Η τήρησις των εντολών του Θεού

Loading...


Ο άγιος Ησύχιος σε λόγο του προς τον Θεόδουλο του γράφει: «Να φοβάσαι τον Θεό και να φυλάγεις τις εντολές Του, και νοερά και αισθητά.

Γιατί αν βιάσεις τον εαυτό σου να τηρεί τις θείες εντολές νοερά, λίγες φορές θα χρειασθείς αισθητούς κόπους για την τήρησή τους. Αν ο άνθρωπος δεν κάνει το θέλημα και τον νόμο του Κυρίου μέσα από την καρδιά του, ούτε εξωτερικώς μπορεί να το κάνει εύκολα».

1. Ο άγιος Μάρκος ο Ασκητής σε επιστολές του τονίζει: «Ο Κύριος είναι κρυμμένος μέσα στις εντολές Του, και σε εκείνους, που Τον ζητούν, βρίσκεται ανάλογα με την προθυμία και την εργασία των εντολών. Άλλο είναι εκτέλεση εντολής και άλλο αρετή, αν και η μία από την άλλη παίρνει την αφορμή. Εκτέλεση εντολής είναι το να κάνει κανείς το διαταγμένο από τον θείο νόμο. Αρετή, το να αρέσκεται κανείς πραγματικά στην εκτέλεση της θείας εντολής.

Ο Κύριος θέλοντας να φανερώσει ότι κάθε εντολή αποτελεί χρέος μας και ότι η υιοθεσία είναι δωρεά Του, με το Αίμα Του χαρισμένη στους ανθρώπους, λέει: “Όταν κάνετε όλα τα διαταγμένα σε εσάς, να λέτε, είμαστε δούλοι τιποτένιοι και κάναμε ότι χρωστούμε να κάνουμε”. Γι᾽ αυτό, η βασιλεία των Ουρανών δεν είναι μισθός για έργα, αλλά χάρη του Κυρίου που έχει ετοιμαστεί για τους πιστούς δούλους Του».

2. Ο αββάς Δωρόθεος μας διδάσκει ότι «Οι άγιοι έβαλαν σκοπό να καθαριστούν από κάθε μολυσμό της σάρκας και του πνεύματος γνωρίζοντας ότι με την τήρηση των εντολών καθαρίζεται η ψυχή και θα λέγαμε, καθαρίζεται ο νούς και ξαναβρίσκει το φως του και έρχεται στο “κατά φύσιν”. Καί όχι μόνο φύλαξαν τις εντολές, αλλά πρόσφεραν και δώρα στο Θεό. Διότι οι εντολές του Θεού δόθηκαν για όλους τους χριστιανούς και είναι υποχρεωμένοι να τις τηρήσουν. Φόροι, θα λέγαμε, είναι, που τους οφείλουμε στο βασιλιά. Υπάρχουν όμως στο κόσμο μεγάλοι και λαμπροί άνθρωποι, που όχι μόνο φόρους δίνουν, αλλά του προσφέρουν και δώρα, και αυτοί αξιώνονται μεγάλης τιμής».

3. Ο Μέγας Βασίλειος τονίζει: «Δεν είναι δυνατόν να σωθεί κάποιος αν δεν εκτελεί τις εντολές του Θεού, ούτε είναι ακίνδυνο να παραβλέπει κάτι από όσα έχουν προσταχθεί. Γιατί είναι φοβερό πράγμα η έπαρση, να γινόμαστε εμείς κριτές του Νομοθέτη, και άλλους από τους νόμους Του να τους εγκρίνουμε, άλλους δε να τους παραβαίνουμε. Γιατί, αν ο άνθρωπος του Θεού πρέπει να είναι τέλειος, είναι ανάγκη να καταρτιστεί με όλες τις εντολές και να γίνει τέλειος στο μέτρο, που δίνει ο Χριστός. Καθ᾽ όσον, όπως μας λέει το Λευιτικό κι᾽ αν ακόμα αυτό που γίνεται είναι καθαρό, αν δεν είναι τέλειο και ολοκληρωμένο, δεν είναι δεκτό σε θυσία από τον Θεό».

4. Σε άλλη ομιλία του ο άγιος Βασίλειος λέει: «Σύμφωνα με τον ευαγγελιστή Ιωάννη ο Κύριος τονίζει “Τα πρόβατά μου γνωρίζουν την φωνή μου”. Δες πως κατανοείται ο Θεός. Με το να ακούμε εμείς τις εντολές και με το να τηρούν τις εντολές αυτοί που τις ακούνε. Αυτό σημαίνει γνώση του Θεού. Η τήρηση των εντολών του Θεού».

5. Ο άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς ερμηνεύοντας το “Καί εν τούτω γινώσκομεν ότι εγνώκαμεν αυτόν, εάν τας εντολάς αυτού τηρώμεν” (Α´ Ιωάν. 2,3) γράφει: «Το μέτρο της γνώσεώς μας για τον Χριστό είναι απλό και σαφές, μέτρο και εξακρίβωση είναι η τήρηση των εντολών του Χριστού. Το να τηρήσει ο άνθρωπος τις εντολές του Χριστού σημαίνει ότι γνώρισε σε Αυτόν τον Θεό και Σωτήρα. Η ανθρώπινη γνώση περί του Χριστού αναπτύσσεται με την δημιουργική χάρη της τηρήσεως των εντολών του Χριστού. Κάθε τήρηση της εντολής επαυξάνει την γνώση του ανθρώπου περί του Χριστού. Ο Χριστός γνωρίζει καλύτερα ποιός τηρεί αξιότερα τις εντολές Του. Καί τελειότερα γνωρίζει κανείς Αυτόν, όσο τελειότερα τηρεί τις εντολές Του. Τέτοιοι είναι οι άγιοι. Ο Χριστός δεν γνωρίζει εκείνους που δεν τηρούν τις εντολές Του. Ο δρόμος προς την αλήθεια είναι πειραματικός, πραγματικός, εμπειρικός. Καί η πίστη μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την προσωπική εμπειρία. Χωρίς την τη- ρηση των εντολών του Χριστού, ο Χριστός δεν μπορεί να γνωρισθεί».