ΣΙΝΑ ΔΑΜΙΑΝΟΣ: Η σημερινή ημέρα (12 Σεπτεμβρίου 2025) είναι καθοριστική για την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ κ. Δαμιανός, μετά από 64 χρόνια διακονίας – εκ των οποίων 52 στο πηδάλιο της Μονής – υποβάλλει και επίσημα την παραίτησή του, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάδειξη νέου Ηγουμένου την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου.
Ρεπορτάζ: Γιάννης Παπανικολάου
Το vimaorthodoxias.gr μίλησε με Ιεράρχες της Ελλαδικής Εκκλησίας, του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, οι οποίοι – με διαφορετικές αποχρώσεις – αναγνωρίζουν ότι η απόφαση αποτελεί «αναγκαίο βήμα εκτόνωσης» μετά από μήνες έντασης. Η θέση μας είναι σαφής: ναι, έπρεπε να παραιτηθεί. Και εξηγούμε γιατί, χωρίς να αγνοούμε τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς.
Τι προηγήθηκε – πώς φτάσαμε στο «σήμερα»
Η Σιναϊτική Αδελφότητα βρέθηκε τους τελευταίους μήνες σε πρωτοφανή εσωτερική κρίση: δημόσια αμφισβήτηση, επιτίμια και διαγραφές, προσφυγές στα αιγυπτιακά δικαστήρια και, τελικά, ανοιχτή ρήξη μεταξύ Αρχιεπισκόπου και Πατέρων. Με την παρέμβαση της ελληνικής Πολιτείας – η οποία χειρίστηκε το ζήτημα σε στενό συντονισμό με το Υπουργείο Εξωτερικών – ο Αρχιεπίσκοπος ήρε τα επιτίμια, ώστε όλοι οι μοναχοί να συμμετάσχουν στη Γενική Συνέλευση της 14ης Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων – στην κανονική δικαιοδοσία του οποίου υπάγεται η αυτόνομη Μονή – έλαβε τη δική του συνοδική απόφαση, σηματοδοτώντας ότι η διαδικασία αλλαγής ηγεσίας είναι πλέον μη αναστρέψιμη. Στο μεταξύ, παραμένει σε εκκρεμότητα κρίσιμος φάκελος συμφωνίας με τις αιγυπτιακές αρχές, που απαιτεί υπογραφή από νόμιμα και αδιαμφισβήτητα εκλεγμένο Ηγούμενο.
Τι είπαν στο vimaorthodoxias.gr – «υπέρ» και «κατά» με ονόματα και χαρακτηρισμούς
Ιεράρχης της Ελλαδικής Εκκλησίας, με γνώση του φακέλου, μας είπε: «Η Μονή Σινά είναι παγκόσμιο κειμήλιο, όχι μόνο ορθόδοξο. Η ηρεμία προηγείται όλων. Η παραίτηση Δαμιανού ήταν πράξη ευθύνης». Έτερος Αρχιερατικός παράγων από το Φανάρι τόνισε ότι «ο θεσμικός σεβασμός στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και στους ιερούς θεσμούς επιβάλλει λύσεις που ενώνουν, όχι που διαιωνίζουν κρίσεις». Από την άλλη πλευρά, Ιεράρχης του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων – που διατηρεί την πνευματική εποπτεία – αναγνώρισε στο vimaorthodoxias.gr «το ιστορικό έργο του Δαμιανού», αλλά υπογράμμισε ότι «η Αδελφότητα χρειάζεται νέα εντολή, με αποδοχή από όλους, για να προχωρήσει».
Υπάρχουν και εκείνοι που διαφωνούν: γέροντας της Αδελφότητας υποστήριξε ότι «η πίεση προς την παραίτηση εκλήφθηκε ως υποχώρηση έναντι θορύβων και εξωμονάχων παρεμβάσεων». Ωστόσο, ακόμη και εκείνοι που εξέφρασαν επιφυλάξεις παραδέχονται ότι «η επόμενη μέρα απαιτεί συναινετική νομιμοποίηση, όχι εκκρεμότητες».
Γιατί λέμε «ναι» στην παραίτηση
Πρώτον, γιατί αποκαθιστά τον κανονικό βηματισμό. Η ηγουμενική εντολή δεν είναι απλώς διοίκηση· είναι αποδοχή και ειρήνη εντός του αδελφικού σώματος. Όταν αυτό διαρρηγνύεται, η παραμονή στην κορυφή γίνεται αιτία περαιτέρω πόλωσης.
Δεύτερον, γιατί ξεμπλοκάρει τις διπλωματικές εκκρεμότητες: η Μονή Σινά είναι και νομικό πρόσωπο σε ένα σύνθετο περιβάλλον (αιγυπτιακό κράτος – διεθνείς συμβάσεις). Η αναγνώριση και υπογραφή συμφωνιών, ιδίως σε ό,τι άπτεται προστασίας θησαυρών και περιουσίας, απαιτεί αδιαμφισβήτητη ηγεσία.
Τρίτον, γιατί υπηρετεί το κύρος του ίδιου του Αρχιεπισκόπου Δαμιανού, ο οποίος φεύγει ως εφησυχάζων, με το έργο του ανέπαφο από τη φθορά μιας παρατεταμένης αντιπαράθεσης.
Η διεθνής διάσταση – Μνημείο της Οικουμένης
Η Μονή Σινά και το περίφημο καθολικό της Αγίας Αικατερίνης συνιστούν προστατευμένο μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Η βιωσιμότητα και η ακεραιότητα του χώρου δεν αποτελούν μόνο εκκλησιαστικό ζήτημα, αλλά και υποχρέωση απέναντι στη διεθνή κοινότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο σχετικός κατάλογος της UNESCO αντιμετωπίζει το Σινά ως ανεκτίμητο μωσαϊκό ιστορίας, τέχνης, γραμματείας και πνευματικότητας. Ό,τι θολώνει τη νομιμότητα ή την ενότητα της Μονής, επιβαρύνει και τις διεθνείς δεσμεύσεις της.
Τι ζητά η Ιεραρχία – οι τρεις γραμμές που ακούστηκαν
Από τους ιεράρχες που μίλησαν στο vimaorthodoxias.gr διακρίναμε τρεις τάσεις:
1. Γραμμή θεσμικής αποκατάστασης: «Εκλογή χωρίς αποκλεισμούς, με απόλυτη τήρηση των κανονικών διατάξεων, ώστε η Αδελφότητα να εξέλθει ενωμένη».
2. Γραμμή διπλωματικής ετοιμότητας: «Ο νέος Ηγούμενος να είναι σε θέση να συνομιλήσει από την πρώτη μέρα με τις αρχές της Αιγύπτου για εκκρεμότητες στρατηγικής σημασίας».
3. Γραμμή μνήμης και συνέχειας: «Το Σινά δεν μπορεί να γίνει ‘μουσείο’. Θέλει προσευχή, τυπικό, λόγο πνευματικό και φιλοξενία προσκυνητών με κανόνα, όχι ‘τουριστικοποίηση’».
Τι λέει – και τι θα κάνει – το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων
Η Σιωνίτιδα Εκκλησία, στην οποία ανήκει κανονικά η αυτόνομη Μονή, επιδιώκει ηρεμία και τάξη. Η σχετική ενημέρωση από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων – μετά τη συνεδρίαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου – κινείται στο πνεύμα «αγάπης και σεβασμού προς τον απερχόμενο ιεράρχη» και ξεκάθαρης προτροπής προς τη Σιναϊτική Αδελφότητα να προχωρήσει «στα δέοντα» με κανονική ευταξία. Η ουσία: ο νέος Ηγούμενος πρέπει να αναδειχθεί χωρίς σκιές, διαφορετικά η κρίση απλώς θα μετατεθεί.
Οι 5 επόμενες κινήσεις (τι πρέπει να γίνει τώρα)
1. Διαφανής Γενική Συνέλευση με προεδρία που θα εκλεγεί επιτόπου από την Αδελφότητα, χωρίς διαδικαστικά προσκόμματα.
2. Επικύρωση κανονικότητας από την κανονική αρχή, ώστε να μην αμφισβητείται η εκλογή σε διεθνές και τοπικό επίπεδο.
3. Άμεσος διάλογος με τις αιγυπτιακές αρχές για εκκρεμείς υποθέσεις προστασίας και διαχείρισης κειμηλίων/περιουσίας, με στήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών.
4. Επαναφορά ρυθμών λατρευτικής ζωής και προσκυνηματικής λειτουργίας, με προτεραιότητα στην ασφάλεια και την τάξη.
5. Διαρκής συντονισμός με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Ελλαδική Εκκλησία για στήριξη, αποφυγή παρεξηγήσεων και διεθνή εκπροσώπηση του μοναστηριού.
Η άλλη άποψη – και πώς απαντάμε
Υπάρχουν φωνές που θεωρούν ότι ο Αρχιεπίσκοπος εκβιάστηκε σε παραίτηση. «Η ιστορία του Δαμιανού είναι υφασμένη με το ίδιο το Σινά» μας είπε επίσκοπος προσκείμενος στην Ελλαδική Εκκλησία. «Θα ήταν πιο τίμιο να δοθεί χρόνος». Σεβαστό. Όμως ο χρόνος εξαντλήθηκε: όταν η εσωτερική λειτουργία μιας Μονής προσκρούει σε διαρκείς αντιπαραθέσεις, οι κίνδυνοι (θεσμικοί, νομικοί, ακόμη και ασφάλειας) πολλαπλασιάζονται. Η παραίτηση είναι βαριά απόφαση, αλλά στην περίπτωσή μας – και με γνώμονα το συμφέρον της Αδελφότητας – είναι η ορθή.
Επίλογος – τι διακυβεύεται
Το Σινά δεν είναι μια «είδηση». Είναι τόπος Θεοφανείας, βιβλιοθήκη ανεκτίμητη, εργαστήρι αγιότητας. Η επόμενη ημέρα απαιτεί ενότητα, κανονικότητα και διοικητική νηφαλιότητα. Η επιλογή νέου Ηγουμένου υπόσχεται να κλείσει μια ταραγμένη σελίδα και να ανοίξει μια άλλη, όπου ο προορισμός του Μοναστηριού θα βαδίζει στο τρίπτυχο: προσευχή – παιδεία – μαρτυρία στον κόσμο. Αυτό οφείλουμε στην ιστορία, στους προσκυνητές, στους λαούς που σέβονται το Σινά και στη διεθνή κοινότητα που το αναγνωρίζει ως κοινό αγαθό μέσω της UNESCO.
64 χρόνια διακονίας – 52 στο τιμόνι: Γιατί έπρεπε να παραιτηθεί ο Δαμιανός και ποιες είναι οι 5 επόμενες κινήσεις για το Σινά
Η σημερινή ημέρα (12 Σεπτεμβρίου 2025) είναι καθοριστική για την Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης του Σινά. Ο Αρχιεπίσκοπος Σινά, Φαράν και Ραϊθώ κ. Δαμιανός, μετά από 64 χρόνια διακονίας – εκ των οποίων 52 στο πηδάλιο της Μονής – υποβάλλει και επίσημα την παραίτησή του, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάδειξη νέου Ηγουμένου την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου. Το vimaorthodoxias.gr μίλησε με Ιεράρχες της Ελλαδικής Εκκλησίας, του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων, οι οποίοι – με διαφορετικές αποχρώσεις – αναγνωρίζουν ότι η απόφαση αποτελεί «αναγκαίο βήμα εκτόνωσης» μετά από μήνες έντασης. Η θέση μας είναι σαφής: ναι, έπρεπε να παραιτηθεί. Και εξηγούμε γιατί, χωρίς να αγνοούμε τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς.
Τι προηγήθηκε – πώς φτάσαμε στο «σήμερα»
Η Σιναϊτική Αδελφότητα βρέθηκε τους τελευταίους μήνες σε πρωτοφανή εσωτερική κρίση: δημόσια αμφισβήτηση, επιτίμια και διαγραφές, προσφυγές στα αιγυπτιακά δικαστήρια και, τελικά, ανοιχτή ρήξη μεταξύ Αρχιεπισκόπου και Πατέρων. Με την παρέμβαση της ελληνικής Πολιτείας – η οποία χειρίστηκε το ζήτημα σε στενό συντονισμό με το Υπουργείο Εξωτερικών – ο Αρχιεπίσκοπος ήρε τα επιτίμια, ώστε όλοι οι μοναχοί να συμμετάσχουν στη Γενική Συνέλευση της 14ης Σεπτεμβρίου. Παράλληλα, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων – στην κανονική δικαιοδοσία του οποίου υπάγεται η αυτόνομη Μονή – έλαβε τη δική του συνοδική απόφαση, σηματοδοτώντας ότι η διαδικασία αλλαγής ηγεσίας είναι πλέον μη αναστρέψιμη. Στο μεταξύ, παραμένει σε εκκρεμότητα κρίσιμος φάκελος συμφωνίας με τις αιγυπτιακές αρχές, που απαιτεί υπογραφή από νόμιμα και αδιαμφισβήτητα εκλεγμένο Ηγούμενο.
Τι είπαν στο vimaorthodoxias.gr – «υπέρ» και «κατά» με ονόματα και χαρακτηρισμούς
Ιεράρχης της Ελλαδικής Εκκλησίας, με γνώση του φακέλου, μας είπε: «Η Μονή Σινά είναι παγκόσμιο κειμήλιο, όχι μόνο ορθόδοξο. Η ηρεμία προηγείται όλων. Η παραίτηση Δαμιανού ήταν πράξη ευθύνης». Έτερος Αρχιερατικός παράγων από το Φανάρι τόνισε ότι «ο θεσμικός σεβασμός στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και στους ιερούς θεσμούς επιβάλλει λύσεις που ενώνουν, όχι που διαιωνίζουν κρίσεις». Από την άλλη πλευρά, Ιεράρχης του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων – που διατηρεί την πνευματική εποπτεία – αναγνώρισε στο vimaorthodoxias.gr «το ιστορικό έργο του Δαμιανού», αλλά υπογράμμισε ότι «η Αδελφότητα χρειάζεται νέα εντολή, με αποδοχή από όλους, για να προχωρήσει».
Υπάρχουν και εκείνοι που διαφωνούν: γέροντας της Αδελφότητας υποστήριξε ότι «η πίεση προς την παραίτηση εκλήφθηκε ως υποχώρηση έναντι θορύβων και εξωμονάχων παρεμβάσεων». Ωστόσο, ακόμη και εκείνοι που εξέφρασαν επιφυλάξεις παραδέχονται ότι «η επόμενη μέρα απαιτεί συναινετική νομιμοποίηση, όχι εκκρεμότητες».
Γιατί λέμε «ναι» στην παραίτηση
Πρώτον, γιατί αποκαθιστά τον κανονικό βηματισμό. Η ηγουμενική εντολή δεν είναι απλώς διοίκηση· είναι αποδοχή και ειρήνη εντός του αδελφικού σώματος. Όταν αυτό διαρρηγνύεται, η παραμονή στην κορυφή γίνεται αιτία περαιτέρω πόλωσης.
Δεύτερον, γιατί ξεμπλοκάρει τις διπλωματικές εκκρεμότητες: η Μονή Σινά είναι και νομικό πρόσωπο σε ένα σύνθετο περιβάλλον (αιγυπτιακό κράτος – διεθνείς συμβάσεις). Η αναγνώριση και υπογραφή συμφωνιών, ιδίως σε ό,τι άπτεται προστασίας θησαυρών και περιουσίας, απαιτεί αδιαμφισβήτητη ηγεσία.
Τρίτον, γιατί υπηρετεί το κύρος του ίδιου του Αρχιεπισκόπου Δαμιανού, ο οποίος φεύγει ως εφησυχάζων, με το έργο του ανέπαφο από τη φθορά μιας παρατεταμένης αντιπαράθεσης.
Η διεθνής διάσταση – Μνημείο της Οικουμένης
Η Μονή Σινά και το περίφημο καθολικό της Αγίας Αικατερίνης συνιστούν προστατευμένο μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Η βιωσιμότητα και η ακεραιότητα του χώρου δεν αποτελούν μόνο εκκλησιαστικό ζήτημα, αλλά και υποχρέωση απέναντι στη διεθνή κοινότητα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο σχετικός κατάλογος της UNESCO αντιμετωπίζει το Σινά ως ανεκτίμητο μωσαϊκό ιστορίας, τέχνης, γραμματείας και πνευματικότητας. Ό,τι θολώνει τη νομιμότητα ή την ενότητα της Μονής, επιβαρύνει και τις διεθνείς δεσμεύσεις της.
Τι ζητά η Ιεραρχία – οι τρεις γραμμές που ακούστηκαν
Από τους ιεράρχες που μίλησαν στο vimaorthodoxias.gr διακρίναμε τρεις τάσεις:
1. Γραμμή θεσμικής αποκατάστασης: «Εκλογή χωρίς αποκλεισμούς, με απόλυτη τήρηση των κανονικών διατάξεων, ώστε η Αδελφότητα να εξέλθει ενωμένη».
2. Γραμμή διπλωματικής ετοιμότητας: «Ο νέος Ηγούμενος να είναι σε θέση να συνομιλήσει από την πρώτη μέρα με τις αρχές της Αιγύπτου για εκκρεμότητες στρατηγικής σημασίας».
3. Γραμμή μνήμης και συνέχειας: «Το Σινά δεν μπορεί να γίνει ‘μουσείο’. Θέλει προσευχή, τυπικό, λόγο πνευματικό και φιλοξενία προσκυνητών με κανόνα, όχι ‘τουριστικοποίηση’».
Τι λέει – και τι θα κάνει – το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων
Η Σιωνίτιδα Εκκλησία, στην οποία ανήκει κανονικά η αυτόνομη Μονή, επιδιώκει ηρεμία και τάξη. Η σχετική ενημέρωση από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων – μετά τη συνεδρίαση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου – κινείται στο πνεύμα «αγάπης και σεβασμού προς τον απερχόμενο ιεράρχη» και ξεκάθαρης προτροπής προς τη Σιναϊτική Αδελφότητα να προχωρήσει «στα δέοντα» με κανονική ευταξία. Η ουσία: ο νέος Ηγούμενος πρέπει να αναδειχθεί χωρίς σκιές, διαφορετικά η κρίση απλώς θα μετατεθεί.
Οι 5 επόμενες κινήσεις (τι πρέπει να γίνει τώρα)
1. Διαφανής Γενική Συνέλευση με προεδρία που θα εκλεγεί επιτόπου από την Αδελφότητα, χωρίς διαδικαστικά προσκόμματα.
2. Επικύρωση κανονικότητας από την κανονική αρχή, ώστε να μην αμφισβητείται η εκλογή σε διεθνές και τοπικό επίπεδο.
3. Άμεσος διάλογος με τις αιγυπτιακές αρχές για εκκρεμείς υποθέσεις προστασίας και διαχείρισης κειμηλίων/περιουσίας, με στήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών.
4. Επαναφορά ρυθμών λατρευτικής ζωής και προσκυνηματικής λειτουργίας, με προτεραιότητα στην ασφάλεια και την τάξη.
5. Διαρκής συντονισμός με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την Ελλαδική Εκκλησία για στήριξη, αποφυγή παρεξηγήσεων και διεθνή εκπροσώπηση του μοναστηριού.
Η άλλη άποψη – και πώς απαντάμε
Υπάρχουν φωνές που θεωρούν ότι ο Αρχιεπίσκοπος εκβιάστηκε σε παραίτηση. «Η ιστορία του Δαμιανού είναι υφασμένη με το ίδιο το Σινά» μας είπε επίσκοπος προσκείμενος στην Ελλαδική Εκκλησία. «Θα ήταν πιο τίμιο να δοθεί χρόνος». Σεβαστό. Όμως ο χρόνος εξαντλήθηκε: όταν η εσωτερική λειτουργία μιας Μονής προσκρούει σε διαρκείς αντιπαραθέσεις, οι κίνδυνοι (θεσμικοί, νομικοί, ακόμη και ασφάλειας) πολλαπλασιάζονται. Η παραίτηση είναι βαριά απόφαση, αλλά στην περίπτωσή μας – και με γνώμονα το συμφέρον της Αδελφότητας – είναι η ορθή.
Τι διακυβεύεται
Το Σινά δεν είναι μια «είδηση». Είναι τόπος Θεοφανείας, βιβλιοθήκη ανεκτίμητη, εργαστήρι αγιότητας. Η επόμενη ημέρα απαιτεί ενότητα, κανονικότητα και διοικητική νηφαλιότητα. Η επιλογή νέου Ηγουμένου υπόσχεται να κλείσει μια ταραγμένη σελίδα και να ανοίξει μια άλλη, όπου ο προορισμός του Μοναστηριού θα βαδίζει στο τρίπτυχο: προσευχή – παιδεία – μαρτυρία στον κόσμο. Αυτό οφείλουμε στην ιστορία, στους προσκυνητές, στους λαούς που σέβονται το Σινά και στη διεθνή κοινότητα που το αναγνωρίζει ως κοινό αγαθό μέσω της UNESCO.