Κυριακάτικο κήρυγμα του Μητροπολίτου Γόρτυνος Ιερεμία
Αδελφοί μου χριστιανοί,
1. Να το έχουμε χαρά που γεννηθήκαμε σε χριστιανικές οικογένειες και γνωρίσαμε από μικροί τον Θεό, τον αληθινό Θεό. Θεός, αγαπητοί μου, υπάρχει και μην έχετε καμμία αμφιβολία γι᾽ αυτό. Κάθε σπίτι κάποιος το έφτιαξε. Καί το μεγάλο αυτό σπίτι που λέγεται σύμπαν, που είναι κόσμημα, γι᾽ αυτό και το λέμε «κόσμο», κάποιος το έκανε. Το έφτιαξε ο Θεός.
Ο,τι ξέρουμε για τον Θεό δεν το μάθαμε από την φιλοσοφία, αλλά μας το αποκάλυψε ο Ίδιος ο Θεός. Ο Θεός μας είναι και λέγεται ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΣ, ο Πατέρας, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα. Τρία Πρόσωπα, αλλά αυτά τα τρία Πρόσωπα έχουν μία ουσία, είναι ένας Θεός. Γι᾽ αυτό και λέγονται ομοούσια.
Το δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Υιός και Λόγος του Θεού, σαρκώθηκε στην Κοιλία της Υπεραγίας Θεοτόκου και έγινε άνθρωπος. Άνθρωπος καθ᾽ όλα όμοιος με μας, πλην της αμαρτίας. Ήλθε ανάμεσά μας ο Θεός, γι᾽ αυτό και τον Ιησού Χριστό τον λέμε «Εμμανουήλ», που σημαίνει «μαζί μας είναι ο Θεός». Ναί, μαζί μας είναι ο Θεός, στην φτώχεια μας και στην μιζέρια μας, αφού και ο Ίδιος έζησε φτωχικά. Εδώ στην γη που ήλθε ο Υιός του Θεού, ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός, μας κήρυξε ωραία διδασκαλία, που, αν την εφαρμόσουμε, θα κάνουμε παράδεισο την γη, και ακόμη περισσσότερο ο Χριστός μας θυσιάστηκε για μας, γιατί σταυρώθηκε μέρα Παρασκευή στον Γολγοθά. Ο σταυρικός Του θάνατος είναι μία Θυσία, μία προσφορά στον ουράνιο Πατέρα για την άφεση των αμαρτιών μας. Αυτό το Αίμα του Χριστού που χύθηκε την Μεγάλη Παρασκευή από το καρφωμένο στον σταυρό Σώμα Του, είναι στο Άγιο Ποτήριο και μας καλεί ο Ιερέας να κοινωνήσουμε απ᾽ αυτό για άφεση των αμαρτιών μας και για να έχουμε αιώνια και αθάνατη ζωή. – Ο Ιησούς Χριστός, μετά τον θάνατό Του, κατέβηκε με το Σώμα Του στον τάφο, αλλά δεν έμεινε στον τάφο. Την τρίτη ημέρα αναστήθηκε, γιατί, σαν Θεός που είναι, δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά.
Με τον θάνατό Του ο Χριστός μας νίκησε τον θάνατο, τον πάτησε, «θανάτω θάνατον πατήσας» ψάλλουμε, και σαράντα ημέρες μετά την ανάστασή Του, με την αγία του Ανάληψη, ανέβηκε στον ουρανό, απ᾽ όπου και κατέβηκε. Βέβαια, ποτέ ο Ιησούς Χριστός, σαν Θεός, δεν έπαυσε να είναι στον ουρανό, αλλά με την Ανάληψή Του ανέβασε στον ουρανό και την φύση μας, γιατί αναλήφθηκε στον ουρανό και με το Σώμά Του. Καί από εκεί από τον ουρανό, σε καιρό που Αυτός καθόρισε θα ξανάρθει πάλι, με την Δεύτερή Του παρουσία, να κρίνει τον κόσμο και να πάρει την οικογένειά Του στην Βασιλεία Του την επουράνιο. Ποιά είναι η Οικογένεια του Χριστού, αγαπητοί μου; Είναι η αγία Του Εκκλησία, στην οποία ανήκουμε όλοι οι βαπτισμένοι Ορθόδοξοι χριστιανοί! Ο Θεός μας, αγαπητοί μου, βρίσκεται σ᾽ Αυτήν την θεία και ιερή Οικογένεια των παιδιών Του, την αγία Του Εκκλησία.
2. Γιά να ανήκουμε στον Θεό, πρέπει οπωσδήποτε να ανήκουμε στην Εκκλησία Του. Έξω από αυτήν δεν μπορούμε να λέγουμε ότι είμαστε του Θεού. «Έξω από την Εκκλησία δεν υπάρχει σωτηρία», λέγει ο άγιος Κυπριανός. Στην Εκκλησία ο Χριστός έβαλε τους Αρχιερείς και Ιερείς, ως αντιπροσώπους Του, για να τελούν τα ιερά Μυστήρια, με τα οποία έρχεται στους πιστούς η Χάρη του Αγίου Πνεύματος και σώζονται. Στην Εκκλησία μπαίνουμε με το βάπτισμα, γι᾽ αυτό και το μυστήριο αυτό το λέγουν «θύρα», από την οποία περνάμε για να μπούμε στην Εκκλησία. Όλοι μας βαπτιστήκαμε από κάποιο Ιερέα, από κάποιον παπά. Αλλά αυτόν τον Ιερέα κάποιος Αρχιερέας τον χειροτόνησε. Ώστε, αν στην Εκκλησία δεν υπήρχαν Αρχιερείς και Ιερείς, για να τελούν τα ιερά Μυστήρια, οι άνθρωποι θα ήταν αβάπτιστοι, αλειτούργητοι και ακοινώνητοι· και όταν πέθαιναν θα πήγαιναν «σαν το σκυλί στο αμπέλι», που λένε στα χωριά μας, γιατί δεν θα υπήρχε παπάς να τελέσει το μυστήριο της κηδείας.
Ώστε, όταν λέμε Εκκλησία, μετά τον Θεό, που είναι το κατοικητήριό Του, εννοούμε τους Αρχιερείς και Ιερείς, «άνευ των οποίων – λέγει ο άγιος Ιγνάτιος – Εκκλησία ου καλείται». Αλλά δεν είναι μόνο οι Αρχιερείς και οι Ιερείς Εκκλησία, αγαπητοί μου. Εμείς οι Ιερείς γίναμε για σας, για να υπηρετούμε σας, στα αναγκαία για την σωτηρία σας. Εκκλησία λοιπόν είναι όλος ο λαός του Θεού, κληρικοί και λαικοί. Γι᾽ αυτό το Μυστήριο που εκφράζει την Εκκλησία λέγεται «θεία Λειτουργία». «Λειτουργία» είναι από τις δύο λέξεις, το «έργο» και το «λείτος», λείτος – έργον = λειτουργία. Τι μεγάλη, αδελφοί μου, τι μεγαλόπρεπη που είναι η ιερή μας Οικογένεια, η Εκκλησία. Σ᾽ αυτή είναι η Αγία Τριάδα, η Παναγία Δέσποινα, οι άγγελοι του ουρανού, ο τίμιος Πρόδρομος, οι Άγιοι Απόστολοι, όλοι οι άγιοι, όλοι οι ζώντες βαπτισμένοι χριστιανοί, αλλά και όλοι οι κεκοιμημένοι ως ορθόδοξοι χριστιανοί.
3. Χριστιανέ, αν είσαι σωστός και καλός χριστιανός, σε ρωτάω: Γιατί, μου λες ότι νοιώθεις μοναξιά; Σκέψου πόσοι είναι πάνω σου και δίπλα σου όταν μπαίνεις στον Ναό του χωριού σου για να λειτουργηθείς: Η Παναγία και όλοι οι Άγγελοι, οι ζωντανοί συγχωριανοί σου, που έχουν την ίδια πίστη με σένα και όλα τα πεθαμένα σου. – Εδώ όμως μας καταλαμβάνει μία βαθειά πικρία. Πικρία, γιατί πολλά αδέλφια μας, ενώ καλά και ευτυχισμένα τα περνάγαμε, ξέρω και εγώ τι τους ήλθε και τι έπαθαν, και έφυγαν από την Εκκλησία. Κόπηκαν από το δέντρο της και γι᾽ αυτό ξεράθηκαν. Αυτοί είναι οι παπικοί και από αυτούς έπειτα οι προτεστάντες. Αυτοί οι ίδιοι λένε ότι είναι Εκκλησία, αλλά δεν είναι. Καί φαίνεται αυτό από εκείνο που σας είπα: Το Μυστήριο, σας είπα, που εκφράζει την Εκκλησία είναι η Θεία Λειτουργία. Αφού μ᾽ αυτούς δεν μπορούμε να τελέσουμε την Θεία Λειτουργία, άρα δεν αποτελούν αυτοί Εκκλησία. Γι᾽ αυτούς, χριστιανοί μου, προσευχή να μετανοήσουν και να επιστρέψουν πάλι στην Εκκλησία, απ᾽ όπου έφυγαν, και εμείς οι ορθόδοξοι μην το «κουνάμε ρούπι» από την Εκκλησία μας.
Ας πεθάνουμε φτωχοί και γυμνοί στο στρώμα, αλλά να πεθάνουμε μέσα στην Εκκλησία. Με τους Αρχιερείς μας, τους Ιερείς μας, τους καλογέρους μας, τις κολυμβήθρες και τα ιερά μας λάβαρα. Να τα παράσουμε και εδώ καλά στην αγκαλιά της μάνας Εκκλησιάς και όταν πεθάνουμε αιώνια ευτυχισμένοι στον γλυκό Παράδεισο, ΑΜΗΝ.
Mε πολλές ευχές
† Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας