Μία ιστορική αλλά και βαθιά αμφιλεγόμενη στιγμή εκτυλίχθηκε στο Φανάρι κατά την επίσημη επίσκεψη του Πάπα Λέοντος ΙΔ’ στην Τουρκία, όπου ο Προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας συμμετείχε σε σύντομη συμπροσευχή μαζί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο.
Ρεπορτάζ: Γιώργος Θεοχάρης – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Η παρουσία του Πάπα στην έδρα του Οικουμενικού Θρόνου και η κοινή δέηση υπήρξαν αρκετές για να προκαλέσουν ισχυρό αντανακλαστικό σε μεγάλο μέρος του Ορθόδοξου κόσμου, ενώ την ίδια ώρα άλλοι είδαν ένα «βήμα χριστιανικής συνεννόησης» χωρίς δογματικές υποχωρήσεις.
Στο vimaorthodoxias.gr, ιεράρχες, κληρικοί και πιστοί τοποθετήθηκαν από τα δύο αυτά στρατόπεδα, αποκαλύπτοντας το βάθος των αντιδράσεων αλλά και των προσδοκιών. Το ρεπορτάζ που ακολουθεί αποτυπώνει τον διχασμό, τείνοντας ωστόσο προς την επιφυλακτικότητα, καθώς περίοδοι γεωπολιτικών εντάσεων και θρησκευτικών συγκρούσεων απαιτούν νηφαλιότητα και εκκλησιολογική ακρίβεια.
Αυτοί που αντιδρούν: «Δεν είναι ώρα για κινήσεις σύγχυσης»
Η πρώτη και πιο ηχηρή ομάδα – κυρίως μοναχοί, θεολόγοι, αλλά και αρκετοί λαϊκοί – εξέφρασε έντονη ανησυχία ότι η συμπροσευχή δημιουργεί λάθος μηνύματα σε μια εποχή όπου ορθόδοξες τοπικές Εκκλησίες αντιμετωπίζουν πιέσεις, διαιρέσεις και παρεμβάσεις από εξωτερικούς παράγοντες.
Ο αρχιμανδρίτης Γ.Σ., γνωστός για τη θεολογική του ακαδημαϊκή συνεισφορά, δήλωσε στο vimaorthodoxias.gr:
«Δεν υπάρχει πρόβλημα διαλόγου – η Εκκλησία ποτέ δεν φοβήθηκε τον διάλογο. Το πρόβλημα είναι η σύγχυση. Ο λαός βλέπει συμπροσευχές και θεωρεί ότι υπάρχουν δογματικές συγκλίσεις. Και αυτό δεν ανταποκρίνεται στην αλήθεια».
Άλλος κληρικός της Βόρειας Ελλάδος τόνισε:
«Η Ορθοδοξία βρίσκεται σε πληγές: Ουκρανικό, Σκόπια, πίεση από ξένες δυνάμεις. Η συμπροσευχή σε αυτή τη στιγμή δεν ενισχύει το φρόνημα. Το αποδυναμώνει».
Πολλοί επικαλέστηκαν μεγάλους Πατέρες της Εκκλησίας, τονίζοντας ότι η συμπροσευχή με ετερόδοξους επιτρέπεται μόνο σε πολύ συγκεκριμένα πλαίσια. Η ίδια η θέση της Εκκλησίας της Ελλάδος – όπως τόνισε θεολόγος που μίλησε ανώνυμα – είναι «σταθερά προσεκτική» και «όχι βεβιασμένη».
Παράλληλα, σχολιάστηκε έντονα η παρουσία εκπροσώπων δυτικών θεσμών, με αρκετούς πιστούς να φοβούνται ότι το ζήτημα χρησιμοποιείται γεωπολιτικά από τις μεγάλες δυνάμεις. «Το Φανάρι βρίσκεται σε δύσκολη θέση, αλλά ο λαός χρειάζεται ξεκάθαρα μηνύματα», σημείωσε μοναχός από το Άγιον Όρος.
Η άλλη πλευρά: «Βήμα καλής θέλησης, όχι υποχώρηση»
Από την άλλη πλευρά, αρκετοί ιεράρχες και προσωπικότητες διεθνούς κύρους υποδέχθηκαν την παρουσία του Πάπα ως μία πράξη χριστιανικής ευγένειας, χωρίς εκκλησιολογικές συνέπειες.
Ιεράρχης από την Κρήτη που μίλησε στο vimaorthodoxias.gr υποστήριξε:
«Ο Πατριάρχης έκανε μια κίνηση αβροφροσύνης, όχι δογματικής σύγκλισης. Ο διάλογος δεν σημαίνει αλλοίωση της Πίστης. Σημαίνει μαρτυρία».
Άλλοι πιστοί σημείωσαν ότι, σε μια περίοδο που η χριστιανική παρουσία φθίνει δραματικά στη Μέση Ανατολή, τέτοιες συμβολικές κινήσεις λειτουργούν ως «αντίβαρο» απέναντι στο κλίμα πολέμων και ακραίων εντάσεων.
Επιπλέον, εκκλησιαστικοί κύκλοι ανέφεραν ότι διεθνή πρακτορεία, όπως το Reuters, ανέλυσαν τη συνάντηση ως «ήπιο διπλωματικό άνοιγμα», ενώ ορισμένα άλλα – όπως το AP – έκαναν λόγο για «μήνυμα ελπίδας» προς τα εκατομμύρια χριστιανών που ζουν σε διαιρεμένες κοινότητες.
«Αν μιλούν οι ηγέτες μεταξύ τους, αυτό δεν σημαίνει ότι αλλάζει η πίστη μας. Σημαίνει ότι παραμένουμε παρόντες στον κόσμο», σχολίασε λαϊκός θεολόγος της διασποράς.
Η ουσία της διαφωνίας: διάλογος ή εκκλησιολογική χαλάρωση;
Παρά τις δύο αντικρουόμενες προσεγγίσεις, η καρδιά της συζήτησης παραμένει μία:
Ποιο είναι το όριο ανάμεσα στον διάλογο και στη διολίσθηση;
Και τα δύο στρατόπεδα συμφωνούν ότι οι σχέσεις Ορθοδοξίας–Καθολικισμού έχουν ιστορικό βάθος, βαρύτητα και πληγές:
• από το Σχίσμα του 1054
• έως τις σταυροφορίες
• και μέχρι τις σύγχρονες γεωπολιτικές συνεργασίες.
Η συμπροσευχή στο Φανάρι, όσο σύντομη κι αν ήταν, άγγιξε αυτό ακριβώς το ευαίσθητο σημείο.
Το Φανάρι και το πλαίσιο της επίσκεψης
Η επίσκεψη του Πάπα Λέοντος ΙΔ’ έγινε στο πλαίσιο προγραμματισμένων επίσημων επαφών στην Τουρκία, με ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα θρησκευτικών ελευθεριών. Κύκλοι του Υπουργείου Εξωτερικών επεσήμαναν ότι «οι κινήσεις στο Φανάρι επηρεάζουν συχνά την εικόνα της Ελλάδας στο διεθνές περιβάλλον», υπενθυμίζοντας ότι η χώρα στηρίζει θεσμικά το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Το Οικουμενικό Πατριαρχείο από την πλευρά του υπογράμμισε επισήμως ότι η κοινή δέηση δεν συνιστά καμία αλλαγή στην εκκλησιολογική στάση της Ορθοδοξίας.
Η ενότητα θέλει διάκριση
Το ρεπορτάζ του vimaorthodoxias.gr δείχνει ότι η συζήτηση δεν θα σταματήσει εδώ. Η συμπροσευχή στο Φανάρι έφερε ξανά στην επιφάνεια όλες τις ευαισθησίες που κουβαλά ο Ορθόδοξος κόσμος – από το Άγιον Όρος έως τις Μητροπόλεις της Ελλάδας και τις κοινότητες της διασποράς.
Η ανάγκη για διάλογο είναι πραγματική.
Η ανάγκη για ξεκάθαρη εκκλησιολογική στάση είναι μεγαλύτερη.
Η Ορθοδοξία έχει μάθει να στέκεται με αγάπη αλλά και ακρίβεια.
Και αυτό ακριβώς ζητούν οι περισσότεροι από τους ιεράρχες και πιστούς:
Ναι στη μαρτυρία.
Ναι στον διάλογο.
Αλλά με διάκριση, καθαρότητα και χωρίς σκιά υποχωρήσεων.





















