Μονή Αγίου Παντελεήμονος





Ιερα Μονή Αγίου Παντελεήμονος – The Holy Monastery of Saint Panteleimon

Ιδρύθηκε πριν το τέλος του 10ου αι. στη ορεινή θέση όπου σήμερα το λεγόμενο «Παλιομονάστηρο». Λεγόταν και Μονή «του Θεσσαλονικέως». Φαίνεται ότι από πολύ νωρίς συνηθιζόταν να μονάζουν σ΄ αυτήν και ρώσοι μοναχοί. Το 1765 άρχισε η εγκατάλειψη της παλαιάς Μονής και η ίδρυση της νέας στην παραλία. Το κύριο κτηριακό συγκρότημα οικοδομήθηκε περί τις αρχές του 19ου αι. με χρηματοδότηση του ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας Σκαρλάτου Καλλιμάχη. Στο ιδρυτικό πατριαρχικό έγγραφο του 1803, ορίσθηκε να ονομάζεται «Αυθεντικόν Κοινόβιον των Καλλιμάχιδων». Το 1840 άρχισε και πάλι η εγκαταβίωση και ρώσων μοναχών οι οποίοι κυριάρχησαν το 1875 εκλέγοντας ρώσο ηγούμενο. Καταβλήθηκε έντονη προσπάθεια να εκρωσισθεί η Μονή ακόμη και στην εμφάνιση της, με αποτέλεσμα σήμερα να αποτελεί μία αρχιετεκτονική ιδιορρυθμία μέσα στα αγιορείτικα πλαίσια. Η παρακμή της Μονής άρχισε το 1913 με τη δογματική έριδα «των ονοματολατρών. Το Καθολικό, τιμώμενο στον άγιο Παντελεήμονα, κτίσθηκε κατά τα έτη 1812-1821. Στη Μονή υπάγεται και η Σκήτη του Ξυλουργού, η λεγομένη καί «Βογορόδιτσα».

 

 

 

The Monastery was founded before the end of the 10th century in the mountain location now occupied by Old Monastery. It was also called the Monastery of the Thessalonican. It seems that Russian monks were established here very early. In 1765 the monks began to abandon the old monastery to found a new one on the coast. The monastery proper was built at the beginning of the 19th century with funds supplied by the ruler Moldo-Wallachia Scarlatos Kallimachis. The patriarchal charter of 1803 states that the foundation

 

be called the "Sovereign Cenobion of the Killimaches". From 1840 the monastery again accepted Russian monks, who came to predominate in 1875, when they elected a Russian abbot. Great safaris were made to Russify the monastery, even appearance, with the result that today it differs architecturally from the other Athonite monasteries. Panteleimon's decline began in 1913, with the heresy of the "worshippers of the name". The Katholikon, dedicated to St Panteleimon, was built between 1812 and 1821. The monastery has jurisdiction over the skete of Xylourgou (the Carpenter), known as Bogoroditsa.

 

 

Λεζάντες Φωτογραφιών

Moni Agiou Panteleimonos 01

Η Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος. Εξωτερική άποψη.

Holy Monastery of Saint Panteleimon. External view.

 

Moni Agiou Panteleimonos 02

Η Σκήτη του Ξυλουργού ή Βογορόδιτσα.

The Skete of Xylourgou (Carpenter) or Bogoroditsa.

 

Moni Agiou Panteleimonos 03

Η λεγομένη Νέα Θηβαΐς ή και Γουρουνοσκήτη.

The so-called New Thebais, or Gourounoskete.

 

Moni Agiou Panteleimonos 04

Το παρεκκλήσιο της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, στην αυλή, βορείως του καθολικού.

The chapel of the Dormition of the Virgin, in the courtyard north of the katholikon.

 

Moni Agiou Panteleimonos 05

Ανακομίζοντας τους ανακομισθέντας.

Reflecting the departed fathers.

πηγή: Xαρίτωνος Μοναχού, Ματιές στον Άθω – Images of Athos

γ΄ έκδοση, Άγιον Όρος 2007, ISBN 960-7735-04-8



Ετικέτες