Με ανοικτή επιστολή στην οποία αναφέρεται στην «αποκλειστικότητα» του χαρακτηρισμού του ολοκαυτώματος στους Εβραίους το οποίο έθεσε προ ημερών ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, απαντά ο Μητροπολίτης Βεροίας κ.Παντελεήμων.
Ο Σεβασμιώτατος τονίζει χαρακτηριστικά πως δεν είναι ο αριθμός των νεκρών που μπορεί να χαρακτηρίσει ένα έγκλημα ως ολοκαύτωμα αλλά και ο τρόπος, αναφερόμενος στη ναζιστική θηριωδία στη Νάουσα. Και κλείνει την επιστολή με τη φράση: «Ας μην ανακινούμε, κύριε Δήμαρχε, ζητήματα που η ίδια η ιστορία και η συνείδηση των συμπολιτών μας έχει ήδη τακτοποιήσει, διότι κι εσάς σας κρίνει σήμερα αυτή η συνείδηση».
Αναλυτικά η ανοικτή επιστολή του Βεροίας Παντελεήμων:
Βέροια, 23 Φεβρουαρίου 2016
Προς
Τον Αξιότιμον Δήμαρχον Θεσσαλονίκης κ. Ιωάννην Μπουτάρην,
Εις Θεσσαλονίκη
Διά του παρόντος επιθυμώ να σας μεταφέρω την προσωπική μου δυσαρέσκεια και λύπη για τις πρόσφατες δηλώσεις σας περί της αποκλειστικότητος χρήσεως του όρου «ολοκαύτωμα» για την περίπτωση των εβραίων κατά την διάρκεια των ναζιστικών θηριωδιών επί δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, διά των οποίων απαξιώνεται η θυσία χιλιάδων ομοεθνών κατά τη διάρκεια της ελληνικής επαναστάσεως, εν προκειμένω η έννοια του ολοκαυτώματος της Νάουσας κατά το 1822.
Σαφέστατα ο απαγχονισμός, ο σφαγιασμός και το μαρτύριο των δύο χιλιάδων Ναουσαίων αμάχων, ανδρών, γυναικών και παίδων, δεν συγκρίνεται ποσοτικώς με την εξόντωση των εβραίων. Η κτηνωδία όμως, κ. Δήμαρχε, δεν προσμετράται βάσει αριθμών.
Το ολοκαύτωμα της Νάουσας, που προηγήθηκε αυτό των εβραίων και χαρακτηρίστηκε ως τέτοιο, χωρίς κανείς να το αμφισβητήση, δεν αποτελεί ένα μικρό ολοκαύτωμα σε σχέση με εκείνο του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου· μάλλον κάτι άλλο συμβαίνει· το πρόσφατο είναι μεγαλύτερο από το προηγηθέν, χωρίς να μειώνεται η αξία του προηγηθέντος. Και αυτό το σημειώνω, για να σας δείξω ότι, αν αύριο μεθαύριο, Θεός φυλάξοι, συμβή ένα παρόμοιο ολοκαύτωμα μιάς άλλης λ. χ. εθνικής η φυλετικής η θρησκευτικής ομάδος με πολλαπλάσια εκατομμύρια θύματα, ποιος θα είχε το δικαίωμα να αμφισβητήση το ολοκαύτωμα των έξι εκατομμυρίων και να το θέση σε δεύτερη μοίρα; Ποιος θα είχε το δικαίωμα να πη ότι ένα μόνο ολοκαύτωμα υπάρχει και ότι αυτό των εβραίων δεν είναι ολοκαύτωμα; Αυτό όμως το κάνατε εσείς πρόσφατα. Αμφισβητήσατε την αξία του μικρού μπροστά στο μέγεθος του μεγάλου, όμως δεν αναλογιστήκατε ότι τα μεγάλα εγκλήματα χαρακτηρίζονται ως τέτοια όχι από τον αριθμό των θυμάτων, αλλά από την κακουργία, σκληρότητα, την βαναυσότητα της εγκληματικής πράξεως.
Τι άλλο θα μπορούσε να χαρακτηριστή η ολοσχερής καταστροφή της Ηρωικής, όπως αποκαλείται και επισήμως από το 1955 βάσει βασιλικού διατάγματος, Νάουσας, αν όχι ολοκαύτωμα; Γνωστός για την αγριότητά του ο Λουμπούτ Πασάς έδωσε εντολή να μην μείνη στην πόλη ζωντανός ούτε πετεινός!
Επί εκατοντάδες χρόνια οι Έλληνες ζούσαν φυλακισμένοι στην ίδια τους την πατρίδα, σαν να ζούσαν σε ένα μεγάλο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Πόσοι ανδραποδισμοί, πόσες αγχόνες, πόσοι βιασμοί, πόσες καρατομήσεις, πόσα μαρτύρια επί τουρκοκρατίας, επί του ολοκαυτώματος της Νάουσας εν προκειμένω θα ήταν αρκετά να σας πείσουν για κάτι που έμεινε στη συνείδηση του λαού ως ολοκαύτωμα;
Ίσως. κύριε Δήμαρχε, στο πλαίσιο του ενδιαφέροντός σας ως Δήμαρχος Θεσσαλονίκης να προσπαθήτε να προσελκύσετε περιηγητές από την Τουρκία και τα Βαλκάνια, αμβλύνετε όμως την ιστορία και την οξύτητα των ιστορικών γεγονότων. Αυτό μπορεί να φαίνεται καλό εν μέρει, ως προς την πορεία μας σε ένα κόσμο ειρηνικό, με την αποδοχή της μοναδικότητος και αξίας του κάθε ανθρώπινου προσώπου, με την ελεύθερη διακίνηση ανθρώπων και ιδεών και την αλληλογνωριμία των λαών διά του πολιτισμού.
Όμως η Ιστορία γράφτηκε και δεν διαγράφεται δεν διαγράφεται ούτε το αίμα των Ναουσαίων μαρτύρων, ούτε το αίμα των εβραίων μαρτύρων, ούτε βεβαίως των ποντίων μαρτύρων, την Γενοκτονία των οποίων αμφισβήτησε προσφάτως ο νυν Υπουργός Παιδείας.
Ας μην ανακινούμε, κύριε Δήμαρχε, ζητήματα που η ίδια η ιστορία και η συνείδηση των συμπολιτών μας έχει ήδη τακτοποιήσει, διότι κι εσάς σας κρίνει σήμερα αυτή η συνείδηση.
Ο Μητροπολίτης
† Ο Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας Παντελεήμων