείτε μας. Με στοιχεία και όχι με αερολογίες και λόγους φανατισμού και ακροτήτων.
7ον) Τέλος, θα ήθελα να σας πω και για τις τελευταίες δηλώσεις σας για τον πρώην Μητροπολίτη Πάφου Τυχικό, περί του οποίου χθες απεφασίσθη και δικαίως η έκπτωσή του από τον θρόνο της Μητροπόλεως Πάφου.
Τον γνωρίζετε; Γνωρίζετε τα περί των κατηγοριών που τον βαραίνουν; Ή κάτι ακούσαμε, κάτι μας είπαν και ας προσθέσουμε και εμείς τις κορώνες μας και όποιον πάρει ο χάρος, για να δημιουργήσουμε κρότο και θόρυβο και να διεγείρουμε και τον φανατισμό και πολλών άλλων.
Για να γνωρίζετε όμως τα πράγματα από πρώτο χέρι σας ενημερώνω, ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Γεώργιος, μας επισκέφθηκε πέρσυ το Νοέμβριο.
Ήλθε στη Μητρόπολή μας και στη Ροδόπολη, για να αναδείξει το Κυπριακό πρόβλημα που καίει όλους μας 50 χρόνια και πραγματοποιήσαμε εκδηλώσεις στο μνημείο του ήρωα Γρηγόρη Αυξεντίου, στη Ροδόπολη. Σεις όλα αυτά πρέπει να αναδείξετε.
Την αδικία και όλα όσα εξυφαίνουν οι εχθροί της πατρίδος μας, κατά της Κύπρου μας. Στον Αρχιεπίσκοπο Γεώργιο είμεθα ευγνώμονες.
Σας ερωτώ λοιπόν: Είδατε τον Αρχιεπίσκοπο πόσο απλός ήταν, πως εκινείτο; Τί έφαγε; Πώς ντύθηκε και πώς συμπεριφέρθηκε; Απλά, απλούστερα πιο πολύ από όλους μας, ώστε όλοι να εκπλήσσονται και να θαυμάζουν για το τί άνθρωπος είναι.
Σεις όμως τον κατηγορήσατε ως οικουμενιστή, αθεόφοβο και μασόνο. Ποιός σας δίνει αυτό το δικαίωμα, να υβρίζετε παρά να ευλογείτε; Και μάλιστα έναν Αρχιεπίσκοπο;
Ποιός σας είπε ότι ένας τόσο αγαθός και καλός Αρχιεπίσκοπος και πάνω απ’ όλα άνθρωπος, είναι όλα όσα σεις τον κατηγορείτε; Μα άραγε ακούτε αυτά που λέτε ή τα λέτε για να εντυπωσιάσετε.
Αν σας μηνύσει στα δικαστήρια για όσα εκτοξεύσατε εναντίον του, θα βρεθείτε ένοχος έως θανάτου. Υπεύθυνος είναι και ηγέτης στην Εκκλησία που ποιμαίνει στην Κύπρο και γνωρίζει πιο πολλά από μας.
Δεν καταδίκασε η Ιερά Σύνοδος τον Τυχικό τυχαία. Ο ίδιος καταδίκασε το εαυτό του με τα όσα έπραξε.
Σας παραπέμπω στην ωραία συνέντευξη του Δημάρχου Πάφου κ. Φαίδωνα Φαίδωνος, για να δείτε ποιος είναι υπεύθυνος όλων όσων έγιναν στην Κύπρο. Θεωρείτε αμέτοχο τον Μητροπολίτη Τυχικό;
Ο κ. Δήμαρχος δεν είναι με αυστηρή έννοια τέκνο της Εκκλησίας, όμως ομίλησε καλύτερα και από κληρικούς και μοναχούς και Συνόδους. Ας ακούμε και το μικρόν ποίμνιο.
Εγώ δεν γνωρίζω τον άνθρωπο και Μητροπολίτη Τυχικό, πλην όμως μια Εκκλησία και μια Σύνοδος είναι πλανεμένη και όχι ένας Μητροπολίτης, ο νεότερος στην ηλικία, που θα έπρεπε να είναι γονατιστός, εσπέρας και πρωί και μεσημβρία και να δοξάζει τον Θεό, που τον ανέδειξε πρώτο Μητροπολίτη της Εκκλησίας της Κύπρου, χωρίς και να έχει κάνει και πολλά πράγματα στη ζωή του ή να έχει εργαστεί ή να κουραστεί;
π. Δοσίθεε, δεν γνωρίζετε πολλά πράγματα ή και καθόλου. Αγνοείτε τις αλήθειες, την ουσία των πραγμάτων και γίνεσθε κριτής και κατακρίνετε τους πάντες.
Τυχαία ασχολήθηκε η Ιερά Σύνοδος της Κύπρου με έναν Μητροπολίτη της; Τυχαία ο Οικουμενικός Πατριάρχης; Τυχαία η Υπουργός Παιδείας της Ελλάδος;
Τυχαία η Πρεσβεία της Κύπρου στην Αθήνα; Χρειάζεται σύνεση και φόβος Θεού και πάνω απ’ όλα σιωπή και προσευχή, όταν βλέπουμε και όταν αντιμετωπίζουμε, πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις, που ουσιαστικά δεν είναι της αρμοδιότητός μας.
Ούτε είναι και απαραίτητο, να χώνουμε την ουρά μας όπου να’ ναι και όπως να’ ναι. Ωφελούνται με τις παρεμβάσεις μας ή κατασκανδαλίζονται οι χριστιανοί μας; Τους ηρεμούμε ή τους φανατίζουμε και τους εξαγριώνουμε;
π. Δοσίθεε, ”Δοξάσατε δη τον Θεόν εν τω σώματι υμών και εν τω πνεύματι υμών άτινα εστί του Θεού.”
Μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης γονατίστε και ας προσευχηθούμε όλοι, στον πανοικτίρμονα Κύριό μας και το Πνεύμα του το Άγιο, να εμφυσήσει μέσα μας πνεύμα αγάπης, καλοσύνης και ταπείνωσης, λέγοντας: «Κύριε καὶ Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργείας, φιλαρχίας καὶ ἀργολογίας μή μοι δός. Πνεῦμα δὲ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονῆς καὶ ἀγάπης, χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τὰ ἐμὰ πταίσματα, καὶ μὴ κατακρίνειν τὸν ἀδελφόν μου» γιατί εσύ είσαι ευλογημένος στους αιώνες των αιώνων.