Κεραμέως: Προβληματικές οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες

Προβληματικές χαρακτήρισε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως από το βήμα της Βουλής τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες ως προς τη βάση εισαγωγής και την απορρόφηση των αποφοίτων τους.

Αναλυτικότερα, το πρωί της Τρίτης ξεκίνησε στην ολομέλεια η δεύτερη ημέρα της συζήτησης για το νομοσχέδιο σχετικά με την αναβάθμιση του σχολείου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών το οποίο περιλαμβάνονται και άρθρα για την Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, σύμφωνα με τα οποία καταργούνται οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες Θεσσαλονίκης και Βελλάς Ιωαννίνων.

Αναφερόμενη στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση η αρχικά σημείωσε: «Η εκκλησιαστική μας εκπαίδευση χρήζει εκσυγχρονισμού και αναδιοργάνωσης. Ο τελευταίος νόμος για την εκκλησιαστική εκπαίδευση ψηφίστηκε το 2006. Και ως κύριο στόχο είχε την ίδρυση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, δομών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η βάση εισαγωγής των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών και απορρόφηση των αποφοίτων τους είναι ιδιαίτερα προβληματικές». Θέλοντας να τεκμηριώσει τη θέση της χρησιμοποίησε ως παράδειγμα τα μη Ιερατικά τμήματα, δηλαδή αυτά της Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων και της Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, λέγοντας: «Θα σας αναφέρω ένα ενδεικτικό παράδειγμα: Από τα μη Ιερατικά τμήματα η Εκκλησία της Ελλάδος έχει προσλάβει σε έντεκα χρόνια έναν απόφοιτο. Σε έντεκα χρόνια έναν απόφοιτο! Αυτή είναι η κατάσταση κυρίες και κύριοι του Σύριζα που ανεχτήκατε. Έναν απόφοιτο σε έντεκα χρόνια! Και διατηρούμε δομές εκκλησιαστικής εκπαίδευσης οι οποίες μάλιστα ο Σύριζα λέει να ενισχύσουμε». 

Μισθός δημοσίου σε κληρικούς μόνο με πτυχίο

Η κ. Κεραμέως ανέφερε ότι σήμερα κληρικοί μισθοδοτούμενοι από το δημόσιο μπορεί να είναι και απόφοιτοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και το γεγονός αυτό έχει άμεση επίδραση στο προσωπικό της Εκκλησίας και τη σχέση της με την κοινωνία. «Με το παρόν σχέδιο νόμου επιχειρούμε να οργανώσουμε εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια με τη μετά δευτεροβάθμια Ανώτατη Εκκλησιαστική εκπαίδευση, αναβαθμίζοντας τον κλήρο και τις εκκλησιαστικές σπουδές».

Καταλήγοντας για το θέμα της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης η κ. Υπουργός, ανέφερε:

«Τι εισηγούμαστε λοιπόν: Την ίδρυση μεταδευτεροβάθμιας δομής εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Σχολεία μαθητείας υποψηφίων κληρικών με διετές πρόγραμμα. Ένα έτος θεωρητική κατάρτιση και ένα έτος πρακτική άσκηση. Με αποκλειστικό στόχο την κατάρτιση ιερέων και την αναβάθμιση του κλήρου. Οι κληρικοί θα μπορούν εφεξής να μισθοδοτηθούν από το δημόσιο μόνο εφόσον κατέχουν πτυχίο Σχολής Μαθητείας υποψηφίων κληρικών ή από Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα και όχι αν έχουνε πτυχίο πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όπως ισχύει σήμερα. Και το νομοσχέδιο προβλέπει παράλληλα τη συνένωση των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών από τέσσερις σε δύο. Στο ευρύτερο πλαίσιο εξορθολογισμού του Ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας με βάση και τη ζήτηση των υποψηφίων και τις καλύτερες προοπτικές για τους νέους μας. Είναι αναγκαίος ο εξορθολογισμός και των δομών της τριτοβάθμιας εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με τη συγχώνευση σε υφιστάμενες δομές για τη μεταφορά τους σε συναφή τμήμα των ΑΕΙ με στόχο την ποιοτική τριτοβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση».

Η συζήτηση του νομοσχεδίου, για το οποίο έχουν εγγραφεί να μιλήσουν 121 βουλευτές, θα ολοκληρωθεί αργά το απόγευμα της Τετάρτης με την ψήφισή του.

ΠΑΕΑΚ: Βουλευτές ζητούν ίδρυση ξενόγλωσσου τμήματος

Την ίδρυση ξενόγλωσσου τμήματος στην Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης ζητούν με τροπολογία την οποία κατέθεσαν στη Βουλή οι Βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου και Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.

Η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης λειτουργεί από το 2007 με τη σημερινή της μορφή, με την εισαγωγή φοιτητών-φοιτητριών μέσω Πανελλήνιων εξετάσεων με δύο Προγράμματα Σπουδών, Ιερατικών Σπουδών και Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής, που ανταποκρίνονται με επάρκεια στις σύγχρονες ανάγκες, αφού συνδυάζουν την παράδοση και τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες της, τη θεωρία με την πράξη, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Επιπλέον το πρόγραμμα σπουδών Μουσικής και Ψαλτικής, προσφέρει εκπαίδευση και γνώση στους φοιτητές και τις φοιτήτριές της, όχι μόνο στη Βυζαντινή Μουσική, η οποία περιλαμβάνεται στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO αλλά και σε όλα τα είδη παραδοσιακής και σύγχρονης μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο.

Όπως σημειώνουν οι Βουλευτές «με την προτεινόμενη ρύθμιση για ίδρυση ξενόγλωσσου τμήματος, η Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης θα αναβαθμιστεί και θα καταστεί πόλος έλξης αλλοδαπών φοιτητών από την βαλκανική, τη Μεσόγειο και όλο τον κόσμο».

Για το λόγο αυτό ζητούν στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» να προστεθεί νέο άρθρο ως εξής:

Άρθρο …

Στην Πατριαρχική Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Κρήτης ιδρύεται ξενόγλωσσο τμήμα προπτυχιακών σπουδών στο οποίο θα εισάγονται αποκλειστικά αλλοδαποί φοιτητές, οι οποίοι δεν έχουν την Ελληνική ιθαγένεια και δεν είναι κάτοχοι απολυτηρίου Ελληνικού Λυκείου.

Με Προεδρικό Διάταγμα που προτείνεται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, ρυθμίζεται η ονομασία, η λειτουργία και η στελέχωση του τμήματος, το πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, η διαδικασία επιλογής φοιτητών και η οικονομική συμμετοχή τους στην κάλυψη των δαπανών του προγράμματος, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία διαδικασία και λεπτομέρεια.