Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος: Το απόγευμα του Σαββάτου 13 Σεπτεμβρίου 2025, στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Καρδίτσης, τελέσθηκε η ακολουθία του Εσπερινού για την εορτή της Παγκοσμίου Υψώσεως του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, προσφέροντας μια ιδιαίτερη ευκαιρία προσευχής και ευλογίας στους πιστούς. Της ιερής ακολουθίας χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος.
Ιδιαίτερη ευλογία για την τοπική Εκκλησία αποτελεί το γεγονός ότι στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου φυλάσσεται τεμάχιο του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, το οποίο αυτές τις ημέρες τίθεται προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών. Πλήθος ευσεβών χριστιανών έσπευσαν να ασπαστούν το Ιερό Κειμήλιο, συμμετέχοντας με κατάνυξη στις λατρευτικές εκδηλώσεις. Η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς του εκκλησιαστικού έτους, υπενθυμίζοντας το μέγιστο μυστήριο της Σταυρικής Θυσίας και της σωτηρίας του ανθρώπου. Με την αίσθηση της ιερότητας να κυριαρχεί, ο Μητροπολίτης κ. Τιμόθεος κατέθεσε λόγους πνευματικής οικοδομής, αναδεικνύοντας τον Σταυρό ως σημείο αναφοράς για τη ζωή, την πίστη και τη σωτηρία του ανθρώπου:
«Χαίροις ὁ ζωηφόρος Σταυρός.
Αυτός δηλαδή ο οποίος μας δίνει ζωή και μας αναγάγει στους ουρανούς.
Γύρω από την παρουσία του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού, οι Πατέρες της Εκκλησίας έχουν αναπτύξει τρεις ερμηνείες. Μέσα από αυτήν την πυκνή θεολογία, περί της παρουσίας του Τιμίου Σταυρού, αδελφοί μου, εις τη ζωή της Εκκλησίας, εις τη ζωή των Χριστιανών, εις τη ζωή της Βασιλείας.
Μία λοιπόν από αυτές τις τρεις θεωρίες, οι Πατέρες όπως ερμηνεύουν την παρουσία του Τιμίου Σταυρού, την ερμηνεύουν σαν μια πνευματική όαση, εις την οποία προσέρχεται ο άνθρωπος για να αναψυχεί, να δροσιστεί από τον καύσωνα της ζωής και της καθημερινότητος, να πάρει τα ζείδωρα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος που εκπηγάζουν από τον Σταυρό του Χριστού, να βιώσει δηλαδή αυτήν την ευσκιόφυλλη και δροσερή κατάσταση, την οποία ο Τίμιος Σταυρός ως άκτιστη ενέργεια του Θεού, η οποία ενεργούσε κατά την Παλαιά Διαθήκη, κατά την εν Χριστώ παρουσία, αλλά και εσχατολογικά μέσα στην Εκκλησία, ώστε όλα με την παρουσία του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού να σταυρώνονται και να αγιάζονται και να χαριτώνονται.
Γι’ αυτό, για εμάς τους Χριστιανούς, είναι ο Ζωηφόρος Σταυρός που φέρει ζωή, είναι το ευσκιόφυλλον πνευματικό δέντρο, είναι αυτός ο οποίος κατανικεί τους διαβόλους, είναι αυτός ο οποίος ενδυναμώνει τον Χριστιανό και μέσα στην Εκκλησία βιώνουμε συνεχώς την παρουσία του Σταυρού.
Απόψε όμως και αύριο, φέρνουμε και λιτανεύουμε, μετά από ένα ιστορικό γεγονός, εις ανάμνησιν αυτού, τον Τίμιο Σταυρό του Χριστού μας. Και όχι μόνον τον λιτανεύουμε αλλά Τον βάζουμε μέχρι κάτω της γης, αύριο το πρωί στην ακολουθία του Όρθρου, και Τον ανεβάζουμε έως ουρανού για να δείξουμε την ταπείνωση όπου πηγάζει από τον Σταυρό του Χριστού, αλλά και τη δόξα του Σταυρού, η οποία είναι συνυφασμένη με το πρόσωπο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Μέσα σε αυτήν λοιπόν, την εμπειρία της παρουσίας του Σταυρού, οι Πατέρες της Εκκλησίας έχουν θεολογήσει, μας έχουν διδάξει και μας έχουν πει πολλά και σπουδαία πράγματα.
Αν αναλογιστούμε μόνον το τελευταίο δοξαστικό το οποίον εψάλλει πριν από λίγο, ο Προφήτης Μωυσής όταν επρόκειτο οι Ισραηλίτες να μπουν εις την Πατρώα Γη, εις τη γη των Πατέρων τους, εις τη γη της Επαγγελίας, της υποσχέσεως που τους έδωσε ο Θεός, επειδή ήτο γέρων πλέον και δεν μπορούσε να τους ακολουθήσει, τον τοποθέτησαν πάνω σε έναν λόφο και με το σώμα του και με τα χέρια του έκανε τον τύπο του Τιμίου Σταυρού για να ενδυναμώνονται οι Ισραηλίτες και να μπορέσουν να πολεμήσουν για να διώξουν τους κατακτητές της γης τους και να βγουν εκείνοι για να εγκατασταθούν.
Αλλά παράλληλα, όπως ακούσαμε και από το πρώτο Παλαιοδιαθηκικό Ανάγνωσμα, από το βιβλίο της Εξόδου, το 15ο κεφάλαιο, μια ζωντανή παρουσία του Τιμίου Σταυρού, της άκτιστης ενέργειας του Τιμίου Σταυρού, η οποία ενεργούσε και δρούσε κατά την Παλαιά Διαθήκη, μας μεταφέρει στην περιοχή της Μεράς, εκεί όπου ο Ισραηλιτικός λαός, καταπονημένος, κοπιακός από τον καύσωνα της ημέρας και διψασμένος, βρήκε αυτήν την πηγή, η οποία όμως είχε πικρό νερό και δεν μπορούσαν να το πιούν. Και ο Θεός υπέδειξε εις τον Προφήτη Μωυσή να τοποθετήσει μέσα σε αυτήν την πικρή λίμνη, το ξύλο ως προτύπωση του Τιμίου Σταυρού, για να μετασκευαστούν τα νερά, τα ύδατα, σε γλυκά και πόσιμα νερά, για να ξεδιψάσει ο λαός του Θεού.
Μέσα σε αυτήν λοιπόν την εμπειρία, ο Σταυρός του Χριστού ενεργούσε κατά την Παλαιά Διαθήκη, κατά την περίοδο της Καινής Διαθήκης με τη Σταύρωση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, και μέσα στην Εκκλησία εσχατολογικά, ως μοναδικό και ξεχωριστό σύμβολο και τύπος των άκτιστων ενεργειών του Θεού, οι οποίες ενεργούν και δρουν μέσα στην Εκκλησία.
Και βέβαια, ένας σύγχρονος Πατέρας της Εκκλησίας παρομοιάζει τη ζωή μας με τα ύδατα της Μεράς, τα πικρά νερά, τα οποία όμως μεταποιούνται εις γλυκύτητα, μεταστρέφονται και γίνονται γλυκά, όταν μέσα στη ζωή μας υπάρχει ο Σταυρός του Χριστού, και άρα ο ίδιος ο Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός, ο οποίος ανυψώθηκε επάνω εις τον Σταυρό, επάγει επάνω εις τον Σταυρό για τη σωτηρία του γένους των ανθρώπων. Και βέβαια θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι, μέσα από την πικρία και την θλίψη της ζωής και της καθημερινότητος, ο Σταυρός του Χριστού μας δείχνει τον δρόμο της Αναστάσεως και μας επιβεβαιώνει το γεγονός όπου ο σταυρωθείς εν αυτώ Κύριος Ιησούς Χριστός ανέστη τριήμερος, καταλύσας τον θάνατο και δώσας σε όλους εμάς ζωή και σωτηρία.
Ξέρετε αδελφοί μου, εάν η ζωή της χριστιανοσύνης, εάν η ζωή του Χριστιανού δεν είναι θλίψης και πόνος και σταυρός και θυσία, τότε ο Χριστιανισμός μας είναι ψεύτικος Χριστιανισμός. Δεν είναι αληθινός Χριστιανισμός, διότι μέσα από αυτές τις καταστάσεις και τη σταύρωση των παθών και του εαυτού μας θα ανέλθουμε στην ζωή την αιώνιον, εις τη σχέση μας με τον Κύριό μας τον Ιησού Χριστό, ο οποίος δοκιμάζεται, αν μου επιτρέπετε να πω την λέξη, δοκιμάζεται η αγάπη του Θεού επάνω στον Σταυρό για τη σωτηρία του ανθρώπου.
Εάν λοιπόν δεχθούμε ότι δοκιμάζεται η αγάπη του Θεού επάνω στο Σταυρό, άραγε πόσο θα πρέπει να δοκιμαστεί η αγάπη του ανθρώπου προς τον Θεό και προς τους άλλους ανθρώπους; Διότι μη λησμονούμε ποτέ τον τύπο του Τιμίου Σταυρού, το κάθετο μέρος του Σταυρού που μας ενώνει με τον ουρανό και το οριζόντιο, το οποίο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την ενότητα του ανθρωπίνου γένους, για να μπορούμε δηλαδή να βλέπουμε και να αγκαλιάζουμε τον άλλο άνθρωπο μέσα από την σταυρική μας πορεία και την σταυρική μας ζωή.
Ο Κύριος ο ίδιος μας είπε ότι: «Αὐτὸς ὁ ὁποῖος οὐ με ἀκολουθήσῃ καὶ οὐ σηκώσῃ τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ οὐ πορευθῇ μετ’ ἐμοῦ, οὐδὲ καὶ ἔστι μοι ἄξιος.» Δεν είναι άξιος του να σωθεί, του να βιώσει την παρουσία του Θεού εις τη ζωή του, του να δημιουργεί τις προϋποθέσεις της ένωσης Θεού και ανθρώπου. Ο Απόστολος Παύλος μας ερμηνεύει ακόμη μία φορά μέσα στη σκέψη μας και στα αυτιά μας ότι: «Ὁ Σταυρὸς τοῦ Χριστοῦ παραμένει πάντοτε σημείον ἀντιλεγόμενον.» Ο Σταυρός του Χριστού είναι για τους Ιουδαίους σκάνδαλο, γιατί δεν μπορούν να δεχθούν έναν Θεό αδύναμο να σταυρώνεται. Και για τους ειδωλολάτρες, τους εθνικούς, τους ελληνιστές, ο Σταυρός του Χριστού είναι μωρία, είναι απάτη, είναι ψεύδος, δεν υπάρχει, δεν μπορεί να υπάρχει. Γιατί; Γιατί θέλουν έναν Θεό να κάνει θαύματα, έναν Θεό ισχυρό, να καταλύει την ελευθερία του ανθρώπου, να μπορεί να παίρνει εύκολα κεφάλια, κάτι το οποίο όμως δεν είναι ο Θεός των Χριστιανών, κάτι το οποίο δεν είναι ο σαρκωθείς Θεός μας ο Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός.
Αυτόν λοιπόν τον Σταυρό, αυτόν τον τύπο, αυτό το σύμβολο εμείς έχουμε εις τη ζωή μας για να πορευόμαστε. Και όπως οι Πατέρες μας διδάσκουν, αυτό το σύμβολο του Χριστού, ο τύπος του Τιμίου Σταυρού, είναι αυτός ο οποίος γλυκαίνει τη ζωή μας, ανακαινίζει το είναι μας και μας δίνει τη δυνατότητα της αλληλοπεριχώρησής μας με τον Θεό, του να μπορούμε δηλαδή να ζούμε μαζί με τον Θεό. Και βέβαια η ζωή μας, όπως θα ψάλλουμε ευθύς αμέσως, που θα ζητήσουμε από τον Θεό να μας σώζει και εμείς να ακολουθούμε το πολίτευμα του Σταυρού, μας καλεί σε μια σταυρική ζωή. Όχι να είμαστε ανθρωποκτόνοι, αλλά να γίνουμε παθοκτόνοι στη ζωή μας. Δηλαδή, να μπορούμε δια του σημείου του Τιμίου Σταυρού και δια της ενεργού και ζώσης παρουσίας του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού να σταυρώνουμε τα πάθη μας και τις αδυναμίες μας, τις εγωκεντρικότητές μας και τον κακό εαυτό μας, για να μπορεί να είναι αναστημένη η ζωή μας μαζί με τον Αναστάντα Κύριό μας τον Ιησού Χριστό.
Μέσα σε αυτήν λοιπόν τη διάσταση, η Εκκλησία απόψε και αύριο μας φέρνει μπροστά μας το σύμβολο του Τιμίου Σταυρού και μας λέγει ότι ο Τίμιος Σταυρός δεν είναι ούτε σκάνδαλο ούτε μωρία, αλλά είναι Θεού δύναμης και Θεού σοφία. Γι’ αυτό και εμείς ακολουθούμε τον Κύριό μας, τον Ιησού Χριστό, σηκώνοντας ο κάθε ένας από εμάς και η καθεμία τον δικό του Σταυρό, μέσα από την ασθένεια, μέσα από τον πόνο, μέσα από τη θλίψη, μέσα από την ταπείνωση, μέσα από την άσκηση των αρετών, για να μπορέσουμε να γίνει όντως ο Σταυρός του Χριστού Θεού Δύναμις και Θεού Σοφία μέσα στην καρδιά μας και στη ζωή μας.
Ο Άγιος Κύριλλος Ιεροσολύμων γράφει το εξής για τον Τίμιο Σταυρό, και με αυτό θα τελειώσουμε: Αδελφοί λέει, μέσα στους ναούς μας αλλά και έξω από αυτούς και μέσα στις χριστιανικές κοινωνίες, υπάρχει, κυριαρχεί το σύμβολο του Τιμίου Σταυρού. Και αυτό το σύμβολο του Τιμίου Σταυρού, από τότε μέχρι σήμερα και μέχρι των εσχάτων χρόνων, θα δημιουργεί αντιθέσεις στη ζωή των ανθρώπων. Άλλοι δεν θα μπορέσουν ποτέ να καταλάβουν γιατί ένας Θεός σταυρώνεται. Άλλοι δεν θα μπορέσουν ποτέ να καταλάβουν τι σημαίνει ότι οὕτως γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον, διά του Σταυρού όμως. Και ο Χριστός δια του Σταυρού και ο άνθρωπος δια του Σταυρού. Γι’ αυτό η σωτηρία μας πηγάζει από τον Σταυρό του Χριστού.
Και εάν οι άνθρωποι, λέει, όσο και να μπαίνουν μέσα στην Εκκλησία, όσες νηστείες και μετάνοιες και να κάνουν, όσα νομίζουν καλά ότι μπορούν να κάνουν, εάν δεν αγαπήσουν τον Χριστό και τον Σταυρό Του, δεν θα μπορέσουν ποτέ να καταλάβουν και δεν θα μπορέσουν ποτέ να δεχθούν αυτήν τη δωρεά και αυτό το μύρο που πηγάζει από τον Σταυρό του Χριστού και ευωδιάζει τη ζωή του ανθρώπου και την κάνει ζωή μέσα στα χαρίσματα και την ευωδία του Αγίου Πνεύματος.
Εύχομαι η Χάρις του Τιμίου και Ζωοποιού Σταυρού να σκέπει και να περιφρουρεί όλους σας, τις οικογένειές σας και να αγωνιστούμε όλοι μας να έχουμε σταυρικό πολίτευμα στη ζωή μας. Και όταν αυτό το αποκτήσουμε, ξέρετε, όλα τα σκάνδαλα του κόσμου δεν μπορούν να μας ακουμπήσουν.
Ο Χριστός πέρασε από τον Σταυρό για να φτάσει στην Ανάσταση. Οι άγιοι και οι μάρτυρες έδωσαν το αίμα τους σταυρικά για να τους τιμήσουμε και να ποτίσουν το δένδρο της πίστεως και να μας επιβεβαιώσουν ότι Ιησούς Χριστός μένει στους αιώνες. Η Εκκλησία πορεύεται σταυρικά και μέσα από τις οποιεσδήποτε σκέψεις και διαθέσεις και ειδωλολατρικές διαθέσεις των ανθρώπων, πορεύεται στη δική της ομολογία και στο δικό της πολίτευμα, το οποίον όμως βιώνει ο Χριστιανός και το ομολογεί μέσα στη ζωή του και στην καρδιά του».