Γιατί η πολωνική εκκλησία επέστρεψε στο Ιουλιανό ημερολόγιο

Loading...


Του Μανώλη Κείου

Πριν από λίγες μέρες ήταν η αρχή του με βάση το και σχετικά με αυτό αλλά και την απόφαση της να μεταστραφεί σε αυτό έδωσε συνέντευξη ο Πολωνός ιερέας-θεολόγος και κοσμήτορας του Τμήματος Ορθοδόξου Θεολογίας του Πανεπιστημίου Bialystok π.Mark Lavreschuk

Υπενθυμίζεται πως στις 18 Μαρτίου 2014, η Σύνοδος των Επισκόπων της Πολωνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας ανακάλεσε την Συνοδική απόφαση της 12 Απριλίου 1924 σχετικά με την εισαγωγή του «νέου τύπου» μέσα στην Εκκλησία και θέσπισε μια επιστροφή στην «παλαιά» κατάσταση, που είναι το Ιουλιανό ημερολόγιο.

“Η επιστροφή της πολωνικής Εκκλησίας στο Ιουλιανό ημερολόγιο δεν επιφέρει καμία αλλαγή στη ζωή της πλειοψηφίας των ενοριών” σημειώνει ο πατήρ Μάρκος κα ισυμπληρώνει πως παρά το υιοθετηθέν Γρηγοριανό ημερολόγιο στην πραγματικότητα και στην πράξη η πλειοψηφία των ενοριών και ένα σημαντικό μέρος των πιστών συνέχιζαν να ζουν σύμφωνα με το «παλαιό μοντέλο.»

Ο θεολόγος έφερε ως παράφειγμα την επισκοπή Μπιαλοστοκα-Γκντανσκ όπου μόνο περίπου τρεις ή τέσσερις ενορίες ακολουθούσαν το νέο ημερολόγιο, παρά το γεγονός ότι η μητρόπολη έχει πενήντα επτά ενορίες.

Ο ιερέας σημειώνει πως στην πράξη η απόφαση να αλλάξει το ημερολόγιο το 1924 δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πλειονότητα των ενοριών. Έτσι, στη μεταπολεμική περίοδο (μετά το 1945) οι ενορίες οργάνωσαν τη δική τους λειτουργική ζωή, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των πιστών. Στο σύνολο του Βορειοανατολικού τμήματος, η πλειοψηφία των Ορθοδόξων δατήρησαν το παλαιό ημερολόγιο.

Σε ερώτημα αν αυτή η απόφαση έχει να κάνει με οποιαδήποτε επιρροή από τη Ρωσική Εκκλησία ο πατήρ Μάρκος απάντησε:

“Δεν νομίζω ότι ο πιστός θα σκεφτεί ποτέ ότι το ημερολόγιο σχεδιάστηκε από τη Μόσχα. Στο μυαλό τους το «νέο» ή «παλαιό στυλ» του ημερολογίου δεν συνδέεται με οποιαδήποτε γεωγραφική θέση της τάδε ή της δείνα Τοπικής Εκκλησίας. Για τους πιστούς και κληρικούς το πιο σημαντικό γεγονός είναι ότι θα πρέπει να γιορτάσουμε τις γιορτές τις ίδιες ημέρες όπως και στο Πατριαρχείο Μόσχας, την Εκκλησία της Σερβίας, και στα μοναστήρια του Αγίου Όρους”

Σημείωσε ακόμη πως δεν πρέπει να ξεχνάει κανείς ότι η Ορθόδοξη Εκκλησία της Πολωνίας αντιμετώπιζε διώξεις υπό της κυβέρνησης, όταν έλαβε το αυτοκέφαλο της και αναγκαστικά έλαβε την απόφαση να κινηθεί πάνω στο λεγόμενο ‘νέο στυλ»